Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni pärjäisi vain tuhannella tavaralla?

Vierailija
19.09.2017 |

Tämä alkoi kiinnostaa luettuani aiheeseen liittyvän jutun iltalehdestä. Kerrostaloasuntoon tehtiin ammattijärjestelijän sisustama koti, joka sisältää vain tuhat tavaraa. Olisi kiinnostava tietää, kuinka moni täällä voisi kuvitella pärjäävän tuolla tavaramäärällä arjessa? Kuvittelisin kuitenkin että ihmiset, joilla on noin vähän tavaraa ovat aika harvassa?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla kaikki pärjäis. Eri asia on, kuinka moni haluaa pärjätä noin vähällä. Sillä vähänhän tuo on, jos ihan kaikki lasketaan. Ja perheellisille karsiminen on paljon vaikeempaa kuin sinkuille tai pariskunnalle ilman lapsia.

Vierailija
22/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjäisin tuhannella. Pärjäisin sadallakin, jos pesukonetta, jääkaappia, hellaa yms ei lasketa tavaraksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan tavaraksi? Onko esim. hammasharja, ripsiväri ja uunivuoka tavaroita? Tai vaatteet ja lakanat?

Eivät tietenkään ole. Taidat olla tyhmä. Esim. hammasharja on fantasiaa, ripsiväri painajainen ja uunivuoka vain ajatus äitisi mielessä, kun hän tekee ruokaa. Mikään noista ei ole käsin kosketeltavissa, joten ne eivät siten voi olla esinei

tä.

Vierailija
24/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin harrastuksista, riittäisikö tuo 1000 tavaraa. Tyttäreni harrastaa välillä lasihelmijuttuja, tekee niistä pieniä söpöjä eläimiä ja sellaista (ja joskus suurempia lohikäärmeitä). Jos jokainen lasihelmi lasketaan yhdeksi tavaraksi, niin voi voi.

Vierailija
25/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Olen muuttamassa pian ja suoritan muuton muutaman sadan kilometrin päähän linja-autolla, rinkka selässä ja pari isoa laukkua mukana.

Vierailija
26/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Olen muuttamassa pian ja suoritan muuton muutaman sadan kilometrin päähän linja-autolla, rinkka selässä ja pari isoa laukkua mukana.

No sulla ei kyllä pahemmin ole huonekaluja sitten rahdattavana. Miten sä asut ettei ole mitään mikroa tai edes sänkyä mukana?

Vierailija
27/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään laskin tässä olkkarissa istuessa että täällä on n. 150 tavaraa. Keittiöstä yksinään tulisi varmaan reilusti yli 500 tavaraa. Äkkiä tulisi tuhat täyteen tässä asunnossa.

Vierailija
28/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjäisin, mutta mieluummin en. Minulla on pelkästään kirjoja ja DVDtä monta hyllymetriä (ja kyllä, kaikki ovat säännöllisesti käytössä, jos eivät ole laitan kiertoon), ja käsityö- ja piirustustavaroita on satoja. Vaatetta sen verran että pärjää 2 viikkoa pyykkäämättä jos on pakko, ja niin että pärjään kaikissa elämässäni esiintyvissä tilanteissa ja kaikkina vuodenaikoina. Lisättäköön vielä, että monen tutun mielestä minulla on vähän tavaraa (jos ne kirjat ja leffat jätetään laskuista), kun ei ole erikseen esim. juhal-astioita ja vaatteitakin ostan vaan pakon edessä, meikit mahtuvat pieneen pussukkaan jne.

Joskus luin, että keskimääräisessä suomalsikodissa on noin 10 000 tavaraa joista 70 % jää käyttämättä tai hyvin vähäiselle käytölle. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, lasketaanko esim. lapsiperheessä jokainen Lego yhdeksi tavaraksi, tai muuten vaikka nuppineulat ja ruuvit.

Vierailija
29/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin harrastuksista, riittäisikö tuo 1000 tavaraa. Tyttäreni harrastaa välillä lasihelmijuttuja, tekee niistä pieniä söpöjä eläimiä ja sellaista (ja joskus suurempia lohikäärmeitä). Jos jokainen lasihelmi lasketaan yhdeksi tavaraksi, niin voi voi.

Lasketaankohan jokainen Lego yhdeksi tavaraksi :) Ei tarvi olla edes mikään iso paketti kun 100 pamahtaa rikki.

Vierailija
30/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjäisin. Olen tosin karsinut tavarani niin minimiin kuin pystyn, joten en halua. Olisi kurja joutua luopumaan lempileffoista, -vaatteista tai -kirjoista. Jo nuo yhteensä varmasti tekevät sen tuhat tavaraa minulla.

Vierailija
31/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaankohan jokainen Lego yhdeksi tavaraksi :) Ei tarvi olla edes mikään iso paketti kun 100 pamahtaa rikki.

Mä harrastan palapelien väkräämistä. Tuossahan tuo taas on levällään yksi 1000 palan palapeli. Melko heikkoa olisi, jos en saisi omistaa muuta kuin nuo 1000 pikkupalaa.

Joo. Menee saivarteluksi, mutta jos tällaista ideaa ylipäätään lähtee mainostamaan tai hehkuttamaan, niin pitäisi tarkkaa märitellä yksityiskohdat miten ja mitä lasketaan.

Vierailija
32/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin muuttaessa tavaroitani. Pääsin noin viiteen sataan. Sukkapari oli yksi tavara, samoin kansio joka sisältää useita papereita. Vaatteita on paljon harrastusten ja sairauden vuoksi, samoin lemmikkitarvikkeita, hekin tarvitsevat monta pyyhettä.

En laskenut mukaan elintarvikkeita tai kosmetiikkaa, enkä jaksakaan, en halua ehkä laskemiseen kuluttaa aikaa. Haluan käyttää aikani merkityksellisemmin. Nyt minulla on uudessa kodissani kaikki mikä tuottaa minulle merkitysta ja iloa. Ei ole mitään millä ei ole tarvetta.

Muuttoissa olen luopunut kahdesta kirjahyllystä kirjoineen. Astioita on kahdelle.

Nautin rauhasta ja siivouksen helppoudesta, aikaa jää harrastuksille kun ei tarvitse olla siivoamassa, shoppaamassa tms.

Olen sairas joten asunnon helppous on minulle tärkeää, vaikka ymmärrän että joidenkin mielestä asuntoni on kliininen. Minusta tämä on ihanan harmoninen ja mieleni lepää täällä. Oma tupa oma lupa, en koe tarvetta miellyttää muita mutta enmyöskään koe tarvetta kuunnella asuntoni moittimista joten ne mielipiteet voi pitää ihan omana tietonaan. En minäkään kerro mitä mieltä olen esim. keräilijöiden asunnoista. Nyökkäilen vain ja katselen kiinnostuneena, se on heidän kotinsa.

Henkilökohtaisesti koin kun sairastuin hyvin tuskallisesti ja samaan aikaan koin perheessäni menetyksiä niin voimakkaasti, että minulle on materia, omistaminen jne. menettäneet täysin merkityksensä. Minimalistien innoittamana aloin panostaa asioihin mitkä tuovat merkitystä elämääni.

Terv. hoardereiden lapsi ja lapsen lapsi, pölyn ja saastaisten maalaisaittojen ja -talojen siivouksen vuoksi keuhkosairas(myös muita sairauksia)

Vierailija
33/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies työtön, asuntolainaa jäljellä riittävästi.

Ollaan varmaan yli 3 v karsittu jatkuvasti tavaraa aivan älyttömästi ja viime kesänä tein n inventaarion. Laskin ompelulankarullat yhdeksi , ompelulaatikon yhdeksi sis esim nuppineulat, hakaneulat jne ja päädyin n 5000 tavaraan.

3 hlö.

Olemme mieheni kanssa kumpikin päässeet ripille , ylioppilaaksi, menneet naimisiin, vietimme isot juhlat kun täytimme yht 80 v. Muistorikkaita lahjoja on tullut ja vielä en ole valmis luopumaan niistä.

Peruskivituikut on jo myyty pois.

Ja esim kynttilät kaikki laskin yhdeksi, mutta ruuat, pesuaineet, shampoot jne en laskenut, hammasharjoja laskin 3 kpl ja varastot jätin laskematta.

Vielä voisin luopua n 1000 tavarasta, mutta en koe tarpeelliseksi.

Vierailija
34/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, mutta en näe siinä mitään hyötyä. En osta paljon uusia asioita mutta vanhan ja käyttökelpoisen poisheittämisessä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
35/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt varmaan vähemmälläkin. En tavaroiden määrää laskenut ensimmäisessä kämpässäni, mutta ei sitä kauheasti ollut. Lisäksi turhista veitsistä, haarukoista, lusikoista, laseista yms. olisi voinut hyvin luopua.

Olisi vain tiskannut sen yhden heti käytön jälkeen, niin olisivat olleet heti aina käytettävissä.

Sinkkumies

Vierailija
36/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuhannen palan palapeli. Pitänee heittää kaikki muut romut mäkeen.

Vierailija
37/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1000 tavaraa jo pelkästään makuuhuoneessa. Esimerkiksi meikkipussissa on 15 tavaraa, työpöydällä 50 tavaraa (kyniä, paperia, muistitikku, tietokone, ulkoinen muisti, näyttö, hiiri ja näppäimistö, puhelimen laturi, sakset, klemmareita, lukulasit ja niiden kotelo jne.)

kaverilla on minimalistikoti, joten hän on aktiivinen lainaaja. Käyttämänsä tavarat on siis muiden kodeissa.

Vierailija
38/103 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla alle 500 tavaraa (vaatteet, lakanat, kosmetiikka ja kukkaruukut mukaanlukien). Asun tosin yksiössä. En ole minimalisti, asuntoni vain sattuu olemaan "kotoisan intiimi" ja omaisuutta minulla on oikeastaan aika vähän.

Laskitko ruokailuvälineet erikseen?

Muut astiat?kauhat,kattilat?

Mikrot yms kodinkoneet?

Vessapaperi,topsypuikot,pesuaineet?

Mitä ovat topsypuikot?

Vierailija
39/103 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärkeä voi tietysti käyttää niitä tavaroita laskiessa. Sukat lasketaan sukkapareina. Ei tuhat palapelipalaa vaan yksi palapeli, ei viisisataa lääkettä vaan yksi lääkepurkki. Astiat ja hygieniatuotteet lasketaan erikseen, muutenhan yhdellä ihmisellä voisi olla vaikka tuhat lautasta tai hammasharjaa.

Itseäni mietityttää enemmän kertakulutushyödykkeiden laskeminen.

Veikkaan että jos lasken vain henkilökohtaiset tavarani ja yhteiset käyttötavarat, niin pärjäisin helposti tuolla tuhannella tai alle sen. Mutta kun mukaan lasketaan taaperon lelut (joita ei kuitenkaan ole liikaa) ja miehen henkilökohtaiset hamstraukset, niin en olisi niin varma.

Mitä nyt katsoin tuon ammattijärjestäjän suunnittelemaa asuntoa, niin aika paljon näyttäisi olevan turhaa sisustustavaraa. Minusta olisi mielenkiintoisempaa nähdä täysin minimalistinen koti, jossa olisi vain se mitä ihminen käytännössä tarvitsee.

Vierailija
40/103 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin mutta en halua pärjätä. Mukavaa kun tarvii jonkun johdonpätkän, sokeripalan, työkalun tai ruuvin niin se löytyy. Pennut paskoo seinät niin pikakittiä vaan ja avot! Samoin mukavaa järjestää kesälläkin illanistujausia grillaten niin kuva että välineet löytyy. Harrastan myös monia urheilulajeja ja välineitä ja vastteita niihin löytyy. Muistoesineitä ja satoja vuosia suvussa kulkeneita huonekaluja ja soittimia löytyy. Tylsää tollainen ankeilu.