Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opisekelen taiteellista alaa. Vuosikurssillani on miehiä aavistuksen vähemmän kuin naisia ja alallani yleisesti ottaen on hieman enemmän naisia kuin miehiä. Alallani on sukupuoliroolit ylipäätään hyvin väljät ja ei onneksi ole mitään sukupuoleen liittyviä klikkejä juurikaan, mitä nyt oman vuosikurssini jotkut nuoret naiset päättivät perustaa jonkun oman tyttökerhon johon muut eivät olleet kutsuttuja, minä (nainen) mukaan lukien. Selvä. Suurin osa taas suhtautuu miehiin ja naisiin täysin samalla tavoin, ja alallani ei ole kovin pahaa sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää. Kaikenlaisesta syrjinnästä kuitenkin puhutaan hyvin avoimesti, ja miehet ovat myös mukana tasa-arvon vaatimisessa, hyödyttäähän se heitä myös yhtä lailla. Vaikka olisit miesmäinen nainen tai naismainen mies kukaan ei katso kieroon. Ylipäätään henkilön sukupuoli ei ole kovin tärkeä ja esimerkiksi muunsukupuolinen tai transsukupuolinen saa myös olla täysin rauhassa.

Hyvä ystäväni on nainen ja hän on erittäin miesvaltaisella alalla, hänen luokallaan ei ole yhtään naista hänen lisäkseen. Hän kokee koko ajan jonkin sorttista syrjintää, juuri ryhmätöihin ei huolita mukaan ollenkaan, häneen suhtaudutaan jatkuvasti kuin tyhmään bimboon jne. Ja kun nainen on sitten johonkin ryhmään määrätty, niin oletetaan että hän tekee ryhmätyöstä suurimman osan. Omasta kuplastani katsottuna tämä on suorastaan karseaa syrjintää ja en tiedä miten ystäväni jaksaa tuota vuodesta toiseen.

Toisilla aloilla asiat on paljon paremmin kuin toisilla, ja pitää muistaa että vaikkei itse näkisi koko ajan syrjintää sitä tapahtuu silti. Monet nuoret naiset varmaan ovat tottuneet siihen että "meillähän on jo tasa-arvo" eivätkä siksi edes huomaa syrjintää tai muita epäkohtia.

Vierailija
62/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka 40v opiskelee vielä. Menisit töihi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää^^

Vierailija
64/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehennäkökulma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas vastaavia kokemuksia naisopiskelijoista. Avoimessa (laskentatoimi)  oli paljon enemmän naisopiskelijoita ja kurssin aikana piti tehdä ryhmätyö. Muodostimme ryhmän vieressä istuineiden neljän joukosta. Siihen kuului minun lisäksi yksi mies ja kaksi naista. Kukaan ei tuntenut toisiaan. Seuraavan luennon aikana naiset ilmoittivat meille miehille, että ovat muodostaneet uuden ryhmän, johon nyt kuului kaksi toista naista. Teimme sitten toisen miehen kanssa kahdestaan oman työn.

Todella tökeröä. En voi ymmärtää näin vahvaa sukupuolittamissa kumminkaan päin. Siinä myös kaventaa omia verkostojaan eli ampuu itseään jalkaan. Ei mitään järkeä.

ap

Miten sinä ja tyttökaverisi toimitte parikymppisenä? Naisilla tuntuu olevan ajatus että sääntöjä muutetaan silloin kun itselle sopii.

20v nainen: "siis ollaan omassa porukassa, mä en haluu noita nörttejä tänne ettei ne vaan ala kuvitteleen mitään"

40v nainen: "törkeän sukupuolittunutta käytöstä, miesten tulisi hyväksyä naiset porukkaan"

20v nainen: "joo pituus on must ja leveät hartiat, mikään pätkä vinkuheinä ei siis tod. kelpaa"

40v nainen: "sisäinen kauneus ratkaisee, on todella pinnallista jos vaikka paino ratkaisee"

No ei niitä muuteta. Nuorena opitaan miten käyttäydytään.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, olin aiemmin naisvaltaisella alalla ja miehet otettiin aktiivisesti mukaan. Työssä ja opiskelussa ei arvioida ihmisiä ulkonäön kautta vaan tekemisten ja ansioiden. Näkemyksesi on äärimmäisen kapea ja hyvin surullinen. Sinun kannattaisi laajentaa maailmankuvaasi ja luopua naisvihastasi.

ap

Vierailija
65/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opisekelen taiteellista alaa. Vuosikurssillani on miehiä aavistuksen vähemmän kuin naisia ja alallani yleisesti ottaen on hieman enemmän naisia kuin miehiä. Alallani on sukupuoliroolit ylipäätään hyvin väljät ja ei onneksi ole mitään sukupuoleen liittyviä klikkejä juurikaan, mitä nyt oman vuosikurssini jotkut nuoret naiset päättivät perustaa jonkun oman tyttökerhon johon muut eivät olleet kutsuttuja, minä (nainen) mukaan lukien. Selvä. Suurin osa taas suhtautuu miehiin ja naisiin täysin samalla tavoin, ja alallani ei ole kovin pahaa sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää. Kaikenlaisesta syrjinnästä kuitenkin puhutaan hyvin avoimesti, ja miehet ovat myös mukana tasa-arvon vaatimisessa, hyödyttäähän se heitä myös yhtä lailla. Vaikka olisit miesmäinen nainen tai naismainen mies kukaan ei katso kieroon. Ylipäätään henkilön sukupuoli ei ole kovin tärkeä ja esimerkiksi muunsukupuolinen tai transsukupuolinen saa myös olla täysin rauhassa.

Hyvä ystäväni on nainen ja hän on erittäin miesvaltaisella alalla, hänen luokallaan ei ole yhtään naista hänen lisäkseen. Hän kokee koko ajan jonkin sorttista syrjintää, juuri ryhmätöihin ei huolita mukaan ollenkaan, häneen suhtaudutaan jatkuvasti kuin tyhmään bimboon jne. Ja kun nainen on sitten johonkin ryhmään määrätty, niin oletetaan että hän tekee ryhmätyöstä suurimman osan. Omasta kuplastani katsottuna tämä on suorastaan karseaa syrjintää ja en tiedä miten ystäväni jaksaa tuota vuodesta toiseen.

Toisilla aloilla asiat on paljon paremmin kuin toisilla, ja pitää muistaa että vaikkei itse näkisi koko ajan syrjintää sitä tapahtuu silti. Monet nuoret naiset varmaan ovat tottuneet siihen että "meillähän on jo tasa-arvo" eivätkä siksi edes huomaa syrjintää tai muita epäkohtia.

Tämä vastaa täsmälleen omaa kokemustani, paitsi olen nyt itse sillä miesvaltaisemmalla alalla. :) Shokki on ollut suuri. Avoimuus tasa-arvoasioista todellakin kannattaa. Se auttaa sekä miehiä että naisia. Lopputuloksena on paljon parempi yhteishenki ja kaikki viihtyvät paremmin.

ap

Vierailija
66/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehennäkökulma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas vastaavia kokemuksia naisopiskelijoista. Avoimessa (laskentatoimi)  oli paljon enemmän naisopiskelijoita ja kurssin aikana piti tehdä ryhmätyö. Muodostimme ryhmän vieressä istuineiden neljän joukosta. Siihen kuului minun lisäksi yksi mies ja kaksi naista. Kukaan ei tuntenut toisiaan. Seuraavan luennon aikana naiset ilmoittivat meille miehille, että ovat muodostaneet uuden ryhmän, johon nyt kuului kaksi toista naista. Teimme sitten toisen miehen kanssa kahdestaan oman työn.

Todella tökeröä. En voi ymmärtää näin vahvaa sukupuolittamissa kumminkaan päin. Siinä myös kaventaa omia verkostojaan eli ampuu itseään jalkaan. Ei mitään järkeä.

ap

Miten sinä ja tyttökaverisi toimitte parikymppisenä? Naisilla tuntuu olevan ajatus että sääntöjä muutetaan silloin kun itselle sopii.

20v nainen: "siis ollaan omassa porukassa, mä en haluu noita nörttejä tänne ettei ne vaan ala kuvitteleen mitään"

40v nainen: "törkeän sukupuolittunutta käytöstä, miesten tulisi hyväksyä naiset porukkaan"

20v nainen: "joo pituus on must ja leveät hartiat, mikään pätkä vinkuheinä ei siis tod. kelpaa"

40v nainen: "sisäinen kauneus ratkaisee, on todella pinnallista jos vaikka paino ratkaisee"

No ei niitä muuteta. Nuorena opitaan miten käyttäydytään.

Tai sit vaikka näin:

20v nainen: "Lähinnä istuville: Moi, oltaisko me ryhmä?"

40v nainen: "Lähinnä istuville: Moi, oltaisko me ryhmä?"

20v nainen: "Pitkä tukka miehellä on aika jees"

40v nainen: Naimisissa pitkätukkaisen miehen kanssa

Vierailija
67/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain annat olla koko jutun, mutta muuten näytät mistä kana pissii. Teette niin hyvän ryhmätyön tyttöporukassa tai vetäiset soolosuorituksena riman niin korkealle, että ukot jäävät kilometrin päähän. Et ole kilpailemassa vuoden feministipalkinnosta vaan suorittamassa tutkintoa, älä siis hukkaa aikaa nyrkki pystyssä mesoamiseen. Opettajahan se päättää kurssimerkinnöistä, kurssikavereiden "palautteesta" ei yleensä saa muutenkaan mitään järkevää irti. 

Jos ehdottomasti haluat näpäyttää, kysy seuraavalla tauolla herroilta, miksi ovat hakeutuneet noin naisvaltaiseen koulutukseen.

Vierailija
68/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli ongelma? Taisit itse vain kuvitella miesten kommentoivan naisten töitä vähättelevästi.

No kun ei saa niiltä miehiltä huomiota ja erityiskohtealua vain sillä perusteella, että on nainen. Aloittaja on tottunut siihen, että miehet ovat kiinnostuneet. Nyt kun miehet kohtelevat naisia kuin normaaleja ihmisiä eli ei mitään erityishuomiota koko ajan, niin aloittajalla on orpo olo. Ehkäpä hän olisi jopa kiinnostunut jostakin miehestä, mutta sieltä ei tule mitään vastakaikua.

Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, opiskelemassa siellä ollaan eikä tyttöjä kikatuttamassa eikä kaikkien kanssa tarvitse väkisin kaveerata. Ja totta kai kaverin työn kommentointiin tulee väistämättä vähän ylimääräistä ja ehkä jotakin sisäpiirin huumoria mukaan.

Vierailija
69/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lolkys kirjoitti:

No vaikka semmoinen joka on opintovapaalla (ja tarjoaa samalla määräaikaisen työn työttömälle), päivittää osaamistaan ja parantaa ammattitaitoaan ja mahdollisuuksiaan työelämässä tutkinnolla. 

Vierailija
70/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain annat olla koko jutun, mutta muuten näytät mistä kana pissii. Teette niin hyvän ryhmätyön tyttöporukassa tai vetäiset soolosuorituksena riman niin korkealle, että ukot jäävät kilometrin päähän. Et ole kilpailemassa vuoden feministipalkinnosta vaan suorittamassa tutkintoa, älä siis hukkaa aikaa nyrkki pystyssä mesoamiseen. Opettajahan se päättää kurssimerkinnöistä, kurssikavereiden "palautteesta" ei yleensä saa muutenkaan mitään järkevää irti. 

Jos ehdottomasti haluat näpäyttää, kysy seuraavalla tauolla herroilta, miksi ovat hakeutuneet noin naisvaltaiseen koulutukseen.

Kyse ei ole mistään näpäyttämisestä. Ja todellakin otan asian henkilökunnan kanssa puheeksi! Nämä ilmiöt eivät lopu ikinä, jos kukaan ei koskaan tee niille mitään! Totta kai teen opinnoissa parhaani, se nyt on itsestäänselvää. Mutta opiskelu ei ole kilpailua miehiä vastaan, vaan itsensä ylittämistä, yhteistyötä ja hiljaisen tiedon oppimista. Siihen hiljaiseen tietoon EI saa sisältyä se, että miehet olisi muka syntymästään asti naisia ylempänä. Siitä tässä on kyse.

ap

Vierailija
71/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia. Tuossa on kyse siitä, että sukupuolesta riippumatta ihmiset klikkiytyvät ja tekevät mielellään töitä kavereidensa kanssa. Niinkuin totesitkin, samaa tapahtuu myös miesvaltaisissa paikoissa. Ketjussa on kyse siitä, että kun ei tunneta entuudestaan, miehillä on taipumusta klikkiytyä keskenään naisvaltaisissa paikoissa, ja ennen kaikkea suhtautua sitten halveksuvasti naisopiskelijoihin. Itse asiassa tätäkin on ihan tutkittu, että keskimäärin miesopiskelijat yliarvioivat omat kykynsä ja aliarvioivat naispuolisten opiskelijoiden kykyjä... Sama dynamiikka ei vain päde sukupuolissa toisin päin. 

Vierailija
72/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea siinä on keskittyä ryhmätyöhön, kun seksikäs nainen tulee samaan ryhmään.

Ja joku väittää että naisilla hormonit häiritsis asiallista toimintaa.

Sun pitää vaan toivoa että sun työ- ja opiskelukaverinaiset ois mahdollisimman epäseksikkäitä. Muuten sulla on ongelma kun ei työt suju. 

Vierailija
73/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on tota miesten homososiaalisuutta! Yksi ilmiö Suomessa siitä miten täällä miehet alistaa ja kyykyttää naisia. Tuo on Suomen naisvihaa. Suomalaiset miehet eivät ole yhtään parempia, kuin vaikka miehet Marokossa, alistaminen tapahtuu täällä monimuotoisemmin ja osittain hienotunteisemmin.

Hyppää kaivoon.

Vierailija
74/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lolkys kirjoitti:

Opiskelua kaiken ikää.

Vierailija
75/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh hyvä syyttää miehiä, kun naiset tekee samaa.

Itse yliopistossa, jossa kursseilla on usein vaikkapa 15 naista ja 2-5 miestä.

Tai vaikkapa 50 naista ja 5-15 miestä.

Eli enemmistö on usein naisia, kuitenkin luonnontieteitä eikä mitään sosaalihömppää.

Aina, siis AINA kun alkaa olla puhe että kurssilla on ryhmätöitä/aletaan niitä suunnittelemaan:

Naiset kääntyvät niitä bestiksiään päin salamana "hei ollaaks ryhmää! :)))"

Joka kerta. Aina ensimmäisen parin minuutin aikana vedetään ne samat bestfriendsforeverit ryhmäksi.

Kaikkein parasta olisi että ryhmät arvottaisiin joka kerta.

Vai miten se opettaa ryhmätöitä, kun aina samat jo toisensa kanssa kaveria olevat tekee keskenään?

Ja sitten henkilöt kuten minä, joka ei yleensä tunne ketään kursseilta tai ole missään tekemisissäkään kenenkään kanssa = kauheat paineet ryhmätöiden takia, muut saa valita aina kaverinsa ja sielläpä sitten itse on ilman ryhmää ja opettajakin huikkaa jotain "hyvä olettekin jo tehneet ryhmät.."

Joo, kiitosta vaan kun sosiaaliset pääsee helpommalla, eikä siinä itse kehtaa alkaa kaikkien kesken sanomaan "tuota tuota, olen kyllä ilman ryhmää oleva hyökiö, enkä tunne ketään edes nimeltä että heh heh" koska nolottaa.

Naiset ei paljoa piittaa muusta, kuin että saa kaverien kesken olla. Joskis opettaja on kysynyt että arvotaanko vai valitaanko itse, niin yleensä aina naiset huutaa porukalla että valitaan valitaan!

En epäile etteikö miesenemmistön tapauksessa kävisi myös noin.

Tuo on eri asia. Tuossa on kyse siitä, että ihmiset sukupuolesta riippumatta klikkiytyvät ja tekevät mieluiten töitä kavereidensa kanssa. Niinkuin sanoit, sama juttu on miesvaltaisissa paikoissa. Ketjussa on kyse siitä, että vaikkei tunneta etukäteen, miehillä on taipumusta klikkiytyä naisvaltaisissa paikoissa, ja ennen kaikkea sitten halveksia naispuolisia opiskelijoita. Tätäkin on itse asiassa tutkittukin, että miespuolisilla opiskelijoilla on taipumusta yliarvioida omia kykyjään ja aliarvioida naispuolisten opiskelijoiden kykyjä. Sama dynamiikka ei vain päde sukupuolissa toisin päin.

Vierailija
76/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole mistään näpäyttämisestä. Ja todellakin otan asian henkilökunnan kanssa puheeksi! Nämä ilmiöt eivät lopu ikinä, jos kukaan ei koskaan tee niille mitään! Totta kai teen opinnoissa parhaani, se nyt on itsestäänselvää. Mutta opiskelu ei ole kilpailua miehiä vastaan, vaan itsensä ylittämistä, yhteistyötä ja hiljaisen tiedon oppimista. Siihen hiljaiseen tietoon EI saa sisältyä se, että miehet olisi muka syntymästään asti naisia ylempänä. Siitä tässä on kyse.

ap

Kuinka monelle miehelle itse ehdotit sitä ryhmätyöskentelyä ja mikä oli miesten vastaus?

Vai oletit siis automaattisesti, että on vain miesten vastuulla toimia "tasa-arvoisesti"?

Vierailija
77/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuinka monelle miehelle itse ehdotit sitä ryhmätyöskentelyä ja mikä oli miesten vastaus?

Vai oletit siis automaattisesti, että on vain miesten vastuulla toimia "tasa-arvoisesti"?

Aloittaja servattu  : )

Vierailija
78/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ala mahtaa olla kyseessä? Kuulostaa ikävältä tuollainen käytös - etenkin jos se on hiljaisesti hyväksyttyä. :/

"Olen aikuisopiskelijana talousalalla" Heti ekassa lauseessa.

No niin olikin! xD Mutta joo, aika sekalainen porukka ilmeisesti?  Varmaan jos kaikki on uusia ja vähän jännttävässä uudessa tilanteessa, haetaan jotain "omaa" porukkaa ja nää miehet löysivät sitten sukupuolen yhdistäväksi tekijäksi? Kokivat muut jotenkin uhkana, liikaa oikeasti heitä pätevämpiä mukana? Jos toi on joku pakollinen koulutus, saattaa heillä olla senkin puolesta yleistä asennevammaa koko kurssia kohtaan.

Mä olen törmännyt siihenkin että yliopistossa, naisvaltaisella kurssilla yksinäinen mies on niskavillat pystyssä siksi että hänen kommenttejaan ylipäätään kritisoidaan. Tokihan niitä kritisoidaan jos esittää mielipiteitä varmoina totuuksina - ihan samalla tavalla muitakin kurssilla kritisoitiin jos esitti huonosti perusteltuja väitteitä. Jotkut miehet vaan luulee että se oma sukupuoli antaa jotain ylimääräistä auktoriteettia mikä sivuuttaa substanssiosaamisen. Jotenkin tuntuu että miehet menee hirveän herkästi semmoiselle hyökkäävälle puolustuskannalle jos joutuvat naisvaltaiseen tilanteeseen jossa oikeasti pelataan osaamisella. 

Katoku meihin miehiin ei tehdä vaikutusta sillä, että on opetellut kirjasta jotain ulkoa.  Meihin tekee vaikutuksen jokin asia mitä voi nähdä ja koskettaa, isot muskelit, johtajuus, karisma, veljeys, rohkeus = kaikki nää on sellasia mitä naisella ei voi olla = ei autoriteettia mieheen.

Hehe, silloin kun puhutaan asioista ja osaamisesta, ollaan metsässä ja pahasti jos miehet keskittyvät ihailemaan toistensa muskeleita, testailemaan rohkeuttaan ja möyhäämään jostain "veljeydestä". xD Se on miehen häpeä jos ei osaa asemaansa, johdettavaksi, asettua. 

Ja nämä "alaistaidot" ovat nykyään työelämässä todella arvostettuja, ilman niitä taitoja on hankala menestyä urallaan. Vinkkinä sille kommentoijalle joka luulee hauberin korvaavan nämä olennaiset kyvyt.

Tää on isoin ongelma naisissa myös, te takerrutte yhteen pikku juttuun ja käytätte sitä sitten lyömäaseena kuin pikkulapsi. On ihan tunnettu asia, että lihaksikas fysiikka aiheuttaa kunnioitusta muissa miehissä, se on koodattu genetiikkaan luolamies ajoilta.

Mitä kunnioitusta herätti Tony Halme?

Eikö Bill Gates tai Stephen Hawking herätä samalla tavalla kunnioitusta kuin "Viikinki-Halme"? Kenen alainen olisit mieluiten?

Vierailija
79/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olipa huikea yllätys, että aloittaja ei vastannut.

Ja perusti oman miesten haukkumisketjunsa omaan passiivisuutensa.

Naiset nyt vaan tuppaavat olemaan vapaamatkustajia , ihan kaikessa.

Vierailija
80/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olipa huikea yllätys, että aloittaja ei vastannut.

Ja perusti oman miesten haukkumisketjunsa omaan passiivisuutensa.

Naiset nyt vaan tuppaavat olemaan vapaamatkustajia , ihan kaikessa.

Oot varmaan kuullut jutun shakin pelaamisesta pulun kanssa? Sää oot nyt se pulu. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi