Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

naisten ja miesten paikka eri puolella suomea

Vierailija
22.09.2017 |

Eli olen maalainen, etelä-Pohjanmaalta. Olen seurannut näitä vauva av-palstan keskusteluja pitkään, ja haluaisin pohtia syitä tasa-arvoon.. Eli tuntuu että monien miehet laittavat ruokaa, siivoavat ja ovat super-isiä? Naiset ovat sinkkuja ja itsenäisiä? Parisuhteet tasa-arvoisia joissa naiset ja miehet tekevät kaikki kotityöt ym. Puoliksi? Rahat jaetaan puoliksi? En ole todellisuudessa koskaan tutustunut tai kuullut vastaavista parisuhteista täälä päin. Miehet tienaavat ja naiset rutisematta hoitavat kodin ja lapset, yleensä muutetaan miehen omakotitaloon tai maatilaan. Naiset arvostavat miehiään ja osaavat myös itse vaihtaa lampun tai tehdä lumityöt. Itse saan ainoastaan hyvänolon tunteen kun saan ruokkia perheeni ja järjestellä asiat. Mies katsoo lapsia jos pitää päästä jumppaan tms. Eniten mietityttää kuinka eri paikkakunnilla erot näkyvät ja mistä ne johtuvat. Millaisen kasvatuksen ovat saaneet kaupungissa syntyneet naiset ja miehet? Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi? Mietin lähinnä minkälainen arvomaailman ja tavoitteet opettaa omille lapsilleen. Ovat nimittäin aika pulassa jos poikani rakastuu kaupunkilaiseen ja haluaa emännän itselleen, ja sama tytön kanssa jos haluaa kaupunkilaisen isännän joka ei teekkään raskaita hommia. Kannattaako heidät kasvattaa erilailla kun minut on kasvatettu vaikka olenkin sitä mieltä että näin on oikein hyvä?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla menee aina nää jutut tunteisiin, heh. Mutta tosiasiassa yhä harvempi nuori nainenkaan osaa laittaa ruokaa tai hoitaa kotia säännöllisesti. Se siinä varmaan niin kovasti vi*uttaakin. Ollaan niin feministiä ja vegaania ja haetaan lähialepasta salaattia puputettavaksi. No jossain vaiheessa yhteiskunta romahtaa ja sitten tulee itku kun lähikauppa onkin ryöstetty tyhjäksi ja jääkaapissa on valo...tai siis olisi jos sähköä tulisi pistorasiasta...

#MGTOW IS FREEDOM

Vierailija
82/86 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman ydin on varmaan siinä, että kaupungissa naisten työt on aika lailla samat kuin maallakin, mutta miesten töitä ei käytännössä ole juuri lainkaan. Eli maalla tasa-arvoinen systeemi on kerrostalossa epäreilu. Tytölle opettaisin, että jos aikoo asua isona kerrostalossa niin pitää vaatia myös mieheltä kotitöiden tekemistä. Pojalle opettaisin varmuuden vuoksi perusasiat kotitöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni oli kyllä pieneltä paikkakunnalta Pohjois-Suomesta, mutta en silti pistäisi ihan vain maantieteen piikkiin sitä ettei hän kyennyt kantamaan omaa painoaan suhteessa millään osa-alueella. Hän näki itsensä suurena isäntämiehenä, mutta se ei konkretisoitunut millään elämänalueella. Hän ei koskaan pystynyt osallistumaan tasapuolisesti rahallisesti perheen elättämiseen, hän todellakaan ei osannut tai halunnut opetella kotitöitä, eikä hän tukenut minua henkisesti työhöni tai muuhun elämääni liittyvissä ongelmissa.

Olisin hirveän pettynyt jos poikamme osoittautuisi isänsä kaltaiseksi, ja teen kaikkeni sen eteen että hänestä tulisi vastuullisempi mies.

Vierailija
84/86 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puoliso on e-p.Ap.n kommentit tunnistan alueesta.Itse olen etelästä.

Oma puoliso tekee kotitöitä,mutta en ole ikinä nähnyt sellaisia miehiä mitä alueella yleensä on:ovat aika vauvoja.Olen niin tasa-arvon puolesta,että ei mun puoliso luista,mutta on hänelläkin kummia piirteitä,on minusta esim.vähän laiskahko ja tämä on normia alueella.Töiden jäljeen istutaan koko ilta olkkarisss,ihan outoa.

Tuo taito keittää vain kahvia on ihan yleistä eikä sitä edes hävetä.Poikalapsista,ainakin nyt jo aikuisemmista,on kasvatettu ihan lellittyjä tapauksia.Eivät laita tiskiä koneeseen,ei mitään.Vertauksena että siskoni poika 12-vee laittaa päälle ja täyttää koneen omatoimisesti.

Olen usein ihan haavi auki.En tajua miten miehet,jotka on tuollaisia saavat vaimon.

Vierailija
85/86 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki aina kaikki kotityöt ja isäni kokkasi vain riistaa ja savusti tyyliin kalaa eikä koskaan siivonnut. Äitini kuoltua hämmästyin kun isä pitikin kodin siistinä ja kokkaili kaikenlaista omalla tyylillään. Käydessäni kylässä hän tehnyt esim. pannaria kahvin lisukkeeksi. Ei ollut laittanut taikinaa uunipellille vaan valurautapannulle ja sitten uuniin. Hyvin valmistui noinkin ja sitä oli just sopiva määrä eikä liikaa.  Tulin siihen tulokseen, ettei äitni antanut isän tehdä mitään kotona vaan kaikki piti olla juuri tip top hänen tyylillään. Äitini kyllä olikin himosiivoja ja -kokkaaja ja hyvin huolehtivainen meistä lapsista. 

Vierailija
86/86 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP koskaan miettiny että ehkä veljesi olisi halunnut olla teidän siskojen kanssa siivoamassa tai eräs tytöistä olisi halunnut olla korjaamassa autoja.

Itse olen nuori mies. Olen hetero (jos silläkään mitään väliä on), mutta minua ei innosta autot, ei korjaus työt, ei remontti, ei nikkarointi. En väitä, että ruuanlaitto tai siivous olisi intohimoni, mutta mielummin leivon kuin nikkaroin mitään aidan seipäitä tai korjaan autoa.

Eihän meilläkään kukaan sitä meiltä kieltänyt, minä olin aina mukana myös peltotöissä vaikka olinkin tyttö, siskoni taas ei ikinä, jäi mielummin siivoamaan tupaan kun olis tullut likaamaan itsensä pellolle. Veljelläni nykyään oma yritys ja reissuhommissa kaupungissa viikot, kolme lasta ja nainen hoitaa ne, ison omakotitalon ja käy myös töissä. Viikonloput ovat yleensä perheen kesken mökillä. Olisihan veljenikin voinut tehdä ruokaa ym. Mutta luontaista kiinnostusta ei siihen ollut. Ja onneksi löysi sopivan vaimon jolle on ok huolehtia perheestä, vaikka ei syntyjään e-pltä ole. Kerroin päivällisellä tänään appivanhemmille ja omille vanhemmilleni tästä keskustelusta. Kaikkia vain vähän huvitti.. Anoppi kyllä kertoi että lasten ollessa pieniä oli käyttänyt viikkosiivoojaa mutta tyttöjen kasvaessa kasvatuksellisista syistä lopetti sen ja tytöt siivosivat joka lauantai talon. Kertoivat myös että silloin heidänkin vaarit ym. Ovat tehneet ruokaa ja siivonneet jos ovat jääneet leskiksi.

Veljelläsi ei siis ollut luontaista kiinnostusta ruuanlaittoon, joten hänen ei sitä tarvinnut tehdä? Teillä kaikilla tytöilläkö sitten oli? Entä jos ei olisi ollut?

Minusta on lapsen etu kasvattaa hänet tekemään ja osaamaan kaikkia oman elinpiirin töitä. Ja silloin kun se elinpiiri on töiltään kovin kapea, vaikka se ison kaupungin kerrostalo, niin sitten muitakin. Ja ihan erityisen tärkeää on opettaa tekemään niitä hommia, joihin ei ole sitä luontaista kiinnostusta, koska niitäkin on todella tehtävä.

Meidän lapsista jokainen osaa tai tulee oppimaan niin moottorisahan kuin ompelukoneenkin käytön, kuten vanhempansakin. Tulevat pärjäämään omillaan tai avuttomankin puolison kanssa. Tosin ovat oppineet niin tasa-arvoisen parisuhteen mallin, että tuskin kovin vanhanaikaisiin malleihin jumiutunutta puolisoa huolisivatkaan.