Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 35-vuotias tosiaan liian vanha äidiksi?

Vierailija
19.09.2017 |

Täällä sanottua. Olen luullut, että äideiksi tulee nykyään yli neljäkymppisiäkin.

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 35, ja lapseni on 15-vuotias. Koen olevani liian vanha saamaan enää lapsia, ja se johtuu siitä että minulla on jo teini-ikäinen tytär. Joku pienen lapsen 35v äiti, tai lapseton lapsesta haaveileva ei varmaankaan koe olevansa liian vanha. Se ei silti poista minun henkilökohtaista tuntemustani siitä että minä olen siihen hommaan jo liian vanha. En ajattele edes kromosomipoikkeamia tai muuta tällaista, vaan oma jaksamiseni ei riitä enää pienen taimen kasvattamista aikuiseksi. Toki jos miulla ei lapsia olisi, varmasti tuntisin jaksavani, sillä mitään fyysistä kremppaa ei ole, eikä 35v ole liian vanha jaksamaan vauva-aikaa. Toki kannattaa muistaa että lapsi on muutakin kuin vauva ja taapero ja alakoululainen. Moni teinin vanhempi varmaan on kanssani ihan samaa mieltä, että uutta teini-ikäistä ei jaksa enää viisikymppisenä, kun kokemusta jo on, ja tietää mitä se ikä voi olla :D

Vierailija
122/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha äiti on fyysisesti riskisynnyttäjä, mutta olen lähipiirissäni todennut, että nuoret ovat henkisesti riskisynnyttäjiä. Jos ei ole ehtinyt edes aikuistua rauhassa, puhumattakaan etsiä sitä parasta mahdollista puolisoa ja lasten isää, ollaan todella riskipolulla, joka useimmiten katkeaa sen toisen synnytyksen jälkeen. Yli puolet pareista eroaa. Voi lapsiraukat!!!!

Jos kummallakaan puolisolla ei ole edes ammattia, perhe on helposti joutumassa sossuperheeksi ja siten veronmaksajien kontolle. Miksi elämän tärkeintä asiaa ei tehdä harkiten ja rauhassa? Miksi?

Toki liian kauan yksin asuneenkin on vaikea muuttaa makeasta elämästä lapsenkakanhajuiseen arkeen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan lapsia, olen nyt 34-vuotias ja erosin juuri eikä uutta hyvää miestä ole löytynyt. Eiköhän tässä vielä löydy tai teen sitten lapsen yksin, kroppani on onneksi iältään ns. Nuorempi. Kuukautiset alkoivat 18-vuotiaana ja muutenkin näytän nuoremmalta.

Tuo logiikka ei valitettavasti päde. Genetiikka on epäreilu siinä, että lukuisien tutkimusten mukaan ne naiset, joilla kuukautiset alkavat myöhemmin, saavuttavat myös hedelmällisen iän lopun janan toisesta päästä nopeammin. Ts. Ei ole mitään legendaa, että osa naisista on luotu "synnytyskoneiksi" ja osalla hedelmällinen aika on 1/2-1/3 siitä mitä ns. superhedelmällisillä. Aikaisin alkaneet kuukautiset korreloivat väestötason aineistoissa pitkään hedelmälliseen ikään.

Vierailija
124/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole liian vanha!

Vierailija
125/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just juttelin eilen ihanan miehen kanssa, ja sain kovasti rohkaisua lapsihaaveessa. Olen 38v. Se on se mikä on ikäloppu kenenkin korvien välissä ja mitä suustansa päästelee.

No ei ihan. Kyllä se on ihan biologinen ikä mikä sen määrittää eikä puheet :D

Vierailija
126/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa kirjoitti:

Vanha äiti on fyysisesti riskisynnyttäjä, mutta olen lähipiirissäni todennut, että nuoret ovat henkisesti riskisynnyttäjiä. Jos ei ole ehtinyt edes aikuistua rauhassa, puhumattakaan etsiä sitä parasta mahdollista puolisoa ja lasten isää, ollaan todella riskipolulla, joka useimmiten katkeaa sen toisen synnytyksen jälkeen. Yli puolet pareista eroaa. Voi lapsiraukat!!!!

Jos kummallakaan puolisolla ei ole edes ammattia, perhe on helposti joutumassa sossuperheeksi ja siten veronmaksajien kontolle. Miksi elämän tärkeintä asiaa ei tehdä harkiten ja rauhassa? Miksi?

Toki liian kauan yksin asuneenkin on vaikea muuttaa makeasta elämästä lapsenkakanhajuiseen arkeen :D

Valtaosa akateemisista on jo 25-vuotiaana korkeakouluopinnoissa tai jopa suorittanut ne. Itse olin 23v esikoisen saadessa terveydenhoitaja.. ja sittemmin jatkoin tuplamaisteriksi kahden lapsen äitinä.

Vierailija
127/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 35, ja lapseni on 15-vuotias. Koen olevani liian vanha saamaan enää lapsia, ja se johtuu siitä että minulla on jo teini-ikäinen tytär. Joku pienen lapsen 35v äiti, tai lapseton lapsesta haaveileva ei varmaankaan koe olevansa liian vanha. Se ei silti poista minun henkilökohtaista tuntemustani siitä että minä olen siihen hommaan jo liian vanha. En ajattele edes kromosomipoikkeamia tai muuta tällaista, vaan oma jaksamiseni ei riitä enää pienen taimen kasvattamista aikuiseksi. Toki jos miulla ei lapsia olisi, varmasti tuntisin jaksavani, sillä mitään fyysistä kremppaa ei ole, eikä 35v ole liian vanha jaksamaan vauva-aikaa. Toki kannattaa muistaa että lapsi on muutakin kuin vauva ja taapero ja alakoululainen. Moni teinin vanhempi varmaan on kanssani ihan samaa mieltä, että uutta teini-ikäistä ei jaksa enää viisikymppisenä, kun kokemusta jo on, ja tietää mitä se ikä voi olla :D

Veit jalat suustani. Näin minäkin koen :)

7&17, nuorekas romukasa 38 v.

Vierailija
128/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan lapsia, olen nyt 34-vuotias ja erosin juuri eikä uutta hyvää miestä ole löytynyt. Eiköhän tässä vielä löydy tai teen sitten lapsen yksin, kroppani on onneksi iältään ns. Nuorempi. Kuukautiset alkoivat 18-vuotiaana ja muutenkin näytän nuoremmalta.

Tuo logiikka ei valitettavasti päde. Genetiikka on epäreilu siinä, että lukuisien tutkimusten mukaan ne naiset, joilla kuukautiset alkavat myöhemmin, saavuttavat myös hedelmällisen iän lopun janan toisesta päästä nopeammin. Ts. Ei ole mitään legendaa, että osa naisista on luotu "synnytyskoneiksi" ja osalla hedelmällinen aika on 1/2-1/3 siitä mitä ns. superhedelmällisillä. Aikaisin alkaneet kuukautiset korreloivat väestötason aineistoissa pitkään hedelmälliseen ikään.

Väestötasolla näin, mutta jokainen on yksilö. Joten ei kannata alkaa ennustaa kenenkään hedelmällisyyttä tällä palstalla yhden muuttujan perusteella.

Vierailija
129/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että aina kun tästä puhutaan, paikalle kerääntyy liuta nelikymppisiä, jotka on upeassa kunnossa ja nuorekkaita, muita samanikäisiä paremmassa kunnossa ja ainakin loistavalla fiiliksellä!

Hienoa, jos nämä samat poikkeukselliset yksilöt saavat esimerkiksi työelämässä ja yhteiskunnassa paljon aikaan.

Vierailija
130/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä saattaa käydä, että lapsenlapset syntyvät, kun olet liki 70 -vuotias. Mutta onko 70 -vuotias nainen nykyään mikään muori? Toki todennäköisesti voi olla sairauksia, jotka vaikuttavat kuntoon, mutta ei välttämättä.

Omat vanhempani ovat 80 -vuotiaina kohtuullisen hyvässä kunnossa ja teräviä päästään. Lapset puolestaan vielä opiskelevat, vaikka ovat kolmekymppisiä. Eivät he uskalla laittaa jälkeläisiä maailmaan, kun ei ole varmuutta työstä ja toimeentulosta.

Periaatteessa viisain ratkaisu olisi muuttaa samaan taloon kaikki. Työttömät lapset ja heidän lapsensa voisivat asua meillä siinä missä vanhuksetkin. Mun ja miehen eläkkeillä maksettaisiin asumis- ja ruokamenot ja muut kustantaisivat esimerkiksi sairauskulut.

Tämä kai se on ihan oikesti tulevaisuuden skenaario monille?

Vierailija
131/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, sinä numero 110. Se, että Ilta-Sanomat uutisoi jostakin tutkimuksesta, ei tarkoita että kyseessä olisi lehden toimituksen itse keksimä tutkimus :) Linkkiä klikkaamalla pääset sen varsinaisen vertaisarvioidun tutkimuksen tiivistelmään. Ihmeellistä tämä nykyaika, eikös vain!

Olisiko sitten fiksumpaa viitata suoraan siihen tutkimukseen, eikä linkata keltaisen lehdistön sensaatiojuttua?

Vierailija
132/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kuukautisesi alkoivat 11-vuotiaana tai nuorempana, saattavat vaihdevuotesi alkaa selvästi muita aikaisemmin. Näin väitetään tuoreessa tutkimuksessa, joka julkaistiin Human Reproduction -lehdessä. Tutkimuksesta uutisoi Huffington Post.  

Naisilla, joiden kuukautiset alkoivat ennen 12 ikävuotta, on 80 prosenttia muita suurempi todennäköisyys ennenaikaisiin vaihdevuosiin. Tällöin vaihdevuodet alkavat ennen 40 ikävuotta, mikä on erittäin varhain verrattuna siihen, että suurimmalla osalla suomalaisnaisista vaihdevuodet alkavat 45-55 ikävuoden välillä."

https://www.radionova.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/a-138154

Vierailija
133/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan wt-äidit ovat saaneet lapsensa 16-24 vuotiaina kouluttamattomina eri isille ja ovat 35-v rapakuntoisia siiderivalaita, joille lapsi siinä iässä mahdottomuus jaksaa. Ainoa ilo on, että omat lapset muuttaa kotoa pian pois, kun ei vaan jaksa eikä ole missään vaiheessa jaksanut. Koko ajan odotettu, että lapsista pääsee eroon.

Vierailija
134/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli läppäistä poskelle jokaista, joka on niin ajattelematon, että luulee että lapset noin vain tehdään. Kaikilla se ei mene niin, että pisteestä A edetään suoraan pisteeseen B. Elämä ei mene jokaisella niin, että tietyllä ikäasteikolla on jokaisella olemassa sopiva parisuhde ja sitten hankitaan lapsia ilman mitään vaikeuksia.

Vierailija
135/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa olla vanhan piian ikä. Pitäis varmaan kapakkaan ja iskeä ensimmäinen vastaan tuleva juopunut vastakkaisen sukupuolen edustaja, jos haluaisi lapsen. Huonolta näyttää..

Vierailija
136/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ikäkeskustelut äiteydestä edustavat tietynlaista nettikiusaamista. On tarve korostaa itseään ja omaa paremmuuttaan ja olla ymmärtämättä muita. Faktahan on se, että kukaan ei voi sitä ikäänsä taaksepäin muuttaa eikä toisaalta myöskään eteenpäin, jos se lapsi on jo tullut. 

Vierailija
137/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsilleni aion sanoa, että elävät ensin nuoruutensa ja vasta sitten hankkivat lapsia. Itse sain esikoiseni parikymppisenä ja kuopuksen ollessani 36. Kuopuksen kanssa osasin nauttia vauva-ajasta aivan eri tavalla. Lapsiani en tietenkään kadu, mutta sitä kadun, että nuoruuteni jäi käytännössä elämättä. 

Joten sinä joka mietit, onko 35-vuotias liian vanha äidiksi niin et todellakaan ole. Saat elää nuoruutesi vapaana ilman vastuuta pienestä ihmisestä ja myöhemmin saat kokea vielä äitiyden. Nauti elämästäsi ennen lapsia!!

Vierailija
138/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsilleni aion sanoa, että elävät ensin nuoruutensa ja vasta sitten hankkivat lapsia. Itse sain esikoiseni parikymppisenä ja kuopuksen ollessani 36. Kuopuksen kanssa osasin nauttia vauva-ajasta aivan eri tavalla. Lapsiani en tietenkään kadu, mutta sitä kadun, että nuoruuteni jäi käytännössä elämättä. 

Joten sinä joka mietit, onko 35-vuotias liian vanha äidiksi niin et todellakaan ole. Saat elää nuoruutesi vapaana ilman vastuuta pienestä ihmisestä ja myöhemmin saat kokea vielä äitiyden. Nauti elämästäsi ennen lapsia!![/quote

Samaa mieltä. Olen omille tyttärillenikin sanonut, että ensin kouluttautuvat ja katselevat maailmaa ja vasta sitten perustavat perheen. 

Vierailija
139/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tosi negatiivinen, lapsikielteinen, kaiku edellisissä viesteissä. Juu, lapsia ei kannata tehdä liian nuorena, mutta ei myöskään liian vanhana. Olen akateeminen ja sain omat lapseni 23- ja 29- vuotiaana, ja elämä lasten kanssa on aina ollut hienoa. Olisi ollut iso riski jättää lasten teko 10v. myöhemmäksi. Aikuisena lapset olen saamut ja hyvässä lykyssä meillä on noin 60v yhteistä elämää edessä. Myös lapseni isoisovanhemmat elävät edelleen, mikä on iso arvo. Jos saa lapset lähempänä 40v, niin hyvä kun omat vanhemmat ovat elossa, saati sitten sen ajan, että lapset oikeasti tutustuisivat omiin isovanhempiin.

Vierailija
140/186 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tosi negatiivinen, lapsikielteinen, kaiku edellisissä viesteissä. Juu, lapsia ei kannata tehdä liian nuorena, mutta ei myöskään liian vanhana. Olen akateeminen ja sain omat lapseni 23- ja 29- vuotiaana, ja elämä lasten kanssa on aina ollut hienoa. Olisi ollut iso riski jättää lasten teko 10v. myöhemmäksi. Aikuisena lapset olen saamut ja hyvässä lykyssä meillä on noin 60v yhteistä elämää edessä. Myös lapseni isoisovanhemmat elävät edelleen, mikä on iso arvo. Jos saa lapset lähempänä 40v, niin hyvä kun omat vanhemmat ovat elossa, saati sitten sen ajan, että lapset oikeasti tutustuisivat omiin isovanhempiin.

Onhan se aika hienoa ja sosiaalista sekä kulttuurista pääomaa, että meillä on neljä sukupolvea naisia elossa suvussamme. Ja minä olen lapseni nuorimpana saanut (23v). Jos edelliset sukupolvet tai minä olisimme saaneet lapsemme 40v. niin tässä ei oltaisi. Ja kyllä, olen 2.polven akateeminen eli ovat tässä suvussa muutkin kouluttautuneet ja hankkineet lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän