Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

“En auta vaimoani kotitöissä, sillä kiitosta ei heru”

Vierailija
24.09.2017 |

Kotitöiden jakamisesta voi saada aikaan parisuhdetta repivän riidan. Toisen auttamisen sijaan kaivataan kumppanuutta.

Tuntemattomana pysyvä mies kirjoittaa Momming Hard -sivustolla pyytäneensä ystävänsä kotiinsa kahvittelemaan. Miehen lähdettyä tiskaamaan vierailusta aiheutuneita tiskejä, ystävä oli kummissaan.

– Olen iloinen, että avustat vaimoasi. Itse en auta kotitöissä, sillä siitä ei kiitosta heru, hän sanoi.
Tiskaamaan alkanutta miestä kummastutti – ei hänkään vaimoaan auttanut, teki vain velvollisuutensa. Puoliso ei tarvitse apua, vaan kumppanuutta yhteiselossa. Kodin siivoaminen ei ole auttamista, sillä aviomies asuu siellä itsekin. Ruoanlaitossa avustaminen on hyödyllistä myös miehelle itselleen, sillä tämänkin pitää ravita itsensä. Aterioinnin jälkeen tiskiharjaan tarttuminen ei ole kohtelias ele, sillä vaimo ei ollut ainut lautasten sotkija. Lasten hoitaminen ei ole käden ojennus vaan osa isyyttä. Eikä pyykkääminen ole vain vaimon hommaa. Tekstiilejä likaavat myös perheen muut osapuolet.

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/en-auta-vaimoani-kotitoissa…

Mites teidän kotona? Onko mies lapsenvahti vai isä? Kumppani vai kotiapulainen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöissä vain naisten työt jaetaan. Miesten töitä, pikkuremontteineen, renkaanvaihtoineen, ruohonleikkuineen ja lumitöineen ei jaeta.

Jos olet sitä mieltä että vain keittiöhommat jaetaan, olet kovasti rajoittunut. Kotitöitä  riittää joka huoneeseen ja uloskin ja ne jaetaan. Jopa nuo mainitsemasi lumityöt jos joku talvi vaikka lunta tuleekin. Lumityöt ja  ruohonleikkuu eivät ole  vuoden ympäri joka päivä  tapahtuvia asioita, muu kohdinhoito on. Renkaavaihtomarttyyriys on vanhanaikaista koska senkin homman voi ulkoistaa kuten myös pikkurempat jos vasara ei pysy  kummankaan kädessä.Remppaaminen ei muuten ole mikään miestentyö, sen osaavat ja tekevät naisetkin. Miehet vaan vetoavat tuohon ja koittavat päästä helpolla.  Summa summarum: Kitiset turhasta. Siivoa jälkesi  ja  hoida likaiset vaatteesi pyykkikoriin ajoissa, puolisosi ei ole äitisi.

Vierailija
22/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ilmoitti kun muutettiin yhteen ja nämä kotityöasiat kriisiytyi, että mun kannattaisi tuli kiittämään tiskaamisesta esim tulemalla vähän hieromaan munaa. Niin sitten tulisi tiskattuakin paremmin. Voi vvvvv. Nimimerkillä kertakaan ei oltu liitetty siitä että siivosin ja tiskasin miehen sotkut. Kyseessä vielä oikein kunnon sika. Voi kumpa elämässä voisi tehdä kaiken uudestaan.

Kai muistit omalta osaltasi kiittää munasta, jos sitä sait? Ei jukolauta, on ne sikoja :D

Ja niin on meilläkin vuosia tapeltu kotitöistä. Seurusteluaikoina ukko pesi omat sukkansakin veskissä, jos jäi yöksi mun luo, mutta hyvin äkkiä "tottui" aamiaisleipiin ja aromikkaaseen kahviin, kun herättyään istahti pöydän ääreen. Luulin, että ei ota luontaiseduksi, vaan tekee omalta osaltaankin jotain, vie vaikka matot ulos tms. mutta ehei, kaffittelun jälkeen ois pitänyt tietenkin sitä suikittelua alkaa.... :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöissä vain naisten työt jaetaan. Miesten töitä, pikkuremontteineen, renkaanvaihtoineen, ruohonleikkuineen ja lumitöineen ei jaeta.

Jos ei sikolätissä asu, kotitöitä tehdään päivittäin 1-3h/pv.

Ja mainitsemiasi "miesten töitä" tämä lähes 70v. mummo tekee esim. renkaiden vaihdon 2x vuodessa 15-30min. Ruohonleikkuuta on 3-4 kk vuodessa ja 3000m2 tontin ruohonleikkuuseen menee 2h/kerta viikon pari välein. Ja lumitöihin vielä vähemmän aikaa.

Eli sun logiigalla naisten ja miesten työt eivät ole missään suhteessa ja oman havaintoni mukaan ainakin omassa ikäluokassa eivät ole sukupuolisidonnaisia. Ja on todella naurettavaa mainita jokin auton renkaiden vaihto, kun kukkien mullanvaihdossa menee enemmän aikaa.

Vierailija
24/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen "naisten" ja "miesten" työt?! Ja tottakai, jos toinen vaikka tekee "pikkuremonttia" (meillä se esim. olen lähes aina minä, nainen), toinen sinä päivänä/viikkona tekee enemmän muita kotihommia koska ei ole kiinni remontissa. Tai jos mies käy leikkaamassa nurmikon, teen minä sillä aikaa usein ruokaa. Mutta se, että minä kerran vuodessa käyn katsastamassa auton ja kahdesti vuodessa vaihdattamassa renkaat, ei kyllä oikeuta minua loppuvuotta makaamaan sohvalla ja katsomaan vierestä kun äijä tekisi ruoat, tiskaisi, imuroisi, pyyhkisi pölyt ja hoitaisi pyykit... Naurettava ajatuskin.

Vierailija
25/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minä olen meillä kotona lasten kanssa ja mies tekee 8,5 h päivässä töitä. Illalla usein tekee vielä polttopuita tai korjaa autoa. En mä sit tiä, mies osaa jos haluaa mut jos mä sanon et nyt jätät " omat hommasi" ja teetko tuon ja tuon " minun hommistani" niin mitä se sitten on...?

Vierailija
26/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Minä olen meillä kotona lasten kanssa ja mies tekee 8,5 h päivässä töitä. Illalla usein tekee vielä polttopuita tai korjaa autoa. En mä sit tiä, mies osaa jos haluaa mut jos mä sanon et nyt jätät " omat hommasi" ja teetko tuon ja tuon " minun hommistani" niin mitä se sitten on...?

Mutta entä sitten kun aloitat taas omat työt? Teetkö silloinkin kaikki kotityöt itse?

Auton korjaaminen ja polttopuiden tekeminen ei varmaan ole IHAN jokapäiväistä hommaa? Pystyykö mies tekemään edes osaa kotitöistä sitten kun olet työelämässä?

Vierailija
27/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin...... renkaathan vaihdetaan joka päivä ;johan ne kuluvatkin silloin tasaisemmin.Lunta Suomessa on 12kk vuodessa ;joka päivä on kolattava.Ruohokin kasvaa 12kk vuodessa; joka päivä on pakko ajaa nurmikko.Toki aina rempattavaa löytyy ;työkalupakki on joka päivä kaivettava esiin.

Vierailija
28/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vaan kotona lasten kanssa ja mies tekee Työtä 8h päivä. Kuka teillä tekee kotityöt ja hoitaa lapset?

En voi ymmärtää nykyajan perheen tasa-arvoa, kun naiset itse vähättelevät itseään ja mikä pahinta, tässäkin kommentissa nainen antaa esimerkin omalla asenteellaan ja toiminnallaan kotityöt kuuluvan naisille.

Ja kyllä olisi auton vaihto tarpeellinen jos mies korjaa illat pitkät autoa ja polttopuiden tekemiseen kannattaa hankkia parin sadan euron arvoinen klappikone, jolla vuoden polttopuut (meillä n.12m3) muutamassa tunnissa.

Kuka teillä tekee kotityöt, jos palaat työelämään tai sairastut? Ei osaaminen ja taito niiden tekemiseen onnistu nappia painamalla.

Vierailija
29/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin kiittää kaikesta. Kai se on tapa sanoa huomasin että teit sen niin ettei kumpikaan tai tämän panos ole itsestäänselvyys.

Vierailija
30/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että ruohonleikkuu ja lumityöt ovat miesten töitä.

Tunnen monia naisia ja lapsia, jotka tekevät lumitöitä ja leikkaavat ruohon.

Itsekin koululaisena lapioin lumia pihalta.

Vierailija
31/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin kiittää kaikesta. Kai se on tapa sanoa huomasin että teit sen niin ettei kumpikaan tai tämän panos ole itsestäänselvyys.

Kyllähän sitä tietysti voidaan kiitelläkin puolin ja toisin jatkuvasti. Hyvää ilmapiiriä se varmasti luo, ei ainakaan pahaksi ole? Itselle se olisi paras kiitos, kun arki sujuisi. Jos kaksi aikuista tekee molemmat sen mitä ehtivät ja pystyvät, niin varmasti yhden lapsiperheen arki saadaan sujumaan helpostikin, eikä kukaan uuvu täysin. Se olisi paras kiitos, kun ei olisi jatkuvasti rättiväsynyt.

Vierailija
32/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi ihannetilanne. Kumpikin jaksaisi olla tyytyväisiä, antaa helliä sanoja ja eleitä arjen lomassa, kun kotityöt ja lapset jakautuisivat molempien harteille. Mutta jos se on niin, että toinen juoksee töistä kotiin tekemään kotityöt ja ensimmäinen tauko on illalla kymmeneltä ihan väsyksissä. Sitten toinen saa rauhassa katsella tv:tä ja ehkä saattaa täyttää joskus astianpesukoneen (pyydettäessä) ja sen jälkeen palaa taas rentoutumaan sohvalle. Pitäisikö vielä kiitellä!!!

Vierailija
33/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi ihannetilanne. Kumpikin jaksaisi olla tyytyväisiä, antaa helliä sanoja ja eleitä arjen lomassa, kun kotityöt ja lapset jakautuisivat molempien harteille. Mutta jos se on niin, että toinen juoksee töistä kotiin tekemään kotityöt ja ensimmäinen tauko on illalla kymmeneltä ihan väsyksissä. Sitten toinen saa rauhassa katsella tv:tä ja ehkä saattaa täyttää joskus astianpesukoneen (pyydettäessä) ja sen jälkeen palaa taas rentoutumaan sohvalle. Pitäisikö vielä kiitellä!!!

Ehkä perheen kannattaisi käydä kotona vain nukkumassa jos siellä on tuollainen työmäärä!!!   :O 

Muu aika pihalla armeijan teltassa.

Vierailija
34/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteyden pitäisi olla itsestäänselvyys, ei mikään palkinnon arvoinen tehtävä.

Vierailija
35/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen minä ensin maksoin laskuja perheen puolesta. Mies on köyhempi. Sitten kävin salilla treenaamassa. Sitten raivasin loppupäivän metsää yksinäni, kun kerrankin ei satanut. Sitten kävin kaupassa ja kotiin tultuani laitoin ruokaa ja pesin pyykit. Kun olin laittanut lapsen nukkumaan, mies laittoi Netflix-leffansa kiinni ja sanoi, että haluaisi seksiä. Sitäkin oli sitten.

Tämän vastapainona sallin itselleni vähän avioliiton ulkopuolista flirttailua muiden miesten kanssa. Olen sen ansainnut.

Vierailija
36/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammat ja kotityöt. Ai että naurattaa.

Millään muulla ette pysty pätemään. Millään ei ole mitään väliä, kunhan nalkuttava nainen saa päteä.

T. mies joka hoitaa kotinsa.

Vierailija
37/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millään muulla ette pysty pätemään. Millään ei ole mitään väliä, kunhan nalkuttava nainen saa päteä.

Mitäs muuta sinun kotisi hoitamis-ilmoituksesi on kuin pätemistä, palstapappa? Menepäs laskemaan miten paljon sinulla ei ole koristetyynyjä ja kynttiläkippoja ja tule pätemän lisää.

Vierailija
38/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihana nähdä tälläkin palstalla mies, joka vastaa yksin koko perheen kotitöistä ja lasten asioista. Vaimosi on onnekas.

Vierailija
39/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on todella lämminhenkisen oloinen elämä, olen suorastaan kateellinen:D

Vierailija
40/42 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihana nähdä tälläkin palstalla mies, joka vastaa yksin koko perheen kotitöistä ja lasten asioista. Vaimosi on onnekas.

En ottaisi edes miljardöörinaista kämppääni sotkemaan. Typerä kommentti jota voi odottaa vain  palstan  uhriutujalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä