Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia oireita tai piirteitä erityisherkällä AIKUISELLA usein on? Mitkä ovat normaaleja asioita, ja mitkä luokittelevat erityisherkäksi?

Vierailija
26.09.2017 |

Täällä puhuttu paljon erityisherkistä lapsista jotka eivät esim. siedä sitä että ruuassa on puolikasta hernettä suurempia palasia, mutta millaisia oireita erityisherkällä aikuisella on?

Aloin miettiä että olenko minä tuollainen vai että onko tämä suhteellisen normaalia vielä, koska:

1. En siedä meteliä, etenkin huutavat lapsiperheet kaikuvassa marketeissa aiheuttavat päänsärkyä ja pahin ääni on rääkyvän vauvan ääni jonka seurauksena saatan saada 1-2 vrk kestävän migreenin.

2. Vaatteiden niskalaput aiheuttavat ahdistavaa tunnetta kun ne raapivat ihoa. Onko ongelma minussa vai onko nuo laput muuttuneet halvemman ja terävämmän tuntuisiksi viime vuosina?

3. En meinaa sietää yli +25 asteen lämpöä, tulee huono ja vetämätön olo, sekä päänsärkyä ja vatsa reistailee.

4. Voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä ja hengenahdistusta. Joskus nenä alkaa vuotaa rankasti jos haistan että jossain lähistöllä esim. maalataan tai lähialueella levitetään asfalttia. Yleensä siivouslitkut aiheuttavat tätä myös, ei niinkään parfyymit tai kosmetiikka.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E. Aron on kirjoittanut paljon, mutta evidenssiä siitä, että erityisherkät havaitsisivat ärsykkeet (havaintopsykologisissa kokeissa) jotenkin eri tavoin kuin muut, ei ole. Kyse on ehkä enemmän persoonallisuuspiirteestä kuin poikkeavasta havaintojärjestelmästä.

Mun käsittääkseni jo vauvoilla on pystytty havaitsemaan ero reagointiherkkyydessä ja palautumisessa. Oletko muuten samaa mieltä myös psykopaateista? Ettei heillä ole poikkeavan tunteeton hermorakenne, ja sellainen joka vaatii äärisimulaatiota että jotain tuntuu? Jotenkin järki sanoo, että kun otetaan ihan mikä vaan ihmisen ominaisuus, siitä löytyy ääripäät. On poikkeavan pitkät ja poikkeavan lyhyet jne. kaikissa asioissa, mutta hermoston reagoinnissa olemme kaikki toistemme kopioita. Jep jep.

Vierailija
42/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E. Aron on kirjoittanut paljon, mutta evidenssiä siitä, että erityisherkät havaitsisivat ärsykkeet (havaintopsykologisissa kokeissa) jotenkin eri tavoin kuin muut, ei ole. Kyse on ehkä enemmän persoonallisuuspiirteestä kuin poikkeavasta havaintojärjestelmästä.

Rupesi kiinnostamaan ja mitenkähän on sinunkaan tietämistesi kanssa. Esimerkiksi tämä lause :D

Research in evolutionary biology provides evidence that the trait of SPS (Sensory Processing Sensitivity) can be observed, under various terms, in over 100 nonhuman species,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkoi äänet, hajut ja ihmisten keskellä oleminen ahdistaa pitkän kroonisen stressin ja burnoutin seurauksena. Olen sosiaalinen ihminen mutta nykyään raja tulee vastaan nopeammin kuin ennen ja kaipaan yksinoloa.

Vierailija
44/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko erityisherkän ihmisen elimistö reagoida normaalia herkemmin lääkeaineisiin?

Vierailija
45/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääkseni jo vauvoilla on pystytty havaitsemaan ero reagointiherkkyydessä ja palautumisessa. Oletko muuten samaa mieltä myös psykopaateista? Ettei heillä ole poikkeavan tunteeton hermorakenne, ja sellainen joka vaatii äärisimulaatiota että jotain tuntuu? Jotenkin järki sanoo, että kun otetaan ihan mikä vaan ihmisen ominaisuus, siitä löytyy ääripäät. On poikkeavan pitkät ja poikkeavan lyhyet jne. kaikissa asioissa, mutta hermoston reagoinnissa olemme kaikki toistemme kopioita. Jep jep.

Juu, kyllä. Ja nämä erot ovat nimenomaan myöhemmin kehittyvän persoonallisuuspiirteen Neuroottisuus vs. Emotionaalinen tasapaino, taustalla. Tämä piirre ei ole mitenkään yhteydessä poikkevaan ärsykkeiden havainnointiin (mikä on sinänsä yllättävää, mutta vaikuttaa olemassaolevan tutkimuksen perusteella olevan näin).

Vierailija
46/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupesi kiinnostamaan ja mitenkähän on sinunkaan tietämistesi kanssa. Esimerkiksi tämä lause :D

Research in evolutionary biology provides evidence that the trait of SPS (Sensory Processing Sensitivity) can be observed, under various terms, in over 100 nonhuman species,

Juu, noinhan Aron esittää. Kopioimallasi lauseella ei vaan ole mitään tekemistä minun viestini kanssa, eikä se liity siihen, onko erityisherkkyyttä olemassa ihmisillä sellaisena kuin Aron esittää, eikä siihen, onko Aronin määrittelemä erityisherkkyys yhteydessä poikkeaviin havaintoprosesseihin.

Siis, tarkemmin: siitä, havaitsevatko erityisherkiksi itsensä kokevat ihmiset ärsykkeitä poikkeavasti, on olemassa kaksi tutkimusta: Gerstenberg et al. 2012 ja Jagiellowicz et al.. 2011. Edellisessä havaittiin, että erityisherkiksi itsensä kokevat ovat nopeampia havaitsemaan tietynlaisia visuaalisia ärsykkeitä. Jälkimmäisessä havaittiin, että erityisherkiksi itsensä kokevien reaktioajat havaintotehtävässä olivat pitempiä kuin ei-erityisherkkien.

Vierailija
47/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen olevani eh. Pelkään hillittömästi ilmapalloja (ääni räjähtäessä on niin tuskallinen), en pysty nukahtamaan kuin täydellisessä hiljaisuudessa, fyysiset tuntemukset (nälkä, jano, vilu, möly) ovat ihan todella häiritseviä.

Menen herkästi ylikierroksille. Raskaan pvn päätteeksi en pysty nukahtamaan. Siksi joudun tarkkaan pohtimaan, kuinka paljon teen päivässä etten joudu valvomaan yötä. Ilo on mulle aivan käsittämätöntä iloa, murheet myös. Oon ollu havainnoivinani, että muiden tunnereaktiot on monesti laimeampia.

Haluaisi olla paljon vähemmän reagoiva. Meikäläisenä olo on välistä melko raskasta. Mutta vaikeaa on olla erilainen kuin on.

Vierailija
48/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole aistiyliherkkä; koen äänet voimaakkampina kuin muut (esim. elokuvissa äänet vihloo korvia enkä pysty nauttimaan itse leffasta, kuuntelen musiikkia aina mahdollisimman hiljaisella ja silti se tuntuu olevan liian kovalla, kielien kuuntelutehtävät ovat yhtä helvettiä kun ne suhisevat ässät viiltää korvat halki yms.) Mulla on todella hyvä hajuhaisti (tullut huomattua ihan oikeassa elämässä, emmä näitä ihan hatusta vetele). En siedä pesulappuja vaatteissa, riuhdon jatkuvasti vaatteita parempaan asentoon. En saa koskaan hyvää asentoa ja vaihdankin sitä jatkuvasti. Nukkumaan mennessäkin pyörin kuin tuuliviiri useamman tunnin ennen kuin nukahdan.

Olen valoyliherkkä. En tiedä millaisena muut näkevät esimerkiksi valkoisen seinän, mutta mulle se on kaikkea muuta kuin valkoinen. Täynnä erivärisiä valopilkkuja, jotka sattuvat silmiin ja joiden katsominen laukaisee pääsäryn. Lukeminen on vaikeaa kun kirjaimet hautauvat sinne valomeren taakse. Mulla on kuulemma hajataittoa ja olen saanut lasitkin siihen, mutta ne eivät poista noita valovirheitä mun näkökentästä. Tietokoneen ja älyluurin näytön laitan aina himmeimmälle.

Olen aina vetäytynyt syrjään ja silti jostain kulman takaa ryömii aina joku ja alkaa juttelemaan mulle. Ystävystyn helposti vaikken teekkään itse asian eteen mitään. Rakastan omaa rauhaa ja hiljaisuutta, enkä oikein osaa olla ihmisten seurassa. Olen sitten kai introvertti. Olen se jolle avaudutaan murheista ja iloista, porukan kuuntelija. Itse en avaudu helposti kenelläkään vaan pidän kaiken sisälläni.

Olen ollut masentunut oikeastaan aina. Kai se johtuu lähinnä turvattomuuden tunteesta kotona ja koulussa. Vanhempani huusivat paljon, mistä tuli lähinnä fyysisesti paha olo. Vanhemmat ja sisarukset myös riitelivät vähän väliä ja mä olin aina siinä sovittelijan roolissa. Olin/olen aina se joka taipui ja jonka mielipiteen yli sai jyrätä. Sisarukseni menestyvät opiskelussa, työelämässä ja ihmisuhteissa ja heillä on myös hyvät välit vanhempiin. Mulla taas on ongelmia vähän kaiken kanssa.

Mulle ei ole mitään merkitystä sille miksi mua kutsutaan, olenko sitten erityisherkkä vai saamaton paskiainen. Nettitestejä olen huvikseni tehnyt, mutta niistähän saa jokainen halutessaan täydet pisteet.

N18

Vierailija
49/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, noinhan Aron esittää. Kopioimallasi lauseella ei vaan ole mitään tekemistä minun viestini kanssa, eikä se liity siihen, onko erityisherkkyyttä olemassa ihmisillä sellaisena kuin Aron esittää, eikä siihen, onko Aronin määrittelemä erityisherkkyys yhteydessä poikkeaviin havaintoprosesseihin.

Siis, tarkemmin: siitä, havaitsevatko erityisherkiksi itsensä kokevat ihmiset ärsykkeitä poikkeavasti, on olemassa kaksi tutkimusta: Gerstenberg et al. 2012 ja Jagiellowicz et al.. 2011. Edellisessä havaittiin, että erityisherkiksi itsensä kokevat ovat nopeampia havaitsemaan tietynlaisia visuaalisia ärsykkeitä. Jälkimmäisessä havaittiin, että erityisherkiksi itsensä kokevien reaktioajat havaintotehtävässä olivat pitempiä kuin ei-erityisherkkien.

Niin? Reaktioaika on pitempi juurikin siksi että kanavia pitkin pukkaa normaalia enemmän stimulaatiota ja sen prosessointi ennen reaktiota kestää siksi kauemmin 😃.

Vierailija
50/51 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Reaktioaika on pitempi juurikin siksi että kanavia pitkin pukkaa normaalia enemmän stimulaatiota ja sen prosessointi ennen reaktiota kestää siksi kauemmin 😃.

Tämäkin on kyllä kuin suoraan omasta elämästä. Olen aina ihmetellyt miksi muutun uusissa tilanteissa ja hälinässä niin jähmeäksi, olen ihan pihalla ja tulee voimakas tarve päästä johonkin hiljaiseen ja rauhalliseen paikkaan että saa itseltään edes jonkin järkevän reaktion ja ajatuksen aikaan. Olen aiemmin ihmetellyt että onko tämä jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoa, mutta kun en pelkää sosiaalisia tilanteita mielestäni sillä lailla oikeasti pelkäämällä. Toki aina joskus jännittää uudet tilanteet eikä itsetuntokaan ole huipussaan, mutta en ole koskaan mieltänyt että minulla olisi sosiaalisten tilanteiden pelko.

Vierailija
51/51 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee ne rajat?

Eli onko esim APn tuntemukset ovat ihan normaaleja tuntemuksia, eikä välttämättä viittaa mihinkään erityisherkkyyteen?

Minulla stressaantuu iho helposti ja alkaa joko pukkaamaan finniä tai tekee kutiavia laikkuja, samoin saan migreenin voimakkaasta metelistä ja valosta. Olen laittanut nuo stressin ja migreenin piikkiin, koska ei nuo kai mihinkään erityisherkkyyteen liity?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi