naisten ja miesten paikka eri puolella suomea
Eli olen maalainen, etelä-Pohjanmaalta. Olen seurannut näitä vauva av-palstan keskusteluja pitkään, ja haluaisin pohtia syitä tasa-arvoon.. Eli tuntuu että monien miehet laittavat ruokaa, siivoavat ja ovat super-isiä? Naiset ovat sinkkuja ja itsenäisiä? Parisuhteet tasa-arvoisia joissa naiset ja miehet tekevät kaikki kotityöt ym. Puoliksi? Rahat jaetaan puoliksi? En ole todellisuudessa koskaan tutustunut tai kuullut vastaavista parisuhteista täälä päin. Miehet tienaavat ja naiset rutisematta hoitavat kodin ja lapset, yleensä muutetaan miehen omakotitaloon tai maatilaan. Naiset arvostavat miehiään ja osaavat myös itse vaihtaa lampun tai tehdä lumityöt. Itse saan ainoastaan hyvänolon tunteen kun saan ruokkia perheeni ja järjestellä asiat. Mies katsoo lapsia jos pitää päästä jumppaan tms. Eniten mietityttää kuinka eri paikkakunnilla erot näkyvät ja mistä ne johtuvat. Millaisen kasvatuksen ovat saaneet kaupungissa syntyneet naiset ja miehet? Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi? Mietin lähinnä minkälainen arvomaailman ja tavoitteet opettaa omille lapsilleen. Ovat nimittäin aika pulassa jos poikani rakastuu kaupunkilaiseen ja haluaa emännän itselleen, ja sama tytön kanssa jos haluaa kaupunkilaisen isännän joka ei teekkään raskaita hommia. Kannattaako heidät kasvattaa erilailla kun minut on kasvatettu vaikka olenkin sitä mieltä että näin on oikein hyvä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Ja joo ehkä se suurin syy on juurikin nämä äitit ja anopit jotka miehiä lellivät, olen vain luullut ettei miehiä oikeasti vaan kiinnosta millään lailla siivoaminen, lasten kanssa lässyttäminen, ruuanlaitto, sisustaminen, meikkaaminen ym. Kun taas minua ei kiinnosta autot, en ymmärrä niistä mitään, renkaat osaan vaihtaa mutta kun konepeltin alle katson ei raksuta, olen luullut että nämä ovat ns. Luotuja ominaisuuksia ja kun noita juttuja täältä luen ihmettelen vain miksei miehet raivoa täälä kun nainen ei itse viitti edes autoaan korjata, eikä nainen ikinä laita meidän sulakkeita eikä tyhjää rännejä... Ap
Ei mua ainakaan kiinnosta siivoaminen tai ruoanlaitto, mutta taloudenpitoon nyt kuuluu sellaisetkin asiat jotka ei niin kiinnosta. En tajua miksi mun pitäisi siivota jotenkin enemmän, yhtä perseestä se on mun mielestä kuin miehenkin :D Mitä tulee sulakkeiden vaihtoon ja rännien tyhjentämiseen, jos ei näistä selviä niin kyllä kyse on saman kertaluokan uusavuttomuudesta kuin jos ei osaisi pestä pyykkejä.
Mistä ihmeestä te löydätte maaseudun jossa tänä päivänä opeteta tytöille vain perinteisiä naisten töitä ja pojille miesten töitä. Jossa pojat ei joudu koskaan siivoamaan tai tytöt huolla omia autoja/(mopo)autoja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te löydätte maaseudun jossa tänä päivänä opeteta tytöille vain perinteisiä naisten töitä ja pojille miesten töitä. Jossa pojat ei joudu koskaan siivoamaan tai tytöt huolla omia autoja/(mopo)autoja?
Käy joskus edes tuusulaa pidemmällä, ok??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus edes tuusulaa pidemmällä, ok??
Asun mielestän hyvinkin maaseudulla (Tuusulaan taitaa olla pidempi kuin esim. Ouluun) ja kyllä täällä ollaan melko tasa-arvoisia. Ehkä leikillään joku "isäntä" saattaa sanoa että nyt meni maine jos sattumalta törmää häneen kotona imuri kädessä.
Mieheni on Pohjanmaalta. Yli 50-v. On aina tehnyt kotitöitä. Hänen isänsäkin teki.
En ole kuullutkaan ettei siellä miehet tekisi kotitöitä
Hiljaiseksi vetää, jos tämä tosiaan on todellisuutta vielä tässä maassa. Olen kaupunkilainen nainen. Oletan mieheni tekevän myös kotitaloustöitä, kokkaavan, hoitavan lapsia yhtä lailla, siivoavan. Toki jätän miehelle pidempänä henkilönä kattolamppujen vaihdot, mutta muuten en jaa juurikaan töitä miesten tai naisten töihin. Jos minulla olisi poika, olisin ok, vaikka alkaisi sairaanhoitajaksi tai kampaajaksi. Mitään perinteisiä miesten töitä meillä ei ole, remonttimies remontoi tarvittaessa, muun hoitaa huoltofirma. Minulla on mies, joka ei kyseenalaista tätä töiden jakamattomuutta mitenkään. Hän ei ole suomalainen.
Asumme ydinkeskustassa. Kumpikin on töissä. Ei ole autoa tai pihaa. Maksamme kaiken puoliksi, ei pennilleen vaan niin että pyrimme tasaamaan kauppareissulla jne. kulut. Olen vähän isotuloisempi niin pidän tarkan huolen siitä, että mies ei ainakaan maksa enempää, asumiskuluja hoidan suhteessa palkkaan eli vähän enemmän.
Palkan osalta voisi olla toisinkin päin, se ei vaikuta, mutta en keksi yhtään hyvää syytä miksi sukupuoli olisi peruste sille, että hoitaisin enemmän kotitöitä. Muuta kun ei edes ole hoidettavana. Sulakkeen vaihdon tekee se joka ehtii, ja ihan pakko nyt mainita että on sen verran yksinkertainen homma että pidän aika naurettavana ajatusta, että sen tekemisestä max kerran vuodessa tulisi vapaamatkustusoikeus ikuisiksi ajoiksi.
Omassa lapsuudenperheessäni oli sellainen työnjako, josta päätin, etten ikinä suostu. Kumpikin vanhempi rehki pihatöissä ja teki kaikkea, paitsi isä ei tehnyt kotitöitä. Todella epäreilu kuvio, jossa äidillä ei ollut mitään vapautusta pihahommista ja sitten vielä kotityöt yksin.
Minulle on ihan sama vaikka jossain suhteessa kumpi vain osapuoli tekisi kaiken ja toinen makaisi, jos se ko. pariskuntaa miellyttää. Minä näyttäisin ovea, jos aikuinen mies etsisi minusta kodinhoitajaa. Ei tosiaan ole tarvinnut. Mutta mäetkö sinä ap jotain putoa esim. meidän elämässämme? En ihan tavoita ihmettelyäsi. 🤔
Ero on suuri kaupungissa ja maalla, varsinkin maatiloilla. Mietipä oman alueesi miesten töitä. He huoltavat koneita ja rakennuksia, tekevät metsätöitä, hoitavat eläimiä, ajavat_sontaa ... Naisetkin joutuvat noihin osallistumaan, mutta moni nainen tekee mieluummin sisätöitä kuin lähtee traktorilla pellolle. Varsinkin 50-kiloisten rehusäkkien siirtelyssä tarvitaan minunkin mielestäni joko miestä tai konetta.
Entäs kaupunkilaismiehet? Ei heillä ole noita töitä. Siksi heillä ei ole muuta järkevää tekemistä kotona kuin ne perinteiset naistentyöt, jotka on tehtävä kerrostalokodissakin: siivous, pyykäys, ruuanlaitto ym.
Lapsia kasvattaessa kannattaa huomata se, että ehkä sinun poikasi päätyy kaupunkiin virkanaisen puolisoksi. Se liitto kaatuu, jos poikasi ei osaa, ei välitä eikä edes ymmärrä, miksi miehen pitäisi osallistua kotitöihin. Tai tyttäresi 'pääsee' emännäksi isolle tilalle, jossa emäntäkin joutuu käyttämään koneita.
En ole ap mutta....Kysehän ei ole siitä ettei osaisi vaan ei tarvi osata, kotityöt ovat helppoja osata, samoin perus korjaustyöt. Tässä ei ehkä ole kyse uusavuttomuudesta vaan asenteista, kuinka meitä on opetettu ja mihin maailma ja tasa-arvo on menossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta....Kysehän ei ole siitä ettei osaisi vaan ei tarvi osata, kotityöt ovat helppoja osata, samoin perus korjaustyöt. Tässä ei ehkä ole kyse uusavuttomuudesta vaan asenteista, kuinka meitä on opetettu ja mihin maailma ja tasa-arvo on menossa.
Toistan itseäni rautalangasta: kaupungissa asuvilla on VAIN kotityöt. Miksi naisen pitäisi hoitaa ne kokopäivätyön päälle ja mies voisi olla ikuisesti täysihoidossa? Sekö on mielestäsi oikeudenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes maaseutua, jos perheenäiti pitää kunnia-asianaan sitä, että talo on aina siisti, ruokaa tarjolla ym. Eikä kukaan muu siinä perheessä osaa tehdä niitä töitä niin hyvin kuin hän itse. Seuraus on se, että pojat eivät opi tekemään mitään kotitöitä vaan odottavat aina valmista - eikä opi tytötkään.
Kuinka moni tyttö ei vieläkään pääse koulussa tekniseen työhön, vaikka haluaisi? Useimmissa alakouluissa on sentään ompelua ja muuta askartelua kaikilla, joten pojatkin oppivat käyttämään neulaa. Mutta kuinka moni poika osaa käyttää ompelukonetta tai saumuria?
Vierailija kirjoitti:
Ero on suuri kaupungissa ja maalla, varsinkin maatiloilla. Mietipä oman alueesi miesten töitä. He huoltavat koneita ja rakennuksia, tekevät metsätöitä, hoitavat eläimiä, ajavat_sontaa ... Naisetkin joutuvat noihin osallistumaan, mutta moni nainen tekee mieluummin sisätöitä kuin lähtee traktorilla pellolle. Varsinkin 50-kiloisten rehusäkkien siirtelyssä tarvitaan minunkin mielestäni joko miestä tai konetta.
Entäs kaupunkilaismiehet? Ei heillä ole noita töitä. Siksi heillä ei ole muuta järkevää tekemistä kotona kuin ne perinteiset naistentyöt, jotka on tehtävä kerrostalokodissakin: siivous, pyykäys, ruuanlaitto ym.
Lapsia kasvattaessa kannattaa huomata se, että ehkä sinun poikasi päätyy kaupunkiin virkanaisen puolisoksi. Se liitto kaatuu, jos poikasi ei osaa, ei välitä eikä edes ymmärrä, miksi miehen pitäisi osallistua kotitöihin. Tai tyttäresi 'pääsee' emännäksi isolle tilalle, jossa emäntäkin joutuu käyttämään koneita.
Maalaiselämästä ei ole kokemusta, kaupunkielämästä on senkin edestä. Kaupungissa ei tosiaan ole perinteisiä miesten töitä ollenkaan, tai korkeintaan vapaa-aikaan liittyen. Ns naisten töitä saattaa olla ainakin lapsiperheessä hiukan enemmänkin kuin maalla. Kaupungissa lapsia pitää ulkoiluttaa ja liikuttaa erikseen, siis aikuisen pitää olla mukana leikkipuistossa. Samoin pitää viedä ja hakea paljon, iltoja kun vietetään vähemmän kotona tai kotipihalla. Monen kaupunkilaisen elämään kuuluvat pitkät työpäivät tai aikaa vievät työmatkat. Kotitöiden tekemisessä aika on rajoittava juttu, ja siksi niitä tekemään tarvitaan kaksi aikuista. Yhdessä saa aikaan enemmän.
Sinänsä kotityöt eivät ole mitään rakettitiedettä, äkkiä ne oppii aikuisenakin. Sama pätee kyllä perinteisiin miesten töihin. Minä ainakin osaan hoitaa perintömökin räystäskouruineen ja puutöineen ihan itsekin, ja veneen moottorin huoltotyöt sujuvat minulta paremmin kuin mieheltäni. Kotikasvatuksen osalta tärkeintä on asenne, että hoitaa oman osuutensa kulloinkin käsillä olevista hommista, ja sellainen oppivainen mieli, ettei jätä töitä tekemättä, koska ei muka osaa.
Hyviä vastauksia tullut. Ja varmasti paikkansa pitäviä, mitään lestadiolais aluetta tämä ei ole, mutta kyllä täälä muorit ja vaarit käyvät joka viikonloppu kirkossa niin että seurakuntatalon piha on aina sunnuntaisin täynä, iltapäiväkerhot,lastenleirit ym. Ovat seurakunnan järjestämiä, muttei uskosta juuri puhuta. Ja kyllä siis tytöt meillä ainakin osaa käyttää isoja koneita, niinkuin minäkin olen pienestä asti osannut ajaa traktoria, mutta tarve siihen on vain kiireaikoina, miehet käyttävät päivittäin. Joku kysyi pidänkö tapaa outona.. En pidä, mietin vain kuinka se on mahdollista, että mies esim olisi joskus töitäni palatessa siivonnut koko talon, tai laittanut ruuan. Asia on sellainen josta ei meillä edes keskustella. Siis itsestäänselvyys. Hyvähän asia se on että kehitys kehittyy ja asenteet muuttuu, itse olen vain tyytyväinen tähän osaani, ja sitä tarkoitinkin että kyllä kaikki osaavat mutta ei tarvi tehdä on jynttääntynyt päähän. Ehkä sain vaan väärän kuvan kun näitä aloituksia on täälä niin paljon joissa valitetaan ettei mies siivoa ja sitä asiaa ihmetelleen ja vastaukset ovat tyyliin "jätä se" ... Samoin kaikissa vanhemmuuteen liittyvissä keskusteluissa raivotaan kuinka isä hoitaa lapsia samalla tavalla kuin äiti. Tälläistä olen nähnyt jos on yh-isä mutten avioliitossa. Ap
Musta lapset olisi hyvä opettaa perusjuttuihin, tai tulevaisuudessa kumppaninlöytämisen lisäksi ongelmaksi saattaa muodostua ihan oma eläminen. Jos esim. poikaa ei koskaan opeteta ruoanlaittoon, saattaa se helposti sortua jossain opiskelijaboksissa tilailemaan vain pitsaa. Vaikka nykymaailmassa on helppo oppia itse aikuisenakin, niin vielä helpompi on kokata vain eineksiä. Siinä on ihmisen oma terveys vaarassa.
Mullekaan ei kotona opetettu oikeasti perusasioita, esimerkiksi lampun vaihtamista tai viemärin avaamista. Kun muutin omilleni, meinasi eka impulssi aina olla että soitan iskälle kun lamppu paloi. Onneksi tuolloin tiedosti että eihän tää voi mennä näin ikuisesti, ja asiat opetteli nuorena aikuisena.
Olen etelä-Pohjanmaalta.. Me asutaan miehen kanssa kerrostalossa, ei ole mitään muita hommia kuin siivous ja ruuanlaitto, mies ei näitä tee. Vie roskat jos pyydän, tyo kaupasta kahvia jos loppu. Ei ole ikinä laittanut pyykkejä eikä tiskejä, aluksi jaksoin valittaa asiasta mutta turhaa se on riidan kautta tai kiristämällä toinen saada tekemään mitään, minä olen se joka maksaa, mies siipeilee. Ne ovat hänen mielestään h omojen hommaa. Mies puolisille kavereille jotka tekevät kotitöitä tai viettävät aikaa naisensa kanssa nauretaan.. Jos joku naispuolinen kaveri ei siivoa tai laita ruokaa on hän täysin kelvoton ihminen.
Kuulostaa siltä että naiset kehittyvät ja osaavat kaikki mutta loppujen lopuksi kukaan ei täälä kehu kuinka hienosti mies on silittänyt ja viikannut vaatteet kaappiin tai tehnyt pakastimen täyteen Pullia 😁 oma aloittesesti.....
Vierailija kirjoitti:
Erot on olleet suuret vielä 15-20 vuotta sitten. Ja varmasti maalla kaupungeihin verrattuna tullaan jonkin verran jäljessä, mutta harvassa ne miehet maallakin on jotka eivät koskaan ole imuroineet tai tiskanneet, yli 70 vuotiaista heitä jonkin verran löytyy. Maatiloilla myös naiset huoltaa koneita ja osallistuu peltotöihin ainakin jos eivät ole töissä tilan ulkopuolella.
Meillä esim. minä käyn töissä ja isäntä hoitaa karjan ja peltotyöt ja koneiden huollon. Etenkin talvella hänellä on suurempi vastuu myös lasten asioista huolehtimisesta ja imuroinnin hän varmasti minua useammin. On toki aikoja jolloin pakosta kotitöistä vastuu enemmän on minulla ja kiireisinä ikä aikoina osallistun myös tilantöihin ja pärjäisin ainakin jonkin aikaa tilan töiden kanssa vaikka isäntä ei paikalla olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen etelä-Pohjanmaalta.. Me asutaan miehen kanssa kerrostalossa, ei ole mitään muita hommia kuin siivous ja ruuanlaitto, mies ei näitä tee. Vie roskat jos pyydän, tyo kaupasta kahvia jos loppu. Ei ole ikinä laittanut pyykkejä eikä tiskejä, aluksi jaksoin valittaa asiasta mutta turhaa se on riidan kautta tai kiristämällä toinen saada tekemään mitään, minä olen se joka maksaa, mies siipeilee. Ne ovat hänen mielestään h omojen hommaa. Mies puolisille kavereille jotka tekevät kotitöitä tai viettävät aikaa naisensa kanssa nauretaan.. Jos joku naispuolinen kaveri ei siivoa tai laita ruokaa on hän täysin kelvoton ihminen.
Muistuikin ieeeni, miksinen asubjossain peräkylällä.
Kyllä se tai ne perinteiset miesten työt ovat maaseudullakin harventuneet ja harvempi nykyisin maallakaan asuva hyväksyy kumppaninsa toimettomuuden ja arksiten askareista luistamisen vetoamalla siihen, mitä hän on sukupuoletaam
Lieneekö jollekin yllätys jollekin, että monin paikoin maaseutua ovat erityisesti nuoret lähteneet kaupunkeihin ensin opiskelemaan ja sittemmin töihin. Kuten sanottu jo edellä lapselle tehdään vähintäänkin karhunpalvelus, jos hänelle pyrittäisiin kovin tietoisesti opettamaan, että vastuunkanto sekä töiden että askareiden suoriutuminen olisi, jotenkin erityteisesti riippuvainen siitä, mitä sukupuolta on - tai ei ole. - Tai jotenkin muuttumaton maantieteellinen asia.