Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

naisten ja miesten paikka eri puolella suomea

Vierailija
22.09.2017 |

Eli olen maalainen, etelä-Pohjanmaalta. Olen seurannut näitä vauva av-palstan keskusteluja pitkään, ja haluaisin pohtia syitä tasa-arvoon.. Eli tuntuu että monien miehet laittavat ruokaa, siivoavat ja ovat super-isiä? Naiset ovat sinkkuja ja itsenäisiä? Parisuhteet tasa-arvoisia joissa naiset ja miehet tekevät kaikki kotityöt ym. Puoliksi? Rahat jaetaan puoliksi? En ole todellisuudessa koskaan tutustunut tai kuullut vastaavista parisuhteista täälä päin. Miehet tienaavat ja naiset rutisematta hoitavat kodin ja lapset, yleensä muutetaan miehen omakotitaloon tai maatilaan. Naiset arvostavat miehiään ja osaavat myös itse vaihtaa lampun tai tehdä lumityöt. Itse saan ainoastaan hyvänolon tunteen kun saan ruokkia perheeni ja järjestellä asiat. Mies katsoo lapsia jos pitää päästä jumppaan tms. Eniten mietityttää kuinka eri paikkakunnilla erot näkyvät ja mistä ne johtuvat. Millaisen kasvatuksen ovat saaneet kaupungissa syntyneet naiset ja miehet? Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi? Mietin lähinnä minkälainen arvomaailman ja tavoitteet opettaa omille lapsilleen. Ovat nimittäin aika pulassa jos poikani rakastuu kaupunkilaiseen ja haluaa emännän itselleen, ja sama tytön kanssa jos haluaa kaupunkilaisen isännän joka ei teekkään raskaita hommia. Kannattaako heidät kasvattaa erilailla kun minut on kasvatettu vaikka olenkin sitä mieltä että näin on oikein hyvä?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin Helsingistä ja mies maalta. En pystyisi kunnioittamaan miestä, joka ei tekisi kotitöitä, enkä missään nimessä haluaisi sellaisen miehen kanssa seurustella. Mielummin olisin sinkkuna. Onneksi mieheni vahemmat olivat kasvattaneet mieheni normaalisti tekemään kotitöitä. On nimittäin tärkeää, että kerran kun yhdessä asutaan, niin molemmat pitävät kodista huolen. Molemmat myös käyvät töissä.

Vierailija
42/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vastauksia tullut. Ja varmasti paikkansa pitäviä, mitään lestadiolais aluetta tämä ei ole, mutta kyllä täälä muorit ja vaarit käyvät joka viikonloppu kirkossa niin että seurakuntatalon piha on aina sunnuntaisin täynä, iltapäiväkerhot,lastenleirit ym. Ovat seurakunnan järjestämiä, muttei uskosta juuri puhuta. Ja kyllä siis tytöt meillä ainakin osaa käyttää isoja koneita, niinkuin minäkin olen pienestä asti osannut ajaa traktoria, mutta tarve siihen on vain kiireaikoina, miehet käyttävät päivittäin. Joku kysyi pidänkö tapaa outona.. En pidä, mietin vain kuinka se on mahdollista, että mies esim olisi joskus töitäni palatessa siivonnut koko talon, tai laittanut ruuan. Asia on sellainen josta ei meillä edes keskustella. Siis itsestäänselvyys. Hyvähän asia se on että kehitys kehittyy ja asenteet muuttuu, itse olen vain tyytyväinen tähän osaani, ja sitä tarkoitinkin että kyllä kaikki osaavat mutta ei tarvi tehdä on jynttääntynyt päähän. Ehkä sain vaan väärän kuvan kun näitä aloituksia on täälä niin paljon joissa valitetaan ettei mies siivoa ja sitä asiaa ihmetelleen ja vastaukset ovat tyyliin "jätä se" ... Samoin kaikissa vanhemmuuteen liittyvissä keskusteluissa raivotaan kuinka isä hoitaa lapsia samalla tavalla kuin äiti. Tälläistä olen nähnyt jos on yh-isä mutten avioliitossa. Ap

Tämä postaus kiidätti mieleeni kaksi asiaa. Ensinnäkin minusta tuntuu, ja luulen olevani melko varma, että tasa-arvo on, ainakin jonkin verran ikäpolvikysymyskin. - Nykyiset yliopistot ja korkakoulut valloittaneet naiset elävät mieluummin yksin kuin alistuisivat siihen, että heidän tätyisi toimia ja vastata huomattavan suurelta osalta yhteisen arjen, "kotirintaman" askareista miehen tehdessä vain ne perinteisimmät "miesten työt" jos kykenisi tai pystyisi niitäkään tekemään, koska niitä on entisaikaan verrattuna huomattavsti vähempi tarjolla mutta myös koska niitä ei enää yksinkertaisesti ole juurikaan tarjolla, erityisesti kaupungissa asuville. (Ravinnon hankinta tapahtuu hehtaari marketissa (ei erämaissa ja kalavesillä), jonne huratutetaan autolla, joka on jo niin monimutkaista tekniikkaa, ettei siihen maallikko uskalla paljoa koskea omin käsin).

Tulinkohan näin kirjoittaessani samalla kertoneeksi, miksi keskimäärin kaupungeissa on verrten enempi (koulutettuja) sinkkunaisia ja vastaavasti maalla on enempi sinkkumiehiä , koska vielä on hiven sellaisiakin askareita, joissa mies voi kokea onnistumisen hetkiä ja tyydytystä mutta joista selviämiseen riittää usein vain  "perimätiedon mukana" tuoma tiedot ja taidot. - Samalla ulisten siitä, että kuinka koulutus ja opiskelupaikat suosivat naisia, vaikka ainakin minulle on jäänyt epäselväksi, että miten (Mutta, ehkä sitä ei kaikille meistä mieheille, kuten minulle ole haluttu kertoa, vaikka joskus olen asiaa kysynyt). - Toisaalta samalla maaseudulla on harvemmassa ne paikat, joissa naiset voisivat täyspäiväisesti hyödyntää opinnoistaan saamaansa pääomaa.

Ja kun on mainittu lestadiolaiset (,tai yleisemmin uskovaiset), niin en malta olla sanomatta, että varmasti on vanhoollisia eli suomeksi sanottuna miesten (väki)vallan varaan rakentuvia liikkeitä ja niiden pohjalle elämänsä rakentaneita.

Mutta toisaalta itse olen ihaillut joitain tuntemiani perheitä tai pariskuntia, jotka elävät tai ovat ns. uskossa. Ihaillut esimerkisi sitä, kuinka luontevasti ja joustavasti he ovat saattaneet esimerkiksi päivän aikana vaihtaa roolia, niin että aamun ja aamupäivän on saattanut toinen opiskella ja suunnilleen lounaan aikoihin on kumppani tullut lasten kanssa vastaan ja sitten on syöty yhdessä, jonka jälkeen  "aamuvuorossa" opiskelemassa ollut saattaa jatkaa lasten kanssa (kotiin) ja vastaavasti lasten kanssa ollut jatkamaan suorittamaan opintoja. 

Aina "vuoron vaihto" ei tietenkään suju ihan näin kivuttomasti mutta yht -kaikki jäänyt vahva mielikuva, että ainakin osa uskovaisista hyvinkin reippaita ja aktiivisia, eivätkä ainakaan sukupuolensa vankeja, niin etteivät voisi tai kykenisi tekemään samaa kuin mitä kumppaninsa. Monesta heistä vielä "säteilee" sellainen -kummalinen ja erityinen- elämänusko, että luoja tai mikä lie pitää kyllä huolen, vaikka varmasti välillä on luultavammin rankkaa, tai rankempaa kuin meillä opiskelijoille, joiden tulee selvitä arjestamme ilman yhdestäkään lapsesta huolehtimista.     

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka moni poika osaa käyttää ompelukonetta tai saumuria?

Mihin kotitöihin nykypäivänä tarvitaan ompelukonetta tai saumuria? Tai miten niiden käyttötaito liittyy tasa-arvoisuuteen arjessa? Enemmän kai ne nykyää on välineitä joita käytetään harrastamiseen, vaatehuollon pystyy jokainen opettelemaan ilmankin.

Vierailija
44/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä meillä päin kans ne on semmosia puppeli poikia jokka siivoo tai keittää. En muista että isä olis ikinä laittanu meillä ruokaa

Joo. Meillä isä makas sohvalla ja katto uutisia tai luki kirjaa. Äiti siivos ja laitto ruokaa. Kyllähän se pistää hymyilyttämään kun katsoo nykyajan pariskuntia, miehet ihan tossun alla ruutupaitoineen ja kaulapartoineen.

Vierailija
45/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen etelä-Pohjanmaalta.. Me asutaan miehen kanssa kerrostalossa, ei ole mitään muita hommia kuin siivous ja ruuanlaitto, mies ei näitä tee. Vie roskat jos pyydän, tyo kaupasta kahvia jos loppu. Ei ole ikinä laittanut pyykkejä eikä tiskejä, aluksi jaksoin valittaa asiasta mutta turhaa se on riidan kautta tai kiristämällä toinen saada tekemään mitään, minä olen se joka maksaa, mies siipeilee. Ne ovat hänen mielestään h omojen hommaa. Mies puolisille kavereille jotka tekevät kotitöitä tai viettävät aikaa naisensa kanssa nauretaan.. Jos joku naispuolinen kaveri ei siivoa tai laita ruokaa on hän täysin kelvoton ihminen.

[En alapeukuttanut] Aina tällaisia lukiessani huomaan aattelehtivani, että mikä tällaisia liittoja pitää koossa? - Maksaako mies sinulle palkkaa suoraa tai epäsuoraan kotiaskareiden hoitamisesta?  Olen toki ollut havaitsevnain, että on naisia, jotka saattavat hyvinkin sanoa haaveilevansa, että tulevaisuudessa voisivat olla ja toimia ns. kotiäiteinä huolehtien niin kotiaskareista uin lapsista ja mahdollistaen ja edesauttaen näin miehensä (tai naisensa) uraa. 

Ongelmia vain tällöin saattaa tulla eteen, eikä vähiten se, että Suomessa palkat ovat niin pienet, että pelkästään kumppaninsa palkan varaan heittäytymine on kyllä monelle  haastavaa, jos tai kun haluaisi elää vähintään ns. keskiluokkaista elämää omine autoineen ja mahdollisine ulkomaanmatkoineen ja tietysti myös kivassa asunnossa miellyttävällä sijainnilla...

Tasa-arvoisempi ongelma tai haaste on, että edelleen mies saattanee saada aikaan vähintäänkin kulmakarvojen kohoamista tai vaivaantuneen hiljaisuuden, jos hän ilmoittaa, että hän aikoo tulevaisuudessa omistautua kotiaskareiden pyörittämiseen ja vastaamaan ensi-sijaisesti lapsista ja mahdollistaakseen näin sen, että hänen kumppaninsa voisi edetä urallaan ja tuoda ainoana kodin ulkopuolella työssä (tai yrittäjänä) rahaa, joilla sitten toteutettaisiin yhteiset hankinnat.     

Vierailija
46/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen helsinkiläinen kerrostalosta. Lapsuudessa sekä äitini että isäninolivat molemmat toimitusjohtajia. Varsin tasa-arvoisia. Kumoikin siivosi ja kokkasi. En ole koskaan nähnyt äitini esim leiponeen pullaa tai pitsaa, ne olivat yksinomaan isäni hommia.

Hassua miuten, että nykyään minä en koskaan leivo myöskään mitään. Sen sijaan mieheni on ylpeä taidostaan tehdä pullaa ja leipoi sitä juuri koulun myyjäisiinkin. Pidän tasa-arvoa itsestäänselvyytenä kaikissa töissä.

Vierailija
47/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä meillä päin kans ne on semmosia puppeli poikia jokka siivoo tai keittää. En muista että isä olis ikinä laittanu meillä ruokaa

Joo. Meillä isä makas sohvalla ja katto uutisia tai luki kirjaa. Äiti siivos ja laitto ruokaa. Kyllähän se pistää hymyilyttämään kun katsoo nykyajan pariskuntia, miehet ihan tossun alla ruutupaitoineen ja kaulapartoineen.

Sä voit elää omat suhteesi kuten haluat. Itse olen mielummin sinkku kuin miehen kanssa, joka olisi kuin tuo kuvauksesi.

Vierailija
48/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet maalainen Etelä-Pohjanmaalta, niin sinun kyllä pitäisi tietää että varsinkaan maanviljelijäperheissä ei ole tavallisesti mitään miesten ja naistentyötä erikseen. Naiset tekevät niitä "miestenkin hommia".  En kyllä tietä, että mistä olet vetänyt tuon stereotypian. Todella harva nainen siellä vain hoitaa lapsia. Jopa suurissa lestadiolaisperheissä naisilla on tavallisesti ammatti, jossa ovat töissä sen minkä pystyvät. Ihan täyttä utopiaa, että naiset siellä vaan hoitaisivat lapsia ja olisivat kotona, kun mies tuo rahan ja leivän pöytään. Tietenkin miehet sieltä suunnalta voivat olla keskimäärin sitä vastuullisempaa perheenisätyyppiä suurkaupunkien ikuisiin lapsiin verrattuna, mutta eivät ne sukupuoliroolit siellä maaseudulla todellakaan jakaudu noin jyrkästi.

Kyllä ainakin minun suvussani miehet osaavat itsenäisesti tiskata, laittaa ruokaa, käydä marjassa, siivota, neuloa ja tehdä muitakin "naisten hommia". Mikä se sellainen mies nyt edes olisi, joka ei itse osaisi perusasioita. He eivät kuitenkaan ole mitään ituhippejä tai muita vastaavia tapauksia, joita pidettäisiin maakunnassa lähinnä erikoisuuksina. Enpä ole yhdenkään miehen kuullut tai nähnyt kieltäytyvän mistään hommasta sillä verukkeella, että kyseessä olisi "naisten työ".

Samoin suvussani ja tuntemissani perheissä sekä äiti että isä osallistuvat lastenkasvatukseen.

Vierailija
49/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen kerrostalosta. Lapsuudessa sekä äitini että isäninolivat molemmat toimitusjohtajia. Varsin tasa-arvoisia. Kumoikin siivosi ja kokkasi. En ole koskaan nähnyt äitini esim leiponeen pullaa tai pitsaa, ne olivat yksinomaan isäni hommia.

Hassua miuten, että nykyään minä en koskaan leivo myöskään mitään. Sen sijaan mieheni on ylpeä taidostaan

tehdä pullaa ja leipoi sitä juuri koulun myyjäisiinkin. Pidän tasa-arvoa itsestäänselvyytenä kaikissa töissä.[/quote

Ihailen tälläistä, siis molemmat tekevät kaikkea ja ovat tasa-arvoisia. Näkemykset täälä maalla on erilaisia, jos lukisin kommenttisi naapureille ja sukulaisille, he varmaan pohtisivat oliko isäsi kaapissa, eivät siis arvostaisi. Ja minkälainen huono äiti sinulla rievulla onkaan ollut! En siis itse ole tätä mieltä mutta tiedän että 80% täälä päin ajattelisi noin.

Vierailija
50/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriävän mielipiteen esittävä kommenttini sitten poistatettiin. AP:n kirjoitus ei todellakaan ole mikään totuus. Sukupuoliroolit eivät todellakaan ole noin jyrkät. Miehet kyllä sielläkin suunnalla tekevät niitä "naisten töitä". Naiset eivät sielläkään vain istuskele kotona lasten kanssa, koska heilläkin on pääosin palkkatyöt. Vain työttömät työikäiset naiset ovat tavallisesti jatkuvasti vuosia kotona ja heitä taas ei laumoittain ole.

Vierailija
51/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit kommentteja täydensin vielä että naiset käyvät yhtälailla töissä ja tekevät miesten hommia, ihmetyksenä vain miehet jotka eivät yleisesti laita ruokaa tai pese pyykkiä, vaikka aikaa olisi saman verran kun naisella, kyllähän he nämä osaavat tehdä mutteivät viitsi tai ajattele että se olisi heidän hommaansa. Jos näin on se on poikkeus, eikä tosiaankaan normaalia.

Vierailija
52/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua miuten, että nykyään minä en koskaan leivo myöskään mitään. Sen sijaan mieheni on ylpeä taidostaan

tehdä pullaa ja leipoi sitä juuri koulun myyjäisiinkin. Pidän tasa-arvoa itsestäänselvyytenä kaikissa töissä.[/quote

Ihailen tälläistä, siis molemmat tekevät kaikkea ja ovat tasa-arvoisia. Näkemykset täälä maalla on erilaisia, jos lukisin kommenttisi naapureille ja sukulaisille, he varmaan pohtisivat oliko isäsi kaapissa, eivät siis arvostaisi. Ja minkälainen huono äiti sinulla rievulla onkaan ollut! En siis itse ole tätä mieltä mutta tiedän että 80% täälä päin ajattelisi noin.

😀 Teillä on kyllä kummallista porukkaa sielläpäin 😀

Minulla oli jo edesmenneet 1920-l syntyneet isovanhemmat, maalaistalosta kotoisin, joilla oli aluksi perinteiset sukupuoliroolit. Vanhuksina he asuivat kerrostalossa elämänsä loppuun asti yksityisasunnossa isossa kaupungissa. Mummuni oli viimeiset n 10 v niin huonokuntoinen, että vaarini toimi hänen omaishoitajanaan. Hoiti kaiken ruuanlaitosta pyykkäykseen ja siivoukseen ja vaihtoi mummun vaipat jne. Oppi vielä siinä iässä erinomaiseksi kotihommissa, vaikka oli iältään n 70 v aloittaessaan.

Vierailija
53/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin emäntänä kuusi vuotta etelä-Pohjanmaalla. Olen jokseenkin samaa mieltä kuin ap. Lehmienhoito työt jaettiin tasan, mutta eipä se mies sadepäivinäkään kotia siivonnut tai ruokaa laittanut, tiskit ym vain pyytämällä, sohvalla makoili kun tein kotitöitä. Sinkkuna kyllä osasi pitää huolen kaikesta kotihommasta mutta tarvikin naisen enemmän kodinhoitajakseen. Nykyinen mieheni Tampereelta ja laittaa ruokaa ja siivoilee ym. Ei nyt ehkä saman vertaisesti kuin minä mutta kumminkin.. Maalla asuessa sitä ei kumminkaan miestä moittinut koska oli tosi ahkera tyyppi.

Vierailija
54/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit elää omat suhteesi kuten haluat. Itse olen mielummin sinkku kuin miehen kanssa, joka olisi kuin tuo kuvauksesi.

Kyllä minä ruokaa mielelläni laitan, koska olen tottunut laittamaan kehonrakennus harrastuksen vuoksi. Kyllä saisit tuntea itsesi naiseksi kanssani. Nostelisin sinua lihaksikkailla käsivarsillani kaulaasi suukottaen. Ois hyvä kuitenkin, että tykkäisit imuroida ja luututa, sillä minä et sitä tee.

Vierailija
55/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois hyvä kuitenkin, että tykkäisit imuroida ja luututa, sillä minä et sitä tee.

Miksi niistä pitäisi tykätä?

Vierailija
56/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä ole pakko tykätä, mutta jonkun on ne tehtävä.

Vierailija
57/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin emäntänä kuusi vuotta etelä-Pohjanmaalla. Olen jokseenkin samaa mieltä kuin ap. Lehmienhoito työt jaettiin tasan, mutta eipä se mies sadepäivinäkään kotia siivonnut tai ruokaa laittanut, tiskit ym vain pyytämällä, sohvalla makoili kun tein kotitöitä. Sinkkuna kyllä osasi pitää huolen kaikesta kotihommasta mutta tarvikin naisen enemmän kodinhoitajakseen. Nykyinen mieheni Tampereelta ja laittaa ruokaa ja siivoilee ym. Ei nyt ehkä saman vertaisesti kuin minä mutta kumminkin.. Maalla asuessa sitä ei kumminkaan miestä moittinut koska oli tosi ahkera tyyppi.

Väittäisin enemmän oman kokemukseni mukaan tuon olevan enemmän yksilö kuin paikkakunta tai alue kohtaista. Itse olen ollut nyt "emäntänä" toistakymmentä vuotta Etelä-Pohjanmaalla ja puoliso kyllä osallistuu kotitöihin. Samoin hänen isänsä on osallistunut aina ja hoitaa ne kokonaan yksin nykyään jäätyään leskeksi. Aiemmin asuin avoliitossa ja kerrostalossa ja silloin puoliso ei kotitöihin koskenut.

Vierailija
58/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme sius, että maaseudulla on niin paljon yksinäisiä sinkkumiehiä ja naissinkut ovat kaupungeissa. Naiset elävät sen verran onnellisina sinkkuinakin, etteivät ryhdy taantumaan kotiorjiksi enää. Siten niiden maaseudun miesten pitäisi opetella tasa-arvoisiksi kotitöissä, jos haluavat parisuhteen. Eli ap, sun pitää kasvattaa poikasi nykyajan mieheksi, hos haluat hänelle eväät hyvään ja onnelliseen elämään ja minimoit riskin jäädä peräkammarinpojaksi.

Vierailija
59/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niistä ole pakko tykätä, mutta jonkun on ne tehtävä.

Mutta eihän minun niistä ole pakko tykätä vaikka sinä et niitä tee, ihan hyvin voit mun puolestani ostaa ne palvelut ammattilaiselta joka tekee sitä työkseen.

Vierailija
60/86 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä siis tytöt meillä ainakin osaa käyttää isoja koneita, niinkuin minäkin olen pienestä asti osannut ajaa traktoria, mutta tarve siihen on vain kiireaikoina, miehet käyttävät päivittäin. Joku kysyi pidänkö tapaa outona...

Ehkä sain vaan väärän kuvan kun näitä aloituksia on täälä niin paljon joissa valitetaan ettei mies siivoa ja sitä asiaa ihmetelleen ja vastaukset ovat tyyliin "jätä se" ... Samoin kaikissa vanhemmuuteen liittyvissä keskusteluissa raivotaan kuinka isä hoitaa lapsia samalla tavalla kuin äiti. Tälläistä olen nähnyt jos on yh-isä mutten avioliitossa. Ap

En pidä tasa-arvoisuutena sitä että kaikki työt on ihan pakko tehdä puoliksi. Minulle tasa-arvoisuus parisuhteeessa ei ole samanlaisuutta vaan enemmin asennetta ja toisaalta tietynlaista riippumattomuutta toisesta. En halua elää parisuhteessa siksi että toinen "ostaa" kodinhoito palvelut minulta hankkimalla perheen elannon minun hoitaessa kodin ja lapset. En myöskään halua että puoliso on riippuvainen minusta ja on täysin avuton jos en ole täyttämässä pyykkikonetta tai imuroimassa.

Tunnen silti olevani parisuhteessa tasa-arvoinen vaikka välillä vastuu kotitöistä on lähes kokonaan minulla tai vaikka pääsääntöisesti työt olisi jaoteltu minun ja miehen tehtäviin. Tiedän kuitenkin oman vastuunsa ja tarvittaessa hän pystyy huolehtimaan arkeen liittyvistä asioista yksinkin.