Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta alkuperäisessä tilanteessa teen työt mieluiten vain miesten kesken.

Keskimäärin miesten ryhmässä on vähemmän kaikenlaista ihme veivaamista ja piilomerkitysten analysointia, tai loukkaantumisia että miksi tuo tekee tuota ja minä vain tätä. Homma sujuu, ja kavereita kannustetaan.

Ja ihan ulospäinsuuntautunut olen, ja olen ollut monenlaisissa kokoonpanoissa mukana. Esim. minulla on ollut sekä nais- että miesalaisia

M

Vierailija
142/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ammattikorkeassa liiketalouden puolella ja siellä kerran olin ainoana naisena yhdessä ryhmätyössä. Siellä herrat tekivät kaikki valinnat ja päätökset kivi-paperi-sakset-menetelmällä ja kun yritin sanoa etteihän noin nyt asioita voi hoitaa, niin tietysti jäin alakynteen ja en voinut muuta kuin heidän hoitaa homma tyylillään. Ja kaikki olivat siis ihan aikuisia yli 20v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta alkuperäisessä tilanteessa teen työt mieluiten vain miesten kesken.

Keskimäärin miesten ryhmässä on vähemmän kaikenlaista ihme veivaamista ja piilomerkitysten analysointia, tai loukkaantumisia että miksi tuo tekee tuota ja minä vain tätä. Homma sujuu, ja kavereita kannustetaan.

Ja ihan ulospäinsuuntautunut olen, ja olen ollut monenlaisissa kokoonpanoissa mukana. Esim. minulla on ollut sekä nais- että miesalaisia

M

Tämän vuoksi moni suoraviivaisempi nainen haluaisi niihin miesryhmiin. Ei jaksa sitä kuppikuntaisuutta ja tosiaan piilomerkkien tulkitsemista. Jos vain tehtäisiin hommat ja kotiin? Vaan aina ei päästetä mukaan.

N

Vierailija
144/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on varattuja miehiä eivätkä halua nussia vieraan kanssa.

Ajatelkaa, miten helppoa on ihmisellä, jonka elämänsisältönä on vain nussiminen ja vitut ja kyrvät. Maailma on varmasti selkeä ja kaikki tähtää coitukseen. Kun mies ja nainen opiskelee samassa koulussa, tähtäin on nussimisessa. Kun he työskentelevät samalla duunipaikalla, tähtäin on nussimisessa, muu on sivuseikka.

Tällaisessa nussimiselämässsä ei tietysti mies ole koskaan naisen ystävä, koska miten pillun kanssa voi ystävystyä, onko pillulla ajatuksia, osaako se mitään, mitä sen kanssa ylipäätään 'keskustelisi'. Ei, ystävyys, työtoveruus on poissuljettu juttu.

Ja hyvin on mennyt. Siis ainakin tähän asti. Ja todennäköisesti noista ap:n kuvaamista tyypeistä tulee porukan parhaiten tienaavimmat ja korkeimmalle ylenevät. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Naiset kun on niiiiiiiiin tottuneita.

Vierailija
145/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret miehet kokevat tuntematton/huonosti tuntemansa naisen läsnäolon seksuaallisesti kiusalliseksi. Rationaalliset pojat päättivät, että tehtävän suorittaminen sujuu helpommin, kun ei tarvitse tarkkaila omaa käytöstä. 

Vierailija
146/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja pöyristyi miksi miehet haluavat tehdä hommat keskenään, vaikka ryhmätyön tekijät saisi valita vapaasti, ja tämä saatiin sitten tietenkin miesten syyksi :D

Hyvä ap, hyvin sä vedät :)

Miten jos ap yrittäisit miettiä et miksiköhän miehet eivät halua tehdä naisten kanssa hommia? Mikähän voisi yhteistyössä haitata?

Vierailija
147/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on varattuja miehiä eivätkä halua nussia vieraan kanssa.

Ajatelkaa, miten helppoa on ihmisellä, jonka elämänsisältönä on vain nussiminen ja vitut ja kyrvät. Maailma on varmasti selkeä ja kaikki tähtää coitukseen. Kun mies ja nainen opiskelee samassa koulussa, tähtäin on nussimisessa. Kun he työskentelevät samalla duunipaikalla, tähtäin on nussimisessa, muu on sivuseikka.

Tällaisessa nussimiselämässsä ei tietysti mies ole koskaan naisen ystävä, koska miten pillun kanssa voi ystävystyä, onko pillulla ajatuksia, osaako se mitään, mitä sen kanssa ylipäätään 'keskustelisi'. Ei, ystävyys, työtoveruus on poissuljettu juttu.

Ja hyvin on mennyt. Siis ainakin tähän asti. Ja todennäköisesti noista ap:n kuvaamista tyypeistä tulee porukan parhaiten tienaavimmat ja korkeimmalle ylenevät. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Naiset kun on niiiiiiiiin tottuneita.

No vaikka saitkin pikkuraivarit, niin kyllähän tuo nussimisen ajattelu tavallaan totta on.

Suurin osa noista n. parikymppisistä miehistä näkee naisen enemmän potentiaalisena panokohteena kuin ihanan toivottuna ryhmätyökaverina. Miehillä on juuri käyty armeija alla, ja sieltä tietävät, että jos on vain tehtävä tämä homma alta pois, niin myös muut miehet pystyvät tekemään vastenmielisenkin tehtävän suoraan ilman mitään turhia miettimisiä ja ottaa opintopisteet kotiin.

Jos ryhmään halutaan nainen, niin siinä on silloin lisätavoitteena ko. naisen nussiminen tutustumisen myötä, jos hyvin käy. Naisen myötä pakettiin tuleva turha ryhmätyösäätäminen voidaan hyväksyä, jos nussimistavoite nähdään mahdollisena.

Vierailija
148/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan vaan, että tradenomiksi kouluttautumassa olet. Ei se siitä kauniimmaksi kiertoilmaisulla muutu.

Vierailija
149/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla yksinkertaisesti semmonen homma takana, että näitä miehiä jännittää. Tilanne oli sama minullakin kun opiskelin miesvaltaista alaa. Meillä oli jossain vaiheessa keskusteluja opettajan kanssa, jossa kysyttiin miten menee luokan kesken ja missä on parannettavaa luokkahengessä. Sanoin suoraan opettajalle, että luokan miespuoliset välttelevät, eivät tule oma-alotteisesti juttelemaan ym.

Opettajakin oli sitä mieltä, että miehiä jännittää tulla juttelemaan naispuoliselle. Kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa lähti paranemaan kun sain yhden miehistä juttelemaan kanssani. Sitten tuli muutkin perässä.

Sama tilanne oli työskennellessäni putiikissa joka mielletään "miesten alueeksi". Kauan aikaa meni, että vakiasiakkaat tottuivat läsnäolooni ja viimein uskalsivat avata suunsa. Liikkeen tyypillinen asiakas siis oli nörttimies. Semmoinen joka ei juuri naisen huomioon ole tottunut.

Jep. Tosi mielenkiintoista miten tässäkin aloittaja olettaa välittömästi, ilman sen kummempia perusteita, että kyseessä olisi joku epätasa-arvoon liittyvä asia. Muita vaihtoehtoja ei tule edes miettineeksi samalla kun julistaa manifestiaan nuorille naisille. Ottaisi edes ensin kunnolla selvää, mistä on todella kyse ja pyrkisi hiukan kurkistamaan oman kuplansa ulkopuolelle. Itse olen päivät pitkät yliopistolla (usein kaukana omasta kotiyliopistosta) ja näen hyvin läheltä miten opiskelijat keskenään vuorovaikuttavat. En voi missään nimessä allekirjoittaa aloittajan aloitusta yleistyskelpoiseksi, (jos nyt ylipäätään on ap:n näkemys ihan totuudenmukainen tuollaisenaan)

Ja nainen olen, mainittakoon sekin, ettei tarvitse näitä "et tule saamaan naista"-viestejä lukea. (Huokaus!)

Vierailija
150/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse miesten kanssa yhteistyötä tehdäkään, jotka näkevät tulevan kollegansa tai jopa pomonsa pilluna.

Vierailija
151/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole miesten vika. Vika on yhteiskunnassa ja siinä, miten kasvatamme lapsemme. Lapsuudesta asti niin päiväkodeissa kuin kouluissa tehdään selvä raja sukupuolten välille.

Miksi esimerkiksi kouluissa pitää olla liikuntatunnit erikseen? Siinä missä pojat pelaavat salibandyä tai lentopalloa, niin tytöt venyttelevät joidenkin jumppapallojen päällä. Melko naisia alentavaa meininkiä.

Vierailija
152/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse miesten kanssa yhteistyötä tehdäkään, jotka näkevät tulevan kollegansa tai jopa pomonsa pilluna.

No eikö se ole sitten win-win :)

En minäkään ymmärrä mitä ap alkoi vinkua miksei miehet voisi tehdä keskenään ja naiset samoin.

Vierailija
153/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M

Pakko myöntää naisena, että näin tämä yleisesti ottaen on. Ei tietenkään aina, mut tällaista näkee ihan missä tahansa naisten yhteisössä. Ihan kaikesta pitää vetää jotenkin isompia asioita mitä ne onkaan ja draamaa riittää. Suoraviivaisesta toiminnasta tykkäisin itsekin.

Vierailija
154/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusten perusteella miesten seurassa tarvitsee tavalla tai toisella ansaita se luottamus. Että olet "hyvä jätkä", vaikka nainen olisi. Kyräilevät ja katsastelevat aikansa. Sitten kun hyväksytään, toimivat hommat. Ensit työt ja sitten huvit. Pääsee samaan pöytään snapsia kumoamaan.

Vierailija
155/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erilaisia miestyyppejä. On huumorintajuisia, mukavia miehiä. On myös olemassa todella vittumaisia miehiä, joista naisviha, sovinismi ja kaikkinainen kireys paistavat kilometrin päähän. Itse asiassa olen kyllä 46-vuotisen elämäni aikana kohdannut aikamoisen määrän miesääliöitä, jotka luulevat olevansa munansa takia älykkäämpiä tai parempia ihmisiä kuin naiset. (Onneksi olen tavannut myös paljon mukavia miehiä.)

Osa miehistä tykkää lähtökohtaisesti ihmisistä. Osa lähtökohtaisesti vihaa kaikkia ihmisiä, eritoten naisia. Näillä jälkimmäisillä yleensä ei ole minkäänlaista huumorintajua, ja kyky nauraa itselle loistaa poissaolollaan.

Yksi hämmentävä miesryhmä - stereotyyppiset homot. Osa homoista vihaa naisia todella paljon.

Vierailija
156/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusten perusteella miesten seurassa tarvitsee tavalla tai toisella ansaita se luottamus. Että olet "hyvä jätkä", vaikka nainen olisi. Kyräilevät ja katsastelevat aikansa. Sitten kun hyväksytään, toimivat hommat. Ensit työt ja sitten huvit. Pääsee samaan pöytään snapsia kumoamaan.

Tämä on totta

M

Vierailija
157/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien pyörittelyn täytyy johtajan lopettaa. Ilmoitan aina uusille alaisille, että se ei käy täällä, sillä se on halveksunnan merkki ja täällä ei halveksuta ketään. Kerron tämän aina ennen kuin kukaan edes ehtii silmiään pyörittää.

Vierailija
158/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa erilaisia miestyyppejä. On huumorintajuisia, mukavia miehiä. On myös olemassa todella vittumaisia miehiä, joista naisviha, sovinismi ja kaikkinainen kireys paistavat kilometrin päähän. Itse asiassa olen kyllä 46-vuotisen elämäni aikana kohdannut aikamoisen määrän miesääliöitä, jotka luulevat olevansa munansa takia älykkäämpiä tai parempia ihmisiä kuin naiset. (Onneksi olen tavannut myös paljon mukavia miehiä.)

Osa miehistä tykkää lähtökohtaisesti ihmisistä. Osa lähtökohtaisesti vihaa kaikkia ihmisiä, eritoten naisia. Näillä jälkimmäisillä yleensä ei ole minkäänlaista huumorintajua, ja kyky nauraa itselle loistaa poissaolollaan.

Yksi hämmentävä miesryhmä - stereotyyppiset homot. Osa homoista vihaa naisia todella paljon.

Onneksi et itse ole yhtään asenteellinen ja kuvittele olevasi muita parempi ja älykkäämpi.

Vierailija
159/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme luokan kanssa menossa muistaakseeni joillekin messuille. Satuin jostain syystä olemaan ainoa naispuoleinen siinä ryhmässä, vaikka luokalla oli muitakin naisia, eikä koko päivän aikana KUKAAN miespuolinen yhtä lukuun ottamatta hiiskunut minulle sanaakaan. Ei matkalla, messualueella, ei edes silloin kun käytiin syömässä, kaikki istui vain turpa kiinni ja mulkoili kulmien alta. Yritin kyllä jotain smalltalkia vetää mutta se tyrehtyi melko äkkiä. En todella ymmärrä. Ei edes alkeellisia käytöstapoja, ahdisti todella se päivä. En tiedä miten pärjäävät työelämässä. Toisen asteen koulussa tapahtui tämäkin.

amis menoo

Vierailija
160/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanpas aiheeseen liittyvä miesopiskelijan näkökulma.

Opiskelen kolmannen asteen vahvasti miesenemmistöisessä laitoksessa. Tilanne on johtanut siihen, että suurimmalla osalla naisopiskelijoista on parista-kolmesta miehestä muodostuva eräänlainen "ihailijaporukka" pyörimässä ympärillä. Kyseisen ryhmädynaamisen ilmiön havaitsin ensimmäistä kertaa lukiossa.

Jos tällaiseen ryhmään joutuu neljänneksi pyöräksi, on lähes varmaa että tämä ihailijaporukka ei edellytä naisopiskelijalta oman neljänneksensä asiallista suorittamista. Jos itse yrittää pyrkiä siihen että kaikki kantavat osuutensa työkuormasta, kaksi muuta kääntyy vastaan. Tämän takia on varmempaa hakeutua pelkkien miesten ryhmään. Toki silloinkin on olemassa riski alisuoriutuvista ryhmän jäsenistä, mutta ensimmäisessä tilanteessa turhautuminen on lähes varmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi