Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni pärjäisi vain tuhannella tavaralla?

Vierailija
19.09.2017 |

Tämä alkoi kiinnostaa luettuani aiheeseen liittyvän jutun iltalehdestä. Kerrostaloasuntoon tehtiin ammattijärjestelijän sisustama koti, joka sisältää vain tuhat tavaraa. Olisi kiinnostava tietää, kuinka moni täällä voisi kuvitella pärjäävän tuolla tavaramäärällä arjessa? Kuvittelisin kuitenkin että ihmiset, joilla on noin vähän tavaraa ovat aika harvassa?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei lukumäärä ollut sata? Tuhathan on todella monta, en ole varma omistanko nytkään tuhatta esinettä!

Vierailija
2/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan tavaraksi? Onko esim. hammasharja, ripsiväri ja uunivuoka tavaroita? Tai vaatteet ja lakanat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pärjäisi. Kirjoja on vajaa tuhat, nappejakin joku 300.

Vierailija
4/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi kyllä tehdä tiukkaa, jos siihen lasketaan esim kaikki vaatteet, astiat, huonekalut ja tekstiilit. 

Vierailija
5/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraksi lasketaan tässä tapauksessa ainakin kaikki yhteen kerrostaloasuntoon mahtuva käyttötavara.  Tämä kattaa vaatteet, kosmetiikan, hygieniatuotteet, liinavaatteet, astiat, harrastusvälineet, elektroniikan, kirjat, koriste esineet,  kausituotteet, työkalut jne jne. 

Tuo sata on ainakin mahdottoman vähän kun aletaan laskea esim niin, että yksi ihminen tarvitsee ihan minimissään 2 isoa pyyhettä, 2käsipyyhettä, muutama astiapyyhe tms, kaksi juomalasia, pari mukia, lautasia, hammastaharjan, tahnan, kesäkengät, talvikengät....

Vierailija
6/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti silläkin määrällä pärjäisi, mutta olen paljon onnellisempi, kun minulla on paljon vaatteita, kirjoja, astioita ynnä muuta.

Vierailija
7/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan tavaraksi? Onko esim. hammasharja, ripsiväri ja uunivuoka tavaroita? Tai vaatteet ja lakanat?

Kyllä nuo minusta tavaroita selkeästi ovat. Mutta lasketaanko sukkapari yhdeksi vai kahdeksi tavaraksi?

Vierailija
8/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla alle 500 tavaraa (vaatteet, lakanat, kosmetiikka ja kukkaruukut mukaanlukien). Asun tosin yksiössä. En ole minimalisti, asuntoni vain sattuu olemaan "kotoisan intiimi" ja omaisuutta minulla on oikeastaan aika vähän.

Vierailija
9/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjäisin. Eihän sitä opiskeluaikanakaan paljon tavaraa ollut, pariin pahvilaatikkoon ja jätesäkkiin kaikki mahtuivat. En ole koskaan ollut erityisesti vaatteiden tai kenkien perään, en myöskään meikkaa. Lainaan mielelläni kirjastonkirjoja, vaikka onhan noita omiakin kirjoja kosolti.

Olisiko se sitten mielekästä elämää, on eri asia. Minusta on mukavaa, että esim. kaikille vieraille on omat aterimet. Samoin kuuntelen mieluiten musiikkia cd:ltä tai lp:ltä, ja niitä on tuonne hyllyyn kertynyt.

Vierailija
10/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjat voisi laskea pois (niitä on tällä hetkellä viitisen sataa), en usko omistavani tuhatta tavaraa vaikka jokainen sukka laskettaisiin erikseen.

Vierailija
11/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää. Ei meillä olekaan kuin tuhat tavaraa, mun poikkiksella on mun loput kamat.

Vierailija
12/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Mulla on paljon kirjoja, miehellä on lp-levyjä, cd-levyjä ja meillä on myös vielä paljon dvd-levyjä. Noista taitaa tulla jo useampi tuhat. Lasten tavarat..

Yli menis, vaikka laskis 1000/henkilö, luulen. Pelkkiä sukkiakin on varmaan useampi sata...

Vierailija
13/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla alle 500 tavaraa (vaatteet, lakanat, kosmetiikka ja kukkaruukut mukaanlukien). Asun tosin yksiössä. En ole minimalisti, asuntoni vain sattuu olemaan "kotoisan intiimi" ja omaisuutta minulla on oikeastaan aika vähän.

Laskitko ruokailuvälineet erikseen?

Muut astiat?kauhat,kattilat?

Mikrot yms kodinkoneet?

Vessapaperi,topsypuikot,pesuaineet?

Vierailija
14/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti silläkin määrällä pärjäisi, mutta olen paljon onnellisempi, kun minulla on paljon vaatteita, kirjoja, astioita ynnä muuta.

Samaa mieltä. Laitan surutta kirpparille tavaroita, joita en tarvitse ja joista en pidä, mutta en pode myöskään huonoa omaatuntoa siitä, että minulla on mm. paljon kirjoja. Mitä näkee vaikka lehdissä kuvia jonkin sortin minimalistisesti sisustetuista yleensä valko-harmaa-mustista asunnoista, niin minusta ne näyttävät lähinnä ankeilta. Paljon mieluummin asuisin/vierailisin talossa, jossa näkyy paljon omistajalleen rakkaita tavaroita ja joka ei muutenkaan ole ihan tip top.

Vierailija
15/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin kyllä, mutta joutuisin luopumaan aika monesta asiasta jos nyt pitäisi vähentää omat tavarat tuhanteen. Omakotitalossa kun on tilaa niin tulee pidettyä vähän isompia varastoja kulutustavaraa, kuten sulakkeet, lamput, vessapaperit, hygieniatarvikkeet, kuivatarvikkeet ruuanlaittoon, polttopuut (joista varmaan tulisi jo se 1000 klapia täyteen) jne että ei jatkuvasti tarvi ostella uusia.

Vierailija
16/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin pärjäsin todella vähällä, kun hommasin kakkosasunnon työn takia. En halunnut hamstarata ylimääräistä. Tosin vaatteita oli toisessa kodissa lisää, mutta pärjäsin aika vähillä vaatteilla silti ml. jumppavaatteet. Mulla ei ollut edes sohvaa eikä televisiota. Astioitakin tosi vähän, neljän hengen astiat. 

Vierailija
17/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan opiskelemaan muuttaessa ensimmäiset viikot matkassa oli parit vaihtovaatteet, hygieniatuotteet, kahvimuki, lusikka-haarukka, vihannesveitsi, kasari - joka toimi myös syömäastiana ja kelloradio. Ja hyvin pärjäsin. Nyt on tavaraa senkin edestä...

M 38

Vierailija
18/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin hyvinkin pärjätä. Mutta pärjäämiseni olisi myös monesta muustakin asiasta kiinni kuin tavaroiden absoluuttisesta määrästä.

Itsllenä on esimerkiksi ollut elämänvaihe, jollloin kävin asuinpaikassani oikeastaan vain nukkumassa, joten oikeastaan silloin ei tarvinnut juuri mitään asuinpaikassa. - Vaikka toki oli kiva, että vuokraan kuului oikeus käyttää keittolevyä ja suihku j wc löytyi käytävältä. - Onneksi muut  saman huoneen jakaneet olivat siistejä ja yleensä jääkaapista löysi ne tarpeet, mtä sinne olin jättänyt . 

Tai kun muutin opiskelija paikkakunnalleni, niin ensimmäisen syyslukukauden pärjäsin niillä tavaroiklla, mitä kotoa lähtiessäni olin saanut akattua rinkkaani.

Maailamalla asuessani kohatsin perheitä, jotka asuivat asunovaunuissa tai asuntolaivoissa ympäri vuoden ja niin tekee moni suomalainenkin mutta yleensä vain kesäaikaan, eikä taloudelisesta pakosta. Itse olen joskus haaveillut, että voisi olla siistiä asua vaikka joku vuosi kokonaan purjeveneessä. (- Eikös musiiki monitoimimies Edu Kettunenkin tehnyt perheensä kanssa niin).

okunen viikko vai jo kuukausi sitten luin juttua Norjan joukkosurmhaaja Anders Breivigin luksussellistä, joka pysäytti kysymään, että miksi, mitä varten hänellä pitää olla noijni mahdottoman hyvin varusteltu selli  ja itse kyhjötän pienessä yksiössä - joka toki globaalisti on enemmän kuin paljon.

Mutta jos valita pitäsi säilyttäisnkö oman vapauteni vai asuisinko vapauteni menettäneenä lopun ikääni neljänseinän sisällä ei tarvitsiis hetkeäkään miettiä kumman valitsisin.    

Vierailija
19/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Äkkiä tuhat kuulostaa paljolta, mutta jos siihen aletaan laskea lasten lelut yksitellen niin äkkiähän sitä kertyy. Jo värikyniä on varmasti 50 kpl:tta

Vierailija
20/103 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei lukumäärä ollut sata? Tuhathan on todella monta, en ole varma omistanko nytkään tuhatta esinettä!

Kuule, helposti menee tuhat rikki kun monella on satoja vaatteitakin, puhumattakaan jos jokainen haarukka, kynä ja hiuspampula lasketaan erikseen. Ei ole mitenkään epätavallista että ihmisella on 15 paria sukkia ja saman verran alushousuja, t-paitoja, sukkahousuja, housuja ja/tai hameita, kenkiä jne. Astioitakin useimmilla on enemmän kuin yhden henkilön tarpeiksi.