Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi olla työkyvytön?

Vierailija
18.08.2026 |

Ei hän ole työssä jossa voisi todeta ettei henkilö selviä työstä.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun saa työstä potkut työkyvyttömyyden johdosta, työkyvyttömyys poistuu. 

Vierailija
2/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten autoton voi olla ajokortiton? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty edes käymään kaupassa tai suihkussa, niin missä työssä semmoinen ihminen voisi käydä näyttämässä kyvykkyytensä? 

Vierailija
4/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi olla, jos on tilapäisesti sairaana, niin ettei sairauden aikana pysty siihen työhön, mitä muuten kykenisi tekemään. 

Eihän voi olla työtönkään, jos ei jostain työstä voisi selvitä. 

Vierailija
5/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön ja sairaslomalla. Minulla on vakava perussairaus, joka on pahentunut viimeisen kahden vuoden aikana. Sain vuoden sairaspäivärahaa, se loppui. Olen käynyt 3 kk välein kontrollissa lääkärissä ja aina on kirjoitettu sairaslomaa, lääkäri sanoi ettei sinusta ole enää työntekijäksi. Olen hakenut sairaseläkkeelle, hylätty, olen hakenut kuntoutukseen, hylätty. Käskivät valittamaan, En valita, kai herrat kerralla tietävät asian, turha sitä on alkaa toistamaan uudelleen.

Olen sitten työtön, työkkäri tietää että olen työkyvytön, mutta mitään muuta toimeentuloa ei ole kuin peruspäiväraha, joka ei riitä mihinkään. Tuleva talvi pärjätään kun myytiin kesämökki, muuta omaisuutta ei enää ole. Saas nähdä ensi kesänä...

Vierailija
6/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei myönnetä eläkettä, vaikka lääkäreiden mielestä on työkyvytön. Kelan lääkärit ja työeläkelääkärit voivat päättää, ettei heidän mielestään ole työkyvytön, vaan on kykenevä töihin. 

Vierailija
7/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö todella osaa päätellä asiaa?

Äärimmillään esim. kehitysvammainen ihminen joka ei osaa lukea ja tarvitsee apua vessassa ja syömisessäkin. Tai ihminen joka ei suoriudu edes itsenäisestä asumisesta tai esim. muistisairas.

Voi myös olla, ettei saa käytyä kaupassa ja siivottua riittävän usein. Voi olla, että on niin irti todellisuudesta että on toimitettu sairaalahoitoon kun kuljeksinut ympäriinsä harhaisena etsimässä merkkejä alieneista. Voi olla, että on yrittänyt opiskella ja se ei ole onnistunut. Voi olla, että ei ole suoriutunut työkokeilusta tai kuntouttavasta työtoiminnasta. Tarvittaessa voidaan kyllä selvittää kuka on työkyvytön.

Vierailija
8/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus. Olen ollut työllisyydenhoidossa oma valmentaja, ja sielläpä näitä "työkyvyttömiä/osa-työkykyisiä on😱. Yritäpä tökkiä niitä työelämään,jolla on joku 'aivokasvaimen jälkitila', motivaatio-ongelmia,jaksamisongelmia jne.päihdeongelmia. Ovatko nämä virkailijan vika? Lisäksi moni vielä aikuinen ihminen.

Vierailija
9/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty edes käymään kaupassa tai suihkussa, niin missä työssä semmoinen ihminen voisi käydä näyttämässä kyvykkyytensä? 

Ihanko tosissasi väität, että joku aikuinen ihminen ei koskaan ole pystynyt käymään kaupassa tai suihkussa, ja on silti työtön eikä eläkkeellä? Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä. 

Vierailija
10/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että joku aikuinen ihminen ei koskaan ole pystynyt käymään kaupassa tai suihkussa, ja on silti työtön eikä eläkkeellä? Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä. 

Jos kerran kuukaudessa pystyy tekemään nämä asiat, se ei ole mikään peruste eläkkeelle.

Vierailija
11/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se oikeasti on, käy sinä lääkärissä.

Vierailija
12/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ollut mitään logiikkaa. Jos vaikka ihminen ei meinaa kyetä edes huolehtimaan arjen asioista kotona, niin onhan se selvää, ettei silloin kykene työhönkään. 

Vierailija
13/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kuukaudessa pystyy tekemään nämä asiat, se ei ole mikään peruste eläkkeelle.

Ei tietenkään. Sehän osoittaa, että silloin kykenee niihin. Ei kaikki työssäkäyvätkään käy joka päiväsuihkussa. Jotkut ei ehkä joka viikkokaan, jos katsoo noita kaupungin töymiehiä. Mutta kai ne johonkin työhön silloin vielä kykenee, jos on työpaikka. 

Vierailija
14/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalstalaisen logiikkaa. 😂

Vierailija
15/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tuon "ei ole koskaan kyennyt" nyt tähän repäisit? Ei sitä työkyvyttömyyttä sillä mitata, onko aina ollut työkyvytön, vaan sillä, onko nyt työkyvytön. 

Työkyvyttömillä työttömillä on tietenkin lääkärinlausunto työkyvyttömyydestä, mutta se ei vielä riitä siihen, että Kela myöntäisi sen eläkkeen tai sairauspäivärahan. 

Vierailija
16/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ollut mitään logiikkaa. Jos vaikka ihminen ei meinaa kyetä edes huolehtimaan arjen asioista kotona, niin onhan se selvää, ettei silloin kykene työhönkään. 

Kai siinä on se arviointi, että kuinka pysyvää se on, ettei kykene. 

Voihan olla vaikka kuinka repo rankana sängyn pohjalla kuumetaudin vuoksi, vaikka olisi muuten työkykyinen. Esim. flunssa voi kaataa viikoksi tai pariksikin, eikä sitten ole työkykyinen. Eikä se riipu siitä, onko työtön vai työssä. 

Vierailija
17/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kiesus. Olen ollut työllisyydenhoidossa oma valmentaja, ja sielläpä näitä "työkyvyttömiä/osa-työkykyisiä on😱. Yritäpä tökkiä niitä työelämään,jolla on joku 'aivokasvaimen jälkitila', motivaatio-ongelmia,jaksamisongelmia jne.päihdeongelmia. Ovatko nämä virkailijan vika? Lisäksi moni vielä aikuinen ihminen.

Tuolla ulosannilla olet ollut omavalmentaja? Höpö höpö.

Vierailija
18/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikka puuttuu, mutta kyseessä on kuitenkin vallitseva teoria. 

Yritäpä työttömänä päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, niin huomaat. 

Vierailija
19/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja sairaslomalla. Minulla on vakava perussairaus, joka on pahentunut viimeisen kahden vuoden aikana. Sain vuoden sairaspäivärahaa, se loppui. Olen käynyt 3 kk välein kontrollissa lääkärissä ja aina on kirjoitettu sairaslomaa, lääkäri sanoi ettei sinusta ole enää työntekijäksi. Olen hakenut sairaseläkkeelle, hylätty, olen hakenut kuntoutukseen, hylätty. Käskivät valittamaan, En valita, kai herrat kerralla tietävät asian, turha sitä on alkaa toistamaan uudelleen.

Olen sitten työtön, työkkäri tietää että olen työkyvytön, mutta mitään muuta toimeentuloa ei ole kuin peruspäiväraha, joka ei riitä mihinkään. Tuleva talvi pärjätään kun myytiin kesämökki, muuta omaisuutta ei enää ole. Saas nähdä ensi kesänä...

Tyhmä olet kun et valita. 

Vierailija
20/94 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli lehdessä, että osa on samalla diagnoosilla tk-eläkkeellä ja osa työkkärin listoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi