Miksi töissä ei ymmärretä, että koulu on aina etusijalla minulle?
Ihan keikkatöitä kahviloissa ja ravintoloissa siis teen, satunnaisesti. Lisäksi opiskelen lääkäriksi. Töitä teen tasan sen takia, että siitä saa rahaa, millä rahoittaa opiskeluajan elämisen. Jostain syystä aina kun kerron, etten voi tulla esim. sunnuntaina iltavuoroon, koska maanantaina on koulua, alkaa hirveä jupina siitä, miten "en koskaan voi auttaa".
Haistakaa home. Olen siellä töissä, en haukuttavana. Ja minulla on vapaus valita työt tasan oman aikatauluni mukaan, ilman kenenkään marttyyrimaista jupinaa asiasta. Muuten tuo on yksi syy, miksi haluan mahdollisimman nopeasti oman alani hommiin.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
No jos sä käyt koulua niin eipä oikein taida olla realistista tarjota sulle työvuoroja kun iltaisin ja viikonloppusin, luulin että tarjoavat vuoroja silloin kun sun pitäis olla koulussa.
Ootko kysynyt miksei voi antaa viikonloppuna aamuvuoroja?
Mut loppujen lopuksi jos sä aiot käydä koulussa ja töissä niin eihän sulla ole muuta mahdollisuutta kun ottaa ilta/viikonloppuvuoroja tai sitten lopettaa se työ. Ja voithan sä sunnuntaina nukkua pitkään tai päiväunet jos iltavuoroa tarjotaan.
En minäkään ehdi nukkua kun reilun tunnin jos joudun joskus sairastapauksen takia vaihtamaan iltavuorosta aamuun. Eihän noita tuollaisia vuoroja tarkoituksella laiteta mut joskus joutuu venymään jos joku sairastuu. Viikonloppuvuoroihin joutuu yleensä menemään 4 tunnin unilla jos on viikolla joutunut olemaan iltavuorossa, mut yleensä noihin vuoroihin mennään aamuvuorosta, mut joskus siinäkin täytyy venyä ja nukkua vaikka päiväunet sit kun pääsee kotiin.
Ei minulla ihan joka päivä koulua ole, usein on ainakin yksi päivä viikossa kokonaan vapaa, ja silloin voi toki ottaa työvuoron. Samoin olen usein ollut lauantaisin töissä. Sunnuntainakin aamu ja päivä on ihan okei, ainoastaan tuo ilta on se, mitä en halua edellä mainituista syistä. Mutta itsepä pystyn parhaiten katselemaan ne itselleni sopivat vuorot ja valikoimaan ne tarjotuista vuoroista.
Ongelma on lähinnä se, että se napina alkaa siitä, jos en pääse jonkun syyn vuoksi juuri erikseen kysyttyyn vuoroon. Jos esimerkiksi edellisenä iltana soitetaan, että tuletko huomenna. Silloin, jos siinä on koulua(tai tarjotaan iltavuoroa ja seuraavana päivänä aikainen aamu), niin pakko yleensä kieltäytyä.
Noh jos olet noin nirso ja laiska niin älä ihmettele jos valitetaan ja jos työvuoroja aletaan jossain vaiheessa tarjoomaan heikommin kun kyllästyvät temppuiluusi ja löytyy halukkaampi joka tekee eikä valkkaile.
Herää kysymys miten ikinä tulet menestymään omassa työssäsi, jos olet niin laiska että et kykene aamuherätyksiin iltavuoron jälkeen. Ei hyvää pöivää jos tosta kitisee, että ihan peräti klo 6 herätys ja suihkussakin on illalal käytävä kun ysiltä pääsee töistä...
Uskomatonta miten ulalla jotkut voi olla elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa laiska. Moni muu opiskelija hihkuu hurrata kun tarjotaan sunnuntaivuoroja eli tuplapalkkaa... Ja monelle opiskelijalle on täysin tavallinen tilanne olla jopa ihan koulupäivänä töissä, saati sunnuntaina kun ei menoja sen puolesta ole.
Jospa nyt kuitenkin jättäisit ne työt niille motivoituneimmille kokonaan.
Ai laiska?
Enpä oikeastaan tunne itseäni laiskaksi.
Ei minulla mitään sunnuntaivuoroja vastaan yleensä ole, mutta yleensä sunnuntai-illoissa on ongelmana se, että ne on sinne iltakahdeksaan tai -yhdeksään. Kotona olisin aikaisintaan kymmeneltä. Sen jälkeen pitää käydä ainakin suihkussa ja kaikkea muuta. Seuraavana aamuna, jos siis aikainen aamu, herätys on aamulla kuudelta. Siinä yöunet jää aika vähiin, ja mieluummin menen kouluun pirteänä, kuin umpiväsyneenä töiden jälkeen.
Siis työt loppuu kahdeksalta tai yhdeksältä, etkä voi ottaa niitä, koska aamulla herätys kuudelta? Ymmärrän todella, jos joku ei pidä tuollaisesta, toihan lähene täydellistä laiskuutta.
Muuten kyllä itse liputan nollasopimusten puolesta; saa tehdä töitä, jos haluaa, mutta toisaalta kieltäytyä kaikista. Ihan älytöntä, että niitä ollaan kieltämässä, sillä aika moni oikeasti juuri tuolliasen työn haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh jos olet noin nirso ja laiska niin älä ihmettele jos valitetaan ja jos työvuoroja aletaan jossain vaiheessa tarjoomaan heikommin kun kyllästyvät temppuiluusi ja löytyy halukkaampi joka tekee eikä valkkaile.
Herää kysymys miten ikinä tulet menestymään omassa työssäsi, jos olet niin laiska että et kykene aamuherätyksiin iltavuoron jälkeen. Ei hyvää pöivää jos tosta kitisee, että ihan peräti klo 6 herätys ja suihkussakin on illalal käytävä kun ysiltä pääsee töistä...
En minä ole nirso. Haluan silti priorisoida opiskeluni etusijalle, koska ne nyt sattuu olemaan tulevaisuuden kannalta minulle tärkeämmässä roolissa. Siksi haluan hoitaa ne hyvin. Ei todellakaan kiinnostaisi olla tilanteessa, jossa valmistuminen roikkuu jostain parista rästiin jääneestä tentistä.
Mutta toisaalta, eikö juuri keikkatyöntekijällä olekin lupa olla niin sanotusti nirso?
Ihan hyvin töitä on riittänyt näillä samoilla eväillä jo vuosien ajan. Keikkalaisten käyttäminen kun on nykyään joka alalla todella yleistä, koska työnantajat haluaa entistä vähemmän vakkareita. Että enpä usko töiden loppuvan sen vuoksi.
En usko, että voit tehdä yleistyksiä pärjäämisestäni työelämässä näiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta valikoida vuoroja. Sinä tulet töihin silloin kun työnantaja käskee tai saat potkut. Tietysti monessa työpaikassa tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä ja silloin on työnantajankin intresseissä joustaa, mutta tuon "minä tulen silloin kun huvittaa" on kyllä täysin väärä asenne ja huonon työntekijän ja alaisen merkki. Jos olet omasta mielestäsi liian hieno kahvilatyöhön, niin lopeta se ja kitkuta opintotuella. Ei se ole työnantajan syy että sinä olet ylimielinen nirppanokka.
On oikeus valikoida vuoroja, jos sellaisesta on suullisesti tai kirjallisesti sovittu. Jos on sovittu esim. tietty tuntimäärä x ja työt tietyille päiville tai arkipäiville, ei voida velvoittaa, että hlö tekee lisätöitä tai sunnuntaina työtä. Aina voi kysyä, mutta ei tarvi suostua. Ennen kaikkea kenenkään ei kannattaisi suuttua, jos on lähtötilanteessa joustavuudesta sovittu työntekijän eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis työt loppuu kahdeksalta tai yhdeksältä, etkä voi ottaa niitä, koska aamulla herätys kuudelta? Ymmärrän todella, jos joku ei pidä tuollaisesta, toihan lähene täydellistä laiskuutta.
Muuten kyllä itse liputan nollasopimusten puolesta; saa tehdä töitä, jos haluaa, mutta toisaalta kieltäytyä kaikista. Ihan älytöntä, että niitä ollaan kieltämässä, sillä aika moni oikeasti juuri tuolliasen työn haluaa.
Niin, en mielelläni ota, varsinkaan, jos maanantaina heti aamusta on jotain sellaista, missä pitäisi olla skarppina, eikä vain puolinukuksissa läsnä.
Sieltä töistä tosiaan kestää kotiinkin jonkin aikaa. Sitten kotona pitäisi suihkun lisäksi vähän orientoitua seuraavaan päivään ja viikkoon. Varsinkin nyt syksyllä olisi ihan mukavaa saada kunnolliset yöunet. Se myös tukee omaa jaksamista.
Ymmärrän toki, että monella alalla pidetään ihan tavallisena sitä, että töissä ollaan samoilla silmillä tai muutaman tunnin yöunilla. Mutta itse en sellaista halua.
Koska sinut voidaan koska tahansa korvata jollakin joustavammalla keikkailijalla.
En minäkään nyt ihan ymmärrä, että miksi et voisi tehdä välillä sunnuntai-iltaa vaikka maanantaina pitää mennä yliopistolle. Tottakai se on inhottavaa jos pitää mennä ns. suoraan töistä nukkumaan herätäkseen aamulla, mutta tuskin niitä sunnuntain iltavuoroja joka viikonloppu tarjotaankaan? Sitä paitsi monella vuorotyöntekijällä tuo on ihan normaalia, että illasta mennään aamuun aina välillä. En ole kuullut kenenkään siitä tykkäävän, mutta minkäs teet.
Työnantaja ei voi laittaa vuoroja juuri sinun aikataulusi piikkiin. Sama kuin hän kysyisi mikseivät työntekijänsä ymmärrä töiden olevan aina etusijalla. Olet ehkä sanonut jo haastattelussa että kouu on prioriteetti nro 1, mutta vapaana olevat työvuorot eivät siitä huolimatta pyöri sinun aikataulujesi ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan prioriteetti on työ, ei henkilökunnan yksityiselämää. Siksi he eivät ymmärrä/välitä sinun opiskelusta.
Meillä oli myös sellainen tuntityöntekijä, jolle koulu oli ykkösprioriteetti. Ymmärrän sen, mutta on hankala muille kun joku ei tule ollenkaan töihin kahteen-kolmeen viikkoon.
Työntekijän prioriteettina on oma strategiansa, opiskelijan prioriteettina on oma strategiansa. Ihan luonnollista ja normaalia. Sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä joku saa päähänsä haukkua kokoaikaista yliopisto-opiskelijaa, joka ei edes saa palkkaa siltä ajalta kun ei ole töissä. Tuntilainenhan on tuntilainen. Miksi ihmeessä yritys ei palkkaa lisää tuntilaisia tai kokoaikaisia, jos tarve sitä vaatii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en mielelläni ota, varsinkaan, jos maanantaina heti aamusta on jotain sellaista, missä pitäisi olla skarppina, eikä vain puolinukuksissa läsnä.
Sieltä töistä tosiaan kestää kotiinkin jonkin aikaa. Sitten kotona pitäisi suihkun lisäksi vähän orientoitua seuraavaan päivään ja viikkoon. Varsinkin nyt syksyllä olisi ihan mukavaa saada kunnolliset yöunet. Se myös tukee omaa jaksamista.
Ymmärrän toki, että monella alalla pidetään ihan tavallisena sitä, että töissä ollaan samoilla silmillä tai muutaman tunnin yöunilla. Mutta itse en sellaista halua.
Aloittaja siis opiskeli lääketiedettä, no lekurithan joutuu tottumaan tuohon, päivystetään ilta ja yö ja sitten vielä putkeen duunia seuraava päivä... En muuten ymmärrä miksi se heille edes sallitaan, siinähän voi unipäissään mokailla pahastikin.
Työ kirjoitti:
On se kumma kun vakituisten työntekijöiden on pakko sopeutua työnantanjan antamiin aikatauluihin,joista ei jousteta. Nuoret ja tuntityöntekijät sen sijaan saavat itse valita milloin heille sopii tulla töihin. Työnantajan tulee kohdella työntekijöitään tasapuolisesti ja tässä ei tämä vaatimus toteudu.
Älä siis valita.
Kannattaisi sinunkin tutustua Suomen työlainsäädäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta valikoida vuoroja. Sinä tulet töihin silloin kun työnantaja käskee tai saat potkut. Tietysti monessa työpaikassa tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä ja silloin on työnantajankin intresseissä joustaa, mutta tuon "minä tulen silloin kun huvittaa" on kyllä täysin väärä asenne ja huonon työntekijän ja alaisen merkki. Jos olet omasta mielestäsi liian hieno kahvilatyöhön, niin lopeta se ja kitkuta opintotuella. Ei se ole työnantajan syy että sinä olet ylimielinen nirppanokka.
🙄 Se työlainsäädäntö.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan prioriteetti on työ, ei henkilökunnan yksityiselämää. Siksi he eivät ymmärrä/välitä sinun opiskelusta.
Meillä oli myös sellainen tuntityöntekijä, jolle koulu oli ykkösprioriteetti. Ymmärrän sen, mutta on hankala muille kun joku ei tule ollenkaan töihin kahteen-kolmeen viikkoon.
Sellaista se on kun tuntityöntekijöitä palkkaa. Älä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja siis opiskeli lääketiedettä, no lekurithan joutuu tottumaan tuohon, päivystetään ilta ja yö ja sitten vielä putkeen duunia seuraava päivä... En muuten ymmärrä miksi se heille edes sallitaan, siinähän voi unipäissään mokailla pahastikin.
Kahvilan myyjällä ja lääkärillä on varmaan vähän erilainen palkka... Lääkäriksi opiskelevan ei ole kenenkään kannalta järkevää luurata kauhean pitkään matalapalkkatyössä, vaan lukea nopeasti lääkäriksi ja saada asianmukaista palkkaa. On yhteiskunnan, yksilön ja koulun etu. Eli ap, pidä kiinni koulurytmistäsi, älä ota lisää kahvilatöitä, jos et saa niitä hyvin aikatauluihisi.
Vierailija kirjoitti:
Elämän kovan korkea koulun käynyt siinä sössöttää. Hienoa ap kun jaksat panostaa opintoihisi.
Lääkräiopiskelijasta ei ole mitään järkeä yrittää väkisin takoa kokoaikaista tai lähes kokoaikaista tarjoilijaa. Eihän siinä ole mitään järkeä edes odottaa sellaista lääkäriopiskelijalta. Totta kai koulu on hänen ykkösasiansa. Harva ihan vain huvikseen lähtee opiskelemaan yliopistoon, vaan kyllä se on monelle tavoitteelista ja hyvä niin. Yleensä kahvilat ja kaupat pitävät montaa tuntilaista samanaikaisesti, niin ei tarvitse kiukutella kenenkään ammatinvalinta-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa laiska. Moni muu opiskelija hihkuu hurrata kun tarjotaan sunnuntaivuoroja eli tuplapalkkaa... Ja monelle opiskelijalle on täysin tavallinen tilanne olla jopa ihan koulupäivänä töissä, saati sunnuntaina kun ei menoja sen puolesta ole.
Jospa nyt kuitenkin jättäisit ne työt niille motivoituneimmille kokonaan.
Ai laiska?
Enpä oikeastaan tunne itseäni laiskaksi.
Ei minulla mitään sunnuntaivuoroja vastaan yleensä ole, mutta yleensä sunnuntai-illoissa on ongelmana se, että ne on sinne iltakahdeksaan tai -yhdeksään. Kotona olisin aikaisintaan kymmeneltä. Sen jälkeen pitää käydä ainakin suihkussa ja kaikkea muuta. Seuraavana aamuna, jos siis aikainen aamu, herätys on aamulla kuudelta. Siinä yöunet jää aika vähiin, ja mieluummin menen kouluun pirteänä, kuin umpiväsyneenä töiden jälkeen.
Ei niitä olla Suomessa kieltämässä, sallittuna pysyvät nykyisten työlainsäädäntöä koskevien ehdotusten mukaan. Eu:ssa komissio käynnistänyt työmarkkinaosapuolten kuulemisen tähän tavoitteeseensa, eipä toteudu lähiaikoina tai ollenkaan.
Ap:lla lienee kuitenkin keikkasopimus, ei varsinainen nollatyösopimus.
Vierailija kirjoitti:
Ihan keikkatöitä kahviloissa ja ravintoloissa siis teen, satunnaisesti. Lisäksi opiskelen lääkäriksi. Töitä teen tasan sen takia, että siitä saa rahaa, millä rahoittaa opiskeluajan elämisen. Jostain syystä aina kun kerron, etten voi tulla esim. sunnuntaina iltavuoroon, koska maanantaina on koulua, alkaa hirveä jupina siitä, miten "en koskaan voi auttaa".
Haistakaa home. Olen siellä töissä, en haukuttavana. Ja minulla on vapaus valita työt tasan oman aikatauluni mukaan, ilman kenenkään marttyyrimaista jupinaa asiasta. Muuten tuo on yksi syy, miksi haluan mahdollisimman nopeasti oman alani hommiin.
Itse ihmettelen, että vaivaudut tekemään jotain kahvilahommia. Ottaisit nyt vaan suosiolla opintolainan sen opintorahan lisäksi. Asumistuki+opintoraha+opintolaina riittäisi ihan hyvin. Ei tarvitse käydä tuollaisissa duuneissa. Lääkärin työllisyys on ihan satavarma vieläpä.
Keikkatyöläisellä on oikeus valita ne vuorot mitä pystyy ja haluaa tehdä. Sen takia monet tekee keikkaduunia.