Kirottu kynsisieni
Miten tuosta paholaisen kätyristä pääsisi lopullisesti eroon? Yhden varpaan kynnessä ollut sieni jo melkein 10 vuotta ja nyt levinnyt kuin syöpä etäpesäkkeineen kolmeen muuhunkin varpaaseen. Olen säännöllisesti desifioinut kynsiä vetyperoksidilla, sen pitäisi kuulemma edes vähän hillitä leviämistä ja ainakin jotain kuohumista tapahtuu joka kerta. Ja viilaan säännöllisesti kynsiä ohuemmiksi. Olen käyttänyt sen lisäksi teepuuöljyä ja ostin nyt pihkalakkaa myös. Viljelmät otettu monta kertaa ja joka kerta epäonnistuneet, ei voi mitään. Sisäinen lääkitys määrättiin mutta sitä en voinut syödä sivuoireiden vuoksi. Ilmeisesti tuo pihkalakkakaan ei toimi kaikkiin kantoihin. Olen kotona ilman sukkia jotta varpaat varmasti tuulettuvat koko ajan hyvin. Ongelmana on hikoilu, minulla hikoilee jalat todella paljon varsinkin urheillessa ja tämän sienen ilmeisesti sain uimahallista. Hävettää kun nuorella naisella on näin rumassa kunnossa varpaat eikä kesäisin voi käyttää sandaleja. Jos olisi varaa menisin laserkäsittelyyn, sillä kuulemma on jotkut sienestä eroon pääseet. No tietysti varmaan moottorisahallakin eroon pääsisi kun sahaisi nuo 4 varvasta kokonaan irti...
Onko joku päässyt sienestä lopullisesti eroon?
Kommentit (91)
Kuule, nyt vaikka yksityiselle hakemaan sienen nukleiinihappomääritys, jos viljely aina epäonnistuu. Nukleiinihappotesti on tarkempi ja nopeampi kuin viljely. Näin saat tietää mikä sieni siellä jyllää ja saat oikeat täsmälääkkeet siihen. Saatat myös joutua uusimaan koko sukka-ja kenkävarastosi, jotta sienen uusiutuminen loppuu. Pese myös huolellisesti ainakin kylppärisi lattia.
Mulla oli useemman vuoden kynsisieni parissa varpaankynnessä ja kaikki noi pihkahommelit sun muut kokeilin eikä mikään auttanu. Sain sitten antibiootit ja kehotuksen käydä jalkahoitajalla (ja siis ei missään kosmetologilla jalkahoidossa vaan ihan oikeella jalkahoitajalla). Tein näin ja uskoisin että molemmilla oli vaikutusta, toki antibiootit sen homman varmasti ratkas. Nyt onnellisesti jos muutama vuosi ilman sientä <3
Vierailija kirjoitti:
Kuule, nyt vaikka yksityiselle hakemaan sienen nukleiinihappomääritys, jos viljely aina epäonnistuu. Nukleiinihappotesti on tarkempi ja nopeampi kuin viljely. Näin saat tietää mikä sieni siellä jyllää ja saat oikeat täsmälääkkeet siihen. Saatat myös joutua uusimaan koko sukka-ja kenkävarastosi, jotta sienen uusiutuminen loppuu. Pese myös huolellisesti ainakin kylppärisi lattia.
Ei varaa yksityiseen, olen opiskelija. En myöskään haluaisi vaan odotella tumput suorana kunnes valmistun (ja löytyykö niitä töitä edes), koska sienihän voi ehtiä levitä vaikka kaikkiin varpaisiin tai sormiin odotellessa. Joten jotain pitäisi pystyä tekemään nyt heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varaa yksityiseen, olen opiskelija. En myöskään haluaisi vaan odotella tumput suorana kunnes valmistun (ja löytyykö niitä töitä edes), koska sienihän voi ehtiä levitä vaikka kaikkiin varpaisiin tai sormiin odotellessa. Joten jotain pitäisi pystyä tekemään nyt heti.
Sitten sun on yritettävä uudestaan julkisen kautta. Painota, että haluat selvittää infektion aiheuttajan ja että viljelyt ovat aina epäonnistuneet. Kyllä siellä julkisellakin näitä nukleiinihappotestejä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli useemman vuoden kynsisieni parissa varpaankynnessä ja kaikki noi pihkahommelit sun muut kokeilin eikä mikään auttanu. Sain sitten antibiootit ja kehotuksen käydä jalkahoitajalla (ja siis ei missään kosmetologilla jalkahoidossa vaan ihan oikeella jalkahoitajalla). Tein näin ja uskoisin että molemmilla oli vaikutusta, toki antibiootit sen homman varmasti ratkas. Nyt onnellisesti jos muutama vuosi ilman sientä <3
Mitä antibioottia määräsivät, muistatko? Olen useammalle antibiootille allerginen. On tämä kyllä monimutkaista, yhden sienen tuhoaminen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun on yritettävä uudestaan julkisen kautta. Painota, että haluat selvittää infektion aiheuttajan ja että viljelyt ovat aina epäonnistuneet. Kyllä siellä julkisellakin näitä nukleiinihappotestejä tehdään.
No niin, pitää varmaan vielä julkista terveydenhuoltoa yrittää. Olivat tosiaan sitä mieltä, että kyseessä on ensisijaisesti kosmeettinen ongelma. Ja kun yksi sisäinen lääkitys ei käynyt niin pitäisi vaan unohtaa koko juttu...
Pitääkö paikkaansa väite että sieni olisi koko elimistöön levinnyt mutta ilmenisi vain yhdessä paikkaa? Ei kuulosta aivan loogiselta.
Jos viljelyt epäonnistuvat, se johtuu siitä, ettei hoitaja osaa ottaa näytettä oikeasta kohdasta. Ei pidä leikata palaa sairaan kynnen kärjestä, siitä ei mitään löydy enää. Pitää viilata näyte siitä terveen ja sairaan kynnen rajakohdalta.
Antibiootti ei auta aitoon kynsisieneen. Pyydä terbinafiiniresepti. Nautitaan sisäisesti ja todella tehoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, pitää varmaan vielä julkista terveydenhuoltoa yrittää. Olivat tosiaan sitä mieltä, että kyseessä on ensisijaisesti kosmeettinen ongelma. Ja kun yksi sisäinen lääkitys ei käynyt niin pitäisi vaan unohtaa koko juttu...
Ei juma mikä asenne! Että pitäisi vaan antaa infektioiden jyllätä ja tuhota tervettä kudosta. Kysypä seuraavaksi, että haluaako arvon tri tai sh, että sä tartuttaisit myös heille tämän viattoman kosmeettisen haitan.
Vierailija kirjoitti:
Jos viljelyt epäonnistuvat, se johtuu siitä, ettei hoitaja osaa ottaa näytettä oikeasta kohdasta. Ei pidä leikata palaa sairaan kynnen kärjestä, siitä ei mitään löydy enää. Pitää viilata näyte siitä terveen ja sairaan kynnen rajakohdalta.
Antibiootti ei auta aitoon kynsisieneen. Pyydä terbinafiiniresepti. Nautitaan sisäisesti ja todella tehoaa.
Mielestäni oli juuri tuo terbinafiili mitä kokeiltiin jo sieneen ja mikä ei sopinut :(
Haasteellista kun on monia lääkeyliherkkyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Totta on, että ei siitä vanhasta sairastuneesta kynnestä enää mitään löydy, vaan pitäisi ottaa näyte siitä kohtaa, missä menee terveen ja sairaan kynnen raja. Siinä taudinaiheuttaja on vielä elävää, mutta joskus silti käy niin, ettei kunnon näytettä ei saada. Varsinkin jos kynttä on paljon hoidettu ja viilattu, ettei näytettä tahdo irrota. Jotkin sienet myös kasvavat huonosti viljeltäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juma mikä asenne! Että pitäisi vaan antaa infektioiden jyllätä ja tuhota tervettä kudosta. Kysypä seuraavaksi, että haluaako arvon tri tai sh, että sä tartuttaisit myös heille tämän viattoman kosmeettisen haitan.
Niinpä niin... Olen sitten vaan desinfioinut varpaita vetyperoksidilla ennen kun olen lähtenyt uimahallille. Eipä tässä oikein muuta voi tehdä sienen leviämisen estämiseksi. Ei myöskään ole koskaan tarttunut kämppiksille tai seurustelukumppaneille, että ei tuo jostain syystä kovin helposti leviä. Itselläni tosiaan erilaisia allergioita jne, eli vastustuskyky on varmaan lähtökohtaisesti normaalia heikompi kun on uimahallilta ylipäätäänkään tarttunut.
Hmm, toimiikohan tuo hiustenkuivaajaniksi? Eli hiustenkuivaajalla varpaiden ja kynsien kuivattelua aina suihkun ja jalkojen pesun jälkeen? Estääkö leviämistä?
Kivasti muuten värjää tuo pihkalakka, että varmasti näkyy kilometrin päähän. Kansalaiset kansalaiset, katsokaa tänne, täällä on kynsisieni! Kas kun ei vilkkuvaloja ja äänimerkkiä vielä lisäksi mukana.
Antibiootti ei auta aitoon kynsisieneen. Pyydä terbinafiiniresepti. Nautitaan sisäisesti ja todella tehoaa.[/quote]
Mielestäni oli juuri tuo terbinafiili mitä kokeiltiin jo sieneen ja mikä ei sopinut :(
Haasteellista kun on monia lääkeyliherkkyyksiä.[/quote]
Kerroit, että oli kokeiltu antibioottia. Terbinafiini ei ole antibiootti. Ota se sisäisesti nautittava terbinafiini.
Ainoa varma tapa on selvittää öab.kokeella mikä sieni on kyseessä ja täsmähoitaa se. Apteekin kynsisienilääkkeet toimii usein kunhan malttaa käyttää säännöllisesti ja riittävn pitkän ajan. Jos jommassa kummassa huijaa niin ei auta..
Oletko kokeillut greipinsiemenuutetta. Entä ravintohoitoa tueksi.
Toivottavasti vaiva helpottaa.
Minulla on nivelpsorin kynsimuutoksia sormien kynsissä. Ravinnon tehokuuri auttaa, mutta ei poista kokonaan. Tai olen toteuttanut liian löysästi. Liian vähäinen uni pahentaa.
No mulla lähti apteekin voiteella ja hemmetin kovalla viilaamisella. Mutta kuten tossa joku sanoi se todellakin pitää tehdä säännöllisesti ja hemmetin kauan.
Meinasin ekalla kerralla lopettaa liian aikaisin ja siellä se sieni vielä jylläs, sitten jatkoin niin että ei ollut enää yhtään sairasta kynttä jäljellä ja voidetta töpöttelin samalla ties kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Haasteellista kun on monia lääkeyliherkkyyksiä.
Kerroit, että oli kokeiltu antibioottia. Terbinafiini ei ole antibiootti. Ota se sisäisesti nautittava terbinafiini.
Ei, vaan on kokeiltu sienilääkettä sieneen, eli tuota terbinafiilia. Se mitä lääkäri määräsi sieneen EI ollut antibiootti vaan sienilääke ja siitä tuli oireita. Joku toinen kommentoija sanoi että hänelle oli määrätty antibioottia ja kysyin että mitä mutta kommentoija ei tullut enää takaisin vastaamaan. Ja olen ihan muuhun vaivaan joutunut joskus antibiootteja syömään ja reaktiot on joskus ollut hankalia.
Pitää varmaan alkaa siihen laserhoitoon sittenkin säästämään.
Niin ja huolestuttaa ajatus että sieni leviäisi myös sormien kynsiin, sitten sientä ei voisi enää peittää vaan kuin jollain kokovartalokondomilla...