Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä ei saa tavata lapsiaan sovittua aikaa, koska lasten harrastus vie kaiken ajan

Viikonloppuisä
21.09.2017 |

Pakko kysyä täältä mielipidettä, kun kukaan ei oikein osaa ottaa kantaa meidän perheen ongelmaan.

Olen 10- ja 13-vuotiaiden lasten isä. Erosin lasten äidistä jo lähes kymmenen vuotta sitten. Meillä on yhteishuoltajuus ja tapaamissopimuksessa on sovittu, että lapset ovat luonani joka toinen viikonloppu. Maksan elatusmaksua 240 eur/lapsi jonka lisäksi hoidan lasten sairaskuluvakuutuksen vuosimaksut. Haen ja vien lapset tapaamisviikonloppuina.

Ongelmana on lasten urheiluharrastus, jonka lasten äiti on itsenäisesti päättänyt aloittaa. Ts. tenavat pelaavat lätkää. Äiti vastaa harrastuksen kuluista.

Lätkä vie ison osan minun ja lasten viikonlopuista. Jo perjantain noutoajasta olen tinkinyt reilun tunnin, koska harjoitukset ovat illalla. Lauantaina on toisella aina harjoitukset ja usein molemmilla peli. Yhteinen aika on kortilla. Äidin mukaan harjoituksista ja peleistä ei voi olla pois. Ennemmin ovat pois koulusta varmuuden vuoksi, että ovat viikonlopun peliin "kunnossa".

Tuleva viikonloppu on loistava esimerkki. Toisen treenit alkavat klo 11:00. Hallilla pitää olla puolta tuntia ennen, joten lähdemme 10:00 kotoa. Matkaa yhteen suuntaan on 25 kilometriä. Treenit loppuvat klo 12:00, jolloin toisen harjoitukset alkavat. Kotiin ollaan valmiita lähtemään joskus varttia yli yksi - puoli kaksi. Toisen joukkueella on kuitenkin yhteisruokailu 15:00, joten kotiin ei kannata ajaa. Ehtisimme käydä siellä kääntymässä. Ruokailun jälkeen on peli 18:00 toisella paikkakunnalla yli 100 kilometrin päässä. Itse en pääse lasta sinne viemään, hän menee joukkuekaverinsa kyydillä ja palaa luokseni joskus iltayhdeksältä.

Sunnuntaina on taasen toisen treenit. Ajamme taas noin 50 km edestakaisin. Toinen lähtee joko vastahakoisesti mukaan tai jää kotiin odottamaan.

Jokainen lasten viikonloppu luonani menee saman kaavan mukaan. Treenit ovat aina, pelit vaihtelevat. Joskus peli on vain toisella yhtenä päivänä, joskus molemmilla viikonlopun kumpanakin päivänä. Pelejä on ympäri Etelä-Suomea. Itseäni ei jääkiekko kiinnosta pätkän vertaa, hallilla on tylsää ja kylmäkin siellä on. Lasten äiti kiertää kaikki pelit miehensä kanssa, joten luvassa on vielä laatuaikaa exän kanssa. Onko omassa päässä vikaa vai meneekö tämä homma muidenkin mielestä hieman yli?

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa että kuulostaa erittäin p*rkeleelliseltä että isä-lapset vkonloput menevät jäähallilla istumiseen ja vieläpä niin että exäkin on siellä. Toivottavasti lapset harrastavat lätkää omasta tahdostaan eikä niin että äitinsä on keksinyt kivan keinon estää teitä viettämästä aikaa keskenänne.

Vierailija
142/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku lapsiperheellinen muuttaa alueelle jossa ei ole julkista liikennettä?

Aika selvää on ettei siellä sitten niitä lapsiakaan näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaa olla se, että AP:n exä on aloittanut näin ajaltaan suuren harrastuksen ilman neuvonpitoa ap:n kanssa. Kuten aikaisemmissa viesteissä on käynyt selväksi ap:n pitää vakavasti kysyä itseltään (ja ehkä lapsiltaan) että onko lasten harrastusten taustalla aito innostus lajiin. Exä on kuitenkin toiminut hieman törkeästi neuvottelematta asiasta ap:n kanssa koska harrastus on niin aikaa vievä. Ainakin AP:llä on hyvät perusteet pyytää viikko viikko systeemiä, mutta silloin pitää myös jakaa enemmän huolettavien kuluja exän kanssa.

-mies-

Ei äiti tai isä harrasta vaan lapsi. Itse tuen lastani harrastuksessa, josta en itse pidä - tuen silti. Hän se harrastaa en minä. Pointti on se, että haluaako lapsi harrastaa vai vanhempi.

Joo, lapsi voi harrastaa, mutta kun se harrastus maksaa tuhansia euroja vuodessa niin tasan tarkkaan sen harrastuspäätöksen tekee aikuinen. Jos ei oo varaa niin lapsi ei harrasta ja piste. Ja pointti oli se että näin kalliin ja aikaa vievän harrastuksen tukemisessa olisi myös ollut tarpeen huomioida sitä toista vanhempaa.

Vierailija
144/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaa olla se, että AP:n exä on aloittanut näin ajaltaan suuren harrastuksen ilman neuvonpitoa ap:n kanssa. Kuten aikaisemmissa viesteissä on käynyt selväksi ap:n pitää vakavasti kysyä itseltään (ja ehkä lapsiltaan) että onko lasten harrastusten taustalla aito innostus lajiin. Exä on kuitenkin toiminut hieman törkeästi neuvottelematta asiasta ap:n kanssa koska harrastus on niin aikaa vievä. Ainakin AP:llä on hyvät perusteet pyytää viikko viikko systeemiä, mutta silloin pitää myös jakaa enemmän huolettavien kuluja exän kanssa.

-mies-

Ei äiti tai isä harrasta vaan lapsi. Itse tuen lastani harrastuksessa, josta en itse pidä - tuen silti. Hän se harrastaa en minä. Pointti on se, että haluaako lapsi harrastaa vai vanhempi.

Joo, lapsi voi harrastaa, mutta kun se harrastus maksaa tuhansia euroja vuodessa niin tasan tarkkaan sen harrastuspäätöksen tekee aikuinen. Jos ei oo varaa niin lapsi ei harrasta ja piste. Ja pointti oli se että näin kalliin ja aikaa vievän harrastuksen tukemisessa olisi myös ollut tarpeen huomioida sitä toista vanhempaa.

Äitihän odottaa isältä ihan minimaalista panosta.

Vierailija
145/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki oma elämä, johon kuuluu uusi puoliso ja lapsia. Ilmoita exälle, että perhesyistä et enää ehdi hoitaa yhtään harrastuskuskausta, joten tapaamiset ovat kai toistaiseksi katkolla. Eipä aikaakaan kun on eksä jo lykkäämässä lapsia melkeinpä asumaan luoksesi, lätkästä viis. Nimim. Kokemusta on.

Vierailija
146/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaipaat enemmän yhteistä aikaa lasten kanssa, niin mikset sovi äidin ja lasten kanssa että tapaisit heitä myös arki-iltoina? Veisit vaikka koulun jälkeen sillon tällöin syömään, leffaan tms. Paljonko välimatka on? Pystyisitkö itse muuttamaan heidän paikkakunnalleen ja käymään sieltä töissä, sittenhän viikko-viikko onnistuisi? Vaikka tuon ikäisiltä kyllä jo pitäisi kysyä itseltäänkin haluavatko elää eri kodeissa. Miten silloin kun lapset olivat pienempiä, halusitko silloin nähdä heitä enemmän? Oletko siis koskaan tavannut lapsia enempää kuin kaksi viikonloppua kuukaudessa? Lomilla?

Mahdottoman kaukana lapset eivät asu, mutta julkista liikennettä ei ole. Tällä hetkellä puoli tuntia autolla. Lasten äiti on muuttanut paikkakuntaa kahdesti eron jälkeen, joten hankala minunkin on perässä mennä.

Olen alusta asti ilmoittanut, että lapset saavat olla luonani niin paljon kuin haluavat. Lapset itse sanovat, että haluaisivat olla luonani enemmän. Äiti tosin vie heidät ennemmin omien vanhempiensa luokse, jos ns. hoitopaikkaa tarvitsevat tms. Loma-ajalla sama juttu, saavat olla kuinka paljon vain. Äiti lyhensi menneenä kesänäkin sovittua yhtäjaksoista aikaa omien tarpeidensa vuoksi. Äidillä on aina jokin hyvä syy, miksi lapset eivät voi tulla luokseni enempää kuin tapaamissopimuksessa lukee.

Oisko ihan oikeita syitä ja liittyvät lapsiisi? Tunnut tulkitsevan kaiken eksäsi toiminnan kiusantekona. Olivatko lapset kenties koulujen loma-aikana isovanhemmillaan, kun kummallakaan vanhemmalla ei ollut lomaa?

Olin Itse koko kesän kotona koulujen loppumisesta niiden alkuun. Kerroin äidille, että voivat tulla milloin vaan ja olla niin pitkään kuin haluavat. Lapset olivat luonani vajaan viikon kesän alussa ja reilun viikon myöhemmin äidin määrääminä aikoina.

Mikset muuten käy lastesi matseissa isäviikonloppujen ulkopuolella ja käytä tilaisuutta olla heidän kanssaan tekemisissä useammin?

Mitkä olivat muuten exäsi syyt, ettet saanut lapsia pidemmäksi aikaa itsellesi? Oletko esim. alkon suurkuluttaja ja tämä rajoittaa kykyäsi toimia kuskina (tai isäviikonloput ovat pakkoraittiuden kausia poikien harrastusten takia)?

Ex muutti eron jälkeen toiselle paikkakunnalle.

En käytä alkoholia, joten pakkoraittius ei ole ongelma.

Miten pitkä työmatka sinulla olisi sieltä paikkakunnalta?

Tunnin ajo mutta mihin lapset voisi viedä ennen kuutta aamulla?

Jotenkin tästä vastauksesta näkee että olet ihan kujalla lastesi arjesta! Ei koululaisia tarvi viedä mihinkään , tuon ikäiset heräilevät itse ja menevät ajallaan kouluun.

Eli sulla ei ole mitään tekosyytä mikset muuttaisi lasten paikkakunnalle asumaan esim 5 vuoden ajaksi kun lapset on vielä lapsia. Sen jälkeen elävät jo omaa elämää ja vierailut jää.

Jos haluat lastesi elämään niin viime hetket toimia. Myy kotisi ja muuta lasten paikkakunnalle asumaan (vaikka vuokralle). Silloin voitte nähdä arkisinkin ja lapset voivat piipahtaa luonasi vapaammin.

Tunnin työmatka on tylsää mutta saisit vastineeksi lasten läsnäolon jota et enää myöhemmin ikinä saa.

Sen jälkeen voit taas muuttaa muutaman vuoden jälkeen takas ellet ole jo kotiutunut uudelle paikkakunnalle. Lapset on lapsia enää muutaman vuoden ja sitten on jo myöhäistä.

Mikään ei tule ilmaiseksi, sun pitää itsekin luopua jostain (lyhyet työmatkat versus aika omien lasten kanssa).

Kerropa miten lapset pääsee kouluun aamulla jos niitä ei vie sinne? Ja jos itse pitää olla työssä 7:00 toisella paikkakunnalla. Tervetuloa kokeilemaan alueelle, missä ei ole julkista liikennettä.

Onko tosiaan näin, että jotta lapset pystyvät tapaamaan etävanhempaansa on tämä velvollinen jättämään työnsä ja muuttamaan samalle paikkakunnalle joka kerran kun lasten äiti muuttaa.

On helppo sanoa, että neuvottele äidin kanssa lisää tapaamisaikaa. Niin olen yrittänyt, mutta äiti ei suostu. Vie mieluummin omille vanhemmilleen, vaikka olen kertonut lasten olevan tervetulleita luokseni koska vaan.

Edelleenkään, pointti ei ole se että haluaisin lasten lopettavan harrastuksen vaan se, että exä määrittelee myös minun aikatauluni eikä harrastus jätä yhteistä aikaa tapaamisviikonloppuihin. Me ei olla kolmeen-neljään vuoteen tehty mitään muuta talviviikonloppuisin kuin sumplittu miten mikäkin peli tai treeni järkätään. Eri ikäiset kun pelaavat eri joukkueessa ja molemmilla on omat aikataulut. Miten vietät aikaa porukalla, kun toinen on pelissä siellä ja toinen täällä.

Mitä hittoa nyt. Mun ekaluokkalainen ihan kävelee 3km kouluun. Miksimiksimiksi tuon ikäisiä pitää kuskata, oletettavasti niillä on jalat jolla luistelevatkin. Ja kun sulle on moneen kertaan sanottu että lastenvalvojalle mars. Mutta ongelma taitaa tosiaan piillä jo vuosien takana, ihan turha esittää kiinnostunutta nyt jos et ole sitä ennenkään ollut. Siihen onko äidin käytös oikein en ota kantaa, mutta alan uskoa että siihen on syy.

Vierailija
147/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ainoa ongelma on se ettei voi muuttaa lähemmäs lapsiaan. Ei kuule työpaikkaa tarvi jättää sen takia että työmatkasta tulee tunnin pituinen. Se on ihan normaali aika! Pks seudulla kökötät helposti ruuhkassa saman verran ja pohjois-suomessa välimatkat työpaikalle voi olla myös pitkät.

Tuntuu siltä että ap itse ei ole valmis tekemään mitään uhrauksia oman mukavuuden kustannuksella. Vanhemmuuteen kuuluu välillä uhraukset oman mukavuuden kustannuksella. Sitä et ole tajunnut kun olet ollut vain tuollainen mukavuus-isä.

Jos oikeasti haluaisit olla lasten elämässä niin tekisit ihan itse jotain sen eteen etkä vain odota etyä sulle tarjoillaan lapset hopeatarjottimella.

Vierailija
148/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku lapsiperheellinen muuttaa alueelle jossa ei ole julkista liikennettä?

Tämän logiikan mukaan muualla kuin pk-seudulla ei ole lapsiperheitä. Tampereella ja Turussa ehkä myös.

Vierailija
149/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän logiikan mukaan muualla kuin pk-seudulla ei ole lapsiperheitä. Tampereella ja Turussa ehkä myös.

Aijaa. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa muuttaa lähemmäs poikia sitten.

Vierailija
150/150 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu lapselle, jonka vanhemmilla ei ole varaa maksaa lapsen harrastusta? Tästä keskustelusta on käynyt ilmi, että joidenkin mielestä on ihan normaalia asettaa harrastus jumalan asemaan. Mitä sitten, kun perheen tulot tippuvat radikaalisti vaikkapa työttömyyden tai sairauden vuoksi? Lapsi ilmeisesti katkeroituu ja alkaa vihata vanhempiaan, jos joutuu luopumaan harrastuksestaan. Jotenkin tuntuu, että prioriteetit on vähän hakusessa.

En kyllä tässä tapauksessa alkaisi ap:n asemassa vaatia lapsia lopettamaan harrastustaan, mutta tapaamissopimusta pitäisi saada muutettua.

Ap:n tilanne kuulostaa aika hirveältä, jos on saanut viettää kesälomasta vain kaksi viiķkoa lastensa kanssa. Onko tapaamissopimuksessa määritelty loma-aikoja ollenkaan? Lapset ovat olleet aika pieniä eron aikaan, joten silloin on ollut ymmärrettävää, että lapset eivät ole voineet viettää kovin pitkiä aikoja erossa äidistään. Viikko/viikkosysteemiä ei olisi voinut sopia 1- ja 3-vuotiaiden lasten kanssa. Nyt kyllä lapset voisivat tavata enemmän isäänsä, jos haluavat. 13-vuotiasta pitäisi kuitenkin jo kuunnella tapaamissopimusta tehtäessä.