Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain annat olla koko jutun, mutta muuten näytät mistä kana pissii. Teette niin hyvän ryhmätyön tyttöporukassa tai vetäiset soolosuorituksena riman niin korkealle, että ukot jäävät kilometrin päähän. Et ole kilpailemassa vuoden feministipalkinnosta vaan suorittamassa tutkintoa, älä siis hukkaa aikaa nyrkki pystyssä mesoamiseen. Opettajahan se päättää kurssimerkinnöistä, kurssikavereiden "palautteesta" ei yleensä saa muutenkaan mitään järkevää irti. 

Jos ehdottomasti haluat näpäyttää, kysy seuraavalla tauolla herroilta, miksi ovat hakeutuneet noin naisvaltaiseen koulutukseen.

Kyse ei ole mistään näpäyttämisestä. Ja todellakin otan asian henkilökunnan kanssa puheeksi! Nämä ilmiöt eivät lopu ikinä, jos kukaan ei koskaan tee niille mitään! Totta kai teen opinnoissa parhaani, se nyt on itsestäänselvää. Mutta opiskelu ei ole kilpailua miehiä vastaan, vaan itsensä ylittämistä, yhteistyötä ja hiljaisen tiedon oppimista. Siihen hiljaiseen tietoon EI saa sisältyä se, että miehet olisi muka syntymästään asti naisia ylempänä. Siitä tässä on kyse.

ap

Kuinka monelle miehelle itse ehdotit sitä ryhmätyöskentelyä ja mikä oli miesten vastaus?

Vai oletit siis automaattisesti, että on vain miesten vastuulla toimia "tasa-arvoisesti"?

Olipa huikea yllätys, että aloittaja ei vastannut.

Ja perusti oman miesten haukkumisketjunsa omaan passiivisuutensa.

Naiset nyt vaan tuppaavat olemaan vapaamatkustajia , ihan kaikessa.

Oot varmaan kuullut jutun shakin pelaamisesta pulun kanssa? Sää oot nyt se pulu. :)

Ole nainen.

Uhriudu.

Vieritä vastuu muille.

Auo päätäsi.

Juuh, elikkäs.

Vierailija
82/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuoret tiedä. Monet kerää kaltaistaan seuraa ympärilleen. Kai pieni miesvähemmistö haluaa tukee toisistaan. Kaikki ei ole sosiaalisia, ennakkoluulottomia tai ovat vaan vähän ujoja. Mutta aina vähätttely ja mitätöinti tuntuu pahalta. Laittakaa samalla mitalla takaisin tai kertokaa opettajille, noiden hankalasta käytöksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaalinen henkilö kirjoitti:

Eivät nuoret tiedä. Monet kerää kaltaistaan seuraa ympärilleen. Kai pieni miesvähemmistö haluaa tukee toisistaan. Kaikki ei ole sosiaalisia, ennakkoluulottomia tai ovat vaan vähän ujoja. Mutta aina vähätttely ja mitätöinti tuntuu pahalta. Laittakaa samalla mitalla takaisin tai kertokaa opettajille, noiden hankalasta käytöksestä.

Tarkoitit naisten hankalaa käytöstä, eikö niin?

Vierailija
84/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komea ja nuorimies, talousala kirjoitti:

Joo ei tuollaista yli 40v änkyrä akkaa kukaan halua katella, naama norsunelimellä aamusta iltaan ja parhaimmat vuodet mennyt jo:D Hyhhyh..

Koeta kestää, meitä on paljon ja sun on vaan pakko yrittää pärjätä muiden ihmisten kanssa vaikka ne olis kuinka "hyhhyjä" sulle. :) Vinkki: pyri näkemään ja oppimaan tuntemaan ihminen sukupuolen ja iän takana. Avoin ja positiivinen suhtautuminen avaa maailmaa paljon ja tekee elämästä sulle valtavan paljon mielekkäämpää ja mukavampaa. Huonoa käytöstä ei tietenkään tarvitse sietää. Omalla toiminnallasi voit varmasti vaikuttaa paljon siihen miten ne "hyhhyt" naiset sua kohtelee. 

Vierailija
85/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies johtaja osaa myös kehua mies alaisiaan, taputtaa selkään ja sanoo hyvin tehty samalla tavalla miten isä kehuu lapsena poikaa. En ole koskaan kuullut, että nainen kehuisi miestä ja miksi kehuisi? Mieshän on naiselle vain hyödyke ja ponnahduslauta.

Kuten tätäkin scheisse-sivustoa lukemalla edes sen ~5 min. käy melko selväksi, ja painotus on tuossa viimmeisessä lauseessa.

Vierailija
86/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ala mahtaa olla kyseessä? Kuulostaa ikävältä tuollainen käytös - etenkin jos se on hiljaisesti hyväksyttyä. :/

"Olen aikuisopiskelijana talousalalla" Heti ekassa lauseessa.

No niin olikin! xD Mutta joo, aika sekalainen porukka ilmeisesti?  Varmaan jos kaikki on uusia ja vähän jännttävässä uudessa tilanteessa, haetaan jotain "omaa" porukkaa ja nää miehet löysivät sitten sukupuolen yhdistäväksi tekijäksi? Kokivat muut jotenkin uhkana, liikaa oikeasti heitä pätevämpiä mukana? Jos toi on joku pakollinen koulutus, saattaa heillä olla senkin puolesta yleistä asennevammaa koko kurssia kohtaan.

Mä olen törmännyt siihenkin että yliopistossa, naisvaltaisella kurssilla yksinäinen mies on niskavillat pystyssä siksi että hänen kommenttejaan ylipäätään kritisoidaan. Tokihan niitä kritisoidaan jos esittää mielipiteitä varmoina totuuksina - ihan samalla tavalla muitakin kurssilla kritisoitiin jos esitti huonosti perusteltuja väitteitä. Jotkut miehet vaan luulee että se oma sukupuoli antaa jotain ylimääräistä auktoriteettia mikä sivuuttaa substanssiosaamisen. Jotenkin tuntuu että miehet menee hirveän herkästi semmoiselle hyökkäävälle puolustuskannalle jos joutuvat naisvaltaiseen tilanteeseen jossa oikeasti pelataan osaamisella. 

Katoku meihin miehiin ei tehdä vaikutusta sillä, että on opetellut kirjasta jotain ulkoa.  Meihin tekee vaikutuksen jokin asia mitä voi nähdä ja koskettaa, isot muskelit, johtajuus, karisma, veljeys, rohkeus = kaikki nää on sellasia mitä naisella ei voi olla = ei autoriteettia mieheen.

Todella homoeroottista.

Vierailija
87/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok se jännä että tällainen keskustelu saa peukutuksia...

Auta armias jos mies kirjoittaisi saman.

Saisi haukkua varmasti nössöksi ja valittajaksi.

Ihme jos sensuuri ei iske tähän.

Vierailija
88/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nalkutetaan kun miehet ovay sikoja ja klikkiytyvät opiskellessa ja valivaliuliuli, mutta itse ajattelen asian niin, että koulussa ei todellakaan ole pakko olla kaikkien kanssa tekemisissä.

Miesten ryhmädynamiikka on erilainen kuin naisilla ja se on ihan ok.

Josko sinä ap keskityt omaan opiskeluun, etkä vaivaa päätäsi sillä miksi miehet eivät välitä sinusta ja muista naisista. Ei ole pakko. Todennäköisesti kuitenkin ryhmätöissä oikeasti pystyvät tekemään naistenkin kanssa hommia.

Ei miehiä kiinnosta "akkojen hömppä".

Ja minä en todellakaan ole mikään sovinismin hyväksyjä, mutta mielestäni tuo ei ole sovinismia nähnytkään.

N22

Vierailija
89/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ala mahtaa olla kyseessä? Kuulostaa ikävältä tuollainen käytös - etenkin jos se on hiljaisesti hyväksyttyä. :/

"Olen aikuisopiskelijana talousalalla" Heti ekassa lauseessa.

No niin olikin! xD Mutta joo, aika sekalainen porukka ilmeisesti?  Varmaan jos kaikki on uusia ja vähän jännttävässä uudessa tilanteessa, haetaan jotain "omaa" porukkaa ja nää miehet löysivät sitten sukupuolen yhdistäväksi tekijäksi? Kokivat muut jotenkin uhkana, liikaa oikeasti heitä pätevämpiä mukana? Jos toi on joku pakollinen koulutus, saattaa heillä olla senkin puolesta yleistä asennevammaa koko kurssia kohtaan.

Mä olen törmännyt siihenkin että yliopistossa, naisvaltaisella kurssilla yksinäinen mies on niskavillat pystyssä siksi että hänen kommenttejaan ylipäätään kritisoidaan. Tokihan niitä kritisoidaan jos esittää mielipiteitä varmoina totuuksina - ihan samalla tavalla muitakin kurssilla kritisoitiin jos esitti huonosti perusteltuja väitteitä. Jotkut miehet vaan luulee että se oma sukupuoli antaa jotain ylimääräistä auktoriteettia mikä sivuuttaa substanssiosaamisen. Jotenkin tuntuu että miehet menee hirveän herkästi semmoiselle hyökkäävälle puolustuskannalle jos joutuvat naisvaltaiseen tilanteeseen jossa oikeasti pelataan osaamisella. 

Katoku meihin miehiin ei tehdä vaikutusta sillä, että on opetellut kirjasta jotain ulkoa.  Meihin tekee vaikutuksen jokin asia mitä voi nähdä ja koskettaa, isot muskelit, johtajuus, karisma, veljeys, rohkeus = kaikki nää on sellasia mitä naisella ei voi olla = ei autoriteettia mieheen.

Todella homoeroottista.

Haluutko koskettaa mun "johtajuutta"? x'D

Vierailija
90/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh kirjoitti:

Paljon nalkutetaan kun miehet ovay sikoja ja klikkiytyvät opiskellessa ja valivaliuliuli, mutta itse ajattelen asian niin, että koulussa ei todellakaan ole pakko olla kaikkien kanssa tekemisissä.

Josko sinä ap keskityt omaan opiskeluun, etkä vaivaa päätäsi sillä miksi miehet eivät välitä sinusta ja muista naisista. Ei ole pakko. Todennäköisesti kuitenkin ryhmätöissä oikeasti pystyvät tekemään naistenkin kanssa hommia.

Ja minä en todellakaan ole mikään sovinismin hyväksyjä, mutta mielestäni tuo ei ole sovinismia nähnytkään.

N22

Marry me?

Vierailija
91/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Minä opiskelen insinööriksi, meillä on naisia luokalla 5 ja miehiä 25, enkä ole havainnut tuollaista ilmiötä, vaan ihan hyvin olen aina saanut vaihtelevat 2 miespuolista luokkakaveria ryhmäläisikseni - vähän sen mukaan, ketä siinä on lähellä sattunut istumaan. Koen, että meillä kaikki kohtelee toisiaan lähinnä ihmisinä, mutta hei, me ollaankin lauma ujoja tietokonenörttejä.. :D

Vierailija
92/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh kirjoitti:

N22

Sulle on ookoo jos suhun suhtaudutaan väheksyvästi siksi että olet nainen? Entä kun sun äitiäsi tai lastasi vähätellään sukupuolen vuoksi? Mikä sun mielestä on ryhmätöiden tai "vertaiskeskustelujen" tarkoitus? Koulussa opetellaan ja opiskellaan myös tulemaan toisten kanssa toimeen. Ei ne pojat muutu tuosta vaan BIM normaaliin sosiaaliseen kommunikaatioon kykeneviksi jos ovat koulussa ensin muutaman vuosikausia "ihan vaan läpällä" esittäneet sovinisteja. Mä kurmootan työssä joka ikinen viikko äijiä jotka kuvittelee että pimpittömyys tekee heistä jotenkin automaattisesti pätevämpiä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pojat ja miehet oppivat käyttäytymään ihmisiksi, sen parempi kaikille - myös niille pojille itselleen. Monen miehen herkkä ego säröilee jos nainen joutuu opettamaan miten muita ihmisiä kohdellaan. 

Vierailija
93/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sairaanhoitajaksi aikuisryhmässä, aivan sama homma kyllä täälläkin. Äijät kimppaa keskenään paitsi yksi sivistyneempi herra ja sitä sikmien pyörittelyä ja kihinää, kun joku kysyy jotain.

Vierailija
94/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiitnoista. Olen itse tekniikan alalla, en ole koodari, mutta minusta koodarinaisilla on kyllä todella kova tilanne. Koodarimaailma on minusta kyyninen ja ikävä, ja siinä naisia suorastaan savustetaan ulos, ja sitten ihmetellän miksi naiset eivät muka ole kiinnostuneita koodaamisesta.

Vierailija
95/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi huoh kirjoitti:

N22

Sulle on ookoo jos suhun suhtaudutaan väheksyvästi siksi että olet nainen? Entä kun sun äitiäsi tai lastasi vähätellään sukupuolen vuoksi? Mikä sun mielestä on ryhmätöiden tai "vertaiskeskustelujen" tarkoitus? Koulussa opetellaan ja opiskellaan myös tulemaan toisten kanssa toimeen. Ei ne pojat muutu tuosta vaan BIM normaaliin sosiaaliseen kommunikaatioon kykeneviksi jos ovat koulussa ensin muutaman vuosikausia "ihan vaan läpällä" esittäneet sovinisteja. Mä kurmootan työssä joka ikinen viikko äijiä jotka kuvittelee että pimpittömyys tekee heistä jotenkin automaattisesti pätevämpiä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pojat ja miehet oppivat käyttäytymään ihmisiksi, sen parempi kaikille - myös niille pojille itselleen. Monen miehen herkkä ego säröilee jos nainen joutuu opettamaan miten muita ihmisiä kohdellaan. 

Ei minun mielestäni ryhmätyöt tarkoita, että kaikkien kaveri täytyy automaattisesti olla. En vain koe tuommoista sovinismiksi, se on minusta vain puhdasta sontaa ja turhaa valitusta. Minua ei haittaa jos joku mies ei halua tehdä ryhmätöitä kanssani, joku toinen varmasti tekee. Ei aikuiset ihmiset voi olla noin riippuvaisia muiden huomiosta.

Vierailija
96/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä muutkaan hyväksy, älä huoli. Mutta tuollaisen käytöksen tunnistamiseen sulla on pidempi elämäkokemus tuon huomaamiseen. Toisaalta nuoremmat tietävät, että tuollaiset tyypit jäävät jo pian pois työelämästä, joten ei kannata niihin resursseja hukata.

Jos ne on jotain nelikymppisiä ne tyypit, niin nehän on työelämässä vielä pitkään.

Aloittaja kirjoittaa tärkeästä ongelmasta. Työpaikalla ihan työtehtävissä tarvittava tieto kulkee usein epävirallisten verkostojen kautta, omia kavereita ehdotetaan pomolle mielellään alkavaan projektiin mukaan, ym., eli jos on työpaikan verkostoissa mukana, pystyy etenemään ja ainakin varmemmin säilyttämään työpaikkansa. Menestys työelämässä ei ole pelkästä osaamisesta kiinni, kysymys on myös siitä, missä määrin sinut hyväksytään osaksi työyhteisöä. Työnantajan kannalta paljon osaamista voi jäädä hyödyntämättä, jos työntekijä ei oikein pääse mukaan.

Ja tuossa kanssa yksi syy lasikatto-ongelmiin. Porukoihin halutaan samanlaisia kuin siellä jo on.

Vierailija
97/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiitnoista. Olen itse tekniikan alalla, en ole koodari, mutta minusta koodarinaisilla on kyllä todella kova tilanne. Koodarimaailma on minusta kyyninen ja ikävä, ja siinä naisia suorastaan savustetaan ulos, ja sitten ihmetellän miksi naiset eivät muka ole kiinnostuneita koodaamisesta.

Sama täällä. Ihan joka firmasta ei tosin ole yhtä ankeita kokemuksia. Ja sitten ne kaikkein pätevimmät gurut tuntuvat vähät välittävän sukupuolesta, niitä oikeasti kiinnostavat vain kommenttisi asioiden teknisestä puolesta. Keskinkertaisemmalle sakille sukupuolella on väliä.

Pitäisi varmaan koettaa perustaa firma, jossa olisi enimmäkseen naisia koodaamassa. Ohjelmointi itsessään on ihan huippua ja tykkään myös asiakkaiden kanssa toimimisesta, mutta työyhteisöissä on ollut nihkeää.

Vierailija
98/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi huoh kirjoitti:

N22

Ei minun mielestäni ryhmätyöt tarkoita, että kaikkien kaveri täytyy automaattisesti olla. En vain koe tuommoista sovinismiksi, se on minusta vain puhdasta sontaa ja turhaa valitusta. Minua ei haittaa jos joku mies ei halua tehdä ryhmätöitä kanssani, joku toinen varmasti tekee. Ei aikuiset ihmiset voi olla noin riippuvaisia muiden huomiosta.

Ei kukaan ole sanonut että jos tekee ryhmätyötä, täytyy ryhtyä samalla kaveriksi. Ryhmätyössä tehdään yhteinen projekti. Ei tarvii lähteä leffaan tai kahville tai radalle yhdessä, riittää että se ryhmätyö hoidetaan yhdessä kunnolla. Ylenkatse ja negatiivinen kommentointi (niissä opintoihin liittyvissä) töissä  toisten sukupuolen vuoksi ei nyt vaan  ole asiallista käytöstä. Yleensä noi asiat opetetaan jo kotona. Rasittavaa jos täytyy aikuisia ihmisiä alkaa ojentamaan. 

Vierailija
99/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi huoh kirjoitti:

N22

Jos opiskellaan työelämää varten, niin kannattaisi opiskella myös siihen, että töitä voi joutua tekemään kenen kanssa hyvänsä. 

Vierailija
100/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moniko nainen on itse ehdottamassa miehille niitä ryhmätöitä? Aloittaja ei ainakaan näin ole itse tehnyt, mutta on silti uhriutumassa sillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme