Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
Ap hieno juttu! Hyvin toimittu. Ja mainiota, että palstasta oli hyötyä, ihan kuin joskus muinoin :)
Hyvää syksyä sinulle ja lapsellesi, koko perheellesi!
Hyvä mammat! Mammojen raivo on parasta.
nyt ne vaihtaa ne häiriköt teidän luokkan
Vierailija kirjoitti:
nyt ne vaihtaa ne häiriköt teidän luokkan
Todennäköisesti. Kuulostaa siltä, että se luokka ei vaan voi jatkaa sellaisenaan, joten muutoksia on varmasti tulossa.
Olen nyt 23 vuotias, mutta muistan selkeästi ala-asteelta tämän saman ilmiön koulun ruokalassa. Meidät laitettiin istumaan kuuden hengen pöytiin laaditun istumajärjestyksen mukaan. Minä olin rauhallinen ja kiltti, joten seuraavat vuodet istuin kamalan pojan vieressä "rauhoittaakseni" häntä. Muistan kuinka kamalaa oli aina mennä syömään kun tiesi ettei ruokarauhaa saa ja milloi mitäkin ruokaa lensi tämän pojan lautaselta minun lautaselleni. Jalkoja potkittiin tietenkin asiaan kuuluvasti. Opettajat rauhassa omassa pöydässään vaikka minusta yksi opettaja joka pöydässä olisi ollut toimivampi. Kamalaa oli ja sääliksi käy kaikkia tänä päivänä koulussa olevia kilttejä :(
En suostuisi. Lapsi on koulussa tasan itseään ja omaa oppimistaan varten, ei mikään tukihenkilö muille lapsille. Ilmoittaisin kirjallisesti kouluun että en suostu.
Siinäs näette, että rohkeus ja raivoaminen ovat joskus positiivisia asioita. Ei pidä olla liian nössö, koulut ja koulumaailma hyväksikäyttää nössöjä ihmisiä. Puhumattakaan yhteiskunnasta.
Pointsit ap:lle ja hyvää jatkoa!
"Hyvät koululaitaidot"
Kuulostaa ihan Natsi-Saksalta :D
Voitit jo, joten ole tyytyväinen ja mene eteenpäin. Älä jatka riitelemistä periaatteesta tai periaatteen vuoksi. Uusia taisteltavia asioita tulee elämässä eteen kumminkin.
Nauti edes hetki voitostasi ennen uutta sotaa.
Hei ap! hienoa, että asia järjestyi.
Suomi on kuitenkin oikeusvaltio, ja tästäon omakohtainen kokemus, sillä olen saanut avun lasten oikeuksiin oikeuskanslerin kautta.
En voi yksilöidä asiaa, sillä en halua meitä tunnistettavan.
Hyvä vaan että tuli meuhkattua, saatetaan koululla miettiä jatkossa kahteen kertaan ennen kuin yritetään samaa jonkun muun kohdalla. Ei kilttien ja hyvin pärjäävien lasten tehtävä voi olla koulussa toimia joinain avustajina tai sijaiskärsijöinä.
Ei todellakaan, en suostuisi. Ethän halua, että lapsesi laitetaan johonkin ADHD/häirikköluokalle. Ei. Teet valituksen.
Eihän tuo ole "lapsesi edun mukaista", puhu jostain lapsen eduista niin hyvä tulee.
Lapsesi siis lähetetään kiusaaja-räyhäpettereidenluokkaan hakattavaksi ja kiusattavaksi. Usko vaan, tästä alkaa helvetti lapsellesi.
Järkyttävää, että jotkut lapset ovat olleet vain muutaman vuoden maailmassa, mutta jo niin huonokäytöksisiä, ettei heille kukaan voi oikein mitään! Miksi tällaisia ei ollut ennen?! Esim. isovanhempiemme aikaan...
Mua niin ärsyttää sana kiltti koululainen. Ihan kuin se olisi jotain, jota pitää melkein anteeksi pyydellä.
Oman kokemukseni mukaan he ovat lähes poikkeuksellisesti matemaattisesti lahjakkaita lapsia, mieleltään analyyttisiä ja älykkäitä. Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta riekkuminen missään iässä. Ns. Kilttien aliarvioiminen pitää saada loppumaan, koska heissä on suuri voimavara ja potentiaali teknologistuvassa maailmassa, kun taas niille riekkujille on yhä vaikeampi löytää ammattia, jota vielä tarvitaan. Tästä ei kylläkään saa puhua.
Eihän se niin mene että yhdessä luokassa on hyvin käyttäytyvät ja toisessa suurin osa häiriköitä. Tasaisesti joka luokalle omat häiriköt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se niin mene että yhdessä luokassa on hyvin käyttäytyvät ja toisessa suurin osa häiriköitä. Tasaisesti joka luokalle omat häiriköt.
Ekaluokalla ei vaan etukäteen tiedetä kaikkia häiriköiviä ja kuten ap:n tapauksesta ilmenee, koulu pyrkii korjaamaan tilannetta. Mutta kukapa haluaa oman lapsensa kärsivän muiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Ekat luokat muodostetaan eskarien perusteella. Pk-seudulla monissa kouluissa on vuokraslummin lapaet yhdellä luokalla ja rikkaat omakotiasujat toisella. Sitten vasta aletaan tasoitella... sama homma toistuu yläkoulun alussa.
Ihana kuulla! Mietinkin tänään sinua ja poikaasi, mahtava juttu.