Jatkuva riita vegaanityttären kanssa
Tilanne on: lukion viimeistä luokkaa käyvä tytär ryhtyi kerrasta vegaaniksi. Jätti kaiken maitotuotteet ja kananmunan pois, lihan oli jättänyt jo aiemmin. Mutta hän ei ole ehtinyt tai halunnut ottaa selville, miten vegaanit oikeastaan syövät.
Syksyn yo-kirjoitukset aiheuttavat kiirettä. Hän syö mielestäni kuten ennenkin, esim. syö erittäin mielellään juustonkaltaista tuotetta leivän päällä. Yosaa tai soijajugurttia menee sokerisen myslin kanssa runsaasti. Herkut siis kelpaavat. Silti hänellä on koko ajan nälkä. Leipää kuluu, milloin mitäkin ruista tai vaaleaa Keiju-margariinilla.
Minä olen voimaton tämän vegaaniasian edessä.
Minä olen toiminut äitinä niin, että olen opetellut tekemään mahdollisimman vegaanista ruokaa pavuista, soijasta, pähkinöistä, siemenistä, yms. Yritän koostaa ruuan aina niin, että hemirautaa, kasviproteiinia ja kalsiumia olisi ruuissa mukana. Ei ole helppoa yhtäkkiä oppia uusia ruokajuttuja, tai kokkaamaan uudella tavalla. Parhaani yritän.
Tytärtä ei kiinnosta ruuanlaitto, eikä hän oikeastaan ehdi siis. Minä "vahtaan" hänen syömisiään, karjun, että "koska olet päättänyt olla vegaani, niin syö sitten vegaanisti ja ota selvää vegaaniruokavaliosta". Meillä on jatkuva konflikti.
Mitä tapahtuu, jos lakkaan tekemästä vegaaniruokaa?
Mitä voi tapahtua, jos täysin ruuanlaittotaidottoman, ravintoasioista kiinnostumaton nuori ihminen ryhtyy vegaaniksi? Toki sitä leivällä ja keijulla hengissä pysyy...mutta mietin vaikutusta psyykeen sekä kehoon. Tytär eli omaa elämäänsä kesällä poissa kotoa noin puolitoista kuukautta. Laihtui luurangonlaihaksi, käsivarsista hävisivät lihakset. Flunssa kesti puolitoista kuukautta.
Just ylioppilaskirjoitusten aikana, ensi keväänä pyrkiessä jatko-opintoihin, jne. ajattelen, että pitäisi syödä hyvin ja monipuolisesti, nukkua riittävästi. Ilmeisesti teen jotain ihan väärin, koska ruokailusta on tullut riita. Paha riita.
Annanko vain olla? Tytär on ollut kasvissyöjä aikaisemmin, mutta käytti maitotuotteita. Mielestäni hän yhä edelleen on kasvissyöjä, mutta ei käytä mitään maitotuotteita enää. Ruokavalion ikäänkuin pysyi samana, mutta siitä jäi pois maitojutut. Käsittääkseni vegaaniruokavalio ei ole sama asia kuin kasvisruokavalio, vaikka molemmissa toki kasvikunnan tuotteet pääosassa.
Kommentit (97)
Että semmoinen vegaaniprovo tänään.
Riitely ei vie asiaa yhtään eteenpäin. Vielä kun se liittyy ruokaan ja syömiseen.
Rauhallinen ja hyvä vuorovaikutteinen keskustelu on paikallaan.
Oletko niin kukkona tunkiolla, että se provosoi tytärtä lisää?
Hyvä, että olet laittanut tytölle ruokaa pavuista, siemenistä jne.
Tehkää yhdessä ruokaa hyvässä hengessä.
Vegaanien ruoka-annosten tulee olla reilua ja ravitsemuksellisesti monipuolisia. Onhan vihreitä kasviksia reilusti? Viljat täysjyväisenä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat naiiveja ja tietämättömiä hölmöjä. "En voi syödä omenaa koska sen kiillotuksessa on käytetty mehiläisvahaa, ja näin ollen mehiläisiä on riistetty ja orjuutettu! "
Miten te vegaanit voitte ylipäänsä syödä yhtään mitään? Kasviksissakin on hyönteisiä ja bakteereja jotka kuolevat kasvisruuoan tuotanto prosesseissa. On jopaollut tutkimuksia joiden mukaan myös kasvit ovat tietoisia ja tuntevia eliöitä.
No kai se on joku teini-ikäisten kapina ja korostus omasta erinomaisuudestaan joka sitten haihtuu kun järkeä ehtii tulla päähän :)
54-vuotiaana en enää ihan samaistu tuohon teini-ikäisten kapinaan, mutta en kyllä taida tämän enempää tätä(kään) provoa myöskään ruokkia. Mukavaa illan jatkoa siis sinullekin.
Syön enimmäkseen vegaanisti (kodin ulkopuolella myös maitotuotteita ja munia jos vegaaniruokaa ei saatavilla) ja ei kyllä mitään ongelmia ravitsemuksen, haavojen parantumisen, laihuuden, anemian tms ongelmien kanssa. Kokkaan mielelläni, pysyn helposti normaalipainoisena, myös lihaksen kasvatus onnistuu vegaanina. Hemoglobiini yli 140. Mutta olenkin kiinnostunut kokaamisesta, maukkaan ja terveellisen ruoan tekemisestä.
Jos on jotain ongelmia ravitsemuksen kanssa niin silloin kyllä syömishäiriö on todennäköisempi syy kuin vegaanius... Yritä saada tyttäresi ravitsemusterapeutille! B12 pitää ottaa purkista ja myös d-vitamiini, sitä ei saa kukaan suomalainen tarpeeksi ravinnostaan.
Jos vegaaninen ruokavalio olisi ihmiselle paras ja ravitsevin vaihtoehto, niin miksi siitä on niin vaikea saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet? Aina muistutetaan purkkivitamiineista jos noudattaa vegaanista ruokavaliota.. Todella luonnonmukaista:D
Minulla samanikäinen tytär joka myöskin alkoi vegaaniksi, on kylläkin innokas kokkaamaan myös itse. Kun ehtii, eli ei läheskään päivittäin. Olen mennyt sieltä mistä aita on matalin: vegaaniset valmisruuat. Olin aika hämmästynyt miten paljon niitä löytyy ihan perus-cittarista. Ja jos teen vaikka nakkikeittoa perheelle, ennen nakkien lisäämistä otan hänen annoksen eri kattilaan ja laitan soijapapuja sekaan.
Kaikki maapallon älykkäimmät eläimet ovat lihansyöjiä. Muut ovat lampaiden ja lehmien kaltaisia tyhjäpäitä. Norsu on ainoa poikkeus tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tytär oli myös vegaani mutta lopetti kesällä vegaaniuden kun jalkaan tullut haava ei meinannut parantua vaan märki monta viikkoa. Ei tullut siis uutta ihoa. Keksivät sitten syyksi sen ettei saanyt proteiinia riittävästi.
Minkä tahansa ruokavalion voi koostaa huonosti. Imeytyminen vaikuttaa myös. Imeytymiseen taas vaikuttaa esim. suoliston kunto...
Ja huonon imeytymisen takana voi olla vaikkapa keliakia, haavainen paksusuolentulehdus, diagnosoimaton allergia jne...
Vierailija kirjoitti:
Syön enimmäkseen vegaanisti (kodin ulkopuolella myös maitotuotteita ja munia jos vegaaniruokaa ei saatavilla) ja ei kyllä mitään ongelmia ravitsemuksen, haavojen parantumisen, laihuuden, anemian tms ongelmien kanssa. Kokkaan mielelläni, pysyn helposti normaalipainoisena, myös lihaksen kasvatus onnistuu vegaanina. Hemoglobiini yli 140. Mutta olenkin kiinnostunut kokaamisesta, maukkaan ja terveellisen ruoan tekemisestä.
Jos on jotain ongelmia ravitsemuksen kanssa niin silloin kyllä syömishäiriö on todennäköisempi syy kuin vegaanius... Yritä saada tyttäresi ravitsemusterapeutille! B12 pitää ottaa purkista ja myös d-vitamiini, sitä ei saa kukaan suomalainen tarpeeksi ravinnostaan.
Syötkö sinäkin B12 vitamiinin purkista? Miksi noudatat "melkein" vegaanista ruokavaliota? Tunteaksesi kenties hieman paremmaksi ihmiseksi kuin muut? Jos jotain muuta kuin D-vitamiinia täytyy syödä purkista, niin ruokavaliossa on jotain pahasti vialla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maapallon älykkäimmät eläimet ovat lihansyöjiä. Muut ovat lampaiden ja lehmien kaltaisia tyhjäpäitä. Norsu on ainoa poikkeus tästä.
Olet ilmeisesti kasvissyöjä kun olet noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat naiiveja ja tietämättömiä hölmöjä. "En voi syödä omenaa koska sen kiillotuksessa on käytetty mehiläisvahaa, ja näin ollen mehiläisiä on riistetty ja orjuutettu! "
Miten te vegaanit voitte ylipäänsä syödä yhtään mitään? Kasviksissakin on hyönteisiä ja bakteereja jotka kuolevat kasvisruuoan tuotanto prosesseissa. On jopaollut tutkimuksia joiden mukaan myös kasvit ovat tietoisia ja tuntevia eliöitä.
No kai se on joku teini-ikäisten kapina ja korostus omasta erinomaisuudestaan joka sitten haihtuu kun järkeä ehtii tulla päähän :)
Joku oikeasti uskoo tähän huuhaahan niin paljon että käyttää sitä pseudoargumenttina? Huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaaninen ruokavalio olisi ihmiselle paras ja ravitsevin vaihtoehto, niin miksi siitä on niin vaikea saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet? Aina muistutetaan purkkivitamiineista jos noudattaa vegaanista ruokavaliota.. Todella luonnonmukaista:D
Miten luonnonmukaisuus liittyy veganismiin? Etkö tiedä mitä veganismi on? Onko sinun ruokasi luonnonmukaista? (Älä väitä että on.)
Kohta lukion käynyt ja äiti tekee edelleen ruoat? Itse teen kaksoistutkintoa, käyn kolme kertaa viikossa harrastuksissa, teen itse aamupalan, kouluun eväät, välipalat, iltaruoan, käyn kaupassa, teen kotityöt ja sen lisäksi läksyt. Ja niin, asun siis yksin, sekä olen erityisruokavaliolla elävä. Ja kyllä, ehdin vaikka väkisin tekemään itse ne ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö sinäkin B12 vitamiinin purkista? Miksi noudatat "melkein" vegaanista ruokavaliota? Tunteaksesi kenties hieman paremmaksi ihmiseksi kuin muut? Jos jotain muuta kuin D-vitamiinia täytyy syödä purkista, niin ruokavaliossa on jotain pahasti vialla.
Minulla on muutaman allergiaa, joiden vuoksi on hyvin vaikea saada kodin ulkopuolella vegaanista ruokaa, kun eihän sitä muutoinkaan ole yleensä tarjolla. Ja kyllä, syön d-vitamiinia talvella ja b12 välillä kuureina.
Vierailija kirjoitti:
Leikkiivät terveydellään. Omaisten onneksi osa havahtuu ennen kuin suistuvat hautaan aliravittuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luonnonmukaisuus liittyy veganismiin? Etkö tiedä mitä veganismi on? Onko sinun ruokasi luonnonmukaista? (Älä väitä että on.)
Mitä hemmetin järkeä siinä sitten on jos ei ole edes luonnonmukaista? Täysin keinotekoinen viritelmä.
Ja kyllä, minä syön luonnonmukaisesti itse metsästettyä kaurista ja hirveä. Hirven maksa ja kauriin vielä lämmin sykkivä sydän ovat parasta herkkua mitä ihminen voi syödä! Nam. Kielestä saa hyvää makkaraa. Perunat kasvavat omalla pienellä pellolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin järkeä siinä sitten on jos ei ole edes luonnonmukaista? Täysin keinotekoinen viritelmä.
Ja kyllä, minä syön luonnonmukaisesti itse metsästettyä kaurista ja hirveä. Hirven maksa ja kauriin vielä lämmin sykkivä sydän ovat parasta herkkua mitä ihminen voi syödä! Nam. Kielestä saa hyvää makkaraa. Perunat kasvavat omalla pienellä pellolla.
Onko Yli_lauta alhaalla kun eksyit tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on mielenterveyden häiriö. Liika ns. valistus on hajoittanut pään logistiikkakeskuksen ja pää mennyt tilttiin. Halu kuolla ja maapallon pelastamisesta saadaan itsetuhoisuuteen oikeutus.
Oletko Jorma 75-v vai Jere 13-vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutaman allergiaa, joiden vuoksi on hyvin vaikea saada kodin ulkopuolella vegaanista ruokaa, kun eihän sitä muutoinkaan ole yleensä tarjolla. Ja kyllä, syön d-vitamiinia talvella ja b12 välillä kuureina.
Allergiat ovat vain oman mielen keksimä tuotos. Lukekaa yksisarvishoitaja ja profeetta Teemu Mäntylän kirjoitus. Myös sairaudet ylipäänsä ovat vain mielen heikkoutta.
Eihän tyttärelläsi vaan ole anoreksiaa? Voi olla, että hän vain yrittää kätkeä anoreksian ympäristöltä vegaaniruokavalion avulla. Oletko tarkkaillut, syökö hän normaalin määrän ruokaa?