Kirottu kynsisieni
Miten tuosta paholaisen kätyristä pääsisi lopullisesti eroon? Yhden varpaan kynnessä ollut sieni jo melkein 10 vuotta ja nyt levinnyt kuin syöpä etäpesäkkeineen kolmeen muuhunkin varpaaseen. Olen säännöllisesti desifioinut kynsiä vetyperoksidilla, sen pitäisi kuulemma edes vähän hillitä leviämistä ja ainakin jotain kuohumista tapahtuu joka kerta. Ja viilaan säännöllisesti kynsiä ohuemmiksi. Olen käyttänyt sen lisäksi teepuuöljyä ja ostin nyt pihkalakkaa myös. Viljelmät otettu monta kertaa ja joka kerta epäonnistuneet, ei voi mitään. Sisäinen lääkitys määrättiin mutta sitä en voinut syödä sivuoireiden vuoksi. Ilmeisesti tuo pihkalakkakaan ei toimi kaikkiin kantoihin. Olen kotona ilman sukkia jotta varpaat varmasti tuulettuvat koko ajan hyvin. Ongelmana on hikoilu, minulla hikoilee jalat todella paljon varsinkin urheillessa ja tämän sienen ilmeisesti sain uimahallista. Hävettää kun nuorella naisella on näin rumassa kunnossa varpaat eikä kesäisin voi käyttää sandaleja. Jos olisi varaa menisin laserkäsittelyyn, sillä kuulemma on jotkut sienestä eroon pääseet. No tietysti varmaan moottorisahallakin eroon pääsisi kun sahaisi nuo 4 varvasta kokonaan irti...
Onko joku päässyt sienestä lopullisesti eroon?
Kommentit (91)
Hyi ilmeisesti kynnessä voi kasvaa jopa homesieni, onko totta! Voi kasvaa esimerkiksi lakan tai rakennekynnen alla! Olen järkyttynyt :O
Ilmeisesti kynsissä voi olla myös useita sienikantoja, niin että esimerkiksi sisäinen lääkitys ei toimi kaikkiin kantoihin. On kyllä päräyttävää tietoa.
"Tehokkaimmallakin sienihoidolla saadaan jalkojen kynsisilsa kokonaan parannetuksi vain joka toisella potilaalla. Siihen kuluu aikaa kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen silsan valtaamasta kynnestä ja sairaan alueen koosta riippuen ja potilaan iän mukaan."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Aika lohdutonta luettavaa.
Tuon olen itsekin joskus kuullut, että ainakin ne ilman reseptiä myytävät kynsisienilääkkeet ovat suhteellisen tehottomia.
Toivottavasti pääsette kuitenkin eroon tuosta riesasta, kenellä kynsisieni on.
Miten kynsisienen tai jalkasilsan leviämistä voi estää? Ilmeisesti jokaisella on jonkun verran noita sieniä ihollaan vaikkei olisikaan mitään oireita? Yööh.
Canespro nail näyttää vaikuttavan ainakin omalla kohdalla, ukkovarpaan kynsi kasvanut jo tervettä kynttä pidempään, koko kynnen uusiutuminen ottaa kyllä aikansa.
Terbinafiini ilmeisesti toimii myös, mutta sisäisesti nautittavista lääkepillereistä hieman varoittaisin että ne saattaa olla myös melko rankkoja kuureja elimistölle, ja kukaan ei lupaa sulle etteikö niiden takia tulisi sitten myöhemmin jotakin sisäelimien vaivoja.
Itse söin vuosia sitten jonkin lääkekuurin ja se pisti suoliston kuralle aika tehokkaasti, ja sen jälkeen olen pysytellyt näissä ulkoisesti käytettävissä tuotteissa jos on ollut tarvetta.
Kynsisieni ollut vaivana jo nuoresta pitäen, mutta mukava nähdä nyt kun kynnet alkaa näyttää edes jotenkin paremmalta, vaikka vielä täytynee hoitoa jatkaa ja antaa ajan kulua, jotta huonot osat kynsistä kasvaa lopulta pois.
Jos käyttää Canesprota, niin mikä sienivoide sitten sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kynsisieninäyte on epäonnistunut?? Pyydä hoitaja joka osaa ottaa näytteen kunnolla. Ja antibiootit on bakteerilääkkeitä eivätkä siis tehoa sieneen. Jätä noi huuhaakeinot ja ota kunnon sienilääkkeet käyttöön. Joskus hoito voi kestää kuukausia, mut sienilääkkeellä kyllä lähtee
T. Sairaanhoitaja
Mulle yths:n ihotautilääkärille sanoi, että Sieni näyte kasvaa huonosti siinä kasvatusalustalla. Selitti, että vaikka se on yritetty tehdä imitoimaan ihmisen kudosten, se ei ole täydellinen ja sieni ei kasva siinä hyvin.
Multa otettiin näyte kolmeen kertaan, mutta ilmeisesti se ei sitten ollut sormen kynsisieni. Parani lopulta itsekseen.
Mulla on ollut nuorempana sormissa 5 vuotta kynsisieni. Mulla oli muutakin ihottumaa ja olin hoidossa yliopistosairaalan poliklinikalla. Edes heidän neuvoillaan se Sieni ei parantunut kuin 5 vuodessa. Tosin keinot on varmaan nyt paremmat. Tuosta on 30 vuotta aikaa.
Yksi jalkahoitaja sanoi mulle vähän aikaa sitten, että Sieni paranee omenaviinietikalla. Sitä töpötetään siihen Sieni kohtaan. (tässä ketjussa joku käski laittaa maan vedellä. 3n oo varma, mutta luulen jalkahoitajan tarkoittaneen lantraamatonta omenaviinietikkaa.)
Olen kuullut ohjeen, että laita pesuvateen litra lämmintä vettä ja ruokalisikallinen ruokasoodaa. Liota pari kertaa viikossa ja huuhtele jalat sen jälkeen.
Voisi kuvitella että laser on tehokas, poistetaanhan sillä jopa kokonaisia luomia.
Ei minulla ainakaan auttanut mikään muu, kuin suun kautta otettava muutaman kuukauden lääkekuuri.
Akkuhappoa ja ydinräjäytys. Miten voikaan sieni olla tuollainen kiusa ettei siitä pääse millään eroon.
Miten voidaan suositella sisäistä lääkitystä jos se toimii vaan puolissa tapauksissa ja sivuoireet voi olla esimerkiksi maksalle vaarallisia? Entä jos tuollaisen kuurin aikana tulee vahingossa raskaaksi, tuleeko sikiölle vaurioita?
Pystyyköhän sieniä jäädyttämään? Kyllähän syyliäkin poistettiin joskus jäädyttämällä. Mikä ihme saa sienen sitkeästi asumaan iholla tai kynnellä. Entä voiko sieni tulla johonkin sisäelimeen?
Kuinka pahaksi sieni voi mennä jos vaan jättää kokonaan hoitamatta? Hyvin monimutkaiselle ja vaikealle vaikuttaa koko prosessi, pitää kokeilla kaikkea mahdollista yksisarvisjauheista lähtien eikä mitään takeita sienen parantumisesta. Kun vaan saisi edes leviämisen estettyä.
Mulla ollut vain yhdessä varpaankynnessä sienen näköinen rumilus n. 5 vuoden ajan. Siitä on otettu 4 näytettä viljelyyn (näyte otettu koko kynnen alueelta sekä kynnen alta), mutta tulos on ollut joka kerta negatiivinen. Tämän vuoksi diagnoosiksi laitettiin psoriasis. Mikään ei ole siihen tehonnut enkä saanut ihotautilääkäriltä enää apua. Sanottiin, että kosmeettinen haitta, srn kanssa vain elettävä :(
Äidilläni oli varpaissa sieni 30 vuotta. Ei tarttunut sormiin, koska aika koskiessaan esim sukkiin tai jalkoihin pesi kätensä. Kokeili kaikki lääkkeet, lopulta sienikerros niin paksu että kiskoi kaikki kynnet irti ja repi sienet myös. Lääkitsi ja desifioi sitten tätä aluetta ja kynsien kasvaessa (hitaasti) uudestaan ei sientä enää ollut.
Kyllä julkisella puolella pääsee jalkaterapeutille, jos omassa piirissä on terveyskeskuksesssa jalkaterapeutti.
T:jt
Minä söin kanssa liki vuoden tota antibioottia. Olin kokeillut kaikkia apteekin käsikaupan tuotteita ja on oettu pari vilejlyä. Vausrioituneet kynnet on toisessa jalassa. Sitten alkoi ihomuutokset jaloissa, kynsimuutokset sormissa, ja läikkiä vartalolla. Lopulta varmistui että minulla psoriasis, alkoi kynsimuutoksilla. Nyt psori on niin selkeä, ettei siitä voi erehtyä.
Ap kirjoitti jo ekassa viestissä että sisäinen lääkitys ei käy. Ja sehän vissin ei kaikille käykään sivuoireiden, maksaoireiden, raskauden, imetyksen tms vuoksi. Ilmeisesti lamisil voiteessa samaa tavaraa?