Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aikuiselle normaalia nukkua päiväunet joka päivä?

Vierailija
19.09.2017 |

Puoliso haluaa ottaa päivittäin 45 minuutin nokoset töistä tultuaan. Kun lapset oli pieniä pidin päiväunia normaalina, kun yöt oli rikkonaisia. Mutta että vieläkin päiväunet, vaikka pienin on jo kolme. Onko normaalia?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee joka arkipäivä töitä 6-14, niin, että usein joutuu jo 4:30 olemaan ylhäällä, niin kyllä on ihan oikeutettua ja välillä ihan pakollistakin ottaa päiväunet. Ne piristää.

Vierailija
22/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Itse olen opiskelija ja jos joudun ennen klo 11-12 menemään koululle niin yleensä tunnen itseni väsyneeksi joskus klo 16-17 aikoihin ja käyn pötkölleni ja yleensä nukahdan siihen. Nukun muutaman tunnin ja sitten on taas pirteämpi olo pitkän aikaa, yleensä aamuyöhön asti jolloin käyn yöunille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kun nukkuu 8 h yössä, niin ei tarvitse mitään päiväunia. Poikkeuksena tietysti, jos on sairas tai kärsii rikkonaisista öistä, esim. vauvan takia.

Olin ennen parisuhteessa miehen kanssa, joka tuli viideltä kotiin, söi ja meni "päiväunille". Nukkui johonkin klo 21 asti ja kukkui sitten aamuyölle asti ja oli aamulla herätessään väsynyt. Ei tuollaista jaksanut katsoa.

Miehellä on selvästi ollut vain täysin väärä työaika. Se on tosi iso ongelma monelle ja on suorastaan traagista että niin moni siihen pakotetaan ilman mitään järkevää syytä.

Itse olin juuri tuollainen kun menin töihin kahdeksaan. Tein tosissani töitä unirytmin muuttamiseksi, mutta lopputulos oli se, että töissä sekä niiden jälkeen olin zombie ja suorastaan vaarallinen univajeessani. Illalla piristyin. Seuraavana aamuna olin entistä väsyneempi. Fysiikka alkoi pettää parissa vuodessa ja muistikuvia noista ajoista ei ole juuri ollenkaan. Ihmisen sisäänrakennetun rytmin muuttaminen ei vain kertakaikkiaan ole tahdosta kiinni.

Nykyisin onneksi saan tehdä töitä kotoa käsin, ja kun unirytmi on luonnollinen niin todella harvoin tarvitsen mitään päiväuniakaan. Tosin onneksi kukaan ei estä, jos sellaiset haluan ottaa.

Vierailija
24/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kun nukkuu 8 h yössä, niin ei tarvitse mitään päiväunia. Poikkeuksena tietysti, jos on sairas tai kärsii rikkonaisista öistä, esim. vauvan takia.

Olin ennen parisuhteessa miehen kanssa, joka tuli viideltä kotiin, söi ja meni "päiväunille". Nukkui johonkin klo 21 asti ja kukkui sitten aamuyölle asti ja oli aamulla herätessään väsynyt. Ei tuollaista jaksanut katsoa.

Minä olen aina ollut aamuväsynyt ihminen ja sillä ei ole väliä olenko nukkunut 4 vai 8 tuntia. Herääminen oli aina hankalaa etenkin kun piti herätä puoli viiden aikaan. Lisäksi illalla en osaa alkaa tarpeeksi aikaisin nukkumaan kun ei yksinkertaisesti väsytä. Sit vaihdoin työpaikalla toiselle osastolle tekemään parempipalkkaista yövuoroa ja tää sopii mulle mielestäni paremmin. Iltavuoro olisi ollut ihanteellisin vaihtoehto, mutta siihen ei ollut tarvetta työntekijöille. Ainut miinus tässä yötyössä on toki se, että itse nukut päivällä kun muut ovat hereillä.

Vierailija
25/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjätkin nukkuu ohjaamossa lennon aikana.

Eivät nuku, pitkillä lennoilla on vaihtomiehitys, jotta lentäjät pääsevät lepäämään.

Ap:lle, voi olla normaalia tai voi olla merkki sairaudesta. Minä nukuin paljon ja olin silti aina väsynyt, kun olin aneeminen. Varmaan kannattaa keskustella, onko puoliso aina nukkunut noin paljon.

Vierailija
26/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ottaa aina töiden jälkeen tunnin nokoset. Työ vaatii jatkuvaa tarkkaavaisena oloa ja se väsyttää.

Vierailija
27/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, että työpäivän jälkeen ei saa edes torkkuja ottaa ilman vaimon nalkutusta. voi perkele. Ja sitten ihmetellään, että jotkut tekevät pitkää ilta. Oletteko ajatteletteet että toimistossa voi olla ihan rauhallista nukkua töiden jälkeen se 45 minsaa?

Vierailija
28/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska paska.

Vierailija
29/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia nukkua päiväunia. Silloin on jossain vikaa: unirytmissä, terveydessä, ruokailussa, työn sisällössä, nukkumaanmenoajassa tms. Monille päikkärit on mukava tapa, mutta se korjaantuu yleensä pienillä muutoksilla, kun ei ole enää mahdollisuutta päikkäreihin kuten pienet lapset. Kukapa ei tykkäisi syödä hyvin ja ottaa torkkuja perään? Arvelisin miehesi pakoilevan lastenhoitoa ja kotitöitä. Onko hän virkeä ja puuhailee omiaan iltaisin, kun lapset nukkumassa? Samalla itse olet menossa nukkumaan jaksaaksesi taas aamulla? Aiemmin oli hyvä ehditus kotitöiden uusjaosta ja sinun lepotuokiostasi miehen torkkujen jälkeen.

Vierailija
30/67 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on ja elämänlaatu on parantanut huomattavasti.

Puolison kanssa otamme 30min. päikkärit, toinen ottaa ennen ruokailua ja toinen ruokailun jälkeen, kun ruoka on valmistunut ja vuorottelemme vuoroviikoin. Lastenhoito ja kotityöt sujuvat paremmin, kun väsymys ei paina.

Vierailija
31/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6h yöunet ja 1-1.5 päiväunet, eli siesta unirytmi on ehdottomasti parempi. Muitakin vaihtoehtoisia unirytmejä voi kokeilla.

Vierailija
32/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsistilta.

Vierailija
33/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6h yöunet ja 2h päikkärit. Sopii mulle.

Vierailija
34/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kumma, että työpäivän jälkeen ei saa edes torkkuja ottaa ilman vaimon nalkutusta. voi perkele. Ja sitten ihmetellään, että jotkut tekevät pitkää ilta. Oletteko ajatteletteet että toimistossa voi olla ihan rauhallista nukkua töiden jälkeen se 45 minsaa?

Ei se minusta kumma ole, että puolison - ap ei tietääkseni ole sanonut, onko kyse miehestä vai naisesta, veikkaan tosin minäkin, että miehestä - päiväunet osuvat kotona kiireisimpään aikaan. Kotiin tultua monessa perheessä aletaan hopulla laittaa ruokaa ja lapset ovat levottomia ja tappelevat keskenään pitkän päiväkoti/koulupäivän päälle.

JOS siinä ei järjestellä hommia uusiksi, toisen vetäytyminen takavasemmalle juuri siihen kiireisimpään aikana on raukkamainen veto sen vastuuta kantavan mielestä.

Mutta olen siitä samaa mieltä, että silloin pitää nostaa kissa pöydälle ja miettiä yhdessä tapa hoitaa lapset ja kotihommat alkuillasta toisin.

Kuten ehdotin, voisi ehkä jakaa sitten sille päikyt nukkuvalle siivous- ja pyykihuoltohommia, joita voi tehdä myöhemminkin illalla. Silloin se ruuan kokannut vaimo saa tietysti sitten puolestaan levätä!

Tai otetaan alkuillasta välipalaa ja syödään vaikka vasta klo 19. Se on normaali päivällisen syömisen aika monessa maassa, eli jos perhe niin päättää, ei ole mikään pakko syödä viideltä.

11

Vierailija
35/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on normaalia. Mieheni on jääkiekkoilija ja päiväunet ovat täysin normaali osa päivää niin hänellä kuin muillakin tuntemillani jääkiekkoilijoilla. Ei sitä ilman lepoa jaksaisi illalla pelata. Muillakin fyysistä tai muuten kuormittavaa työtä tekevillä myös unentarve suurempi kuin kevyemmässä työssä. Tällöin täysin normaalia nukkua päiväunet.

Vierailija
36/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläiselle on aivan sama nukunko kellon mukaan 12h tai alle, kun en nuku sen enempää, kuin max 4h ja sitten pyörin loppuyön heräillen koko ajan.

t: se joka nukkuu joskus lauantaisin kahdetkin päiväunet.

Vierailija
37/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn päivisin kotona syömässä ja otan puolen tunnin torkut. Töiden jälkeen toiset torkut. Näin on mennyt vuosikausia, enkä ole vielä siihen kuollut.

Vierailija
38/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lahjakkaampaa tapaa heittää päivää hukkaan kuin nukkua keskellä päivää.

Vierailija
39/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia. Kun herää aamulla 5 - 7 välillä niin pienet tupluurit päivällä piristää kummasti.

Vierailija
40/67 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu just yöunien määrästä ja unentarpeesta. Itse nukun 7,5 - 8 tuntia yössä ja herätys on 5.30. En nuku päiväunia, sitten en voisi mennä ennen kymmentä illalla nukkumaan. 

Mies sen sijaan ottaa useinkin päikkärit, sillä herää mun työpäivinä tekemään mulle aamiaista vaikka on itse työtön. Tarvitsee enemmän unta kuin minä, sillä sänkyyn mennään samaan aikaan.