Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo miesopiskelijoihin!

Vierailija
27.09.2017 |

Olen aikuisopiskelijana talousalalla, en nyt sen tarkemmin kerro missä. Porukassa on sekä nuoria että aikuisopiskelijoita. Mulla on tutkinto ihan toiselta alalta, naisvaltaiselta, joten tämä on ihan uusi ilmiö mulle, mutta se on siis seuraavanlainen:

Miesopiskelijat klikkiytyvät omiin miesporukoihinsa ja välttelevät tekemästä esim. ryhmätöitä naisten kanssa. Tökeröin esimerkki tuli viime viikolla, kun yhdessä seminaarissa oli vain kourallinen porukkaa. Miehiä oli kolme, ja alunperin istuivat eri puolilla huonetta. Kun opetus alkoi ja huomasivat, että hui, tässähän joutuu kohta naisten kanssa tekemisiin, niin he vaihtoivat istumapaikkaa ja kerääntyivät miesryhmäksi yhteen nurkkaan. Ja he eivät siis ennalta edes tunteneet toisiaan!

Osa kursseista tehdään kokonaan verkossa, ja sielläkin miehet kommentoi toistensa tehtäviä ystävällisesti ja kannustavasti ja naisten tehtäviä (koska on pakko kommentoida) kommentoivat ylimielisesti ja vähättelevästi.

Kyse ei ole siitä, että miehet olisivat tässä jotenkin ylivertaisia, ei todellakaan. Kaikilla on vähän erilainen tausta ja osaamista löytyy niin miehissä kuin naisissakin vaihtelevasti.

Nuoret naiset näyttää näillä kursseilla jotenkin tottuneen tähän, mikä on minusta järkyttävää! En ole ikinä kokenut näin selvää sukupuolijaottelua missään! Ikää on itsellä himpan yli 40. Nuoret naiset, älkää hyväksykö tälläistä!

Mietin tässä, miten otan asian puheeksi opettajien kanssa. Osa on miehiä, osa naisia. Todella ahdistavaa ja ärsyttävää, mutta en todellakaan aio antaa asian olla! Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette asian selvittäneet.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ala mahtaa olla kyseessä? Kuulostaa ikävältä tuollainen käytös - etenkin jos se on hiljaisesti hyväksyttyä. :/

Vierailija
2/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ala mahtaa olla kyseessä? Kuulostaa ikävältä tuollainen käytös - etenkin jos se on hiljaisesti hyväksyttyä. :/

"Olen aikuisopiskelijana talousalalla" Heti ekassa lauseessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämänsä kun kuuntelee tyttöjen vähättelyä päiväkodista lähtien eikä voi saada edes pientä pusua lämmittämään nuoren pojan mieltä niin kyllähän siinä syntyy antipatioita ja lukkoja.

Vierailija
4/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa oli ongelma? Taisit itse vain kuvitella miesten kommentoivan naisten töitä vähättelevästi.

Vierailija
5/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä muutkaan hyväksy, älä huoli. Mutta tuollaisen käytöksen tunnistamiseen sulla on pidempi elämäkokemus tuon huomaamiseen. Toisaalta nuoremmat tietävät, että tuollaiset tyypit jäävät jo pian pois työelämästä, joten ei kannata niihin resursseja hukata.

Terv. Opettaja aikuiskoulutuksesta

Vierailija
6/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta olen huomannut nykyään nuorten naisten olevan harvoin tietoisia sovinismista, ja hyväksyvän sen omituisen kritiikittömästi normaaliksi käytökseksi. Kieltämättä se ottaa päähän tällaista keski-ikäistä, kun on itse tottunut ajattelemaan naisten pyrkivän koko ajan tasaisesti parantamaan asemaansa, mutta nuoret naiset eivät enää edes välitä sukupuolten tasa-arvosta. Ja monet nuoret miehet ovat nykyään todellakin uskomattoman sovinistisia.

Ehkä nuoret naiset ovat ymmärtäneet, että tasa-arvoon pyrkiminen ei ole vain naisten aseman parantamista? 

Vierailija
7/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, täysin sama kokemus kuin itselläni aikuisopiskelijana ja liiketalous alana. Heti ensimmäisenä päivänä miehet klikkiytyivät omaksi porukakseen ja tavallaan sulkeutuivat sinne.

Muutoin käyttäytyivät ihan nätisti, mutta pitivät itseään muita opiskelijoita "parempina" ja esimerkiksi merkitsevät katseet, naureskelut ja silmienpyöräyttelyt olivat hyvin yleisiä kun oman ryhmän ulkopuoliset oppilaat käyttivät puheenvuoroja ja kysyivät asioista.

Vierailija
8/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla yksinkertaisesti semmonen homma takana, että näitä miehiä jännittää. Tilanne oli sama minullakin kun opiskelin miesvaltaista alaa. Meillä oli jossain vaiheessa keskusteluja opettajan kanssa, jossa kysyttiin miten menee luokan kesken ja missä on parannettavaa luokkahengessä. Sanoin suoraan opettajalle, että luokan miespuoliset välttelevät, eivät tule oma-alotteisesti juttelemaan ym.

Opettajakin oli sitä mieltä, että miehiä jännittää tulla juttelemaan naispuoliselle. Kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa lähti paranemaan kun sain yhden miehistä juttelemaan kanssani. Sitten tuli muutkin perässä.

Sama tilanne oli työskennellessäni putiikissa joka mielletään "miesten alueeksi". Kauan aikaa meni, että vakiasiakkaat tottuivat läsnäolooni ja viimein uskalsivat avata suunsa. Liikkeen tyypillinen asiakas siis oli nörttimies. Semmoinen joka ei juuri naisen huomioon ole tottunut.

Vierailija
9/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta olen huomannut nykyään nuorten naisten olevan harvoin tietoisia sovinismista, ja hyväksyvän sen omituisen kritiikittömästi normaaliksi käytökseksi. Kieltämättä se ottaa päähän tällaista keski-ikäistä, kun on itse tottunut ajattelemaan naisten pyrkivän koko ajan tasaisesti parantamaan asemaansa, mutta nuoret naiset eivät enää edes välitä sukupuolten tasa-arvosta. Ja monet nuoret miehet ovat nykyään todellakin uskomattoman sovinistisia.

Naisvaltaisessa päiväkodissa ainoa työskentelevä mies siirtyi sijaistamaan naispuolista pk-johtajaa joka jäi ansaitulle lomalle.

Yksi vanhimmmista työntekijöistä huokaisi suureen ääneen sydämensä pohjasta : VIHDOINKIN MIES TALOSSA! 

Veti jotenkin hiljaiseksi kyllä.

Vierailija
10/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelmana? Kieltäytyivätkö miehet tekemästä ryhmätyötä naisten kanssa vaikka määrättiin vai saiko vapaasti muodostaa ryhmiä?

Vierailija
11/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin olikin! xD Mutta joo, aika sekalainen porukka ilmeisesti?  Varmaan jos kaikki on uusia ja vähän jännttävässä uudessa tilanteessa, haetaan jotain "omaa" porukkaa ja nää miehet löysivät sitten sukupuolen yhdistäväksi tekijäksi? Kokivat muut jotenkin uhkana, liikaa oikeasti heitä pätevämpiä mukana? Jos toi on joku pakollinen koulutus, saattaa heillä olla senkin puolesta yleistä asennevammaa koko kurssia kohtaan.

Mä olen törmännyt siihenkin että yliopistossa, naisvaltaisella kurssilla yksinäinen mies on niskavillat pystyssä siksi että hänen kommenttejaan ylipäätään kritisoidaan. Tokihan niitä kritisoidaan jos esittää mielipiteitä varmoina totuuksina - ihan samalla tavalla muitakin kurssilla kritisoitiin jos esitti huonosti perusteltuja väitteitä. Jotkut miehet vaan luulee että se oma sukupuoli antaa jotain ylimääräistä auktoriteettia mikä sivuuttaa substanssiosaamisen. Jotenkin tuntuu että miehet menee hirveän herkästi semmoiselle hyökkäävälle puolustuskannalle jos joutuvat naisvaltaiseen tilanteeseen jossa oikeasti pelataan osaamisella. 

Vierailija
12/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla yksinkertaisesti semmonen homma takana, että näitä miehiä jännittää. Tilanne oli sama minullakin kun opiskelin miesvaltaista alaa. Meillä oli jossain vaiheessa keskusteluja opettajan kanssa, jossa kysyttiin miten menee luokan kesken ja missä on parannettavaa luokkahengessä. Sanoin suoraan opettajalle, että luokan miespuoliset välttelevät, eivät tule oma-alotteisesti juttelemaan ym.

Opettajakin oli sitä mieltä, että miehiä jännittää tulla juttelemaan naispuoliselle. Kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa lähti paranemaan kun sain yhden miehistä juttelemaan kanssani. Sitten tuli muutkin perässä.

Sama tilanne oli työskennellessäni putiikissa joka mielletään "miesten alueeksi". Kauan aikaa meni, että vakiasiakkaat tottuivat läsnäolooni ja viimein uskalsivat avata suunsa. Liikkeen tyypillinen asiakas siis oli nörttimies. Semmoinen joka ei juuri naisen huomioon ole tottunut.

Totta kai jännittää. Kaikkia jännittää kun aloittaa uudessa oppilaitoksessa eikä tunne ketään. Mutta on myös ihan jokaisen vastuulla, että luodaan hyvä yhteishenki ja otetaan kaikki mukaan porukoihin. Myös ihan jokaisen miehen vastuulla. Ei se ole pelkästään naisten homma. Ja tällä alalla ne miehet ei ole mitään hissukoita, päin vastoin.

ap

Vierailija
13/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan totta.

Vierailija
14/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varattuja miehiä eivätkä halua nussia vieraan kanssa.

Vierailija
15/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei siis ole mistään työkkärin pakkokurssista vaan tutkintoon johtavasta korkeakoulutuksesta, johon oli suhteellisen vaikea päästä.

ap

Vierailija
16/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisessa päiväkodissa ainoa työskentelevä mies siirtyi sijaistamaan naispuolista pk-johtajaa joka jäi ansaitulle lomalle.

Yksi vanhimmmista työntekijöistä huokaisi suureen ääneen sydämensä pohjasta : VIHDOINKIN MIES TALOSSA! 

Veti jotenkin hiljaiseksi kyllä.

Sama juttu kun alueen kouluihin tulee rehtorin virkaan muutoksia, jo lehden etusivun otsikon perusteella tietää että jutussa tulee komeilemaan uutena rehtorina nuori mieshenkilö, jolla lyhyt kokemus opettajantyöstä, vaikka kuinka olisi suurin osa opetushenkilöstöstä todella paljon työkokemusta omaavia naisia.

En ymmärrä tätä ilmiötä? Yksi opettaja joskus sanoi että miesopettajia puhtaasti suositaan alalla, mutta en tiedä pitääkö paikkansa. Lopputulema näissä tapauksissa kuitenkin on aina samanlainen.

Vierailija
17/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin olikin! xD Mutta joo, aika sekalainen porukka ilmeisesti?  Varmaan jos kaikki on uusia ja vähän jännttävässä uudessa tilanteessa, haetaan jotain "omaa" porukkaa ja nää miehet löysivät sitten sukupuolen yhdistäväksi tekijäksi? Kokivat muut jotenkin uhkana, liikaa oikeasti heitä pätevämpiä mukana? Jos toi on joku pakollinen koulutus, saattaa heillä olla senkin puolesta yleistä asennevammaa koko kurssia kohtaan.

Mä olen törmännyt siihenkin että yliopistossa, naisvaltaisella kurssilla yksinäinen mies on niskavillat pystyssä siksi että hänen kommenttejaan ylipäätään kritisoidaan. Tokihan niitä kritisoidaan jos esittää mielipiteitä varmoina totuuksina - ihan samalla tavalla muitakin kurssilla kritisoitiin jos esitti huonosti perusteltuja väitteitä. Jotkut miehet vaan luulee että se oma sukupuoli antaa jotain ylimääräistä auktoriteettia mikä sivuuttaa substanssiosaamisen. Jotenkin tuntuu että miehet menee hirveän herkästi semmoiselle hyökkäävälle puolustuskannalle jos joutuvat naisvaltaiseen tilanteeseen jossa oikeasti pelataan osaamisella. 

Katoku meihin miehiin ei tehdä vaikutusta sillä, että on opetellut kirjasta jotain ulkoa.  Meihin tekee vaikutuksen jokin asia mitä voi nähdä ja koskettaa, isot muskelit, johtajuus, karisma, veljeys, rohkeus = kaikki nää on sellasia mitä naisella ei voi olla = ei autoriteettia mieheen.

Vierailija
18/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia meidän yhteiskunnassa pitäisikin pyrkiä tukemaan nuorten miesten itsetunnon kasvatusta. Aivan liikaa epävarmuutta ja pelkoa nähtävissä miehissä.

Vierailija
19/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoku meihin miehiin ei tehdä vaikutusta sillä, että on opetellut kirjasta jotain ulkoa.  Meihin tekee vaikutuksen jokin asia mitä voi nähdä ja koskettaa, isot muskelit, johtajuus, karisma, veljeys, rohkeus = kaikki nää on sellasia mitä naisella ei voi olla = ei autoriteettia mieheen.

No nyt nousi pikkaisen oksennusta kurkkuun...

Ethän ole tosissasi? Rölli, jooko?

Vierailija
20/160 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies johtaja osaa myös kehua mies alaisiaan, taputtaa selkään ja sanoo hyvin tehty samalla tavalla miten isä kehuu lapsena poikaa. En ole koskaan kuullut, että nainen kehuisi miestä ja miksi kehuisi? Mieshän on naiselle vain hyödyke ja ponnahduslauta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan