Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedoksi vanhemmille: Miksi lapsettomuus ei kaduta ja miksi lapseton ei ole yksinäinen vanhana

Vierailija
26.09.2017 |

Koska en ole koskaan lapsia halunnut, en ole "nähnyt" itseäni vanhempana. En ala-astella, en lukiossa, en nuorena. En ole hassutellut poikaystävien kanssa lapsiemme nimiä, pohtinut miltä tyttäreni näyttäisi. En ole miettinyt, että sitten kun mulla on sitä ja tätä, sitten se lapsi tulee.

Kun lapsi ei ole koskaan kuulunut ajatuksiini, ei edes uniini, ei elämäni ole millään rakentunut sen ympärille, että joskus minulla olisi lapsi. Ymmärrän, että hyvin iso osa ihmisistä kuitenkin elää näin, ja silloin sen lapsen puute on suorastaan tragedia. Elämä ei "toteutunutkaan". Ihan kuin olisi jäänyt yksi raaja kasvamatta. Tätä tunnetta sellaiset ihmiset, jotka itse haluavat/ovat hankkineet lapsia, koettavat projisoida meihin lapsettomiin. Omia pelkojaan ja tunteitaan. Vailla ymmärrystä siitä, että me emme jaa näitä tuntemuksia. Mutta lapsettomana yritän kuitenkin ymmärtää, että pohjimmiltaan ne ovat hyväntahtoisia, sokeita tunteita, joita monikaan ei osaa tiedostaa ja irrottaa itsestään.

Ja se "vanhuuden yksinäisyys". Ensinnäkin, kun ei ole koskaan ajatellut että läheisiä ihmisiä tehdään itse, niin niitä on siunaantunut muulla tavalla. Lisäksi lapsettomalla on aikaa olla sosiaalinen ihan eri tavalla kuin perheellisellä. Minulla on valtavan paljon yhä vain tiiviimpiä ystävyyssuhteita, siinä missä monet lapsiperheet ovat ihan "yksin." Omat vanhempanikin ovat tästä vähän surullinen esimerkki; ystävät katosivat perhe-elämään, hitaasti mutta varmasti. Nyt niitä on vaikea enää lämmitellä, liian paljon vuosia välissä.

Hyvin menee, mutta menkööt :)
Lapseton 55v

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä palstalla on hirveästi näitä aloituksia missä joku haluaa todistella että hänen lapseton elämänsä on upeaa? Olen nähnyt näitä jo monta. Onko tämä joku juttu täällä? Vai onko näillä vaan enemmän aikaa käytettävissä?

Luulen, että se johtuu siitä että lapsettomille sanotaan sellaisia asioita, että "voi olla että kadut" ja "vanhana olet yksin". Tai tällaisia olen itse kuullut, lukenut yms. vaikka minulla lapsia onkin. Ja aloituksessa mielestäni tämä selvennetään.

Eli joillain ihmisillä on kova ja jatkuva huoli lapsettomien valinnoista. Luulen, että on sitten hyvä selventää, miksi huolta ei tarvitse tuntea.

Nyt oli aika ratakiskoa, mutta selvensikö?

-ohis

Vierailija
62/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, enpä usko, että kovinkaan monta ihmistä tässä maailmassa kiinnostaa, onko ap yksinäinen vanhana vai ei. Tuo sosiaalisuushöpinä oli kyllä ihan houriota. Mitä ympärilleni katselen, niin useimmiten se on juuri päinvastoin: perheelliset ovat hyvinkin aktiivisia, heillä on paljon ystäviä, opiskelevat ja harrastavat. Johtuisiko siitä, että ovat oppineet lasten myötä hyvin toimeliaiksi ja että asiat eivät tule hoidettua itsekseen, on toimittava eikä saa jäädä makoilemaan päiväksi. Juuri tapasin lapsettoman ystäväni ja hän sanoi, että nuorena hän luuli, että on laiska, kun kävi vain töissä ja harrasti liikuntaa. Tultuaan keski-ikään, hän ajatteli ettei voi enää tulla laiskemmaksi, kun jätti ne liikunnatkin pois. Nyt on työtön ja makaa päivä sohvalla telkkaria katsellen, mietti että miten vielä vois tulla laiskemmaksi. Ja tällä en väitä, että lapsettomat ovat laiskoja, mutta tuo nyt vain yksi esimerkki, riittäisi kyllä enemmänkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, enpä usko, että kovinkaan monta ihmistä tässä maailmassa kiinnostaa, onko ap yksinäinen vanhana vai ei. Tuo sosiaalisuushöpinä oli kyllä ihan houriota. Mitä ympärilleni katselen, niin useimmiten se on juuri päinvastoin: perheelliset ovat hyvinkin aktiivisia, heillä on paljon ystäviä, opiskelevat ja harrastavat. Johtuisiko siitä, että ovat oppineet lasten myötä hyvin toimeliaiksi ja että asiat eivät tule hoidettua itsekseen, on toimittava eikä saa jäädä makoilemaan päiväksi. Juuri tapasin lapsettoman ystäväni ja hän sanoi, että nuorena hän luuli, että on laiska, kun kävi vain töissä ja harrasti liikuntaa. Tultuaan keski-ikään, hän ajatteli ettei voi enää tulla laiskemmaksi, kun jätti ne liikunnatkin pois. Nyt on työtön ja makaa päivä sohvalla telkkaria katsellen, mietti että miten vielä vois tulla laiskemmaksi. Ja tällä en väitä, että lapsettomat ovat laiskoja, mutta tuo nyt vain yksi esimerkki, riittäisi kyllä enemmänkin. 

täällä pyöri just yksinäisten perheellisten ketju... jotkut perheelliset on aktiivisia, toiset ei sitten yhtään. Lapsettomalla ei ole vaihtoehtoa; seura ei asu kotona puolisoa lukuunottamatta.

Ja niin, eihän ihmisiä aidosti kiinnostakaan se onko joku yksinäinen tai katuuko. Ihmisten aidoin tunne on se a) oman pelon projisointi b) ärsytys, kun joku menee niin eri virtaan kuin itse. Sitten se kääritään "huoleen", kun omassa elämässä ei ilmeisesti riitä tarpeeksi sisältöä.

Vierailija
64/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu kaikkien puolesta. Lapsettomuuden katuminen juuri sinun ikäisenä on vela-piireissä paha tabu, josta ei saa puhua.

No niin. 36 miinustelijaa puhuu puolestaan. Lapsettomuutta ei saa katua.

Vierailija
65/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu kaikkien puolesta. Lapsettomuuden katuminen juuri sinun ikäisenä on vela-piireissä paha tabu, josta ei saa puhua.

Lasten hankkimisen katuminen se vasta hyssyteltyä onkin, vaikka niin tutkimusten, lehtijuttujen kuin nettikeskustelujenkin perusteella se ei ole lainkaan harvinaista.

Varmasti on näinkin. Mutta huomaat varmaan, että et saanut yhtään miinusta kommenttiisi, minä sain rutkasti. Mietipä siitä, kumpi on suurempi tabu.

Vierailija
66/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua lapsia, eikä tämä asia tule muuttumaan. Jo ajatuksenakin se on ahdistava, masentava ja niin epäkiinnostava. Minulla vain ei ole sitä luontaista maternaalista vaistoa sisälläni. Ihmiset yleensäkin imevät minusta henkistä ja psykkistä energiaa pois, olen rättiväsynyt sosialisoinnin jälkeen. Miten ihmeessä sietäisin huutavaa ja 24/7 huomiota vaativaa lasta? Väsyn helposti, energiatasoni ovat alhaiset. Kehoni ja aivoni vaativat hyvin paljon lepoa, en pysty toimimaan kunnolla jos en saa vähintään 9-tuntia unta. Yöheräilyt eivät tule kysymykseenkään, huonosti nukuttuani olen todella kiukkuinen, allapäin ja itkuinen. 

Minkä ikäinen olet? Itse ajattelin samalla tavalla kolmikymppisenä, nyt 50+ ajattelen toisin. Myöhäistähän se nyt on. Ei elämässäni mitään vikaa ole, mutta lapsettomuus valintana kaduttaa.

Vierailija
67/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on kymmenen lasta, mutta silti hän on yksinäinen vanhainkodissa Lapissa. Me lapset olemme ympäri maailmaa. Minulla on yksi lapsi, joka ei asu Suomessa, mutta mulla on ystäviä.

Äidilläni kaikki sisarukset ja ystävät, samoin kuin isämme ovat kuolleet. Hän on melkein sata vuotias. Pää pelaa ja muisti, mutta ikävä on.kun muut samalla osastolla ovat raihnaisia. Käyn ens viikolla katsomassa häntä. Olen 2 vuorokautta.

Meillä taas meitä sisaruksia on 4. Isä on jo kuollut. Äiti asuu vielä yksinään, mutta joka viikko joku meistä käy hänen luonaan. Siivoamme, käytämme lääkärissä, hoidamme juoksevat asiat, hoidamme pihan ja puutyöt. Äiti pystyy näin asumaan vielä kotonaan ihan hyvin.

On ikäluokkaa, joille lapsia tupsahteli änkeen ja sänkeen. Joten suunniteltuja emme ole kukaan. Mutta on nyt monesti sanonut, että on se onni, että sai lapsia. Muuten olisi ihan yksin.

Vierailija
68/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua lapsia, eikä tämä asia tule muuttumaan. Jo ajatuksenakin se on ahdistava, masentava ja niin epäkiinnostava. Minulla vain ei ole sitä luontaista maternaalista vaistoa sisälläni. Ihmiset yleensäkin imevät minusta henkistä ja psykkistä energiaa pois, olen rättiväsynyt sosialisoinnin jälkeen. Miten ihmeessä sietäisin huutavaa ja 24/7 huomiota vaativaa lasta? Väsyn helposti, energiatasoni ovat alhaiset. Kehoni ja aivoni vaativat hyvin paljon lepoa, en pysty toimimaan kunnolla jos en saa vähintään 9-tuntia unta. Yöheräilyt eivät tule kysymykseenkään, huonosti nukuttuani olen todella kiukkuinen, allapäin ja itkuinen. 

Minkä ikäinen olet? Itse ajattelin samalla tavalla kolmikymppisenä, nyt 50+ ajattelen toisin. Myöhäistähän se nyt on. Ei elämässäni mitään vikaa ole, mutta lapsettomuus valintana kaduttaa.

Tilastollisesti molemmissa ryhmissä (vela/vanhempi) on sama prosentti katuvaisia. Harmillisesti kaikki eivät tunne itseään yhtä hyvin kuin toiset. Olet varmaan sellainen, jolla kesti myöhään "kypsyä". Millään tavalla yleistä se ei ole.

Vierailija
69/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kirjoitus ap! Kuin minun kynästäni. Minä en muista koskaan haaveilleeni lapsista, en keksineeni "tuleville lapsille" nimiä tai mitään. Vauvanuket meikkasin ja puin, rakastin barbeja, en vauvoja. Ja minäkin jo yli 50 vuotta :)

Vierailija
70/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi ap:lle: suurinta osaa lapsia tehneistä tuo EVVK, sinun valintasi, hienoa ja varmaan yhtä hyvä sinulle kuin minun valintani minulle. Ja newsflash: joskus heitetään se  yksinäinen vanhuus syyksi lapsille, en usko sen olevan kenelläkään perimmäinen syy ryhtyä hankkimaan lapsia. Miksi itse ja miksi ystäväni hankkivat lapsia: halusivat niitä niinkuin minäkin. Ja se "palkinto" lapsista on jokapäiväistä: elän itselleni hyvää elämää. Joskus tuo elämä oli haasteellisempaa kuten pikulapsiaikaan sovittaa ura ja lapset, joskus taas vain palkitsevaa kuten nyt kun lapset ovat opiskelijoita jotka käyvät kotona viikonloppuna syömässä ja soittelevat tenteistään ja ihastuksistaan. Täällä saa kuvan, että lapsia tehneet elävät köyhemmin kuin lapsettomat. Tuokaan ei liene ihan totta. Akateemiset ihmiset, jotka nyt hankkivat keskimäärin enemmän kuin kehnommin koulutetut ovat aina tehneet lapsia, esim. nykyään keskimäärin enemmän kuin alemmin koulutetut. Eli lapsista huolimatta (tai heidän ansiostaan, elämä muokkautunut kotikeskeiseksi jossa raha ei valu sormien välistä) voi olla ihan hyvin varaa hyvään vanhuuteen yksityisen hoivan turvin. Ollaan molemmat, samanikäiset, onnellisia valinnoistamme. Minulla ei ole tarvetta tyrkyttää omia valintojani tai kyseenalaistaa sinun valintoja, teetkö sinä saman?

Vierailija
71/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin se kaivertaa aloittajan tekstissäkin, että ei ole omia lapsia, voi lukea sen rivien välistä.

Ihmisen elämään nyt vaan normisti kuuluu lisääntyä lapsillaan. Kaikillehan sitä onnea ei suoda, valitettavasti, ja syitähän riittää.

lisääntyä.... LAPSILLAAN? O______________________________o

Pohjanmaa is strong in this one

*soittaa banjoa kolmella sormalla*

Vierailija
72/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi ap:lle: suurinta osaa lapsia tehneistä tuo EVVK, sinun valintasi, hienoa ja varmaan yhtä hyvä sinulle kuin minun valintani minulle. Ja newsflash: joskus heitetään se  yksinäinen vanhuus syyksi lapsille, en usko sen olevan kenelläkään perimmäinen syy ryhtyä hankkimaan lapsia. Miksi itse ja miksi ystäväni hankkivat lapsia: halusivat niitä niinkuin minäkin. Ja se "palkinto" lapsista on jokapäiväistä: elän itselleni hyvää elämää. Joskus tuo elämä oli haasteellisempaa kuten pikulapsiaikaan sovittaa ura ja lapset, joskus taas vain palkitsevaa kuten nyt kun lapset ovat opiskelijoita jotka käyvät kotona viikonloppuna syömässä ja soittelevat tenteistään ja ihastuksistaan. Täällä saa kuvan, että lapsia tehneet elävät köyhemmin kuin lapsettomat. Tuokaan ei liene ihan totta. Akateemiset ihmiset, jotka nyt hankkivat keskimäärin enemmän kuin kehnommin koulutetut ovat aina tehneet lapsia, esim. nykyään keskimäärin enemmän kuin alemmin koulutetut. Eli lapsista huolimatta (tai heidän ansiostaan, elämä muokkautunut kotikeskeiseksi jossa raha ei valu sormien välistä) voi olla ihan hyvin varaa hyvään vanhuuteen yksityisen hoivan turvin. Ollaan molemmat, samanikäiset, onnellisia valinnoistamme. Minulla ei ole tarvetta tyrkyttää omia valintojani tai kyseenalaistaa sinun valintoja, teetkö sinä saman?

Miksi tämä aloitus sai sinut kuvittelemaan, että sinun elämääsi arvostellaan?

Vierailija
73/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sää kuvittelet että jotain kolmekymppistä perheellistä kiinnostaa viiskymppisen mummutautisen eukon höpinät? Vaikuttaa mun puuron syöntiin miten sun jutut? Ei kukaan ainakaan oleta että sinä teet enää mitään??:D

Vau. Tämänkin ihmisen lapset joutuu elämään tällaisen älykön kanssa - ihan joka päivä.

Tirsk

Vierailija
74/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sulle. Minusta on hienoa, että evoluutiolla on myös helliä tapoja osoittaa että kaikkien geenit eivät ole kyllin hyviä jatkamaan matkaa.

Vierailija
75/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä fakta on, että millään yhteiskunnalla ei ole vara heittäytyä kannattamaan lapsettomuutta / VELOja. Miksi? Koska se on ko. yhteiskunnan tuho.

Velojenkin kannattaisi oppia kunnioittamaan lapsellisia perheitä. Ilman heitä meitä ei saada hautaan.

Minusta Vela, joka ei tee mitään tämän yhteiskunnan eteen (onneksi monet tekevät), on vapaa matkustaja.

Vierailija
76/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sulle. Minusta on hienoa, että evoluutiolla on myös helliä tapoja osoittaa että kaikkien geenit eivät ole kyllin hyviä jatkamaan matkaa.

Valitettavasti velat ovat usein korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia. Surkeaa on, että heikoin aines lisääntyy...

Vierailija
77/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä fakta on, että millään yhteiskunnalla ei ole vara heittäytyä kannattamaan lapsettomuutta / VELOja. Miksi? Koska se on ko. yhteiskunnan tuho.

Velojenkin kannattaisi oppia kunnioittamaan lapsellisia perheitä. Ilman heitä meitä ei saada hautaan.

Minusta Vela, joka ei tee mitään tämän yhteiskunnan eteen (onneksi monet tekevät), on vapaa matkustaja.

Vapaamatkustaja on eri asia kuin vapaa matskustaja.

Vierailija
78/114 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustaja on eri asia kuin vapaa matskustaja.

Onhan vela vapaa matkustajakin, ainakin lapsivapaa :D

Vierailija
79/114 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti velat ovat usein korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia. Surkeaa on, että heikoin aines lisääntyy...

Hesarin mukaan velat ovat tavallisesti työttömiä ja kouluttamattomia. Luuletko tosiaan, että varakkaat eivät ymmärtäisi hankkia varoilleen perillisiä? Eikä heille lasten hankinta vie taloudellisista resursseista mitään oleellista. T: Akateeminen, varakas äiti

Vierailija
80/114 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsettomalla kummitädillä oli ihan valtavan paljon ystäviä, ja menoa ja meininkiä. Se on varmaan just niin, että kun seura ei oota kotona "ilmaiseksi" niin sitä sitten osaa mennä ulos hakemaan.

Minun päälle viiskymppisillä ystävillä on myös fb.n mukaan tosi eläväistä elämää. Osalla ei ole lainkaan lapsia ja osalla jo aikuisia. Suurin osa heistä on sinkkuja.

Olen joskus tosi kateellinen, kun käyvät monta kertaa vuodessa ulkomailla. Lomilla on kuvia, kun kiertävät pitkin Suomea ja on kuvia rannalla auringonotossa muutama sidukka vieressä kylmässä. Ollaan festareilla. Ollaan mökillä toisten luona. Kaikkea kivaa. Viikonloppuisin pääsevät kapakoihin ja yleensä jo perjantaina alkaa sadella kuvia, että kavereiden kans syömässä ja illalla bailabaila ja tsup tsup, aukeaa sidukkapullot.

Itse tein lapset vanhana ja nyt sitten eletään samassa parisuhteessa tylsää elämää, tylsiä viikonloppuja, tylsiä lomia. Ukon kans ei päästä mihinkään ja kyllästyttää jo tuo saman ukonkin naama, samaan aikaan, kun kaverit elää elämänsä jännittävintä aikaa lapsettomina ja sinkkuina.

Joskus kyllä mietin, että olis kannattanut jättää menemättä naimisiin ja olla tekemättä lapsia. Olisi värejä paljon enemmän tässä elämässä. Nyt vain töihin, kotiin, sapuskaa, kuopuksen läksyjen auttamista ja ukon kanssa sitä samaa telkkarin töllötystä, lenkillä käyntiä ja turvallista seksiä pari kertaa viikossa.

Jännitys puuttuu, arghhhhh, olen niiiiiin kyllästynyt ja kateellinen

Hyvänen aika. Lasten kanssakin voi tehdä kaikenlaista muutakin kuin töllöttää tv:tä tai käydä tylsillä lomilla.

Ja toisaalta voi itse harrastaa ja tehdä jotain vaikka lapsia olisikin. Ei lastenkaan kanssa tarvi joka ainutta vapaahetkeään viettää, jos eivät ole ihan pieniä vauvoja enää.