Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva riita vegaanityttären kanssa

Vierailija
20.09.2017 |

Tilanne on: lukion viimeistä luokkaa käyvä tytär ryhtyi kerrasta vegaaniksi. Jätti kaiken maitotuotteet ja kananmunan pois, lihan oli jättänyt jo aiemmin. Mutta hän ei ole ehtinyt tai halunnut ottaa selville, miten vegaanit oikeastaan syövät.

Syksyn yo-kirjoitukset aiheuttavat kiirettä. Hän syö mielestäni kuten ennenkin, esim. syö erittäin mielellään juustonkaltaista tuotetta leivän päällä. Yosaa tai soijajugurttia menee sokerisen myslin kanssa runsaasti. Herkut siis kelpaavat. Silti hänellä on koko ajan nälkä. Leipää kuluu, milloin mitäkin ruista tai vaaleaa Keiju-margariinilla.

Minä olen voimaton tämän vegaaniasian edessä.

Minä olen toiminut äitinä niin, että olen opetellut tekemään mahdollisimman vegaanista ruokaa pavuista, soijasta, pähkinöistä, siemenistä, yms. Yritän koostaa ruuan aina niin, että hemirautaa, kasviproteiinia ja kalsiumia olisi ruuissa mukana. Ei ole helppoa yhtäkkiä oppia uusia ruokajuttuja, tai kokkaamaan uudella tavalla. Parhaani yritän.

Tytärtä ei kiinnosta ruuanlaitto, eikä hän oikeastaan ehdi siis. Minä "vahtaan" hänen syömisiään, karjun, että "koska olet päättänyt olla vegaani, niin syö sitten vegaanisti ja ota selvää vegaaniruokavaliosta". Meillä on jatkuva konflikti.

Mitä tapahtuu, jos lakkaan tekemästä vegaaniruokaa?

Mitä voi tapahtua, jos täysin ruuanlaittotaidottoman, ravintoasioista kiinnostumaton nuori ihminen ryhtyy vegaaniksi? Toki sitä leivällä ja keijulla hengissä pysyy...mutta mietin vaikutusta psyykeen sekä kehoon. Tytär eli omaa elämäänsä kesällä poissa kotoa noin puolitoista kuukautta. Laihtui luurangonlaihaksi, käsivarsista hävisivät lihakset. Flunssa kesti puolitoista kuukautta.

Just ylioppilaskirjoitusten aikana, ensi keväänä pyrkiessä jatko-opintoihin, jne. ajattelen, että pitäisi syödä hyvin ja monipuolisesti, nukkua riittävästi. Ilmeisesti teen jotain ihan väärin, koska ruokailusta on tullut riita. Paha riita.

Annanko vain olla? Tytär on ollut kasvissyöjä aikaisemmin, mutta käytti maitotuotteita. Mielestäni hän yhä edelleen on kasvissyöjä, mutta ei käytä mitään maitotuotteita enää. Ruokavalion ikäänkuin pysyi samana, mutta siitä jäi pois maitojutut. Käsittääkseni vegaaniruokavalio ei ole sama asia kuin kasvisruokavalio, vaikka molemmissa toki kasvikunnan tuotteet pääosassa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vegaaninen ruokavalio olisi ihmiselle paras ja ravitsevin vaihtoehto, niin miksi siitä on niin vaikea saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet?  Aina muistutetaan purkkivitamiineista jos noudattaa vegaanista ruokavaliota.. Todella luonnonmukaista:D

Miten luonnonmukaisuus liittyy veganismiin? Etkö tiedä mitä veganismi on? Onko sinun ruokasi luonnonmukaista? (Älä väitä että on.)

Mitä hemmetin järkeä siinä sitten on jos ei ole edes luonnonmukaista?  Täysin keinotekoinen viritelmä. 

Ja kyllä, minä syön luonnonmukaisesti itse metsästettyä kaurista ja hirveä.  Hirven maksa ja kauriin vielä lämmin sykkivä sydän ovat parasta herkkua mitä ihminen voi syödä! Nam.  Kielestä saa hyvää makkaraa.  Perunat kasvavat omalla pienellä pellolla.

Onko Yli_lauta alhaalla kun eksyit tänne?

Mikä hemmetin yli-lauta?  Kirjoita niin että joku ymmärtää.

Vierailija
42/97 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vegaaninen ruokavalio olisi ihmiselle paras ja ravitsevin vaihtoehto, niin miksi siitä on niin vaikea saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet?  Aina muistutetaan purkkivitamiineista jos noudattaa vegaanista ruokavaliota.. Todella luonnonmukaista:D

Miten luonnonmukaisuus liittyy veganismiin? Etkö tiedä mitä veganismi on? Onko sinun ruokasi luonnonmukaista? (Älä väitä että on.)

Mitä hemmetin järkeä siinä sitten on jos ei ole edes luonnonmukaista?  Täysin keinotekoinen viritelmä. 

Ja kyllä, minä syön luonnonmukaisesti itse metsästettyä kaurista ja hirveä.  Hirven maksa ja kauriin vielä lämmin sykkivä sydän ovat parasta herkkua mitä ihminen voi syödä! Nam.  Kielestä saa hyvää makkaraa.  Perunat kasvavat omalla pienellä pellolla.

Onko Yli_lauta alhaalla kun eksyit tänne?

Mikä hemmetin yli-lauta?  Kirjoita niin että joku ymmärtää.

Onpa sinulla paha lukihäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen valikoima on tehty niin kattavaksi ettei pitäisi olla ongelmaa. Valmisruokia vaikka kuinka paljon ja kaikki lihat saa korvattua härkiksellä yms. Koskaan aiemmin ei vegaaninius ole ollut näin helppoa.

Vierailija
44/97 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta lukion käynyt ja äiti tekee edelleen ruoat? Itse teen kaksoistutkintoa, käyn kolme kertaa viikossa harrastuksissa, teen itse aamupalan, kouluun eväät, välipalat, iltaruoan, käyn kaupassa, teen kotityöt ja sen lisäksi läksyt. Ja niin, asun siis yksin, sekä olen erityisruokavaliolla elävä. Ja kyllä, ehdin vaikka väkisin tekemään itse ne ruoat.

Miksi naiset jauhavat aina" kottöistä"?   Mitä ne edes loppujen lopuksi ovat, muuta kuin pidetään koti siistinä..

Vierailija
45/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään opeteta perusruoan valmistusta kouluissa?Kotona?

Vierailija
46/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on vegaaninen raejuusto?

Viittaat ilmeisesti tähän;

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tyttösi käytä mitään vitamiineja? Maitotuotteita saa vegaanisina myös. Raejuustostoa,siemeniä, pastaa, sieniruokia, perunaa, rahkaa ja soijaa käytän itse koska en syö lihaa ja kalaa vain harvoin

Ei siinä puhuttu vegaanisesta raejuustosta. Postaaja kertoo kuinka "maitotuotteita" saa vegaanisina myös, mutta ei erittele mitään vaihtoehtoja sen kummemmin. Seuraavassa lauseessa hän kertoo kuinka ITSE käyttää mm. raejuustoa, hän myös sanoo syövänsä kalaa (vain harvoin) eli kyseessähän ei ole vegaani. Kommentin sanajärjestys tosiaan antaa vähän mahdollisuuksia :D Itse olisin aloittanut toisen lauseen "Itse käytän..." ja lisännyt vielä loppuun selvennykseksi että en ole tosiaan vegaani...

Vierailija
47/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mut aina tää sama argumentti. Tehotuotetussa eläinperäisessä ruoassa on B12-vitamiinia koska sitä lisätään rehuun, ei se sinne mitenkään maagisesti ilmasta siirry. Kyseessä ei siis ole vitamiini, jota kaikki muut eläimet paitsi ihminen valmistaisi. Luonnossa B12:a sais pesemättömistä porkkanoista tai pesemättömien porkkanoiden syöjistä, ts. maaperän bakteereiden kautta, oli sit vegaani tai söisi lihaa.

Helkkarin luonnonmukaista syöttää vitamiineja eläimille, jotta voi syödä ne itse.

Vierailija
48/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni alkoi lukioikäisenä kasvissyöjäksi. Ei ottanut asiasta mitään selvää. Todennäköisesti oli vähän kapinaakin asiassa. Nyt aikuisena kertoo, että itse heräsi vasta ruokavalionsa puutteisiin, kun hiukset lähtivät päästä... :-( Jätti puhtaat kasvissyönnin. Kertoi, että aika kauan aikaa meni ennenkuin keho normalisoitui.

Meillä on myös suvussa ollut kasvissyöjiä kautta vuosikymmenien. Ruokavalioon on kiinnitettävä huomiota ovat kaikki kertoneet!

Mites olisi jos ap varaisit ajan ravitsemusterapeutille ja menisitte yhdessä tyttären kanssa sinne? Juttelisit terapeutille tilanteesta etukäteen. Tyttärelle sanoisit, että tarvitset neuvoja vegaaniruokavalioon. Jos ulkopuolinen tarkistaisi tytön ruokavalion ja sinä saisit vinkkejä ruuan valmistukseen? Rauhoittaisiko tilannetta?

Vierailija
49/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta netistä asunnonhaku kaavakkeita ja asumistuki kaavakkeet kelalle.. Neiti on 18 muuttakoon omilleen selviytymään mikä köökkipiika se sinä olet ja rahamassi

Vierailija
50/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvisyöjä 70- luvulla n.2v ja 90-luvulla 3v. Ei sopinut minulle. Tuli puutostiloja. Hiukset harveni,iho-ongelmia jne....Oli jatkuvasti nälkä,jonka vuoksi lihoin! Söin jatkuvasti leipää,perunoita ,makaronia. Ei ollut ilmeisesti riittävää tietoa. Palasin sekasyöjäksi. Paino laski,koska palautin lihan,kalan ja kananmunat(luomu)ruokavaliooni. Me B-veriryhmäläiset olemme tyypillisiä sekasyöjiä.

Vierailija
51/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tytöllä on syömishäiriö, sellainenhan tuo on jos laihtuu luurangoksi?

Ap kirjoittaa: "Minä vahtaan hänen syömisiään, karjun, että "koska olet päättänyt olla vegaani, niin syö sitten vegaanisti ja ota selvää vegaaniruokavaliosta". Meillä on jatkuva konflikti."

-Ahaa, nyt ymmärrän, miksi tytöllä on syömishäiriö.

Vierailija
52/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, vaikuttaa että asiassa on taustalla muutakin kuin vegaanius. Joillain harvoilla erilaiset ruokavaliot ovat syömishäiriön ilmenemismuoto. :( Yleensä kasvissyöjäksi ryhtyvät selvittävät aika innoissaankin ruokavalioasioita.

Onko tyttäresi masentunut tai uupunut? Lukioaika on tosi rankkaa.

Olet aloituksen perusteella aivan ihana, huolehtiva äiti. Sivuhuomautuksena, itse ryhdyin yläasteella kasvissyöjäksi, ja minun piti kokata kaikki kasvisruokani siitä lähtien, ja selvitin itse ravintoainejutttuja jne. Vanhemmat kai ajattelivat että lopulta palaisin sekasyöjäksi...

Vierailija
53/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tästä sekaruokavaliostakaan saa kaikkia vitamiineja ja hivenaineita tarpeeksi. Nimim. raudasta, magnesiumista ja d-vitamiinista puutetta ja pitää ottaa purkista.

Vierailija
54/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maapallon älykkäimmät eläimet ovat lihansyöjiä.  Muut ovat lampaiden ja lehmien kaltaisia tyhjäpäitä.  Norsu on ainoa poikkeus tästä.

Itse olet idiootti.

Vierailija
55/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi siitä että tyttö saa B12-vitamiinia purkista ettei käy niin kuin mulle, että B12 oli verikokeessa "mittaamattoman matala" ja olo sen mukainen...

Vierailija
56/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkoon melkein aikuinen tyttö laittamaan mieleistään ruokaa ihan itse. Teet karhunpalveluksen jos

sinä palvelet ja toimit hänen keittiöpiikanaan. Hanki alan kirjallisuutta, etsitte yhdessä ravitsemustietoa

asiasta. Yritä pysyä asiallisena ja osoita rakastavasi häntä mutta ottakoon itse vastuun ruokailustaan.

Vierailija
57/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tytär oli myös vegaani mutta lopetti kesällä vegaaniuden kun jalkaan tullut haava ei meinannut parantua vaan märki monta viikkoa. Ei tullut siis uutta ihoa. Keksivät sitten syyksi sen ettei saanyt proteiinia riittävästi.

Juu no jos oli proteiininpuutos niin ei ollut vegaaniuden vika vaan tyttäresi ei osannut koostaa ruokavaliotaan oikein. Katsos kun proteiinia saa muualtakin lihasta...

Vierailija
58/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tyttäresi suostu käyttämään luomumaitotuotteita? Ravitsemusta parantaisi varmasti paljon, jos hän käyttäisi erilaisia luomumaitotuotteita.

Hankala tilanne, ja minullekin tulee mieleen anoreksian peittely vegaaniudella. Saisitko tyttären osallistumaan ruuanlaittoon, ja puhuttua siinä samalla vaivihkaa terveellisestä vegaaniruokavaliosta.

Vierailija
59/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, tulee mieleen omat lukioajat. Sairastin salaa ja osittain tietämättäni syömishäiriötä ja yhtenä keksintönäni oli kertoa perheelleni, että noudatan vegaanista raakaruokavaliota, koska terveellisyys. Suhtautumiseni ruokaan oli aivan vinksallaan, vaadin koko perheeltä huipputerveellistä ruokavaliota, sain älyttömiä raivareita, jos parsakaalit oli keitetty höyryttämisen sijaan jne. Lopulta en syönyt päiväkausiin mitään ja viikonloppuisin ahmin itseni täyteen milloin mitäkin. 

Mielestäni on ok, että eettisin perustein nuori on kiinnostunut vegaaniruokavaliosta, mutta siihen kuuluu myös asiaan perinpohjainen perehtyminen ja ruuanvalmistus (tai siinä avustus).

Epäilen kuitenkin, että kyse ei ole pelkästään vegaaniudesta vaan taustalla on jotain ihan muuta. Tuo ikä voi olla tosi vaikeaa aikaa. Ole tukena, raivoamisesta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin pahennat asiaa. Rento juttelukerta terapeutilla voisi olla hyvä idea. 

Vierailija
60/97 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe että vegaaniruokavalio on tässä ongelma, vaan se että tyttäresi syö liian vähän ja yksipuolisesti. Itse en ole nähnyt kertaakaan nälkää vegaanina, enkä näe ruokavalion koostamista minkäänlaisena ongelmana. Tyttäresi näkisi varmasti nälkää sekasyöjänäkin, ja hän joutuu opettelemaan syömään joskus joka tapauksessa, ellei sitten halua kuolla nälkään. Tuollainen ei pitäisi olla sinun vastuullasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan