En ymmärrä lapsiperheitä, joissa juodaan sokerimehuja, syödään makeita jugurtteja, keksejä ja tehdään paljon pastaruokia..ettekö..
Ymmärrä vai eikö teitä oikeasti kiinnosta? Lisäksi sokerimehut eivät ole mitään janojuomia, vaan vesi. Tuoremehua juodaan ehkä lasi päivässä ja se on siinä. Ihmettelen myös, että ostellaan isoja määriä makeita jugurtteja, joissa on valtavat määrät sokeria.Keksit! Niitä löytyy kaikista kaapeista arkenakin ? Minkä ihmeen takia? Eikö se riitä, että perjantai tai lauantai on herkkupäivä?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, miten tehdään vaikkapa kastikeruoka ilman pastaa/riisiä/perunaa (tms) niin, että lapsetkin tykkäävät. Jos yrittää jotain höyrytettyä kukkakaalia kastikkeen kanssa, tulee ainakin meillä joukkoyökkiminen, vaikka vauvana ja ihan taaperona onkin soseena ja sormiruokana kukkista syöneet. Sama on useimpien lämpimien vihannesten kanssa, bataatti on oikeastaan ainoa, joka menee natisematta ja sittenkin kuuluu kuorossa toive, että eikö voisi olla perunaa tai makaronia mieluummin.
Salaattia ja tuoreita vihanneksia kyllä syövät mielellään, mutta kastikkeen syöminen ilman lisuketta on kyllä jotenkin superankeaa.
No ensinnäkin ns. kastikeruuat on aivan turhia. Oikeastihan kastike kuuluu sille lihalle/kalalle, ei suinkaan perunalle.
Höyrytetyt kasvikset on mauttomia, ei ihme, että lapset yökkää. Opettele valmistamaan niitä kasviksia, älä jätä niistä rasvaa pois, ravinteet imeytyy paremmin.
No on meillä uunijuureksiakin, kasviksia pannulla jne. Ei kelpaa nekään.
Ja lapsiperheessä nyt kastikeruoka vaan on helppo. Ei tarvitse kaupassa miettiä montako kanapihviä otetaan (esim), kuinka nälkäisiä arvon herrasväki on tänään. Vaan ottaa sen paketin ja tekee vaikka tomaatti-kerma-herkkusieni-whateverkastikkeen siitä kanasta.
Saman olen todennut. Ihan turha alkaa arvioida ostetaanko jokaiselle oma leike ja minkä kokoinen, kun kastiketta ja vaikka sitten perunaa voi jokainen helposti ottaa nälkäisyyden mukaisesti.
Kyllä meillä siis kanapihvejä, lohta jne laitetaan myös, mutta niiden kanssa on paljon hankalampaa arvioida järkevä määrä ja ylijäämää tulee paljon enemmän (tai sitten loppuu kesken, jos ajatteli että ostaa lapsille puoliksi sen esim kanapihvin).
Luojan kiitos että olen lapseton. Ei tartte jostain pastasta ja perunasta vetää stressiä. Juuri söin annoksen tonnikalapastaa ja salaattia ja hyvää oli! Kyytipojaksi vettä. Illalla lompsuttelen rannalle ja lämmitän saunan. Lämmitysjuomaksi on siideri (sisältää saatanallista sokeria) varattu. Saunan jälkeen katselen Netflixiä pieruverkkareissa villasukat jalassa ja juon toisen siiderin. Hyvää viikonloppua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan perus ruokalista jokaisen 80-luvulla syntyneen lapsen perheen ostoksista ja ruokatavaroista. Ja hengissä ollaan! Ilman ylipainoa ja muita ongelmia!
Nimim. Sokerimuroja ja mehua aamupalaksi ja ranskanleipää välipalaksi.
No ei todellakaan ole! Olen syntynyt -80-luvun alussa eikä minun lapsuudenkodissa ollut ranskanleipää tai sokerimuroja. Mehuja ostettiin synttäriin, ei muuten.
Äitini oli hyvin tarkka sokerista, eikä antanut mitään keksejä tai karkkia paitsi pienen pussin verran lauantaisin.
Aikuisena en juo limsaa, mehua enkä syö ylimääräistä sokeria.
En minäkin ymmärrä vanhempia jotka antavat sokeria joka ikinen päivä lapselleen.
Tuoremehua ei ole hyväksi hampaille, ja mielestäni hammasterveys on tärkä asia. Samat vitamiinit on hedelmästä, ja ne ei kuluta hampaat samalla tavalla.
Vain koska teidän perhe oli eeilainen ei tarkoita etteikö suurin osa olisi ollut edellisen kuvaaman kaltaisia. Nimittäin itse en tuntenut yhtäkään perhettä jossa olisi mietitty sokerin tai vehnän haittoja. Silti ollaan kaikki elossa ja terveitä ja suurin osa normaalipainoisia. Yleisin salaattikin oli tomaattilohkot ja kurkkuviipaleet, säilykekurkut ja punajuuret tai porkkanaraaste.
Kimppaan tota salaatti asiaa. Meilläkin kurkku ja tomaattiviipaleet toimitti salaatin virkaa eikä niitä edes joka aterialla ollut. Makeaa meillä oli harvoin koska äiti oli tarkan markan ihminen. Lähinnä itseleivottuja leivonnaisia joskus. Myssyä syötiin enemmän silloin kun oltiin jo yläkoululaisia js käytiin itse ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat suomalaisia hoikempia ja elävät pidempään.[/quote
Samoin ranskalaiset ja syövät monipuolisesti. Tutustukaa lastenruokaohjeisiin. Tuputetaan suklaakeksejä iltapäivällä välipalaksi ja aterian päättää makea.
Onkohan missään päin Eurooppaa tätä suomalaisten ruokavouhotusta eri rajoituksista.
Mikä eroaa ja johon tulisi puuttua on yhteiset ruokailut hyötyineen, koska sosiaalinen puoli ruokailussa tärkeä.
Vaikuttaisi varmaan ylipainoon.
Emme juo sokerimehuja, mutta minua ärsyttävät suunattomasti ruokapoliisit jotka pienen elämänsä sisällöksi miettivät tuollaisia.
Pyrin syömään terveellisesti ja minulla on oikeus siihen, mutta annan muiden syödä mitä mielivät.
Toinen ääripää on tietenkin epäterveellisesti syövät joille täytyy teeskennellä syövänsä mässyä jotta näille ei tule paha mieli ja olo, että arvostelen heitä.
Taannoin töissä meni mukaan hampurilaispaikkaan seuraksi kun työkaveri söi. Ei olisi tullut mieleenkään arvostella.
Toissalta kun joku on kysynyt mitä syön evääksi ja olen kertonut jonkun huippu terveellisen jutun olen huomannut paheksuntaa.
En siis korosta, että minä tässä syön terveellisesti, mutta jos joku kysyy niin ei minun sitä tarvitse peitellä.
Tuohon vielä se, että jotkut ruokamoraalipoliisit itse luulottelevat, että kuka lapsiperhe juo niitä sokerimehuja.
Meillekkin yksi saarnasi kovasti 😉.
Emme siis ole koskaan olleet persoja sokeripitoisille juomille.
Ihan ensin huomauttaisin, että tumma pasta ei ole sama kuin täysjyvä.
Monethan ensin ostaa vauvalle sokeroituja kaupan puuroja ja marjasoseita ym pilttipurkkeja eli ns vauvanruokaa. Totta kai vauva syö vauvanruokaa kuten koirakin syö koiranruokaa eli nappulaa eikä esim lihaa tai kananmunaa! Sitten kun vuoden iässä pitäisi siirtyä muun perheen kanssa samaan ruokaan, ei mikään kelpaa joten ostetaan "lasten ruokaa" kuten kaakaomuroja ja mehuja. Totta kai lapset syö lasten ruokaa kuten kissat syö kissan ruokaa eli annospusseja eikä esim kanasuikaleita tai hiirenpoikasia! Teinit syö sitten sipsejä ja energiajuomia, kunnes jossain kohtaa vanhemmat huolestuvat, että hetkonen... Sillä välin koira saanut diabeteksen ja kissa vetelee virtsakivineen viimeisiään. Teini toivottavasti herää jossain kohtaa pitämään huolen itsestään eikä esim alkoholisoidu kun muuttaa omilleen.
Minua järkyttää se miten lihavia lapsia maalla on. Mitä maalaisempi paikka sen lihavammat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani en ymmärrä lapsiperheitä, jotka ahtavat lapsiinsa ympäristömyrkkyjä ja lisäaineita. Ostetaan kiivejä ja avocadoja, jotka on uitettu säilöntäaineissa ja tölkkikaupalla soijamaitoa, joka aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Lihaa ei syödä,mutta moneen kertaan prosessoitu tofu ja härkis kyllä kelpaavat. Jopa nyt ostetaan chileläisiä omenoita ja argentiinalaisia viinirypäleitä, vaikka vierellä olisi kotimainen omenavaihtoehto ja kotimaista puolukkaa.
Melkein mieluummin annan lapsellni sokeria kuin vegaaniruokaa.
Et taida tietää mitään avokadosta? Mm. avokadon paksu kuori suojaa sitä myrkyiltä ja pienille vauvoillekin voi syöttää avokadoa sen terveellisyyden vuoksi. Siinä ei ole sokereita ja rasvakin on terveellistä. Luepa lisää!
https://askelterveyteen.com/yli-10-syyta-syoda-enemman-avokadoa/
"Avokadon paksu kuori estää tehokkaasti myrkkyjä imeytymästä hedelmään. Yhdysvaltalaisen ympäristöjärjestön Environmental Working Groupin mukaan avokado on yksi puhtaimmista hedelmistä."
No älä ymmärrä, ei se meiltä muilta ole pois mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin ranskalaiset ja syövät monipuolisesti. Tutustukaa lastenruokaohjeisiin. Tuputetaan suklaakeksejä iltapäivällä välipalaksi ja aterian päättää makea.
Onkohan missään päin Eurooppaa tätä suomalaisten ruokavouhotusta eri rajoituksista.Meidän tuttavaperhe asui muutaman vuoden Ranskassa ja kerran satuttiin kyläilemään siellä kun perheen äidillä oli välipalaviikko. Eli vuorotellen kaksi äitiä hoiti koko luokalle (30 oppilasta, 4-vuotiaita). Listalla oli mm. suklaata, croissantteja, vanukasta ja lisäksi hedelmiä. Mutta aina joku makea pala siinä mukana.
Suomalaiset vetää hampaat irvessä aamuin illoin kaurapuuroa ja kevyttuotteita ja ovat tyyliin Euroopan läskein kansa. Pistää miettimään.
Allekirjoitan kyllä ton, ettei missään vouhoteta niin paljon kuin Suomessa. Ei tartte mennä kuin Prismaan ja katsoa ympärilleen: 100 m tiski juustoja, joista varmaan 70 % on jotain kevytjuustoa. Sit perhe vetää sitä kilon viikossa. Ku onhan se kevyttä.
Minä taas en ymmärrä, miksi juuri suomalaiset ovat jotenkin erityisiä ja heikkoja, etteivät kestä sokeria, leipää, mehuja, keksejä, jugurttia. Eikä se näy erityisesti terveydessä tai eliniässä, puhumattakaan, että oltaisiin sen onnellisimpia tai hyväntahtoisia.
Muualla Euroopassa ap. mainitsemat tuotteet ovat arkipäivään ja taaperoikäiset aloittavat niillä aamiaisen. Sen lisäksi kuuluvat makeat leivät ja leivonnaiset, makeat hillot ja kaakaovoit jne. Ja ihan terveitä silti ollaan.
Eikä missään muualla maailmassa, naiset puolita leivostaan tai kahvileipää, kuin Suomessa. Ja sitten ollaankin turparullalla, kun ei edes ruuasta voi saada mielihyvää ja elämyksiä. Ja ollaan niin syyttäviä, jos joku edes yrittää saada makunautintoja ja iloa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Muista olen samaa mieltä, mutta mitä vikaa on pastaruuissa? Arkena nopsa tehdä ja variaatioita saa kastikkeesta vaikka kuinka. Sen vaaleankin pastan voi nykyään korvata hyvänmakuisella täysjyväpastalla tai vaikka kikherneversiolla (näin kaupassa, en ole maistanut). :)
M27
Samaa mieltä. Pastaruoissa ei ole mitään vikaa, mutta muiden ihmettely on ihan paikallaan.
Kyllä elämä nykyään pyörii kauhean ruokahysterian vallassa. Sitä ja tätä ja tuota ei saisi syödä. Meillä syödään perus kotiruokaa, mutta ruokiin ei lisätä turhaan kermoja tai muutakaan mitä ei oikeasti tarvitse. Monet tunkee sitä kermaa joka paikkaan. Me taas tykätään perus simppelistä. Kanasuikaleet pannulla kypsiksi, vähän jauhoja sekaan ja vettä päälle. Perunaa, pastaa, vaaleaa leipää, tuoremehua, herkkuja kohtuudella jne.. kaikki ollaan hoikkia ja samoin ovat vanhempanikin, joilta olen saanut hyvät eväät tähän elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysjyväpasta on terveellisempi kuin peruna paitsi jos uudesta perunasta puhutaan kuorineen. Talvella perunan ravintoarvo on pyöreät nolla ja se on vain mahan täytettä. Sen sijaan kannattaa ostaa kasviksia tai täysjyväpastaa ja tämän minulle kertoi lääkäri ja ravintoterapeutti
Pasta ei muutu täysjyvänäkään terveelliseksi. Lääkärit ja terapeutit sanovat sitä, mitä heidän on määrätty sanoa.
Ihan vaan uteliaisuudesta, keiden sanaan sinä uskot näisdä asioissa?
Me ei syödä noin epäterveellisesti, mutta en myöskään jaksa nillittää koko aikaa, koska en yksinkertaisesti ole kiinnostunut ruuasta eikä se kuulu elämäni kiinnostuksen kohteisiin.
Täällä aina lässytetään pastan epäterveellisyydestä, mutta kun kysytään parempaa hiilihydraattilähdettä niin vastausta ei koskaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan missään päin Eurooppaa tätä suomalaisten ruokavouhotusta eri rajoituksista.Meidän tuttavaperhe asui muutaman vuoden Ranskassa ja kerran satuttiin kyläilemään siellä kun perheen äidillä oli välipalaviikko. Eli vuorotellen kaksi äitiä hoiti koko luokalle (30 oppilasta, 4-vuotiaita). Listalla oli mm. suklaata, croissantteja, vanukasta ja lisäksi hedelmiä. Mutta aina joku makea pala siinä mukana.
Suomalaiset vetää hampaat irvessä aamuin illoin kaurapuuroa ja kevyttuotteita ja ovat tyyliin Euroopan läskein kansa. Pistää miettimään.
Allekirjoitan kyllä ton, ettei missään vouhoteta niin paljon kuin Suomessa. Ei tartte mennä kuin Prismaan ja katsoa ympärilleen: 100 m tiski juustoja, joista varmaan 70 % on jotain kevytjuustoa. Sit perhe vetää sitä kilon viikossa. Ku onhan se kevyttä.
Kaurapuuro mustikoilla ja voilla on kyllä sen verran hyvää, ettei tarvitse irvistellä.
Pienten lasten kanssa voi vielä aika hyvin noudattaa terveellistä ruokavaliota, mutta kun alkavat olla siinä iässä, että kyläilevät kavereilla ominpäin, kyllä siellä kaikenlaiset välipalat tulevat tutuiksi. Ja yllätys yllätys, sinne missä saa vaikka sitten muroja, jugurttia, kaakaota tai mamanuudelia, kerääntyy koko lössi.