En ymmärrä lapsiperheitä, joissa juodaan sokerimehuja, syödään makeita jugurtteja, keksejä ja tehdään paljon pastaruokia..ettekö..
Ymmärrä vai eikö teitä oikeasti kiinnosta? Lisäksi sokerimehut eivät ole mitään janojuomia, vaan vesi. Tuoremehua juodaan ehkä lasi päivässä ja se on siinä. Ihmettelen myös, että ostellaan isoja määriä makeita jugurtteja, joissa on valtavat määrät sokeria.Keksit! Niitä löytyy kaikista kaapeista arkenakin ? Minkä ihmeen takia? Eikö se riitä, että perjantai tai lauantai on herkkupäivä?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Mene Italiaan huutamaan, että pasta on epäterveellistä. Ne elää pastalla ja pizzalla, aamupalaksi syödään nutellacroissant.
Italialaisten ja suomalaisten geenistö on hieman erilainen. Suomalaisessa geeniperimässä gluteeniherkkyys ja ns. keliakiageenit ovat hyvin yleisiä.
Ylipäätään vehnän haitoista on paljon tutkimustietoa. Vehnän on todettu aiheuttavan matala-asteista tulehdusta elimistöön, joka taas on yhtenä taustatekjänä useissa sairuksissa, esim. 2 tyypin diabeteksessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, autoimmuunisairauksissa (erityisesti kilpirauhassairaudet), Alzheimerin taudissa ja jopa syövässä.
Runsas kasvisten syönti ja esim. oliiviöljyn käyttö toimivat toiseen suuntaan eli anti-inflammatorisesti (jos siis vielä mennään vaikkpa italialaisten ruokavalioon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene Italiaan huutamaan, että pasta on epäterveellistä. Ne elää pastalla ja pizzalla, aamupalaksi syödään nutellacroissant.
Italialaisten ja suomalaisten geenistö on hieman erilainen. Suomalaisessa geeniperimässä gluteeniherkkyys ja ns. keliakiageenit ovat hyvin yleisiä.
Ylipäätään vehnän haitoista on paljon tutkimustietoa. Vehnän on todettu aiheuttavan matala-asteista tulehdusta elimistöön, joka taas on yhtenä taustatekjänä useissa sairuksissa, esim. 2 tyypin diabeteksessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, autoimmuunisairauksissa (erityisesti kilpirauhassairaudet), Alzheimerin taudissa ja jopa syövässä.
Runsas kasvisten syönti ja esim. oliiviöljyn käyttö toimivat toiseen suuntaan eli anti-inflammatorisesti (jos siis vielä mennään vaikkpa italialaisten ruokavalioon).
Aivan. Eli se pasta on ihan ok.
Riiseissä on raskasmetalleja, jotka vuosien saatossa kertyvät mm. munuaisiin. Riisikakut ja etenkin riisijuomat ovat vaarallisia ja pitäisi kieltää vauvoilta sekä taaperoilta kokonaan.
Onkohan peruna ainoa hyvä hiilari? Ruisleivissäkin on nykyään väriaineita sun muita lisiä, jotka voi kerääntyä elimistöön ja aiheuttaa myöhemmin joitain yhteisreaktioita kuten syöpää yhdistyessään toisten e-koodien kanssa.
Nykyään ei uskalla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina lässytetään pastan epäterveellisyydestä, mutta kun kysytään parempaa hiilihydraattilähdettä niin vastausta ei koskaan kuulu.
Kaura on parempi lähde.
Tuo on ihan totta, ettei enää uskalla syödä mitään. Eikä pelkästään sairauksien pelossa, vaan jotkut asiantuntijat ovat ennustaneet synkän ennusteen ja todennäköisyys kuolla jossakin elämänsä vaiheessa on 100%, söi sitten avokadoa tai pillimehua.
AP:n ja monen muun elämä olisi paljon mukavampaa, jos ei jatkuvasti stressaisi toisten ihmisten asioista. Kokeilkaa... tosin en ole varma, että ammattinillittäjiltä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun älykkyysosamäärä mahtaa olla? Onneksi meillä sentään edes vähän ymmärretään.
En ole koskaan mittauttanut älykkyysosamäärääni. Perslihakset taitavat kyllä olla hyvät, koska kuuden ällän ylioppilaana pääsin suoralta kädeltä yliopistoon, josta valmistuin ilman lainaa vuotta aiemmin kuin samaan aikaan aloittaneet. En ole päivääkään ollut työtön, koska työnantaja pitää minua niin arvokkaana työntekijänä. Tyhmempiä kyllä potkitaan kilometritehtaalle.
Mutta toisaalta, eihän älykkyysosamäärällä, viisaudella ja ymmärtämisellä välttämättä ole toistensa kanssa tekemistä.
Noiden perheiden lapsien metabolista oireyhtymää, allergioita ja muita elintasotauteja vain hoidetaan siksi, että vanhemmat kantoivat kotiin sokerijogurttia ja -litkuja sekä muita heikkolaatuisia prosessoituja hiilarimössöjä. Sitten ihmetellään, että miksi ihmeessä lihavuus leviää vain epidemian tavoin. Mä en syöttäisi noita ruokia edes koiralleni :/.
Joka tapauksessa varmaa on se, että mitä tahansa syötyään lopulta kuolee. Itse en jaksa stressata siitä, mitä kukanenkin syö. Ei kuulu minulle kauhistella, enkä jaksa kuluttaa omaa elämääni moiseen negatiivisuuteen. Olen ihan riittävän hyvä ihminen ja äiti muutenkin, kuin syömisen terveydestä kilpailemalla. Toisten ruokavalioiden miettiminen olisi energian tuhlausta, koska minulla ei ole oikeutta puuttua ja vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun älykkyysosamäärä mahtaa olla? Onneksi meillä sentään edes vähän ymmärretään.
En ole koskaan mittauttanut älykkyysosamäärääni. Perslihakset taitavat kyllä olla hyvät, koska kuuden ällän ylioppilaana pääsin suoralta kädeltä yliopistoon, josta valmistuin ilman lainaa vuotta aiemmin kuin samaan aikaan aloittaneet. En ole päivääkään ollut työtön, koska työnantaja pitää minua niin arvokkaana työntekijänä. Tyhmempiä kyllä potkitaan kilometritehtaalle.
Mutta toisaalta, eihän älykkyysosamäärällä, viisaudella ja ymmärtämisellä välttämättä ole toistensa kanssa tekemistä.
Kylläpä on niin keksitty tarina kun olla ja voi :) älykäs ihminen ei kirjoita noin ylentäen itseään. Sori vain.
Vierailija kirjoitti:
Noiden perheiden lapsien metabolista oireyhtymää, allergioita ja muita elintasotauteja vain hoidetaan siksi, että vanhemmat kantoivat kotiin sokerijogurttia ja -litkuja sekä muita heikkolaatuisia prosessoituja hiilarimössöjä. Sitten ihmetellään, että miksi ihmeessä lihavuus leviää vain epidemian tavoin. Mä en syöttäisi noita ruokia edes koiralleni :/.
Mitä koirasi sitten syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on niin keksitty tarina kun olla ja voi :) älykäs ihminen ei kirjoita noin ylentäen itseään. Sori vain.
Luepa vain omat kommenttisi ja mieti, kuka tässä itseänsä ylentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lle tiedoksi, että tumma pasta/ makaroni on terveellisempää kuin peruna tai vaaleariisi tms. Kaikkea kohtuudella.
Pastan tummuus ei muuta sitä terveelliseksi.
Samaa mieltä! Harmi vaan, että ihmiset eivät ymmärrä tätä. Pasta ei ole missään muodossa terveellistä. Piste.
Kerro tämä kuudellekymmenelle miljoonalle italialaiselle. :D
(Plus kaikki amerikanitalialaiset joita on varmaan saman verran.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa vain omat kommenttisi ja mieti, kuka tässä itseänsä ylentää.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa! Yrität tuoda itseäsi esille ja peitellä omaa tietämättömyyttäsi "ällillä". Just joo. Kukaan ei usko.
Allergia ei ole elintasosairaus. Terveisin allergisten lasten äiti, jonka lapsilla perittyjä samoja allergioita mitä joillakin sukulaisilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat suomalaisia hoikempia ja elävät pidempään.[/quote
Samoin ranskalaiset ja syövät monipuolisesti. Tutustukaa lastenruokaohjeisiin. Tuputetaan suklaakeksejä iltapäivällä välipalaksi ja aterian päättää makea.
Onkohan missään päin Eurooppaa tätä suomalaisten ruokavouhotusta eri rajoituksista.Meidän tuttavaperhe asui muutaman vuoden Ranskassa ja kerran satuttiin kyläilemään siellä kun perheen äidillä oli välipalaviikko. Eli vuorotellen kaksi äitiä hoiti koko luokalle (30 oppilasta, 4-vuotiaita). Listalla oli mm. suklaata, croissantteja, vanukasta ja lisäksi hedelmiä. Mutta aina joku makea pala siinä mukana.
Suomalaiset vetää hampaat irvessä aamuin illoin kaurapuuroa ja kevyttuotteita ja ovat tyyliin Euroopan läskein kansa. Pistää miettimään.
Allekirjoitan kyllä ton, ettei missään vouhoteta niin paljon kuin Suomessa. Ei tartte mennä kuin Prismaan ja katsoa ympärilleen: 100 m tiski juustoja, joista varmaan 70 % on jotain kevytjuustoa. Sit perhe vetää sitä kilon viikossa. Ku onhan se kevyttä.
Tämä. On jotenkin menty ihan överiksi tässä sokerin ym. epäterveellisen pelossa. Ollaan sitä mieltä että edes lapsen synttäreillä ei saisi olla makeaa ja opetetaan jo lapset neuroottisena laskemaan kaloreita.
Kohtuus olisi varmaan paikallaan tässäkin asiassa. Herkkuja voi syödä, kunhan niitä ei syödä kohtuuttomasti.
Ja kun nyt joku tietysti tästä olettaa että olen itse runsaasta ylipainosta ja epäterveellisen ravinnon aiheuttamista sairauksista kärsivä niin enpä ole. Olen hoikka, mitään sairauksia ei ole ja terveyteni on erinomainen. Lapsena syötiin karkkia aina silloin tällöin ja juhlapäivinä sai sitä syödä niin paljon kuin halusi. Sokerimehut eivät olleet mikään janojuoma mutta kyllä niitäkin juotiin. Vaaleaa leipääkin syötiin ja pastakin oli oikein hyvää perusruokaa. Kasviksia ja hedelmiä oli toisaalta paljon myös, eikä meillä suomalaiseen tyyliin kitattu maitoa vielä isonakin. Nyt aikuisena olen kasvissyöjä mutta eettisistä syistä. Herkkuja syön joskus, en joka päivä mutta en myöskään niitä neuroottisesti karta enkä kyttää tuoteselosteista ettei vain ole pientäkään määrää sokeria.
En ole huomannut vielä yhdenkään perustelevan väitteitään tutkitulla tiedolla.
Mitä väliä kun tänään tulee maailmanloppu.
Minä en näe aihetta valittaa muiden elämästä niin kauan kun lapset ruokitaan, kun niitäkin perheitä on joilla lapset tulevat nälissään kouluun syömään, kun eivät kotona edes ruokaa saa!!!
Tämä. Terveyteen kuuluu henkinen tasapaino. Ortoreksiassa se jo on hukassa.