Kirottu kynsisieni
Miten tuosta paholaisen kätyristä pääsisi lopullisesti eroon? Yhden varpaan kynnessä ollut sieni jo melkein 10 vuotta ja nyt levinnyt kuin syöpä etäpesäkkeineen kolmeen muuhunkin varpaaseen. Olen säännöllisesti desifioinut kynsiä vetyperoksidilla, sen pitäisi kuulemma edes vähän hillitä leviämistä ja ainakin jotain kuohumista tapahtuu joka kerta. Ja viilaan säännöllisesti kynsiä ohuemmiksi. Olen käyttänyt sen lisäksi teepuuöljyä ja ostin nyt pihkalakkaa myös. Viljelmät otettu monta kertaa ja joka kerta epäonnistuneet, ei voi mitään. Sisäinen lääkitys määrättiin mutta sitä en voinut syödä sivuoireiden vuoksi. Ilmeisesti tuo pihkalakkakaan ei toimi kaikkiin kantoihin. Olen kotona ilman sukkia jotta varpaat varmasti tuulettuvat koko ajan hyvin. Ongelmana on hikoilu, minulla hikoilee jalat todella paljon varsinkin urheillessa ja tämän sienen ilmeisesti sain uimahallista. Hävettää kun nuorella naisella on näin rumassa kunnossa varpaat eikä kesäisin voi käyttää sandaleja. Jos olisi varaa menisin laserkäsittelyyn, sillä kuulemma on jotkut sienestä eroon pääseet. No tietysti varmaan moottorisahallakin eroon pääsisi kun sahaisi nuo 4 varvasta kokonaan irti...
Onko joku päässyt sienestä lopullisesti eroon?
Kommentit (91)
Kynsisienelle kruunu. Nyt tämä vattuilu menee jo liian pitkälle! Saako silsasta kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa varma tapa on selvittää öab.kokeella mikä sieni on kyseessä ja täsmähoitaa se. Apteekin kynsisienilääkkeet toimii usein kunhan malttaa käyttää säännöllisesti ja riittävn pitkän ajan. Jos jommassa kummassa huijaa niin ei auta..
Viljely on siis otettu monta kertaa, mutta ei ole onnistunut jostain syystä. Eli sienen tunnistaminen ei ole onnistunut. En myöskään ole löytänyt apteekin käsikauppalääkkeistä mitään järjellistä ohjetta että mikä auttaa mihinkäkin, siksi olen käyttäynyt vähän kaikkea sekaisin, eli ruokasodalla jalkojen pesua, vetyperoksidia päivittäin, teepuuöljyä ja nyt myös pihkalakkaa ja tietysti kynnen säännöllistä ohentamista viilalla, varsinkin ennen näitä käsittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut greipinsiemenuutetta. Entä ravintohoitoa tueksi.
Toivottavasti vaiva helpottaa.Minulla on nivelpsorin kynsimuutoksia sormien kynsissä. Ravinnon tehokuuri auttaa, mutta ei poista kokonaan. Tai olen toteuttanut liian löysästi. Liian vähäinen uni pahentaa.
Greipinsiemenuutetta en olekaan vielä testannut. Enkä tiedä millainen ravintohoito toimii, minulla on siis myös ruoka-aineallergioita ja se rajoittaa ruokavaliotani jonkin verran. Lääkäristä tosiaan olen saanut vain sisäistä lääkitystä ja sitä ei voitu jatkaa hankalien sivuoireiden vuoksi, ja sen jälkeen lääkärit vaan nostivat kädet pystyyn että voi voi, ei voi mitään sitten.
Vierailija kirjoitti:
No mulla lähti apteekin voiteella ja hemmetin kovalla viilaamisella. Mutta kuten tossa joku sanoi se todellakin pitää tehdä säännöllisesti ja hemmetin kauan.
Meinasin ekalla kerralla lopettaa liian aikaisin ja siellä se sieni vielä jylläs, sitten jatkoin niin että ei ollut enää yhtään sairasta kynttä jäljellä ja voidetta töpöttelin samalla ties kuinka kauan.
Muistatko mikä voide oli? Oliko sinulta tutkittu viljelyillä mikä sienikanta? Oliko sientä monessa kynnessä?
Ettei vain ole psoria? Minunkin kynsimuutoksia hoidettiin sienenä, näyttää ihan samalle, mutta psori se oli ja on edelleenkin. Välillä jyllää enemmän, välillä poiskin. Peitän psorilaikut lakkaamalla kynnet, näin jo 10 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Kynsisieni on pirullinen hoitaa, koska kynsi kasvaa niin hitaasti. Hyvälläkin hoidolla siihen voi mennä jopa vuosi.
Jalkaterapeutti osaisi hoitaa sen pois, mutta sinne ei julkiselta puolelta pääse. Jos haluaa kuitenkin rahaa sijoittaa, niin alan oppilaitoksessa päässee halvimmalla, hoito on n. 40€/kerta, mutta vaatii useita käyntikertoja. Jalkaterapiaa opetetaan Helsingissä ja Savonlinnassa.
Kynsisienen omahoitona on ulkoinen lääkehoito, teepuuöljy, kynsipatjan hionta vesihiomapaperilla, rasvaushieronta, varvasvälien päivittäinen pesu ja kuivaus, päivittäinen sukkien vaihto ja tarpeeksi isot kengät.
Mitä jalkaterapeutit tekevät jotta saavat sienen tuhottua? Varmasti ainakin hiovat sairastuneen kynnen mahdollisimman ohueksi. En kyllä tiedä kehtaisinko mennä tämän jalan kanssa kenenkään hoidettavaksi :( vaikka jollain ihmeen kaupalla lähetteen onnistuisinkin itselleni puhumaan. Toistaiseksi kyllä en ole siis mitään apua tk:sta saanut, vaankuin sen yhden kuurin jota en pystynyt syömään ja epäonnistuneita viljelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Kynsisienelle kruunu. Nyt tämä vattuilu menee jo liian pitkälle! Saako silsasta kanssa?
Majesteetillinen Silsa palveluksessanne!
Onkohan kuninkaallisilla paljonkin sienen rumentamia varpaankynsiä?
Epäonnistunut viljely oli minullakin vastauksena koska se ei ollut sieni vaan psoria
Miehellä oli kaikissa varpaankynsissä. Lääkekuuri ja kaikki kengät roskiin. Sukkien pesu 60 C. Käynti jalkahoitajalla, joka siisti kynnet.
Jos mulle tulisi kynsisieni niin ostaisin canespro nailia. Siinä pikkuhiljaa poistetaan infektoitunut osa kynnestä ja sen jälkeen hoidetaan alta paljastunut iho jollain sienivoiteella. Koko homma ohi noin kuukaudessa. Lääkärien tietokannassa tämä on rinnastettu teholtaan suun kautta otettavaan terbinafiiniin josta täällä olikin puhetta. Asiakkailta myös tullut tästä hyvää palautetta, mutta en ole kyllä itse tosiaan kokeillut.
Farmaseutti
Ei jalkahoitaja vaan jalkojenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynsisieni on pirullinen hoitaa, koska kynsi kasvaa niin hitaasti. Hyvälläkin hoidolla siihen voi mennä jopa vuosi.
Jalkaterapeutti osaisi hoitaa sen pois, mutta sinne ei julkiselta puolelta pääse. Jos haluaa kuitenkin rahaa sijoittaa, niin alan oppilaitoksessa päässee halvimmalla, hoito on n. 40€/kerta, mutta vaatii useita käyntikertoja. Jalkaterapiaa opetetaan Helsingissä ja Savonlinnassa.
Kynsisienen omahoitona on ulkoinen lääkehoito, teepuuöljy, kynsipatjan hionta vesihiomapaperilla, rasvaushieronta, varvasvälien päivittäinen pesu ja kuivaus, päivittäinen sukkien vaihto ja tarpeeksi isot kengät.
Mitä jalkaterapeutit tekevät jotta saavat sienen tuhottua? Varmasti ainakin hiovat sairastuneen kynnen mahdollisimman ohueksi. En kyllä tiedä kehtaisinko mennä tämän jalan kanssa kenenkään hoidettavaksi :( vaikka jollain ihmeen kaupalla lähetteen onnistuisinkin itselleni puhumaan. Toistaiseksi kyllä en ole siis mitään apua tk:sta saanut, vaankuin sen yhden kuurin jota en pystynyt syömään ja epäonnistuneita viljelyitä.
Siis mene ihmeessä ammattitaitoiselle kosmetologille! Et tarvi minkään sortin lähetettä. Kosmetologi osaa käsitellä sienikynnen ja neuvoa kotihoidon. Heillä on siihen tietotaito ja runsaasti kokemusta,ei tarvitse hävetä yhtään. Kynsisieni on todella yleinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vain ole psoria? Minunkin kynsimuutoksia hoidettiin sienenä, näyttää ihan samalle, mutta psori se oli ja on edelleenkin. Välillä jyllää enemmän, välillä poiskin. Peitän psorilaikut lakkaamalla kynnet, näin jo 10 vuotta
En usko että on psori, sillä oli ensin yhdessä kynnessä, sitten levisi viereiseen ja nyt on jo neljässä. Kaikki saastuneet kynnet on samassa jalassa.
Se oli tuo farmaseutin muistama canespron voide, jolla mulla lähti. Oli vaan yhdessä kynnessä eikä ollut mitään viljelyä tehty. Ei kyllä riittänyt kuukausi, ehkä kolmisen kuukautta viilasin ja voitelin sitä. Rasittava homma se oli.
-20
Nykäse Stihl käyntiin, ei tuota paranna kuin moottorisaha
Mulla oli jalkasieni ja ihotautilääkäri ainakin sanoi,että lääkkeitä jalkasienen hoitoon on monia,et jos tää eka ei käy.Mulla onneks kävi.Sen lisäksi sukkien pesu 60 asteessa ja vaihto päivittäin sekä kerran kahdessa viikossa kaikkien kenkien mitä käytti desinfiointi neoantiseptilla.Apteekista saa eikä ihan hirveen kallista.Myös varpaisiin suhkuttelin silloin ku muistin tuota desinfiointi ainetta.Nyt alkaa taittumaan tuo sieni.4kk:tta söin lääkkeitä ja sen jälkeen jatkettiin sukkien pesua ja kenkien desinfiointia,nyt puolitoista vuotta myöhemmin aletaan olla voiton puolella.
Suosittelisin että pyytäisit lähetteen ihan ihotautilääkärille.sieltä varmaan saisit parhaan avun,on se sitten sientä tai psoria tai jotain muuta ...
Kuule, mitä tahansa päätätkin tehdä, niin ota tueksi omenaviinietikka... Tämä ei ole mikään huuhaakonsti, se oli ainoa joka itselläni toimi pahaan jalkasilsaan ja ALKAVAAN kynsisieneen. Jos sulla on kynsisieni noin pahasti levinnyt, niin tuskin sitä omenaviinietikalla pelkästään pois saat (tai no en tiedä, on se niin perhanan täpäkkää tököttiä), mutta varmasti avittaa eroonpääsyssä.
Käytä sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ruokavaliosta sokerit, hiivat ja vehnät minimiin, lisäksi aamuisin ensimmäisenä 1tl luontaistuotekaupan suodattamatonta omenaviinietikkaa lasilliseen vettä. Tämä on huonoksi hampaille, joten suu kannattaa huuhdella hyvin sen jälkeen.
Ulkoisesti voit aluksi ottaa jalkakylpyjä etikkavedessä (aluksi käytin desin etikkaa puoleen litraan vettä) vaikka vartista puoleen tuntiin muutaman päivän välein. Lisäksi tee huuhteluneste, jota liruttelet kynsille ja varpaille aina suihkun jälkeen (älä huuhtele). Tätä varten voit laittaa korkillisen etikkaa pariin desiin vettä, voit säästää samasta seuraavillekin suihkukerroille, ei mene miksikään.
Sitten vielä toisena tehokkaana lääkkeenä oreganoöljy (Candimin), pari tippaa oliiviöljyyn sekoitettuna, tätä hierotaan puhdistettuun kynteen iltaisin ja aamuisin.
Itselläni kynsisieni ei onneksi ehtinyt kunnolla iskeä, se oli vasta sellainen valkoinen homemainen härmä kynnen päällä. Jalkasilsa sen sijaan oli märkivä, eikä lähtenyt Lamisililla eikä Canestenilla.
Onnea matkaan, toivottavasti löydät sopivat lääkkeet!
Mitä kokemuksia pihkalakasta? Tai muista lakoista? Entä tuo canespro, toimiiko laajasti erilaisiin sienikantoihin?
Miksi kynsisieninäyte on epäonnistunut?? Pyydä hoitaja joka osaa ottaa näytteen kunnolla. Ja antibiootit on bakteerilääkkeitä eivätkä siis tehoa sieneen. Jätä noi huuhaakeinot ja ota kunnon sienilääkkeet käyttöön. Joskus hoito voi kestää kuukausia, mut sienilääkkeellä kyllä lähtee
T. Sairaanhoitaja