Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono-osaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

Vierailija
24.09.2017 |

Eurostatin tilastoista ilmenee, että täystyöttömien perheiden lasten suhteellinen määrä on vuoden aikana vähentynyt melkein kaikissa EU-maissa.

Muutamassa maassa lasten osuus on noussut muutamia prosentin kymmenyksiä. Vain kahdessa maassa – Suomessa ja Romaniassa – osuus on ampaissut liki prosentilla ylöspäin.

Miten lapseen vaikuttaa se, etteivät vanhemmat käy töissä?

 Perheessä ei välttämättä pidetä koulutusta suuressa arvossa. Arki voi olla niin kuormittavaa, ettei lapsen koulutus ole päällimmäinen mietittävä asia, Kallio sanoo.

Vaikka lapsella olisi halua opiskella, peruskoulun jälkeiset opinnot voivat pysähtyä kustannuksiin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus+periytyy+vanhemm…

Minun kotona oli juuri näin. Vanhempia ei tippaakaan kiinnostanut minun koulunkäynti, ei ikinä kannustettu mihinkään. Arvosanani oli huonot. Pääsin kuitenkin opiskelemaan kokkikouluun. Tuo koulu oli juuri sellainen mihin lähes kaikki hakijat otettiin, ihan sama kuinka surkeat arvosanat oli. Nyt elää kituutan kokin palkalla. Onneksi en ole tehnyt lapsia enkä tee. Harmittaa etten aikoinaan jaksanut opiskella. Haluaisin olla jossain hyväpalkkaisessa ja siistissä sisätyössä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on 8 vuoden työhistoria voit saada opintovapaata ja opiskella aikuiskoulutustuella. Tietty voit myös tehdä keikkaa opiskelun ohessa kun sulla on siihen sopiva ammatti jo olemassa.

Vierailija
22/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on 8 vuoden työhistoria voit saada opintovapaata ja opiskella aikuiskoulutustuella. Tietty voit myös tehdä keikkaa opiskelun ohessa kun sulla on siihen sopiva ammatti jo olemassa.

Kiitos vinkistä, pitää tutustua aiheeseen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että mua sieppaa nää uhriutujat! Kyllä on helppoa syyttää kaikkia muita ongelmistaan-nuoruutta et kuitenkaan saa takaisin!

Ja ei, en ole kulta-tai mikään muukaan metallilusikka p*ssä syntynyt vaan ihan olen perusduunarin tytär jolla oli hullu äiti.Köyhyyttä, kaltoinkohtelua ja kurjuutta-nyt kuitenkin ihan itse hankittu koulutus ja hyvät tulot.Enkä asu Suomessa kun en tahdo näitä uhriutujia hetkilläni tukea.

Miullakaan ei ole lusikka ollut, sen värinen mitä narsistivanahemmillani oli. Silti selvisin, joka on sinänsä ihme. Selviämisprosessiin yllätys kuului perittyjen tapojen analysointi ja niiden muuttaminen itsessäni, niihin tuli empaattisuus ja ymmärtäväisyys lusikan väreistä riippumatta, mitä kaltoinkohdellut lapset oikeasti joutuvat kärsimään elämässään.

Vierailija
24/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille, nyt minun bussi on melkein perillä ja alkaa iltavuoro. En ehdi enää kirjoittaa. Kun työt loppuu on jo yö ja tämä palsta on kiinni.

Ap

Vierailija
25/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä, muista äänestää kokkareita tai keskustaa  niin eriarvoisuus vain kasvaa lisää.

Ei omia huonoja valintoja voi ulkoistaa minkään puolueen niskoille.

Ap:lle tsemmppiä, ehkä voisit vielä opiskella uuden ammatin?

Vaikea opiskella kun päättötodistus oli 5.9

En pärjäisi missään pääsykokeissa.

Ap

Et sinä sillä yläasteen todistuksella haekaan, vaan ammattikoulun todistuksella.

No se on sentään parempi mutta mihin pääsee kokkikoulupapereilla?

Ap

Et mihinkään nykyään, ellet ole massasta poikkeava työtön, elämässä intohimoinen ja luova kokki.

Vierailija
26/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina näitä perintörahoilla rikastuneita tai muuten kultalusikka perseessä syntyneitä, jotka kuvittelevat kaikkien voivan tuosta vaan opiskella vaikkapa uuden ammatin. Suomessa et pääse edes perseitä pyyhkimään ilman parin vuoden koulutusta ja jos meinaa jonkun sellaisen ammatin opiskella, missä saisi tehdä siistiä sisätyötä, aikaa menee vähintään 3,5-4 vuotta. Siinäpä sitten kituutat muutaman vuoden ilman tuloja, koska olet varmaankin onnistunut säästämään jostain tonnin kuukausipalkasta muutaman kymmenen tuhannen puskurin, jonka haluat nyt uhrata uuteen tutkintoon. Varsinkin kun töitä ei mitenkään välttämättä saa tutkinnoilla, joiden suorittamiseen menee noin lyhyt aika.

Näinkö sun vanhemmat on sulle kertoneet?

Yllätys, valehtelivat.

Opiskelu on ilmaista, opintotuki, asumislisä, työssäkäynti ja opintolaina tekee ison potin kuussa.

Jos asenne on tuollainen, ei tietenkään kannata tehdä yhtään mitään. Tuo on se mikä periytyy, juuri tuo, ASENNE.

Kun on jo yksi tutkinto taustalla, harvalla on opintorahaa jäljellä. Ja jos 30+ iässä opiskelee, sillä parin sadan euron rahalla ei vaan pysty elämään, varsinkaan jos on lapsia. Opintolaina on varmaan kiva niille, jotka suunnittelevat pääsevänsä isopalkkaiseen työhön, mutta se taas vaatisi aika pitkän opiskeluputken äärimmäisessä köyhyydessä. Itse olen aikuisiässä opiskellut neljän vuoden tutkinnon, eikä siihen aikuisopintorahan lisäksi (miniminä sekin, koska taustalla yrittäjänura) mitään tukea saanut, vaikka oli lapsiakin. Onneksi tuli perintö juuri sopivaan rakoon, koska muuten olisi ollut täysin mahdotonta opiskella. Ala oli lisäksi sellainen, että hommaan sisältyi paljon harjoitteluja, joten lisätöiden tekeminen vapaa-ajalla oli aika mahdotonta.

Vierailija
27/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuinka vanha? Itse olen päälle nelikymppinen ja opiskelen toiselle alalla.

Olen 34-vuotias. En voi lähteä opiskelemaan toista alaa kun ei minun koulupapereilla mihinkään pääse. Ylä-asteen päättötodistuksen keskiarvo oli 5.9

Lintsasin paljon enkä jaksanut opiskella. Mihin minä pääsen tuolla todistuksella?

Ap

Aikuislukioon ei ole keskiarvorajaa ja siellä opiskeleminen on ainakin omassa kaupungissani ilmaista kaikille niille, jotka ei ole vielä suorittanut lukiota loppuun asti. Kursseja voi suorittaa haluamassaan tahdissa. Pakollisia kursseja on myös vähemmän kuin nuorilla, joten ylioppilaaksi voi hyvin kirjoittaa muutamaksi vuodessa töiden ohella, vaikka pohjatiedot olisi heikot. Sen jälkeen voikin sitten hakea vaikka mihin.

Vierailija
28/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuinka vanha? Itse olen päälle nelikymppinen ja opiskelen toiselle alalla.

Olen 34-vuotias. En voi lähteä opiskelemaan toista alaa kun ei minun koulupapereilla mihinkään pääse. Ylä-asteen päättötodistuksen keskiarvo oli 5.9

Lintsasin paljon enkä jaksanut opiskella. Mihin minä pääsen tuolla todistuksella?

Ap

Aikuislukioon ei ole keskiarvorajaa ja siellä opiskeleminen on ainakin omassa kaupungissani ilmaista kaikille niille, jotka ei ole vielä suorittanut lukiota loppuun asti. Kursseja voi suorittaa haluamassaan tahdissa. Pakollisia kursseja on myös vähemmän kuin nuorilla, joten ylioppilaaksi voi hyvin kirjoittaa muutamaksi vuodessa töiden ohella, vaikka pohjatiedot olisi heikot. Sen jälkeen voikin sitten hakea vaikka mihin.

Aikuislukio on hyvä ja riskitön vaihtoehto työssäkäyvälle. Sitä voi kokeilla vapaasti eikä haittaa, jos huomaa ettei lukupää riitä tai homma ei vaan nappaa. Ja jos innostuu kunnolla, opiskeluun voi panostaa ja hankkia tosi hyvät paperit.

Vierailija
29/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni opiskelee lääkiksessä. Yksi sen kurssikavereista on 30+ alanvaihtaja, joka ei aikoinaan päässyt edes amikseen ilman kymppiluokkaa. Motivaatio opiskeluun löytyi vasta aikuisena.

Vierailija
30/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että mua sieppaa nää uhriutujat! Kyllä on helppoa syyttää kaikkia muita ongelmistaan-nuoruutta et kuitenkaan saa takaisin!

Ja ei, en ole kulta-tai mikään muukaan metallilusikka p*ssä syntynyt vaan ihan olen perusduunarin tytär jolla oli hullu äiti.Köyhyyttä, kaltoinkohtelua ja kurjuutta-nyt kuitenkin ihan itse hankittu koulutus ja hyvät tulot.Enkä asu Suomessa kun en tahdo näitä uhriutujia hetkilläni tukea.

Mieti kuitenkin hetki sitä miten itse suhtautuisit asioihin jos olisit esimerkiksi epäonnistunut koulutuksessasi, jättänyt valmistumatta ja olisit nyt työtön Suomessa?

Tai miten sitten suhtaudut jos suhdannevaihtelut hävittävät työpaikkasi?

Tosi hyvä että sinulle kävi hyvin, mutta on myös mahdollista että olisi käynyt huonosti, ja silloin sulla ei ehkä olisi ollut voimia kiivetä yhtä hyvään asemaan.

Vierailija
31/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina näitä perintörahoilla rikastuneita tai muuten kultalusikka perseessä syntyneitä, jotka kuvittelevat kaikkien voivan tuosta vaan opiskella vaikkapa uuden ammatin. Suomessa et pääse edes perseitä pyyhkimään ilman parin vuoden koulutusta ja jos meinaa jonkun sellaisen ammatin opiskella, missä saisi tehdä siistiä sisätyötä, aikaa menee vähintään 3,5-4 vuotta. Siinäpä sitten kituutat muutaman vuoden ilman tuloja, koska olet varmaankin onnistunut säästämään jostain tonnin kuukausipalkasta muutaman kymmenen tuhannen puskurin, jonka haluat nyt uhrata uuteen tutkintoon. Varsinkin kun töitä ei mitenkään välttämättä saa tutkinnoilla, joiden suorittamiseen menee noin lyhyt aika.

Näinkö sun vanhemmat on sulle kertoneet?

Yllätys, valehtelivat.

Opiskelu on ilmaista, opintotuki, asumislisä, työssäkäynti ja opintolaina tekee ison potin kuussa.

Jos asenne on tuollainen, ei tietenkään kannata tehdä yhtään mitään. Tuo on se mikä periytyy, juuri tuo, ASENNE.

Kun on jo yksi tutkinto taustalla, harvalla on opintorahaa jäljellä. Ja jos 30+ iässä opiskelee, sillä parin sadan euron rahalla ei vaan pysty elämään, varsinkaan jos on lapsia. Opintolaina on varmaan kiva niille, jotka suunnittelevat pääsevänsä isopalkkaiseen työhön, mutta se taas vaatisi aika pitkän opiskeluputken äärimmäisessä köyhyydessä. Itse olen aikuisiässä opiskellut neljän vuoden tutkinnon, eikä siihen aikuisopintorahan lisäksi (miniminä sekin, koska taustalla yrittäjänura) mitään tukea saanut, vaikka oli lapsiakin. Onneksi tuli perintö juuri sopivaan rakoon, koska muuten olisi ollut täysin mahdotonta opiskella. Ala oli lisäksi sellainen, että hommaan sisältyi paljon harjoitteluja, joten lisätöiden tekeminen vapaa-ajalla oli aika mahdotonta.

Ei ole helppoa aikuisopiskelu, mutta ei mahdotontakaan.

Duunari voi saada tukea joko koulutussäätiöltä, tai sitten opiskella ansiosidonnaisella.

Jos on ymmärtäväinen työnantaja, voi tehdä sen 6kk erityisen paljon töitä, ja sit aloittaa opiskelut hiukan paremmilla tuilla.

Jos ei rahat sittenkään riitä niin asumistuet ja toimeentulotuki hakuun, tosin AP taisi olla yksinelävä joten TTtukea tulee tuskin kovinkaan paljoa.

Se elannon järjestäminen aikuisopiskeluja aloittaessa on ihan oma erillinen duuninsa, ja voi olla yllättävän hankalaa, mutta mahdollista se on.

Vierailija
32/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea saa myös toiseen tutkintoon. Tukikuukausien määrä on rajatumpi, mutta ainahan opintojen ohella voi tehdä töitä. Opiskelijoille riittää kysyntää vuokratyömarkkinoilla ja monenlaisia kympin tuntipalkan pätkiä löytyy kyllä.

Opiskelen itse toista korkeakoulututkintoa ja rahoitan elämiseni opintotuen ja töiden avulla. Tarvitsin aluksi muutaman satasen opintolainaa, mutta sen jälkeen olen pärjännyt ilman. Nyt on neljäs vuosi meneillään ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, valmistun keväällä. Köyhää on ollut, mutten kadu valintaani vaikka jäisin taas työttömäksi. Opiskelu on ollut antoisaa aikaa.

Vierailija
33/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä, muista äänestää kokkareita tai keskustaa  niin eriarvoisuus vain kasvaa lisää.

Ei omia huonoja valintoja voi ulkoistaa minkään puolueen niskoille.

Ap:lle tsemmppiä, ehkä voisit vielä opiskella uuden ammatin?

Vaikea opiskella kun päättötodistus oli 5.9

En pärjäisi missään pääsykokeissa.

Ap

Et sinä sillä yläasteen todistuksella haekaan, vaan ammattikoulun todistuksella.

No ei kokin papereilla mihinkään yliopistoon haeta. Pääsykoepisteillä mennään sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi