Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä avaan joitain syitä (entisenä) miesopiskelijana miksi joskus voi käydä AP:n kaltainen tilanne.

Jännittäminen on jo käyty läpi aiemmin ja ujoilla/kokemattomilla miehillä se tosiaan ulospäin voi näyttää naisten syrjimiseltä. Heidän näkökulmasta he eivät syrji, koska he näkevät naisen jalustalla, eivätkä halua pilata naisen täydellistä maailmaa (koska naiset ovat parempia) sekaantumisellaan heidän ympäristöön.

Varatut miehet aktiivisesti välttelevät yhteistyötä naisten kanssa koulussa, koska kotona tyttöystävä/vaimo tiedustelee kenen kanssa on päivän aikana on puhuttu, miksi on puhuttu ja mitä on puhuttu. Lopuksi saa syytteet niskaan flirttailusta ja aivan älytöntä ruodintaa paitsi jos on ollut erittäin töykeä. Kotidraaman välttämiseksi on siis tehtävä uhraus ja yritettävä välttää naisten kanssa olemista opiskellessa.

Viimeisenä on, että miesten kanssa voi keskittyä itse opiskeluun, eikä ole vaarassa joutua "oikeuteen" siitä, ettei haluakaan olla kaveri sen yhden tunnin/päivän/viikon kestäneen projektin lisäksi. ERITYISESTI varattuna. Koska helvetti pääse irti siinä vaiheessa kun facebookissa tulee kaveripyyntö joltain naispuoliselta koulukaverilta.

Verkkokeskusteluissa näin miehenä en voi kommentoida kuin todella latteasti naisen tuotoksia. Muuten naiset aloittavat spekuloinnin pervosetäilystä, "mitä toiki nyt yrittää" ja mansplainingistä.

Yksi mahdollisuus on myös, että AP on näitä hopealusikka suussa kasvaneita naisia, joiden mielestä miehet harrastavat sovinimia, kun eivät tee naiselle kaikkea valmiiksi.

Vierailija
102/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme luokan kanssa menossa muistaakseeni joillekin messuille. Satuin jostain syystä olemaan ainoa naispuoleinen siinä ryhmässä, vaikka luokalla oli muitakin naisia, eikä koko päivän aikana KUKAAN miespuolinen yhtä lukuun ottamatta hiiskunut minulle sanaakaan. Ei matkalla, messualueella, ei edes silloin kun käytiin syömässä, kaikki istui vain turpa kiinni ja mulkoili kulmien alta. Yritin kyllä jotain smalltalkia vetää mutta se tyrehtyi melko äkkiä. En todella ymmärrä. Ei edes alkeellisia käytöstapoja, ahdisti todella se päivä. En tiedä miten pärjäävät työelämässä. Toisen asteen koulussa tapahtui tämäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää naiset ruikuttako, vaan olkaa itse ammattilaisia. Pyytäkää ryhmäänne. Ottakaa itse ystävällinen ja tasapuolinen johto. Älkää itse erotelko miehiä ja naisia. Antakaa kummallekin vapaus. Älkää itse haukkuko jotain ryhmää netissä. Ottakaa ystävällinen ja tasapuolinen johto älkääkä valittako nurkasta. Kehukaa miesten töitä. Kehukaa naisten töitä. Analysoikaa moitteet.

Vierailija
104/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja moniko nainen on itse ehdottamassa miehille niitä ryhmätöitä? Aloittaja ei ainakaan näin ole itse tehnyt, mutta on silti uhriutumassa sillä.

1/10 naisesta on tämmöisessä tilanteessa niin estoton ja reipas että oma-alotteisesti tulee ryhmään mukaan. Loput pyörittelevät silmiään ja supisevat keskenään. Voi sitten miettiä ketkä siellä työelämässä pärjäävät ja menestyvät. Minulla on vuosien varrella ollut omassa suunnitteluryhmässä useita naisia. Tällä hetkellä ei valitettavasti yhtäkään.

Vierailija
105/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa juu, olen johtavassa asemassa olevan nainen jonka on tuettava sekä miehiä että naisia. Kumpiakin kehun!

Vierailija
106/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen liiketaloutta ja en ole tälläistä huomannut ollenkaan. Meillä muodostuu automaattisesti sekaryhmiä ja en ole ikinä kokenut kenenkään klikkiytyvän. Tietenkin aina on heitä, jotka vetäytyvät syrjään kun ovat vaikka ujoja, mutta itse ainakin ryhmäkeskustelussa sun muissa tätä tapahtuessa kysyn heiltä suoraan jos he tahtoisivat sanoa jotain ja usein heillä on paljonkin sanottavaa kun vaan kannustaa.

Ja vaikka kuinka kaikki olisi puheliaita ja ekstrovertteja, aina ryhmästä löytyy ne pari hiljaisinta, jotka vetäytyvät.

Vierailija
107/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on taas yksi näistä jotka ovat saaneet lapsena olla kaiken huomion keskipisteenä ja nyt aikuisena, kun se ei enää onnistukaan ovat aivan paniikissa.

Vierailija
108/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat toimivat jo lapsesta lähtien ryhmissä ja tytöt taas bestiksensä kanssa. Kouluaikoina ja työelämässä en ole nähnyt ryhmänä toimivaa naisyhteisöä. Naisten alistaminen on miesten geeneissä.

Vierailija
109/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet pyrkivät aina maksimoimaan hyödyt ja lisäksi heillä on sisäänrakennettu koodi siitä, että he ovat mukamas naisten yläpuolella. Jos he jakaantuisivat, ei heillä olisi rohkeutta toteuttaa tuota ylemmyyttä, vaan tarvitsevat siihen toisen palliotuksen ikään kuin tueksi.

Vierailija
110/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pyrkivät aina maksimoimaan hyödyt ja lisäksi heillä on sisäänrakennettu koodi siitä, että he ovat mukamas naisten yläpuolella. Jos he jakaantuisivat, ei heillä olisi rohkeutta toteuttaa tuota ylemmyyttä, vaan tarvitsevat siihen toisen palliotuksen ikään kuin tueksi.

:D

Vierailija
111/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja moniko nainen on itse ehdottamassa miehille niitä ryhmätöitä? Aloittaja ei ainakaan näin ole itse tehnyt, mutta on silti uhriutumassa sillä.

Ja juuri tämän takia niitä naisia vältellään ryhmätöissä. Harvoin ottavat asioista vastuuta ja alkavat ajamaan yhteistä projektia innolla eteenpäin. Odottavat vain sivussa, että joku tulee ja antaa heille ohjeet kuinka toimia. Pari kertaa tein insinööriopintojeni aikana ryhmämme naispuolisten opiskelijoiden kanssa projekteja. Nämä naispuoliset ryhmäläiset eivät kyenneet tekemään itsenäisesti heille asetettuja tehtäviä vaan myöhästelivät tai tekivät tehtävät aivan eritavalla kuin tehtävänannossa sanottiin. He jäivät junnaamaan tehtävän teossa pikkumaisuuksiin, joilla ei ollut mitään tekemistä tehtävän valmistumisen kannalta. He eivät ongelmatilanteesssa uskaltaneet tehdä itsenäistä päätöstä vaan vierittivät päätöksenteon aina ryhmän muille osapuolille. Tällainen käytös voi pidemmänpäälle aiheuttaa naisopiskelijoiden karttamista ryhmätyöskentelytilanteissa.

Vierailija
112/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän harvat naiset ymmärtävät, että nuoret miehet usein ihan vilpittömästi pelkäävät heitä. Kyseessä on jonkinlainen ujous ja pelko nolatuksi tulemisesta.

Vierailija
113/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä haittais. En edes haluaisi tehdä ryhmätöitä miesten kanssa. Usein ne lusmuilee, jos on naisia saatavilla tekemään ikävät asiat. Pysyköön vaan porukoissaan ihan vapaasti.

Vierailija
114/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, joko talousalan ihmiset on ihan erilaisia kuin kaikki muut (esim. teknisen alan) tai sitten tämä on taas joku vanha kärjistetty tarina joita tänne tuppaa tulemaan aina välillä. Mitä tätä palstaa olen lukenut niin tarina kuulostaa siltä että se on ollut täällä ennenkin, tosin yksityiskohtia on hieman tuunattu edelliskerrasta mutta pohjatarina on sama.

Vierailija
115/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole nainen.

Uhriudu.

Vieritä vastuu muille.

Auo päätäsi.

Juuh, elikkäs.

Meneppäs jonne takaisin ylikselle purkaan katkeruuttas, täällä nyt normaalit aikuiset keskustelee. Jos teet vaikka langan missä valitat tyttöystävän puutetta ja käytät aloituspostauksessa pepen kuvaa?

Vierailija
116/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavinta on että meillä luokanopettajakoulutuksessa on samaa. Kyllä sen huomaa että luennoitsijoista naisia arvostellaan monesti kovaan ääneen (toki välillä aiheesta) mutta miehiä ei koskaan (vaikka aihetta olisi). Ainakin arvostelu on erilaista. Tiedekunnan varadekaanin (nainen) pitämillä kursseilla miesopiskelijat ovat sitä mieltä että hänen ajatuksensa ovat hölmöjä/turhia/huonoja. Mitäs miesluennoitsijan luennoilla? Tartutaan korkeintaan siihen että luennoitsija on "kuiva". Ei ikinä suhtauduta kriittisesti hänen osaamiseensa.

Ja sitten nämä henkilöt kasvattavat seuraavaa sukupolvea.

Vierailija
117/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset voisivat pysyä siellä keittiössä ja jättää miesten hommat miehille.

Vierailija
118/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin opettajana korkeakoulussa yhteiskuntatieteellisellä alalla. Luulen että ymmärrän millaisesta käytöksestä aloittaja tässä puhuu, olen kyllä törmännyt tähän samaan ilmiöön ja sanoisin että ei todellakaan ole mies/nais kysymys yleisesti, vaan tietyt alat viehättää juuri sellaisia nuoria miehiä joilla on selkeästi vähän ylikorostunut tarve päästä kokemaan ja osoittamaan ylemmyydentuntoa piiloaggressiivisen pätemisen kautta. Jos ryhmässä tai vuosikurssilla sattuu olemaan useampia  näitä samanhenkisiä, he helposti klikkiytyvät ja sen jälkeen heidän keskinäinen ryhmädynamiikka vahvistaa sitä käytöstä opiskelijaryhmässä. 

Mutta kaikkia miehiä ei todellakaan voi tämän takia leimata.

Vierailija
119/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bitch please... Nuo miehet kerääntyvät ryhmäksi jos niin haluavat ja siinä on toistaitoisten turha kotkottaa.

Naisten "ongelmat"... Kun maailma ei toimi just niin kuin sen haluaisi.

Vierailija
120/160 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavinta on että meillä luokanopettajakoulutuksessa on samaa. Kyllä sen huomaa että luennoitsijoista naisia arvostellaan monesti kovaan ääneen (toki välillä aiheesta) mutta miehiä ei koskaan (vaikka aihetta olisi). Ainakin arvostelu on erilaista. Tiedekunnan varadekaanin (nainen) pitämillä kursseilla miesopiskelijat ovat sitä mieltä että hänen ajatuksensa ovat hölmöjä/turhia/huonoja. Mitäs miesluennoitsijan luennoilla? Tartutaan korkeintaan siihen että luennoitsija on "kuiva". Ei ikinä suhtauduta kriittisesti hänen osaamiseensa.

Ja sitten nämä henkilöt kasvattavat seuraavaa sukupolvea.

Luokanopettajamiehet ovat lauma ihmisperseitä. Ennen alanvaihtoa toimin 15 vuotta lo:na. Herra jumala sitä taantumuksen ja manspleinauksen määrää! Ehkä kultaisin muistoni oli se, kun mieskollega repi SETAN lähettämät opetusmateriaalit ennen kuin kukaan muu ehti tutustua niihin. Ja toinen: miesrehtori ja koulun ainut miesope lähtivät perjantaina omiin menoihinsa klo 12. Sama reksi heitti minulle usein myös omat oppilaansa (pikkukoulu, rexillä oma luokka) ja lähti kotiin, pelaamaan lätkää ja kerran myös hakemaan itselleen pizzaa.

Ex-lo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme