Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta olen huomannut nykyään nuorten naisten olevan harvoin tietoisia sovinismista, ja hyväksyvän sen omituisen kritiikittömästi normaaliksi käytökseksi. Kieltämättä se ottaa päähän tällaista keski-ikäistä, kun on itse tottunut ajattelemaan naisten pyrkivän koko ajan tasaisesti parantamaan asemaansa, mutta nuoret naiset eivät enää edes välitä sukupuolten tasa-arvosta. Ja monet nuoret miehet ovat nykyään todellakin uskomattoman sovinistisia.

Naisvaltaisessa päiväkodissa ainoa työskentelevä mies siirtyi sijaistamaan naispuolista pk-johtajaa joka jäi ansaitulle lomalle.

Yksi vanhimmmista työntekijöistä huokaisi suureen ääneen sydämensä pohjasta : VIHDOINKIN MIES TALOSSA! 

Veti jotenkin hiljaiseksi kyllä.

Perhe ja yritys ilman isää/miestä on sama kuin talo ilman kattoa. Vanha viisaus. Ei nainen mua voi koskaan johtaa.

Ja tasan yhtä hyödyllinen nykymaailmassa kuin "Itku pitkästä ilosta" tai "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa". 

Vierailija
42/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Minäkin olen nelikymppinen ja aina "liittoutunut" vain naispuolisten opiskelu- ja työkaverien kanssa. Ihan hyvä vaan, jos miehet pysyttelevät automaattisesti omissa porukoissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas vastaavia kokemuksia naisopiskelijoista. Avoimessa (laskentatoimi)  oli paljon enemmän naisopiskelijoita ja kurssin aikana piti tehdä ryhmätyö. Muodostimme ryhmän vieressä istuineiden neljän joukosta. Siihen kuului minun lisäksi yksi mies ja kaksi naista. Kukaan ei tuntenut toisiaan. Seuraavan luennon aikana naiset ilmoittivat meille miehille, että ovat muodostaneet uuden ryhmän, johon nyt kuului kaksi toista naista. Teimme sitten toisen miehen kanssa kahdestaan oman työn.

Vierailija
44/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet nyt vain ovat oppineet sen, että naisia ei saa lähestyä ilman että leimataan limaiseksi vonkaajaksi. Ihan voitte miettiä naiset keskenänne omaa käytöstänne.

Vierailija
45/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ilmentymä tästä miesten epävarmuuden tilasta on se, että moni nuori mies voi netissä päivät pitkät haukkua ja huoritella  naisia, mutta oma äiti on hänelle hahmo jota tulee kunnioittaa ja arvostaa, jopa äärimmäisyyksiin asti. Jopa näillä nuorten miesten ällöpalstoilla naiset on yhtä kuin huoria, tyhmiä, lehmiä, mitä vaan, mutta sielläkin on kirjoittamaton käytössääntö että äitiä ja mummoa ei saa haukkua.

Miksi? Koska äiti ja mummo on turvallinen naishahmo, niitä ei koeta uhaksi. Siksi ne eivät ole samalla tavalla "naisia" kuin ne naiset joita saa haukkua ja häväistä netissä.

Epävarmuus ja huono itsetunto, siitä se kaikki lähtee, uskokaa pois.

Jopa tyttöjen isät eivät tajua, että heidän pettämänsä naiset ovat myös isien tyttäriä... Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Vierailija
46/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisessa oppilaitoksessa opiskelet, mutta itse en huomannut omissa opinnoissa tuollaista ilmiötä. Päin vastoin. Yleensä tytöt olivat ahkerampia kirjoittamaan raportteja, joten ainakin yksi kannatti ottaa mukaan ryhmään. Ja ihan mielellään oli tekemisissä naisopiskelijoiden kanssa.

Vierailija
47/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aloittajan asenne näy myös naamasta = syy siihen miksi miehet välttelevät sinua.

Vierailija
48/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet nyt vain ovat oppineet sen, että naisia ei saa lähestyä ilman että leimataan limaiseksi vonkaajaksi. Ihan voitte miettiä naiset keskenänne omaa käytöstänne.

Te voisitte oppia myös sen, että lähestymistä ei ole se kun koulussa/töissä tehdään ryhmätöitä...

Vierailija
49/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman jutun huomasin jo melkein kymmenen vuotta sitten. Taitaa olla tätä uuskonservatiivisuutta. "Talousalalla", jota itsekin silloin opiskelin, pyrittiin ainakin meillä siihen aikaan olemaan mahdollisimman muodikkaita/mainstreamia ja kaikki kantaaottavuus oli ehdoton ei ja "sosiaalinen itsemurha". Tämä koski myös naisia, ei vain niitä lammasmaisia miehiä.

Vierailija
50/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 100X. Muistan vieläkin miten meillä oli koulussa parityö minkä parit opettaja määräsi. Menin istumaan tämän tytön viereen mihin hän tokaisi ''hyi''. En vastannut mitään, mutta katsoin naisopettajaa päin mikä hymyili hyväksyvästi tälle tytölle kuka sanoi minulle hyi.

Vierailija
51/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas vastaavia kokemuksia naisopiskelijoista. Avoimessa (laskentatoimi)  oli paljon enemmän naisopiskelijoita ja kurssin aikana piti tehdä ryhmätyö. Muodostimme ryhmän vieressä istuineiden neljän joukosta. Siihen kuului minun lisäksi yksi mies ja kaksi naista. Kukaan ei tuntenut toisiaan. Seuraavan luennon aikana naiset ilmoittivat meille miehille, että ovat muodostaneet uuden ryhmän, johon nyt kuului kaksi toista naista. Teimme sitten toisen miehen kanssa kahdestaan oman työn.

Todella tökeröä. En voi ymmärtää näin vahvaa sukupuolittamissa kumminkaan päin. Siinä myös kaventaa omia verkostojaan eli ampuu itseään jalkaan. Ei mitään järkeä.

ap

Vierailija
52/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää on, että itsellä paras ryhmähenki on ollut juuri tuollaisella työkkärin "pakkokurssilla". Siellä oli eri ikäisiä, miehiä ja naisia ja kaikki tulivat hyvin toimeen keskenään. Kaikille juteltiin ja kaikkia tervehdittiin. Ihmisillä oli hyvin paljon eri koulutustaustaa. Itse olin ryhmän nuorimpia ja vaikka kurssi oli välillä täysin "roskaa" opetuksen puolesta niin se oli ainoa "koulu" mihin oli oikeasti ihmisten puolesta mukava mennä. Itse jätin sen kesken, kun vaihdoin parempaan koulutukseen, mutta niitä ihmisiä jäi kyllä ikävä.

Vierailija
53/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh hyvä syyttää miehiä, kun naiset tekee samaa.

Itse yliopistossa, jossa kursseilla on usein vaikkapa 15 naista ja 2-5 miestä.

Tai vaikkapa 50 naista ja 5-15 miestä.

Eli enemmistö on usein naisia, kuitenkin luonnontieteitä eikä mitään sosaalihömppää.

Aina, siis AINA kun alkaa olla puhe että kurssilla on ryhmätöitä/aletaan niitä suunnittelemaan:

Naiset kääntyvät niitä bestiksiään päin salamana "hei ollaaks ryhmää! :)))"

Joka kerta. Aina ensimmäisen parin minuutin aikana vedetään ne samat bestfriendsforeverit ryhmäksi.

Kaikkein parasta olisi että ryhmät arvottaisiin joka kerta.

Vai miten se opettaa ryhmätöitä, kun aina samat jo toisensa kanssa kaveria olevat tekee keskenään?

Ja sitten henkilöt kuten minä, joka ei yleensä tunne ketään kursseilta tai ole missään tekemisissäkään kenenkään kanssa = kauheat paineet ryhmätöiden takia, muut saa valita aina kaverinsa ja sielläpä sitten itse on ilman ryhmää ja opettajakin huikkaa jotain "hyvä olettekin jo tehneet ryhmät.."

Joo, kiitosta vaan kun sosiaaliset pääsee helpommalla, eikä siinä itse kehtaa alkaa kaikkien kesken sanomaan "tuota tuota, olen kyllä ilman ryhmää oleva hyökiö, enkä tunne ketään edes nimeltä että heh heh" koska nolottaa.

Naiset ei paljoa piittaa muusta, kuin että saa kaverien kesken olla. Joskis opettaja on kysynyt että arvotaanko vai valitaanko itse, niin yleensä aina naiset huutaa porukalla että valitaan valitaan!

En epäile etteikö miesenemmistön tapauksessa kävisi myös noin.

Vierailija
54/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää on, että itsellä paras ryhmähenki on ollut juuri tuollaisella työkkärin "pakkokurssilla". Siellä oli eri ikäisiä, miehiä ja naisia ja kaikki tulivat hyvin toimeen keskenään. Kaikille juteltiin ja kaikkia tervehdittiin. Ihmisillä oli hyvin paljon eri koulutustaustaa. Itse olin ryhmän nuorimpia ja vaikka kurssi oli välillä täysin "roskaa" opetuksen puolesta niin se oli ainoa "koulu" mihin oli oikeasti ihmisten puolesta mukava mennä. Itse jätin sen kesken, kun vaihdoin parempaan koulutukseen, mutta niitä ihmisiä jäi kyllä ikävä.

Aivan. Perusoletus täytyy olla, että jokaisen kanssa voi tehdä yhteistyötä. Eihän koulutukseen tai töihin kukaan mene ketään iskemään niin kuin tämä ketjun miesjankkaaja. Sinne mennään oppimaan tai tekemään töitä. Sitten jos joku osoittautuu vaikka ryhmätöissä sellaiseksi, ettei tee hommiaan, niin voi kehottaa häntä petraamaan tai hakeutua eri ryhmään, mutta ei pelkän sukupuolen takia.

ap

Vierailija
55/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen nais opiskelija korkeakoulussa ja jos saan päättää niin kyllä mäkin tekisin ryhmätyöt mielummin miesten kanssa XD. Vois tulla siitä työskentelystäkin jotai muuta kun kaakatusta.

Vierailija
56/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen nais opiskelija korkeakoulussa ja jos saan päättää niin kyllä mäkin tekisin ryhmätyöt mielummin miesten kanssa XD. Vois tulla siitä työskentelystäkin jotai muuta kun kaakatusta.

Miksi esität naista? Olet ketjun miesasiamies. Luuletko ettei tyyliäsi tunnista?

Vierailija
57/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee syy miksi jotkut alkavat menestyä vasta työelämässä, ja toisille se koulu on elämän parasta aikaa. Työelämässä ei olla vain siinä +/- 5v. oma ikä karsinassa toisin kuin koulussa.

Vierailija
58/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella tökeröä. En voi ymmärtää näin vahvaa sukupuolittamissa kumminkaan päin. Siinä myös kaventaa omia verkostojaan eli ampuu itseään jalkaan. Ei mitään järkeä.

ap

Miten sinä ja tyttökaverisi toimitte parikymppisenä? Naisilla tuntuu olevan ajatus että sääntöjä muutetaan silloin kun itselle sopii.

20v nainen: "siis ollaan omassa porukassa, mä en haluu noita nörttejä tänne ettei ne vaan ala kuvitteleen mitään"

40v nainen: "törkeän sukupuolittunutta käytöstä, miesten tulisi hyväksyä naiset porukkaan"

20v nainen: "joo pituus on must ja leveät hartiat, mikään pätkä vinkuheinä ei siis tod. kelpaa"

40v nainen: "sisäinen kauneus ratkaisee, on todella pinnallista jos vaikka paino ratkaisee"

No ei niitä muuteta. Nuorena opitaan miten käyttäydytään.

Vierailija
59/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Perusoletus täytyy olla, että jokaisen kanssa voi tehdä yhteistyötä. Eihän koulutukseen tai töihin kukaan mene ketään iskemään niin kuin tämä ketjun miesjankkaaja. Sinne mennään oppimaan tai tekemään töitä. Sitten jos joku osoittautuu vaikka ryhmätöissä sellaiseksi, ettei tee hommiaan, niin voi kehottaa häntä petraamaan tai hakeutua eri ryhmään, mutta ei pelkän sukupuolen takia.

ap

Puhut miehistä alentavasti, puhut miesjankkaajista, inhosi miehiä kohtaan paistaa kaikesta läpi.

Ja sukupuoli ei vaikuta millään tapaa omiin tekoihisi, asenteisiisi tai käytökseesi?

Jepjep.

Vierailija
60/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea siinä on keskittyä ryhmätyöhön, kun seksikäs nainen tulee samaan ryhmään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi