En ymmärrä tuota hallituksen hinkua saada kansa juomaan vahvempia kaljoja ja vapauttaa muutenkin säätelyä
Alkoholin määrä on suhteessa haittojen kasvuun ja kaikki sosterveyden asiantuntijat povaavat haittojen kasvua ja samalla yhteiskunnan kustannukset kasvavat. En ymmärrä, ketä tuo uudistus palvelee.
https://yle.fi/uutiset/3-9839048
Ehkä Kokoomus on huolissaan viinayrittäjistä mutta ei kenestäkään muusta. Nuorten humalajuominen onneksi vähenee koko ajan.
Kommentit (92)
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä vain, niin sitä lauluissakin sanotaan. Ja tottahan tuo on. Jotkut nuorista ystävistäni ovat tulleet kesken hauskan illanvieton itkuisiksi ilman alkoholin tarjoamaa rentouttavaa ja ehkä puuduttavaakin vaikutusta. Tuo jälkimmäinen varsinkin jos "aikuistenlimsaa" on nautittu vähän reilummin.
Arto-vauva, 61 v.
Kyllä nyt maksat poksuu! Sitä vissiin haluuvat
Olen ollut nyt kymmenkunta vuotta absolutisti, joten mulle ihan sama mitä tekee.
Kylläpä ulkosuomalaista naurattaa tuo vouhotus!Mun lähikaupasta saa viiniä ja oluita 24/7 ja niitä mainostetaan kanssa.Maistiaisia lauantaisin-herra siunatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ulkosuomalaista naurattaa tuo vouhotus!Mun lähikaupasta saa viiniä ja oluita 24/7 ja niitä mainostetaan kanssa.Maistiaisia lauantaisin-herra siunatkoon!
Kun asuin Saksassa niin lähimarketti jakoi perjantaisin mainoksia joissa mm. kerrottiin mitkä viinat olivat tarjouksessa.
Miksi Suomi on niin helvetinmoinen takapajula joissain asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin määrä on suhteessa haittojen kasvuun ja kaikki sosterveyden asiantuntijat povaavat haittojen kasvua ja samalla yhteiskunnan kustannukset kasvavat. En ymmärrä, ketä tuo uudistus palvelee.
https://yle.fi/uutiset/3-9839048Ehkä Kokoomus on huolissaan viinayrittäjistä mutta ei kenestäkään muusta. Nuorten humalajuominen onneksi vähenee koko ajan.
Sehän on täysin selvää, nyt kun alkaa jo sokeatkin näkemään, kuinka päättäjät ryöstävät ja orjuuttavat "heidän" kansalaisiaan, täytyy kansalle tarjota väkevämpää juomaa jottei mokoma huomaisi kuinka sitä oikein ku$etettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saada kansa juomaan...? Turha juovan kansanosan on juomisestaan muita kuin itseään syyttää. Juominen on oma valinta.
Alkoholismi aiheuttaa riippuvuutta. Joten ei kaikille "oma valinta"
Täysin oma valinta, ei kenenkään muun.
T. Omavalinta Antti
Kuka se viinaa sinun kurkusta alas kaataa ellet sinä itse? Niinpä. Luuserialkoholistit aina keksii syyn juomiselleen, vaikka sitten Lasolin juomiselle jos muuta ei saatavilla. Alkoholistien heikkoudesta on turha syyttää kohtuukäyttäjiä, joita suurin osa ihmisistä kuitenkin on. Voin ottaa yhden, todennäköisesti en ota. Tämä pitäisi luuserijuomarienkin tajuta.
Ja oksut ylös syömishäiriöiseltä ellei se itse? Sellaiset sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin Saksassa niin lähimarketti jakoi perjantaisin mainoksia joissa mm. kerrottiin mitkä viinat olivat tarjouksessa.
Miksi Suomi on niin helvetinmoinen takapajula joissain asioissa?
Kun nyt vihdoin saataisiin lainmuutos ja lähimarketit pääsisi jakamaan mainoksia, joissa kerrottaisiin mitä viinaa saa halvimmalla! Loppuisi tuo takapajulana olo kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat voimakkaasti vähentäneet juomistaan ja pitävät kännäämistä typeränä. Siksi hallitukselle ja sen sidosryhmille on tärkeää saada tilanne normalisoitua ja nuoret alkoholisoitua ennen kuin se on liian myöhäistä. Uhkakuvana on se, että näiden nuorten aikuistuttua liian harva heistä kärsii alkoholisairauksista ja ennakkolaskelmat sote-uudistuksen tuotosta sijoittajille osoittautuvat liian optimistisiksi.
Sinä ainakin olet juonut pääsi, ei tuollaisia harhoja kukaan terve ja raitis näe.
Juuri siksi, että nuoret polvet ovat fiksumpia alkoholin kanssa kuin vanhempansa ovat olleet, voidaan Suomessakin alkoholia vapauttaa ja siirtyä kulttuurillusesti demarien holhoushelvetistä kohti sivustysvaltioita. Ymmärrän että heikompaa ainesta jännittää, mutta hyvin se menee, usko pois.
Ovatko 784demarit syypäitä alkoholismiisi?
Minulle riittää 363 päivää vuodessa juotaviksi vesi ja kahvi, en ole niin päihteiden vietävissä kuin sinä, joka kaipaat viinanhimosi hillitsemiseen apua poliitikoilta. Kasva jo aikuiseksi ja ota vastuu kulutustottumuksistasi, tai hae apua jostain AA-kerhosta tms. Lapsesikin ansaitsevat suoraselkäisen aikuisen mallin kaltaisesi juopon sijaan. Yritä edes, ties vaikka löytäisit raitistuttuasi töitäkin..
Vierailija kirjoitti:
Sama, terveisiä Tanskasta!
AP siis haluaisi elää totalitaarisessä järjestelmässä? Esim. vanha kunnon Neuvostoliitto tai DDR, olisivat siis hänelle mieleisiä? Olisihan se kiva olla köllötellä, kun joku muu hoitaisi sinunkin puolestasi ajattelun ja päätöksenteon. Orjana on NIIN kiva olla.
Länsimaisessa demokratiassa on yleensä (Suomi on tästä kiva poikkeus) annettu yksilöille vapaus itse tehdä omat valintansa elämäänsä liittyen. Suomessa uskotaan yhä voimakkaasti virkamiehiin ja asiantuntijoihin. Kumpaankaan 'titteliin' ei kuitenkaan vaadita ihan oikeasti asioista tietämistä, mutta sieltä on kuitenkin hyvä heitellä 'virallisia mielipiteitä', joita meidän kansalaisten sitten oletetaan nöyrästi uskovan ja noudattavan.
Ja jos tuohon alkoholipolitiikkaan mennään, niin kas kun esim. eteläisessä euroopassa ostetaan viiniä ihan lähikaupasta, mutta kaikki eivät siellä siltikään kuole 25 vuotiaina alkoholismiin. Mihinkään historiaan ja kulttuurieroihin on aivan turha tässä vedota. Jos moiseen uskoisimme, niin kaikkienhan meidän pitäisi sen perusteella yhä roikkua puissa, ja heilutella häntiämme. Ihminen oppii ja kehittyy, jos poliitikot sen vain sallisivat...
Väärä tie. Ei vapauttamista tarvita.
Samalla tavoin kuin ei tarvita muuta kuin valtion omistamat TV-kanavat, Yle1 ja Yle2. Internettiäkään ei tarvita, lomakkeita saa virastosta.
Hirveä ahneus ihmisillä aina lisää ja lisää. Kertokaa, kuka kuolee jos ei näe sataa kanavaa TV:stä tai pääse Facebookiin?