Onko aikuiselle normaalia nukkua päiväunet joka päivä?
Puoliso haluaa ottaa päivittäin 45 minuutin nokoset töistä tultuaan. Kun lapset oli pieniä pidin päiväunia normaalina, kun yöt oli rikkonaisia. Mutta että vieläkin päiväunet, vaikka pienin on jo kolme. Onko normaalia?
Kommentit (67)
sleepatnight kirjoitti:
En tiedä lahjakkaampaa tapaa heittää päivää hukkaan kuin nukkua keskellä päivää.
Ideana onkin, että ei tarvitse nukkua yöllä niin pitkään.
Tä on paras ketju ikinä. Kiitos. Turha syyllistyä päiväunien tarpeesta.
Ap:lle on vissiin yllätys, että töissä voi ahkeroida itsensä todella väsyneeksi.
no really! me ainakin otetaan välillä koko perhe ip-nokoset, vanhemmat+ kaksi koululaista. Hyvin voidaan, ei ole sairauden, masennuksen tms. syy. Päikkyjen jälkeen jaksaa sitten tehdä jotain mukavaa, lähteä harrastuksiin, kokkailla illallista, käydä lenkillä, ostoksilla, leikkiä pihakavereitten kanssa... mitä nyt milloinkin puuhaillaan. Sitten illalla katsotaan yhdessä tv:tä yms. Joo ei olla supersuorittajia varmaan, mutta kyllä siis käydään töissä/koulussa ja harrastetaankin jokainen jotain.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, että työpäivän jälkeen ei saa edes torkkuja ottaa ilman vaimon nalkutusta. voi perkele. Ja sitten ihmetellään, että jotkut tekevät pitkää ilta. Oletteko ajatteletteet että toimistossa voi olla ihan rauhallista nukkua töiden jälkeen se 45 minsaa?
Niin, on tiedossa mistä ne miesten pidemmän ja täälläkin niin mainostetut työpäivät johtuu. Miehet tekee enemmän töitä, my ass...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, että työpäivän jälkeen ei saa edes torkkuja ottaa ilman vaimon nalkutusta. voi perkele. Ja sitten ihmetellään, että jotkut tekevät pitkää ilta. Oletteko ajatteletteet että toimistossa voi olla ihan rauhallista nukkua töiden jälkeen se 45 minsaa?
Niin, on tiedossa mistä ne miesten pidemmän ja täälläkin niin mainostetut työpäivät johtuu. Miehet tekee enemmän töitä, my ass...
Työtä se on, jos siitä maksetaan. En minäkään ole tänään tehnyt töitä kuin pari tuntia, mutta täyden palkan siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä se on, jos siitä maksetaan. En minäkään ole tänään tehnyt töitä kuin pari tuntia, mutta täyden palkan siitä saa.
Harva pitkää päivää tekevä sitä tuntipalkalla tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monille kelpaa ylityökorvaukset.
Minä nukun päikkärit (20min-2h) melkein joka päivä, koska teen aamu- ja iltavuoroa. Väsy tulee päivän aikana, koska herätys joka arkipäivä 3:40. En jaksa ilman päikkäreitä=)
En mä tiedä onko se normaalia mutta mä nukun ainakin. Tosin en nuku siksi että mua väsyttää vaan tylsyyteen. Pääsen töistä klo 15, kotona klo 16, katson pari jaksoa jotain sarjaa dvd:ltä ja syön ja sitten käyn vaan makaamaan sänkyyn/nukun kun en jaksa enää katsoa tv:tä ja muuta tekemistä en keksi. Sosiaalista elämää ei ole.
Pikkulapsiperheessä oma aika ja lepo ovat kortilla joten jos mies ottaa joka päivä nokoset, pyydä sinä saman verran omaa aikaa. Eipä noissa unissa mielestäni mitään outoa ole, jotkut tykkäävät ottaa päikkäreitä. Itse en ole päikkäri-ihminen mutta esimerkiksi äitini tarvitsee kauneusunensa.
Ei. Jos nukkuu normaalit yöunet. Äidilläni oli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja meni aina aamuvuoron jälkeen päiväunille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monille kelpaa ylityökorvaukset.
Saako joku vielä niitäkin 🙄
No en minä kattelisi tuollaista, että ukko tulee kotiin ja painuu unille. Ei vaan pelitä, pitäis ymmärtää että kun on perheen hommannut, ei voi elää kuin vela.
sleepatnight kirjoitti:
En tiedä lahjakkaampaa tapaa heittää päivää hukkaan kuin nukkua keskellä päivää.
Tällaiset kommentit huvittaa aina mielettömästi. Samaan kastiin menevät kommentit siitä, miten ihminen hukkaa päivästään aikaa, jos herää myöhään. Tajuaako näitä kommentteja laukovat taulapäät, että ne tyypit, jotka nukkuvat päiväunia, luultavasti nukkuvat sen tunnin vähemmän yöllä? Joten ei siitä päivästä mene yhtään sen enempää hukkaan. Jos taas herään myöhemmin, niin luultavasti olen mennyt nukkumaankin myöhemmin kuin nämä valittajat.
Lukion jälkeen luin pari kuukautta yliopiston pääsykokeisiin enkä siis käynyt samaan aikaan töissä, sillä halusin lukea ilman häiriötekijöitä ja päästä ensimmäisellä yrityksellä sisään, kuten pääsinkin. Unirytmini oli silloin sellainen, että menin kolmelta yöllä nukkumaan ja heräsin yhdeltätoista aamupäivällä. Aloitin sitten kahdentoista aikaan päivällä pääsykokeisiin lukemisen ja taukojen kanssa lukeminen venyi aina johonkin iltayhdeksään tai -kymmeneen enkä sen jälkeen saanut mitenkään heti unta, kun aivot kävivät täysin ylikierroksilla. Kuntoilin, kuuntelin musiikkia, piirtelin, kirjoitin ja katselin elokuvia ja dokumentteja yms., kunnes kahden kolmen maissa yöllä alkoi väsyttää. Tuo rytmi toimi itselläni loistavasti tuossa elämäntilanteessa.
Ainut raivostuttava seikka elämässäni oli silloinen poikaystäväni (nykyään ex), joka AINA jankutti, miten minulta menee päivä hukkaan, kun nukun niin pitkään. Selitin hänelle useaan otteeseen, että minä nukun päivässä suunnilleen kahdeksan tuntia eli saman määrän kuin hänkin, vaikka nukunkin eri aikaan. Hän oli muka reippaampi kuin minä, kun heräsi jo 7-8 kahdeksalta, muttei ottanut huomioon, että kun hän 11-12 aikaan illalla meni nukkumaan, niin minä kirjoitin, piirsin, tein seuraavan päivän ruokaa valmiiksi tai ripustin pyykkejä, olin tehokas ja ahkera. Tämä ei mennyt millään jakeluun. Aina jos heräilin 11 aikaan ja poikaystäväni ei ollut töissä vaan kotona seuraamassa mihin aikaan herään, hän pääsi nyrpistellen nenäänsä sanomaan, että päiväni valuu hukkaan. Kerran sitten kysyin, että mitä hän on tehnyt nyt tämän neljän tunnin aikana, kun minä vielä nukuin ja hän oli jo "reippaana" herännyt aikaisin. Vastaus: "No tässä koneella mä oon istunut..."
Vierailija kirjoitti:
Puoliso haluaa ottaa päivittäin 45 minuutin nokoset töistä tultuaan. Kun lapset oli pieniä pidin päiväunia normaalina, kun yöt oli rikkonaisia. Mutta että vieläkin päiväunet, vaikka pienin on jo kolme. Onko normaalia?
Täällä unentarpeessa on noin 3 tunnin ero. Itse pärjään mainiosti kuudella, kun toinen on pirteimmillään 9 tunnin jälkeen.
Kannustan kaikkia raskaan ja vaativan työn raatajia nukkumaan päiväunet töistä tultuaan. Siitä hyötyy nukkuja ja toisetkin. Puolisoni nukkuu töistä tultuaan päiväunet, ei ihan joka päivä, mutta silloin kun on todella väsynyt. Eilen hän nukkui vajaan tunnin, herätin hänet illalliselle, ja aterian jälkeen hän oli hyvin virkeä, ja hän tiskasi ja siivosi keittiötä hyvin antaumuksellisesti. Hän oli muutenkin aktiivinen koko illan. Joskus väsyneenä hän taistelee päiväunia vastaan, mutta ilta on väsymyksen takia "pilalla". Usein on huomattu, että pienet päiväunet auttavat myös nukkumaan yöllä paremmin.
Teeppä kolmivuorotyötä tai yötyötä, niin ei ole hukkaan heitettyä ollenkaan.