Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opiskelijan tehdä töitä vai bailata?

Vierailija
23.09.2017 |

Aloitin syksyllä opiskelut ja mulle tarjottiin töitä, jotka veisi leijonanosan vapaa-ajastani. En siis pystyisi käymään ainejärjestön pippaloissa yms. hankkimassa itselleni verkostoja, joiden tärkeyttä toitotetaan joka paikassa. Työt ei ole omalta alaltani mutta niihin sisältyy asiakaspalvelua ja muuta sellaista, jotka tulen tarvitsemaan myös oman alani töissä. Lisäksi saisin merkinnän CV:hen, mikä on erityisen tärkeää nyt kun mulla ei ole vielä yhtään työkokemusta. Ja samalla välttyisin opintolainalta, mikä on aina riski, ja saisin rahaa säästöönkiin.

Maanantaina pitäisi ilmoittaa, mitä teen. Onko kellään hyviä ajatuksia päätöksen tueksi?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa työ, jotta saat sen ekan merkinnän cv:hen. Sen voi lopettaa, jos et jaksakaan, mutta jokin kokemus auttaa kesätyönhaussa ja koko tulevaisuudessa todella paljon.

Ennen työn aloittamista kannattaa yrittää bailata mahdollisimman paljon ja tutustua ihmisiin. Vaikket mitään superverkostoja kerääkään, niin ehdit vähän jäädä mieleen tyyppinä, joka kulki sujuvasti muiden mukana.

Ja jos jaksat, niin opiskele. Mutta pelkästä nopeasta valmistumisesta ei ole hyötyä, ellei sulla ole työkokemusta tai verkostoja! Tai ellet opiskele täystyöllisyysalalle.

Nimimerkillä älä tee niin kuin minä tein.

Vierailija
22/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vinkki, verkostoitumista kannattaa opiskeluaikana yrittää myös vanhempien henkilöiden kanssa. Sitten kun siirryt vakinaisempaan työntekomaailmaan, niin siinä vaiheessa et vielä "tee" paljoa sillä verkostolla, koska he(kään) eivät ole vielä päättävässä asemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen syksy on opiskelukavereihin tutustumisessa tärkein. Sen jälkeen on paljon vaikeampaa päästää enää mukaan porukoihin.

Vierailija
24/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, bailaa ja unohda opinnot jos niihin ei jää aikaa. Suomessa suhteet on tärkeämpiä kuin tutkinto.

Vierailija
26/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, bailaa ja unohda opinnot jos niihin ei jää aikaa. Suomessa suhteet on tärkeämpiä kuin tutkinto.

Ei ihan näinkään. Kyllä suhteiden lisäksi pitää jotain osatakin. Eli osaamista ja suhteita pitää olla, tutkinto ei ole pakollinen.

Vierailija
27/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut töissä opintojen ohessa koko ajan, mutta olen kyllä ehtinyt hyvin myös bilettää. Töistä oli paljon hyötyä, en koskaan tarvinnut opintolainaa, opiskeluaikojen työt auttoivat hankkimaan nykyisen unelmatyöni.

Mun vinkki on: ota työ, mutta älä ota niin paljon tunteja että uuvut tai et opinnot ei etene. Työnantaja ymmärtää kyllä, ne tietää tuloraja-asiat yms. Sit ehdit myös juhlia. Tee vaikka kesällä ja lomilla sitten enemmän töitä.

Vierailija
28/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit hankitaan ihan ekoina päivinä, ekoissa bileissä. Sen jälkeen siellä ei enää tarvitse näyttäytyä, eikä oikein ole tervetullutkaan jos ei käynyt ekoina iltoina tutustumassa toisiinsa. Vähän jälkikäteen tulee neuvo mutta käy syys-lokakuussa kaikkialla ja sen jälkeen sitten voit jo keskittyä työhön ja opiskeluun tai biletykseen jos sitä haluat?

Vierailija
29/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelukavereihin voi tutustua myös luennoilla ja harjoituksissa. Ja yleensä niillä tutustuu niihin ahkeriin opiskelijoihin, jotka pääsevät myös työelämässä pitkälle, joten suhteista heihin on hyötyä myöhemminkin.

Jos sinulla ei ole lainkaan työkokemusta, niin ota se työ. Myöhemmin on tosi vaikea saada esim. kesätöitä, jos ei ole mitään aikaisempaa kokemusta. Ja ilman kesätöitä tai muuta työkokemusta on taas vaikea saada töitä valmistumisen jälkeen.

Bailaamistakaan en jättäisi täysin pois, mutta riittää ihan hyvin käydä kerran pari kuukaudessa jossain. Työkokemus on joka tapauksessa tulevaisuuden kannalta paljon tärkeämpää kuin bailatessa saadut suhteet.

Vierailija
30/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kolmaskin vaihtoehto: keskity opiskeluun ja valmistu mahdollisimman nopeasti.

Opiskeluaikaista työkokemusta ei kannata aliarvioida. Vaikka työnantajajärjestöt vaativat mahdollisimman nopeaa valmistumista, niin työantajat eivät suosi nopeasti valmistuneita, joilla ei ole muuta työkokemusta kuin teininä tet-harjoittelu.

Vierailija
31/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ainakin jos opiskeluihisi kuuluu muutakin kuin massaluentoja etkä ole ujo hissukka. Työkokemus on tärkeää ja töistä saadut suhteet voi olla arvokkaita, vaikkei ne olisi omalta alalta.

Vierailija
32/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin vain bailata. Ei paljoa vähempää voisi kiinnostaa töissä käyminen tai opintopisteiden kerääminen :D

Vierailija
33/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bailaa ehottomasti. Kyllä se kela maksaa.

Vierailija
35/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin syksyllä opiskelut ja mulle tarjottiin töitä, jotka veisi leijonanosan vapaa-ajastani. En siis pystyisi käymään ainejärjestön pippaloissa yms. hankkimassa itselleni verkostoja, joiden tärkeyttä toitotetaan joka paikassa. Työt ei ole omalta alaltani mutta niihin sisältyy asiakaspalvelua ja muuta sellaista, jotka tulen tarvitsemaan myös oman alani töissä. Lisäksi saisin merkinnän CV:hen, mikä on erityisen tärkeää nyt kun mulla ei ole vielä yhtään työkokemusta. Ja samalla välttyisin opintolainalta, mikä on aina riski, ja saisin rahaa säästöönkiin.

Maanantaina pitäisi ilmoittaa, mitä teen. Onko kellään hyviä ajatuksia päätöksen tueksi?

Jos tuota tarvitsee kysyä, vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija
36/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bailaa vaan, ei sillä opiskelulla ole oikeasti mitään väliä, jos on suhteita.

Vierailija
37/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bailata kannattaa missä tahansa elämänvaiheessa aina kun siihen on mahdollisuus. Töitä kannattaa tehdä missä tahansa elämänvaiheessa vain silloin, kun on taloudellisesti pakko.

Vierailija
38/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
39/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin vain bailata. Ei paljoa vähempää voisi kiinnostaa töissä käyminen tai opintopisteiden kerääminen :D

Ainoa juttu vain, että Kelaa kiinnostaa sekä töissäkäyminen että opintopisteiden kerääminen, jos opintotukea nostat. Eli siis opintopisteitä pitää tulla vuoden aikana tarpeeksi, eikä töitä saa tehdä liikaa. Lisäksi se kertyneiden opintopisteiden määrä alkaa kiinnostamaan yliopistoakin viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa tulla 7 vuoden takaraja vastaan, sillä siihen mennessä kertyneiden opintopisteiden perusteella tehdään päätöksiä, voidaanko opinnoille antaa lisäaikaa, eli onko opintopisteitä sen verran, että valmistuminen on lisäajan puitteissa mahdollista. Saattaa kiinnostaa kertyneet opintopisteet aikaisemminkin, jos yliopistolla on passiivirekisteri käytössä.

Vierailija
40/70 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bailabaila, juhli sinä vain ja verkostoidu...

Ne opiskelukaverit valmistuvat aikanaan ja menevät töihin, kun sinä vielä bailailet. Ei opiskelukavereista ole iloa tulevaisuudelle vaan työnantajaverkostoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän