Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ministeriö: Lastentarhanopettajan pätevyys pois sosionomeilta

Vierailija
20.09.2017 |

Ehdotuksen mukaan jatkossa eroteltaisiin yliopistossa opiskelleet varhaiskasvatuksen kandidaatit sosionomi- sekä lastenhoitajataustaisesta henkilökunnasta. Yo-koulutuksen saaneita tulisi olla vähintään 40%, muuta henkilöstöä 60%. Lastenhoitajaopinnot suorittanut sosionomi olisi titteliltään esim. "varhaiskasvatuksen sosionomi".

Kuulostaa minusta hyvältä. Aina on ihmetyttänyt, miten yli puolta pienemmällä opintopistemäärällä (sosionomin 60 op lastenhoitajaopintoja vs. varhaiskasvatuksen kandidaatin 180 op, josta noin 40 op on kieli- yms. opintoja) on saanut saman pätevyyden.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että ne jotka täällä kommentoivat "lasten kasvatukseen ei tutkintoa tarvita" tai "lastentarhanopettajat vain vaihtavat vaippoja" ovat kyllä kovia kommentoimaan, mutta eivät tiedä asiasta mitään. Ei hajun aavistustakaan siitä, millaista se työ oikeasti on.

Mitenhän sitten sukulaiseni, lto itse, sanoo, että ovat ylikoulutettuja, koska näihin hommiin riittäisi lähihoitajatutkinto ja siihen vähän paperinpyörittelytaitoja lisää. Koki koko yliopistokoulutuksen petkutukseksi heille.

Vierailija
62/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä uutinen. Toivottavasti menee läpi. En mitenkään väheksy sosionomin koulutusta, mutta mielestäni jokaisella lapsella on oikeus lastentarhanopettajaan. Nämä kaksi ovat niin erilaisia koulutuksia, ettei niitä voi edes verrata. Varmasti sosionomillakin on lapsiin liittyvää osaamista, mutta nimike päiväkodissa voisi olla eri, vaikka juuri tuo varhaiskasvatuksen sosionomi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse allekirjoitin tuon sosionomi lto adressin. Ei kai kelpoisuutta voi ottaa pois jo vuosia töitä tehneeltä lto-sosionomilt?

Osa heistä on pk:n johtajia, pk:n vasuvastaavia jne. Vetävät pedagogisia palavereita muille työntekijöille. Perehdyttävät juuri työelämään astuneita. Yhtäkkiä he varhaiskasvatuksen ammattilaiset eivät muka olisikaan päteviä työhönsä?

Kyllähän se töissä oleminen meinaa kyllästyttää, kun pk:n johtajalla ei ole haisua hyvästä pedagogiikasta, eikä osaa sitä johtaa. Pienen keskustelun jälkeen paljastuu, että puikoissa on sosionomi...

Oletko sattumoisin kasv.tiet.kandi? Melkoista sosionomin mustamaalaamista meinaan harrastat. Toiv.ei näy työssäsi, vaan kohtelet työkavereitasi, lapsia ja pomoasi ystävällisesti.

Sosionomit ovat ainakin opiskelleet tiimityötä, yhteisöopintoja joita ehkä sinunkin ehkä olisi pitänyt.

Vierailija
64/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi vaatia varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinto kaikilta jotka aikovat hankkiutua tiineeksi (molemmilta vanhemmilta) koska lapsi viettää vanhempiensa kanssa isomman osan ajasta kuin hoitopaikassa.

Moni lapsi viettää isomman osan VALVEILLAOLOajastaa päiväkodissa. Aamulla ylös, vaatteet päälle, hippulat vinkuen päiväkotiin klo 7 ja kotiin klo 16.55. Ruoka, Pikku Kakkonen, iltapala, pisu, pesu,hammaspesu ja nukkumaan klo 19.30!

Vierailija
65/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että ne jotka täällä kommentoivat "lasten kasvatukseen ei tutkintoa tarvita" tai "lastentarhanopettajat vain vaihtavat vaippoja" ovat kyllä kovia kommentoimaan, mutta eivät tiedä asiasta mitään. Ei hajun aavistustakaan siitä, millaista se työ oikeasti on.

Mitenhän sitten sukulaiseni, lto itse, sanoo, että ovat ylikoulutettuja, koska näihin hommiin riittäisi lähihoitajatutkinto ja siihen vähän paperinpyörittelytaitoja lisää. Koki koko yliopistokoulutuksen petkutukseksi heille.

Hei, minä olen se lto-sukulaisesi ja se, mitä sanoin, oli sarkasmia, mustaa huumoria! Tarkoitin, etten saa tehdä työtäni niinkuin se pitäisi tehdä, vaan jatkuvasti joudun olemaan vellovan ryhmän vahtija, vessattaja, kurahousun pesijä ja lippulapun täyttäjä.

En tiennyt, että otit tosissaan..

Vierailija
66/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala täydennyskursseihin. Vaihdan sosiaalipuolelle samantien kun meidän sosionomien asemaa heikennetään varhaiskasvatuksessa. Sillä sarallakin riittää hommaa enemmän kuin tarpeeksi. Etsikööt ihan rauhassa kasvatustieteen kandeja töihin:)

Vierailija
67/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ala täydennyskursseihin. Vaihdan sosiaalipuolelle samantien kun meidän sosionomien asemaa heikennetään varhaiskasvatuksessa. Sillä sarallakin riittää hommaa enemmän kuin tarpeeksi. Etsikööt ihan rauhassa kasvatustieteen kandeja töihin:)

Mikset? Pienellä vaivannäöllä saisit lisättyä ammattitaitoasi. Itse ainakin haluan olla mahdollisimman hyvä työssäni, ja otan vastaan kaiken mahdollisen lisäkoulutuksen.

Vierailija
68/68 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi kukaan lähtee yliopistoon lukemaan lto:ksi. Luulis että jos on älliä yliopistoon, valitsisi jonkun muun alan, lukisi vaikka opeksi itsensä niin saisi edes normaalia palkkaa.