Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

naisten ja miesten paikka eri puolella suomea

Vierailija
22.09.2017 |

Eli olen maalainen, etelä-Pohjanmaalta. Olen seurannut näitä vauva av-palstan keskusteluja pitkään, ja haluaisin pohtia syitä tasa-arvoon.. Eli tuntuu että monien miehet laittavat ruokaa, siivoavat ja ovat super-isiä? Naiset ovat sinkkuja ja itsenäisiä? Parisuhteet tasa-arvoisia joissa naiset ja miehet tekevät kaikki kotityöt ym. Puoliksi? Rahat jaetaan puoliksi? En ole todellisuudessa koskaan tutustunut tai kuullut vastaavista parisuhteista täälä päin. Miehet tienaavat ja naiset rutisematta hoitavat kodin ja lapset, yleensä muutetaan miehen omakotitaloon tai maatilaan. Naiset arvostavat miehiään ja osaavat myös itse vaihtaa lampun tai tehdä lumityöt. Itse saan ainoastaan hyvänolon tunteen kun saan ruokkia perheeni ja järjestellä asiat. Mies katsoo lapsia jos pitää päästä jumppaan tms. Eniten mietityttää kuinka eri paikkakunnilla erot näkyvät ja mistä ne johtuvat. Millaisen kasvatuksen ovat saaneet kaupungissa syntyneet naiset ja miehet? Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi? Mietin lähinnä minkälainen arvomaailman ja tavoitteet opettaa omille lapsilleen. Ovat nimittäin aika pulassa jos poikani rakastuu kaupunkilaiseen ja haluaa emännän itselleen, ja sama tytön kanssa jos haluaa kaupunkilaisen isännän joka ei teekkään raskaita hommia. Kannattaako heidät kasvattaa erilailla kun minut on kasvatettu vaikka olenkin sitä mieltä että näin on oikein hyvä?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siä maalla on viel Tommosta rakkautta et tehään kaikki toisen puolesta, kaupungis on heti baarit täynä sinkkui jos alkaa arki ärsyttää

Vierailija
2/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin ole. Täälä on vaan helppoa esittää jotain muuta mitä kotona on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nyt on vaan päättäny nousta ja valloittaa maailman, mut niinku näkyy se tekee ne vain onnettomiksi. Ehkä pitäis etsiä sieltä päin vaimo, olisin kultakimpale, osaan tehdä makaroonilaatikon

Vierailija
4/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään miehen kanssa kotityöt yms. aika lailla puoliksi. Minä en pidä kotitöistä joten en todellakaan ala tekemään niitä kaikkia yksinään vain siksi että olen nainen. Tietysti jos mies olisi töissä ja minä kotona tekisin enemmän kotitöitä mutta sama toimisi toisinpäinkin. Asutaan kerrostalossa eikä lapsia ole tai tule joten eipä niitä "miesten töitä" edes ole.

Vierailija
5/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä meillä päin kans ne on semmosia puppeli poikia jokka siivoo tai keittää. En muista että isä olis ikinä laittanu meillä ruokaa

Vierailija
6/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus seurustellut e-p miehen kanssa ja miettinyt samaa, plus anopit hyysää poikiaan ihan erilailla ku muualla.. Ei niillä miehillä oo ees omaa mielipidettä. Vaimosta tulee äitin korvike

Vierailija
7/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt herranjestas puhu tuollaisia yleistäen, että kaikki olisivat täällä maalla tai EP: llä tuollaisia. Minua ei ole ainakaan kasvatettu noin, enkä kasvata omia lapsianikaan. No joo, kyllähän tätä tietysti näkee paljon, mutta ei se nyt mikään automaatio ole. 

Vierailija
8/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä ole toitotettu, että naisilta on synnynnäistä vetäytyä töistä ja olla enemmän kotona?

Vierailija
9/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Pohjanmaa yleensäkin ole vähän sellaista ns. L-positiivista aluetta (suurperheitä koska "jumala antaa" ja äidit kotona koska "naisen paikka")? Vai sotkenko nyt pietisteihin..?

Kai nyt jokainen fyysisesti ja henkisesti terve, alle viisikymppinen suomalainen osaa ruokaa laittaa ja leipoa ja siivota - meillähän on peruskoulussa ihan pakollisena kotitalous! Ei ihme, että nuoret miehet ovat niin huonossa kunnossa nykyään, jos vetävät kotoa muutettuaan vain jotain pikanuudeleita ja mikrotettavia valmisaterioita...

Muuten, oma isäni joka oli sodanaikaista sukupolvea laittoi ruokaa jopa oikein mielellään, teki parhaan rusinasopan ja parhaat letut ikinä. Myös hänen isänsä osasi kokata, joten ihan ne kuuluisat ja ihaillut sotaveteraanitkin pystyivät viettämään aikaa hellan ääressä.

Vierailija
10/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin vaari osasi laittaa ruokaa vaikka veteraani olikin, hän vain oli lähtöisin toiselta puolelta suomea, ja jos joku ymmärsi väärin niin kyllä maalla tämän lisäksi naiset käyvät myös yhtälailla töissä kuin miehet, miehiä ei vaan ole opetettu huolehtimaan kotitöistä. Väittelyä en aloituksella hakenut vaan ihan pohdiskelin asioita että vaikeaa edes kuvitella miestä tekemässä noita.. Tai että siinä olisi jotain epänormaalia ettei mies noita tee? Ja joo ehkä se suurin syy on juurikin nämä äitit ja anopit jotka miehiä lellivät, olen vain luullut ettei miehiä oikeasti vaan kiinnosta millään lailla siivoaminen, lasten kanssa lässyttäminen, ruuanlaitto, sisustaminen, meikkaaminen ym. Kun taas minua ei kiinnosta autot, en ymmärrä niistä mitään, renkaat osaan vaihtaa mutta kun konepeltin alle katson ei raksuta, olen luullut että nämä ovat ns. Luotuja ominaisuuksia ja kun noita juttuja täältä luen ihmettelen vain miksei miehet raivoa täälä kun nainen ei itse viitti edes autoaan korjata, eikä nainen ikinä laita meidän sulakkeita eikä tyhjää rännejä... Ap

Vierailija
11/86 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minunkin vaari osasi laittaa ruokaa vaikka veteraani olikin, hän vain oli lähtöisin toiselta puolelta suomea, ja jos joku ymmärsi väärin niin kyllä maalla tämän lisäksi naiset käyvät myös yhtälailla töissä kuin miehet, miehiä ei vaan ole opetettu huolehtimaan kotitöistä. Väittelyä en aloituksella hakenut vaan ihan pohdiskelin asioita että vaikeaa edes kuvitella miestä tekemässä noita.. Tai että siinä olisi jotain epänormaalia ettei mies noita tee? Ja joo ehkä se suurin syy on juurikin nämä äitit ja anopit jotka miehiä lellivät, olen vain luullut ettei miehiä oikeasti vaan kiinnosta millään lailla siivoaminen, lasten kanssa lässyttäminen, ruuanlaitto, sisustaminen, meikkaaminen ym. Kun taas minua ei kiinnosta autot, en ymmärrä niistä mitään, renkaat osaan vaihtaa mutta kun konepeltin alle katson ei raksuta, olen luullut että nämä ovat ns. Luotuja ominaisuuksia ja kun noita juttuja täältä luen ihmettelen vain miksei miehet raivoa täälä kun nainen ei itse viitti edes autoaan korjata, eikä nainen ikinä laita meidän sulakkeita eikä tyhjää rännejä... Ap

Olen miettinyt samaa viimeistä lausettasi 20vuotta. T. Kaupunkilainen mies

Vierailija
12/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan Etelä-Suomesta. Oma anoppini on kyllä laittanut mieheni jo lapsena tekemään kotitöitä. Asutaan kerrostalossa, joten varsinaisia "miesten töitä" ei meillä edes ole. Jos autossa on vikaa, se viedään huoltamoon. Minä muuten ymmärrän tekniikasta enemmän kuin mieheni, varsinkin kun mennään tietokoneisiim yms. Ja meillä minä joudun tekemään työmatkoja, jolloin arjen pyöritys on miehen vastuulla. Mutta myös tienaan enemmän kuin mies

Vierailija
13/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Pohjanmaa yleensäkin ole vähän sellaista ns. L-positiivista aluetta (suurperheitä koska "jumala antaa" ja äidit kotona koska "naisen paikka")? Vai sotkenko nyt pietisteihin..?

Kai nyt jokainen fyysisesti ja henkisesti terve, alle viisikymppinen suomalainen osaa ruokaa laittaa ja leipoa ja siivota - meillähän on peruskoulussa ihan pakollisena kotitalous! Ei ihme, että nuoret miehet ovat niin huonossa kunnossa nykyään, jos vetävät kotoa muutettuaan vain jotain pikanuudeleita ja mikrotettavia valmisaterioita...

Muuten, oma isäni joka oli sodanaikaista sukupolvea laittoi ruokaa jopa oikein mielellään, teki parhaan rusinasopan ja parhaat letut ikinä. Myös hänen isänsä osasi kokata, joten ihan ne kuuluisat ja ihaillut sotaveteraanitkin pystyivät viettämään aikaa hellan ääressä.

Lestadiolaisuus on käsittääkseni yleisempää Pohjois-Pohjanmaalla, ei Etelä-Pohjanmaalla. Itse olen E-P:llä koko elämäni asunut, enkä tiedä ainuttakaan lestadiolaisperhettä. Helluntailaisia kylläkin.

Vierailija
14/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin Suomen mittapuussa isommasta kaupungista ja olen oppinut, että on vain askareita ja töitä, joita meidän kaikkien on tehtävä. Sellaisia töitä, joihin tarvitsen penistäni tai muuten sukupuoltani on kovin vähän.

Toisin sanoen, jos kasvatusta miettii, niin olennaista on se, että sen seurauksena tai ainakin osaltaan myötävaikuttamana kykenisi kantamaan ja ottamaan vastuuta, oli edessä oleva työ tai tehtävä mikä hyvänsä. - Kaikkai ei joka tilanteessa tarvitse heti osata tai tietää: kysyä neuvoa saa ja erehtyminenkin on sallittua. 

Miehen ei tarvitse muuttua naiseksi tai naisen mieheksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nimissä, vaan yksinkertaiuudessaan alleviivattu sitä, että asiat ja työt on hoidettava ja vastuuta on otettava meistä jokaisen riippumatta siitä, mitä olemme sukupuoleltamme.

Ei tehdä jotain vain siksi, että sattuu olemaan mies tai koska on nainen. - Tai olettaa, ettei tarvitse tehdä, jotain koska on sukupuoleltaan, mitä on.  

Jos sitten päätyy parisuhteeseen jonkun kanssa, niin silloin luonnollisesti kukin pariskunta ratkoo ja päättä oman työnjakonsa. Itse en usko, että välttämättä perinteinen jako naisten ja miesten töihin olisi aina merkitsisi tasa-arvon puuttumista, mutta nykyisin vain perinteisiä meisten töitä on ainkin kaupungissa asuvalle melko vähän. Mutta se ei ole peruste miksi askareista tai töistä ja vastuunkannosta suurempi rooli kuuluisi naiselle. 

Vierailija
15/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne lähiseudulla (Etelä-Pohjanmaalla) yhtäkään perhettä joissa ikäisistäni (n. viisikymppisistä) vanhemmista molemmat ei ainakin jonkin verran osallistu kaikkiin kotitöihin.

Lapset saavat ihan itse päättää aikanaan miten noi jakavat mutta kasvavan heidät niin että he pärjäävät omillaan on jos jostakin syystä eivät halua vastakkaista sukupuolta vaivoikseen kumppaniksi.

Vierailija
16/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kasvatusta miettii, niin on tärkeää opettaa lapselle sellaiset taidot, että hän selviää arjestaan myös yksin. Hirveä karhunpalvelus opettaa vain osa taidoista ja olettaa, että löytyy erisukupuolinen kumppani, joka hoitaa loput. (Otathan myös huomioon, että lapsesi saattaa olla esimerkiksi homo, biseksuaali tai transihminen?) Ihan kaikkea ei yhden ihmisen tarvitse osata, palveluita voi myös ostaa (esim. auton korjaaminen), mutta kyllä tytölläkin pitäisi vähän pysyä vasara ja ruuvimeisseli kädessä, jotta pienet korjaukset kotona onnistuvat. Samoin pojan on syytä osata kääntää lahkeensa ja kokata ateriansa.

Vierailija
17/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kasvatusta miettii, niin on tärkeää opettaa lapselle sellaiset taidot, että hän selviää arjestaan myös yksin. Hirveä karhunpalvelus opettaa vain osa taidoista ja olettaa, että löytyy erisukupuolinen kumppani, joka hoitaa loput. (Otathan myös huomioon, että lapsesi saattaa olla esimerkiksi homo, biseksuaali tai transihminen?) Ihan kaikkea ei yhden ihmisen tarvitse osata, palveluita voi myös ostaa (esim. auton korjaaminen), mutta kyllä tytölläkin pitäisi vähän pysyä vasara ja ruuvimeisseli kädessä, jotta pienet korjaukset kotona onnistuvat. Samoin pojan on syytä osata kääntää lahkeensa ja kokata ateriansa.

Näinhän se jotakuinkin on, mitä edellä tuli todettua. - Itse olen joskus pienessä ja ahtaassa mielessäni aattelehtinut, että onkohan yksi merkittävimpiä syitä siihen, miksi olen ja olen ollut jo kauan sinkku - johtunee varmasti siitä, että pärjään arjessani niin hyvin ilman kumppania. - Vaikka tokihan sitä olisi mukava, jos sitä voisi arkensa ja ilojaan ja murheitaan jakaa yhdessä jonkun toisen kanssa, uskon kuitenkin, että suhteen onnistumisen kannalta ei ole kovin huono juttu, jos ei koe riippuvuutta toisesta, vaikka monessa suhteessa saattaisikin olla toisen kanssa yhdessä parhaimmillaan parempi(a) kuin kumpikaan vain yksin toimiessa  

Vierailija
18/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti asuinpaikka vaikuttaa. Syy siihen, miksi kaupungeissa pojat opetetaan tiskaamaan, pesemään pyykkiä ja siivoamaan sekä miehet hoitavat myös lapsia on yksinkertaisesti se, ettei kaupungeissa ole enää vuosikymmeniin ollut nk miesten töitä. Olen asunut 60 vuotta pääkaupunkiseudulla ja jo lapsuudessani 1960-luvulla esimerkiksi pihojen lumenluonnista yms vastasi talonmies. Nykyisin kaikki nuo hommat hoitaa huoltoyhtiöt. Taloyhtiöissä kaikkiin vähänkin isompiin remontteihin pitää nykyisin hakea isännöitsijältä lupa. Tiettyjä remppahommia saa tehdä ainoastaan ammattilaiset ja jos et ole ko alan ammattilainen, niin näpit irti niistä hommista. Jotta arjessa nyt jokaisella olisi palkkatyönsä (ja lapsilla koulunkäyntinsä) lisäksi jotain hommia perheen yhteisen hyvinvoinnin eteen, perinteiset naisten työt on täytynyt jakaa skupuolesta riippumatta. 

Vierailija
19/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu tulee aina kaupunkia jäljessä, koska etevimmät maalaiset muuttavat yliopiston perässä kaupunkiin. Kaupungissa on myös ulkomaiden vaikutteet (satamat, kv-firmat, turisteja...). Näkeehän sen omin silmin jos vertaa vaikka ROI/JNS ja sitten joku Seinäjoki, joissa on asukkaita suurin piirtein saman verran.

Vierailija
20/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunu yksin ny neljä vuotta, oon mies etelä-pohjanmaalta ja edellinen suhde kaatu enemmän äitini takia ku mun.. Asuttiin kerrostalossa exb kans ja äitee änki päivittäin pullapussien ja siivousrättien kans meille. Olis pitäny valita äitee tai nainen, valittin naisen mut äitee ei lopettanu sitä ramppaamista meillä ja mä rupesin kulkeen baareis ja saunomas ku joutu kotona kokoajan kuunnella riitaa äiteen ja muijan välillä, no muija lähti ja äitee selitti kylillä ihmisille et "se oli aiva toivoton tapaus, hän joutu kulkia sielä jatkuvasti siivuamas ku se likka riepu osannu mitää" mielummin harrastan nykyään irtosuhteita, katotaan sit uudestaan ku äitimuori on haudas, sillei kelpaa ku yhren laanen nainen ja se on se itte. Ei se tuosta ikää miksikää muutu.