Onko 35-vuotias tosiaan liian vanha äidiksi?
Täällä sanottua. Olen luullut, että äideiksi tulee nykyään yli neljäkymppisiäkin.
Kommentit (186)
Sain esikoiseni 35-vuotiaana ja toisen lapseni 38-v ikäisenä. Olisin voinut kyllä haluta aiemminkin lapsia mutta elämäni miehen löysin vasta 32 -vuotiaana. Raskauduin helposti ja voin hyvin molemmat raskaudet, toisessa raskaudessa oli vähän verenpaineet koholla ja pakkolepoa pari pv, siinä se. luulen että olisin saanut kolmannenkin suht helposti, menkat ovat edelleen lähes kellontarkat vaikka olen jo 44v. Olen onnellinen ja kiitollinen että ikäni ei ollut este raskautumiselle ja sain kaksi ihanaa tervettä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen 40 ja raskaana, enkä tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Mutta jos jollakulla on niin surullisesti asiat, että keho on vanhentunut jo kolmevitosena, niin enpä minä voi tuota hänen kokemustaan kiistää.
Sitten jos arvostelijalla ei ole mitään kokemusta keski-ikäisenä elämisestä, ei ehkä hänen juttujaan kannata ottaa tosissaan.
Ihan yhtä vanha se sinun kehosi on, riippumatta siitä mitä itse tunnet ja vaikka kuinka nuoreksi itsesi kuvittelet. 40 vuotias on jo biologisesti vanha synnyttäjä. Piste. Sitä ei kenenkään mielipide tai fiilis muuksi muuta. Ja tästä on turha vetää herneitä nenään. Minulle on ihan se ja sama missä iässä muut ihmiset lisääntyvät. Ärsyttää vain periaatteen tasolla tuo ainainen " olen 45, mutta tunnen itseni parikymppiseksi" - mantra... t: toinen nelikymppinen
Itse asiassa olet väärässä. Juuri nelikymppisenä ihmisten erot biologisessa ikääntymisessä ovat suurimmillaan. Eli toisen keho voi oikeasti olla kaksikymppisen tasolla ja toinen kuusikymppisen.
Miten voi olla liian vanha äidiksi, jos menkat on vielä riesana ja mahdollisuus tulla paksuksi? Hölmöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ainokaiseni 36v. Olin sita ennen varmaan kypsymaton aidiksi. Aika meni matkustellessa ja hipatessa ja hauskaa oli. Sitten oli myos hauskaa kun lapsi tuli, ei ollut enaa kiire minnekaan. Suosittelen ehdottomasti tekemaan lapset mielummin myohemmin kuin aikaisemmin!
Minäkin olen saanut lapseni lähempänä neljääkymmentä. Silti en suosittelisi sitä kenellekään. Jo ihan siitäkin syystä, että kaikilla raskaaksi tulo ei enää tuossa iässä onnistu. Mutta myös monista muista syistä, esimerkiksi se, ettei syntyisi sukupolvien välistä kuilua tai keski-ikäisellä äidillä olisi vaihdevuodet samaan aikaan lasten murrosiän kanssa.
Olen tuo sama joka sai lapsen 36v. Olen nyt 51v ja lapsi taytti juuri 15v. Emme ole kohdanneet mitaan ongelmaan missaan vaiheessa. Kuka nykyaan ajattelee etta 5-kymppinen on vanha , enka suunnittele/aio olla vanha 6-kymppisenakaan ja silloin han on jo omillaan jossain. Aivan paras aika saada lapsi oli minulle 36v! Ei jaanyt mitaan hampaan koloon, kokematta, nakematta nuorena... ja nyt on kaikki energia ja enemmankin viela tehda kaikki mita 15v haluaa.
Mielestäni yli 35-vuotias on vanha vauvan äidiksi, mutta se ei tietenkään sitä tarkoita, etteikö vauvaa voisi hankkia. Itse saan nyt 34-vuotiaana toisen lapseni ja kriiseilen kovasti iästäni. Kriiseilen siitä, että kun lapsi on 20, itse olen jo 54 ja kun lapsi on 40, olen jo 74, jne. Huoleni on se, että olen aina vähän vanha äiti lapsen näkökulmasta.
Oma äitini sai minut 27-vuotiaana ja olen nauttinut siitä, että minulla on nuori äiti. Ja yhä edelleen koen, että minulla on nuori äiti ja meillä paljon yhteistä. Ja on kiva, ettei tarvitse pelätä, että pian äiti jo kuolla kupsahtaisi ikänsä puolesta (toki sitä ei koskaan tiedä, milloin on kenenkäkin aika lähteä). On myös ihana, kun äitini jaksaa leikkiä lastenlastensa kanssa. Pelkään siis sitä, että kun oma lapseni on aikuinen, olen jo ikivanha ja väsynyt "vanhus", joka ei jaksa edes hoitaa lapsenlapsiaan. :/ En ajattele nykyhetkeä, vaan sitä tulevaa.
74 vuotias isäni jaksaa olla lasteni kanssa, mutta 50-v anopilleni lastenhoito on liian raskasta, koska on ylipainoinen alkoholisti. Isäni on täysin terve ja energinen. Äitini kuoli syöpään 39 vuotiaana.
Ikä ei takaa jaksamista. Eikä nuorena sairastumiselle voi välttämättä mitään. Isälläni oli ikää jo omat lapset saadessaan, eikä koskaan ole tuntunu vanhalta tai väsyneeltä.
No äitini sai minut ja siskoni omat lapsensa yli 35-sena, ja kaikista tuli täysin terveitä ilman mitään perussairauksia samoin kuten itsekin "kestivät" synnytykset ongelmitta. Ja nämä henkilöt kun ovat geneettisesti kaikkein lähimpänä minua, niin kyllä itsekin ajattelin ihan huoletta hankkia lapsia sen ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen 40 ja raskaana, enkä tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Mutta jos jollakulla on niin surullisesti asiat, että keho on vanhentunut jo kolmevitosena, niin enpä minä voi tuota hänen kokemustaan kiistää.
Sitten jos arvostelijalla ei ole mitään kokemusta keski-ikäisenä elämisestä, ei ehkä hänen juttujaan kannata ottaa tosissaan.
Ihan yhtä vanha se sinun kehosi on, riippumatta siitä mitä itse tunnet ja vaikka kuinka nuoreksi itsesi kuvittelet. 40 vuotias on jo biologisesti vanha synnyttäjä. Piste. Sitä ei kenenkään mielipide tai fiilis muuksi muuta. Ja tästä on turha vetää herneitä nenään. Minulle on ihan se ja sama missä iässä muut ihmiset lisääntyvät. Ärsyttää vain periaatteen tasolla tuo ainainen " olen 45, mutta tunnen itseni parikymppiseksi" - mantra... t: toinen nelikymppinen
Itse asiassa olet väärässä. Juuri nelikymppisenä ihmisten erot biologisessa ikääntymisessä ovat suurimmillaan. Eli toisen keho voi oikeasti olla kaksikymppisen tasolla ja toinen kuusikymppisen.
Ja lähteeksi tarjoat noinkin tieteellistä julkaisua kuin Iltasanomia? ;) Naisen munasolut ovat yhtä vanhoja kuin nainen itse, koska ne muodostuvat sikiökaudella. 20-vuotiaan munasolut ovat 20-vuotiaita, 40-vuotiaan 40- vuotiaita. Toki kehoaan hyvin kohtelemalla voi "säilyä" paremmin kuin tupakoiva, ylipainoinen tai alkoholia liikakäyttävä kanssasisar, mutta on puppua väittää 40-vuotiaan koskaan olevan biologisesti 20-vuotiaan tasolla. Ainakaan, mitä lisääntymiseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useampi ystävä, jotka on saaneet ekan lapsen / lapsia jopa 40vuoden jälkeen, siis 41-45v. Yhdelläkään ei ole ollut ongelmia raskauden, synnytyksen tai lapsen terveyden kanssa. Kunhan hoitaa neuvolat ym. säntillisesti. Turhaa pelottelua.
Perusharha, jonka mukaan OMA kokemus omasta tuttavapiiristä kumoaa tilastollisen tutkimustiedon.... Yli 40-vuotiaiden kohdalla RISKIT ovat suuremmat. Se ei silti tarkoita, etteikö iso osa yli 40-vuotiaiden raskauksista sujuisi mallikkaasti. Riskiraskaus se silti on, eikä neuvolassa käynti suojaa esimerkiksi kromosomipoikkeavuuksilta mitenkään.
Hei, sinä numero 110. Se, että Ilta-Sanomat uutisoi jostakin tutkimuksesta, ei tarkoita että kyseessä olisi lehden toimituksen itse keksimä tutkimus :) Linkkiä klikkaamalla pääset sen varsinaisen vertaisarvioidun tutkimuksen tiivistelmään. Ihmeellistä tämä nykyaika, eikös vain!
Kyl se on niin jotta mies haluaa siittää nuoria alle kolmevitosia. Ei oikein nua yli kolmevitoset kelpaa kuin mummoiksi
Huvittaa nämä se-ja-se sai terveitä lapsia niin-ja-niin vanhana joten ei ole mitään väliä -julistajat. Tietysti kaikki on mahdollista, mutta mitä järkeä on kieltää moneen kertaan todistetut faktat? Yli kolmekymppisellä ja etenkin yli kolmevitosella on selvästi isommat riskit mm. lapsettomuuteen, keskenmenoihin, raskausdiabetekseen, moniin synnytyskomplikaatioihin ja kromosomihäiriöihin. Logiikka on vähän sama, kuin toteaisi että turvavyö on täysin turha, koska joku on joskus ollut auton kyydissä ilman turvavyötä eikä ole kuollut.
Toivottavasti jokainen lasta odottava ymmärtää, ettei takuuta terveestä vauvasta anneta kenellekään. Vaikka kromosomit olisi tutkittu, kaikkea voi tapahtua ja ilmetä. Se otetaan, mitä luonto antaa, tai muuten kannattaa jättäytyä lapsettomaksi.
Vammaisen lapsen todennäköisyys on kaikilla äideillä 3% ja yli neljäkymppisillä 4%. Lähde: verneri.net.
Jos on edellytyksiä/mahdollisuuksia, niin pyrkisin aloittamaan esikoisen yrittämisen lähempänä kolmea kuin neljääkymppiä.
Hedelmällisyyden osalta tässä on iso ero ja myös fysiikka on usein parempi nuorella. Jos jättää yrittämisen myöhemmälle iälle, on mahdollisempaa ettei sitä lasta saa koskaan.
Usein mies on perheessä naista muutamaa vuotta vanhempi. Naisten keskielinikä taitaa olla noin 80v ja miesten sitä nuorempi. Jos nainen saa lapsen esim 40v+, niin lapsi jää todennäköisemmin aikaisemmin vanhemmattomaksi kun vertaa nuorempaan äitiin.
Mutta aina tosiaan olosuhteet eivät anna myöden lasten saamiseen nuorempana. Eräs tuttava tapasi miehensä ollessaan 35v., ja he saivat juuri esikoisensa naisen ollessa 37v. Nainen ei mielestäni tavallaan ole liian vanha, mutta tavallaan ikää alkaa olemaan jo enemmän. Uskoisin kyseisen pariskunnan haluavan ainakin toisen lapsen ja todella toivon, että he sen saavat. Tässä tapauksessa mies on onneksi vaimoaan kolmisen vuotta nuorempi.
Äitini oli mut saadessaan 41-vuotias, enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä
Mä heitän taas sen hypoteesin, että lapsia nuorempana tekevät ovat geeneiltään sitä sorttia, että raihnastuvat myös nuorempina kuin me pitkäikäisemmät verrokkinsa.
Mä yli viiskymppinen terve teinityttöjen äiti joka ihmettelee tyttäriensä ystävien nuorempien äitien kaiken maailman kremppoja.
Oma lapseni syntyi, kun olin 35-vuotias.
Päivähoitopaikan lasten äidit olivat noin 10 vuotta nuorempia.
Kerran lapseni oma-aloitteisesti toi esiin sen, että olen aika vanha (!). Tätä lausahdusta seurasi srv. kommentti:
"Mutta vanhat äidit ovat paljon lempeämpiä".
Mihin lie verrannut.
Itse haluan lapsia, olen nyt 34-vuotias ja erosin juuri eikä uutta hyvää miestä ole löytynyt. Eiköhän tässä vielä löydy tai teen sitten lapsen yksin, kroppani on onneksi iältään ns. Nuorempi. Kuukautiset alkoivat 18-vuotiaana ja muutenkin näytän nuoremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Ainut syy miksi lapset kannattaa tehdä nuorempana, on se että jaksaa paremmin yöheräämiset. Itse ole 35v. toisen lapsen juuri saanut. Ei sitä öitä enää jaksa niinkuin kakskymppinen.
Ainoa syy on se jos haluaa lapsenlapsia. Olisi kiva nähdä mitä heistä tulee, mutta ei ehdi.