Työpaikalla ei tiedetä aiemmasta koulutuksestani
Olen siis vaihtanut alaa ja teen nykyään työkseni käytännöllisempiä ja stressittömämpiä hommia. Minulla on pohjalla akateeminen koulutus ja siihen liittyvää vuosien työkokemus. Nykyinen esimieheni tietää taustani, mutta muuten en ole pitänyt meteliä tästä työpaikalla, jossa läheisesti töissä paljon korkeakoulutettuja.
Olen kuitenkin aika usein tilanteessa, jossa tekisi mieli sanoa, että olen itseasiassa tehnyt sitä ja tätä ja opiskellut tätäkin yliopistossa. Työpaikan asiantuntija- ja esimiesasemassa olevista iso osa vähättelee ja puhuu minulle kuin olisin tyhmä, olettaen siis että olen "vain" ammattikoululainen. Tavallaan tekee hyvää omalle egolle ottaa vastaan sellainen käytös, eihän tittelit ja tutkinnot lopulta kenestäkään viisasta tee. Mutta ei myöskään koulutustaustan pitäisi tehdä ihmisestä yksinkertaista, ja ideat ja ajatukset tulisi kuunnella perusteluista käsin. Tällä hetkellä tuntuu, ettei sillä mitä sanon, ole merkitystä, koska olen vain joku matalasti koulutettu henkilö. No jättänen omaan arvoonsa nämä snobit. Ja olen kyllä huomattavasti paljob onnellisempi nykyisessä ammatissani.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (8)
Vaihdat alaa ja olet amiksen työssäoppimisessa saman alan töissä mitä olet aiemmin tehnyt.
Juu. Kyllä tähän on varmaan hyvä syy
Ystäväni on ekonomi, joka on toiminut pitkään asiantuntijatehtävissä, matkustanut paljon, kouluttanut jne. Hän on nykyisin maantalon emäntä, joten osa ihmisistä puhuu hänelle, kuin ääliölle.
Käsittämätöntä toimintaa kenen tahansa maatalossa työskentelevän kohdalla, jos tietää, mitä kaikkia lomakkeita karjatilalle työskentelevä joutuu täyttämään. Työ ei todellakaan ole siivoamista ja lypsämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on ekonomi, joka on toiminut pitkään asiantuntijatehtävissä, matkustanut paljon, kouluttanut jne. Hän on nykyisin maantalon emäntä, joten osa ihmisistä puhuu hänelle, kuin ääliölle.
Käsittämätöntä toimintaa kenen tahansa maatalossa työskentelevän kohdalla, jos tietää, mitä kaikkia lomakkeita karjatilalle työskentelevä joutuu täyttämään. Työ ei todellakaan ole siivoamista ja lypsämistä.
Todella tuttua. Olen tohtori ja oman alani töissä, mutta puolisoni on maanviljelijä. Kun minun kuullaan olevan "vain emäntä" alkaa selittely siitä, miten maalla ei nyt niin koulutusta tarvita, olenko peruskoulun jälkeen opiskellut mitään. Ja tämä siis ennen kuin olen avannut suutani tai tehnyt muuta kuin juonut kahvia, ei johtu tyhmistä puheistani. Tätä tekevät nimenomaan kaupunkilaiset, heidän mielestään en voi osata mitään.
Pitäisi olla aika läheinen työkaveri, että viitsisi koko elämänpolkunsa tälle kertoa, ihan vain ohiksena. Jos et halua hyödyntää koulutustasi työelämässä, ei sinun tarvitse sitä avata. Jos sen sijaan haluat hyödyntää koulutustasi, ehkä kannattaa myös kertoa siitä. Ei välttämättä kuitenkaan kollegoille, koska se voi muuttaa heidän asennoitumistaan sinua kohtaan.
Sama juttu, vaihdoin alaa ja olen nyt töissä, joihin riittää alempi koulutus. En koskaan mainitse aiemmasta ammatistani ja koulutuksestani ellei suoraan kysytä. Siitä on useimmiten vain haittaa, jos asia tulee esille. Huomasin myös, että töitä hakiessa yliopistotutkintoa ei kannata laittaa CV:hen. Joskus huvittaa kun joku selittää minulle kuin idiootille jotain asiaa, jonka tiedän ja tunnen paremmin kuin selittäjä itse aiemman työkokemukseni ansiosta.... mutta en koskaan sano mitään :D
No mulla on vähän käänteinen tilanne. Olen amk-taustainen ja edennyt hyvään asemaan. Luotan itse osaamiseeni, taustalla keskimääräistä laajempi kokemus, joka tukee nykyistä tehtävääni erittäin hyvin. Minua pidetään automaattisesti akateemisesti koulutettuna. Kun koulutustaustani on tullut muutaman kerran sopivassa tilanteessa esiin, akateemisesti koulutetut vastapuolet ovat ällistyneet ja useinkin suhtautuminen minuun on selkeästi sen jälkeen muuttunut alentuvaksi vaikka sitä ennen tuloksiani ja minua on yleisesti arvostettu. Tästä syystä vältän koulutukseni kertomista. Tuleehan tuosta valtavan paha mieli, enkä saa enää hankkeitani samalla tavalla edistettyä.
Jos olet akateemisena työtön vuotta kahta pidempään on vaikutus vähän sama.
Itse olen tällä hetkellä siivoushommissa (pakon edessä) enkä ole kertonut kaikkia työ/koulutustaustojani työkavereille.