Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono-osaisuus periytyy vanhemmilta lapsille

Vierailija
24.09.2017 |

Eurostatin tilastoista ilmenee, että täystyöttömien perheiden lasten suhteellinen määrä on vuoden aikana vähentynyt melkein kaikissa EU-maissa.

Muutamassa maassa lasten osuus on noussut muutamia prosentin kymmenyksiä. Vain kahdessa maassa – Suomessa ja Romaniassa – osuus on ampaissut liki prosentilla ylöspäin.

Miten lapseen vaikuttaa se, etteivät vanhemmat käy töissä?

 Perheessä ei välttämättä pidetä koulutusta suuressa arvossa. Arki voi olla niin kuormittavaa, ettei lapsen koulutus ole päällimmäinen mietittävä asia, Kallio sanoo.

Vaikka lapsella olisi halua opiskella, peruskoulun jälkeiset opinnot voivat pysähtyä kustannuksiin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3665856/Huonoosaisuus+periytyy+vanhemm…

Minun kotona oli juuri näin. Vanhempia ei tippaakaan kiinnostanut minun koulunkäynti, ei ikinä kannustettu mihinkään. Arvosanani oli huonot. Pääsin kuitenkin opiskelemaan kokkikouluun. Tuo koulu oli juuri sellainen mihin lähes kaikki hakijat otettiin, ihan sama kuinka surkeat arvosanat oli. Nyt elää kituutan kokin palkalla. Onneksi en ole tehnyt lapsia enkä tee. Harmittaa etten aikoinaan jaksanut opiskella. Haluaisin olla jossain hyväpalkkaisessa ja siistissä sisätyössä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori siitä, muista äänestää kokkareita tai keskustaa  niin eriarvoisuus vain kasvaa lisää.

Vierailija
2/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuinka vanha? Itse olen päälle nelikymppinen ja opiskelen toiselle alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin kirjoittaa vielä sen, että kun menin 16-vuotiaana kokkikouluun, en saanut vanhemmilta mitään rahaa. Asenne oli että kun kotoa muuttaa pois, ei tule apua pyytää.

Maksoin kouluni opiskelurahalla ja sain myös asumislisää opiskelija-asuntoa varten.

Ap

Vierailija
4/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap pyrkinyt jatko-opintoihin?

Vierailija
5/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuinka vanha? Itse olen päälle nelikymppinen ja opiskelen toiselle alalla.

Olen 34-vuotias. En voi lähteä opiskelemaan toista alaa kun ei minun koulupapereilla mihinkään pääse. Ylä-asteen päättötodistuksen keskiarvo oli 5.9

Lintsasin paljon enkä jaksanut opiskella. Mihin minä pääsen tuolla todistuksella?

Ap

Vierailija
6/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap pyrkinyt jatko-opintoihin?

En ole koska en pääsisi mihinkään. Ylä-asteen päättötodistuksen keskiarvo oli 5.9

Ap

Vierailija
7/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin kirjoittaa vielä sen, että kun menin 16-vuotiaana kokkikouluun, en saanut vanhemmilta mitään rahaa. Asenne oli että kun kotoa muuttaa pois, ei tule apua pyytää.

Maksoin kouluni opiskelurahalla ja sain myös asumislisää opiskelija-asuntoa varten.

Ap

Tuo osuushan on nimenomaan hyvää kasvatusta.

Yleensä juuri tuonsuuntaisia tarinoita kuulee mahtimiehiltä. Omin käsin on pitänyt alkaa vääntää nuoresta saakka.

Vierailija
8/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä, muista äänestää kokkareita tai keskustaa  niin eriarvoisuus vain kasvaa lisää.

Ei omia huonoja valintoja voi ulkoistaa minkään puolueen niskoille.

Ap:lle tsemmppiä, ehkä voisit vielä opiskella uuden ammatin?

Vierailija
9/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo osuushan on nimenomaan hyvää kasvatusta.

Yleensä juuri tuonsuuntaisia tarinoita kuulee mahtimiehiltä. Omin käsin on pitänyt alkaa vääntää nuoresta saakka.

Se on kuitenkin aika harva jota rankka elämä mitenkään jalostaa. Mahtimiehet on mahtimiehiä pikemminkin rankkudeata huolimatta eikä sen johdosta.

Vierailija
10/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea opiskella kun päättötodistus oli 5.9

En pärjäisi missään pääsykokeissa.

Ap

Vierailija
11/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on aina näitä perintörahoilla rikastuneita tai muuten kultalusikka perseessä syntyneitä, jotka kuvittelevat kaikkien voivan tuosta vaan opiskella vaikkapa uuden ammatin. Suomessa et pääse edes perseitä pyyhkimään ilman parin vuoden koulutusta ja jos meinaa jonkun sellaisen ammatin opiskella, missä saisi tehdä siistiä sisätyötä, aikaa menee vähintään 3,5-4 vuotta. Siinäpä sitten kituutat muutaman vuoden ilman tuloja, koska olet varmaankin onnistunut säästämään jostain tonnin kuukausipalkasta muutaman kymmenen tuhannen puskurin, jonka haluat nyt uhrata uuteen tutkintoon. Varsinkin kun töitä ei mitenkään välttämättä saa tutkinnoilla, joiden suorittamiseen menee noin lyhyt aika.

Vierailija
12/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei käyneet töissä, joivat vaan. Itse käyn töissä enkä juo paljon.

Vierailija
13/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tilastoista puuttu vielä hyväosaisten vanhempien lapsien osuus. Kun vanhemmilla oli, mutta lapsille ei annettu mitään, paitsi henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Vanhempien kulissit olivat tärkeämmät kuin lasten hyvinvointi, arat luurankolapset, aikuisina eivät ole tekemisissä kaltoinkohtelijavanhempiensa kanssa. Olisi voinut vaikutukset periytyä, ellei olisi sosiaalista tietokenttää, mistä saada vertauskuvaa ja älytä, mikä on oikein ja väärin, miten selviytyä traumoista, jotta ei jatka periytymää, eli opittuja tapoja, empaattimattomuutta, katkeruutta, läheistensä kaltoinkohtelua vallan himossa jne.

Vierailija
14/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sinä sillä yläasteen todistuksella haekaan, vaan ammattikoulun todistuksella.

Vierailija
15/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina näitä perintörahoilla rikastuneita tai muuten kultalusikka perseessä syntyneitä, jotka kuvittelevat kaikkien voivan tuosta vaan opiskella vaikkapa uuden ammatin. Suomessa et pääse edes perseitä pyyhkimään ilman parin vuoden koulutusta ja jos meinaa jonkun sellaisen ammatin opiskella, missä saisi tehdä siistiä sisätyötä, aikaa menee vähintään 3,5-4 vuotta. Siinäpä sitten kituutat muutaman vuoden ilman tuloja, koska olet varmaankin onnistunut säästämään jostain tonnin kuukausipalkasta muutaman kymmenen tuhannen puskurin, jonka haluat nyt uhrata uuteen tutkintoon. Varsinkin kun töitä ei mitenkään välttämättä saa tutkinnoilla, joiden suorittamiseen menee noin lyhyt aika.

Näinkö sun vanhemmat on sulle kertoneet?

Yllätys, valehtelivat.

Opiskelu on ilmaista, opintotuki, asumislisä, työssäkäynti ja opintolaina tekee ison potin kuussa.

Jos asenne on tuollainen, ei tietenkään kannata tehdä yhtään mitään. Tuo on se mikä periytyy, juuri tuo, ASENNE.

Vierailija
16/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peritysmismekanismissa on oleellista se, että _opitaan_ huono-osaisuuteen johtavia toimintamalleja. Ei tämä tietysti ole ainoa seikka.

EI ole helppoasia korjattavaksi.

Parasta lääkettä on kaikille tarjolla oleva ilmainen ja tasalaatuinen koulutus mahdollisimman korkealle tasolle asti. Tästä tietysti korporaatio-oikeisto on eri mieltä (kestävyysvajeet ja muut), mutta lasku kaatuu kuitenkin yhteiskunnan niskaan.

On oltava määrätietoinen ettei koulutuksen tilaa heikennetä. Jos näin käy, se tapahtuu asteittain bisnesajattelun ehdoilla. Sen jälkeen onkin vuorossa se, että jokainen myös vastaa omasta toimeentuloturvasta ja eläkesäästöistä. Tätä ajaa tietenkin bisnesajattelun vakuutus- ja pankkilobbarit. Sitten meillä onkin Amerikan malli käytössä...

Vierailija
17/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sinä sillä yläasteen todistuksella haekaan, vaan ammattikoulun todistuksella.

No se on sentään parempi mutta mihin pääsee kokkikoulupapereilla?

Ap

Vierailija
18/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mua sieppaa nää uhriutujat! Kyllä on helppoa syyttää kaikkia muita ongelmistaan-nuoruutta et kuitenkaan saa takaisin!

Ja ei, en ole kulta-tai mikään muukaan metallilusikka p*ssä syntynyt vaan ihan olen perusduunarin tytär jolla oli hullu äiti.Köyhyyttä, kaltoinkohtelua ja kurjuutta-nyt kuitenkin ihan itse hankittu koulutus ja hyvät tulot.Enkä asu Suomessa kun en tahdo näitä uhriutujia hetkilläni tukea.

Vierailija
19/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret sukupolvet ovat saaneet perintönä talot, mökit ja metsät, vanhemmat auttoi ja tuki, siellä käytiin syömässä ja elämässä. Asuttiin osittain isovanhempien luona.  Kun olisi pitänyt opiskella ja välittää jatkoelämästä tehtyjen lasten takia, ei ollu väliä. Väliä oli vain perinnöillä, mitä nuorena seurasin.  Miten se hyväosaisuus on muka periytynyt, muutakuin rahan himona suurille sukupolville? Ja miksi suurten sukupolvien lapset muistelevat isovanhempiaan aitoina vanhempina?

Vierailija
20/33 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut vanhemmiltani mitään apuja, kun muutin kotoa pois, toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Ei johtunut siitä, etteikö koulutusta olisi arvostettu vaan koska heillä ei ollut mitään mitä aineellista antaa. Sen sijaan sain mukaani taidon tehdä perusraaka-aineista ruokaa, ymmärryksen siitä, mihin rahat riittävät ja mihin eivä riitä töitätekevän asenteen sekä päihteettömän elämäntavan (tästä tosin lipsuin itse, en tosin kännää mutten ole absolutistikaan).

Kaikilla mittareilla vanhempani ja minäkin silloin olimme todella huono-osaisia. Silti sain koulut käytyä ja työllistyin, töissä olen edelleen, vain silloin kun mukulat sain, oli vähän pidempään pois työelämästä. 

Mitä huono-osaisuutta mun olisi pitänyt saada kodinperintönä? Luulen, ettei huono-osaisuu ole niinkään aineellista kuin henkistä laatua. Lapsuuteni oli muinaisella 70-luvulla, jolloin tuetkaan eivät olleet lainkaan sillä tasolla kuin nytkään vaikka työttömyys riivasi joitain alueita pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä