Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miestä ärsyttää minun helppo arki

Vierailija
19.09.2017 |

Joku voisi varmaan ensimmäiseksi ajatella, että parisuhteessa molempien arjen täytyy olla yhtä kevyttä tai yhtä kuormittavaa, eli vastuut jaetaan puoliksi. No niin minäkin ennen ajattelin, ja selvästi miehenikin ajattelee niin. Mutta miten jakaa arjen raskaus tasaisesti?

Kun tavattiin ja alettiin seurustelemaan niin lähtötilanteemme oli tämä: Minulla helppo ja kevyt työ, josta saan ison palkan. Minulla ei rahahuolia, koska olen niin pitkään tehnyt tuota työtä ja rahaa on kertynyt. En ole syntynyt kultalusikka suussa, vaan ihan uraani panostamalla päässyt tähän asemaan, toki ymmärrän olevani onnekas. Minulla kävi siivooja, koska en tykkää siivoamisesta ja oli ylimääräistä rahaa, ja satun arvostamaan vapaa-aikaa korkealle, samaten käytin pesulapalveluita ym ym, jos jotain hajosi niin tilasin korjausmiehen. Miehellä taas rankka, uuvuttava ja epävarma työ, jossa huono palkka, eikä juurikaan varallisuutta joten jatkuvat rahahuolet vaikka ei tuhlaa ylimääräiseen. Hoiti kaikki korjaukset ym itse tekemällä. No tutustuttiin, rakastuttiin, muutettiin yhteenkin jossain vaiheessa jne, suhteemme on onnellinen ja olemme oikeasti toisillemme hyvin sopivia ja edelleen rakastuneita.

Ei hierrä kuin yksi asia. Miestä ärsyttää minun helppo arki, siis paljon helpompi arki kuin hänen arkensa. Minun työpäivät on keveitä ja kivoja, en niistä uuvu yhtään ikinä ja edelleen siis rahaa tulee paljon. Mies taas on lopen uupunut oman työnsä jälkeen. Teemme siis molemmat matkoineen 10-tunnin työpäivät, ja palaamme kotiin samoihin aikoihin. Miestä ärsyttää jos hän uupuneena joutuu tekemään paljon kotitöitä, kun minä taas "levänneenä" ja pirteänä tekisin vain puolet. No teen välillä kaikki kotityöt sen 10-tunnin työpäiväni päälle samalla kun mies vain makaa uupuneena sohvalla siinä vieressä, se taas ei tunnu minusta reilulta. Miestä ärsyttää se, että on niin epäreilua, että minun työ on niin kevyttä ja hänen työ niin rankkaa. Miestä ärsyttää se, että hän "joutuu" korjaamaan kotona asioita uupuneena. Minun ratkaisu olisi ostaa taas se korjausmies ja siis maksaisin sen tietenkin, mutta se ei miehelle käy, koska hänelle on jokin kunnia-asia hoitaa asiat itse. Ja hän tarvitsee minut usein avuksi siihen hommaan, esim. pitämään jotain asiaa suorassa tai ylhäällä tms. Vapaa-aikani on vähentynyt huomattavasti sinkkuaikoihini verrattuna, koska arki syö sen nykyään. Eihän sen niin pitäisi olla, kun lapsiakaan ei ole.

Mitä tehdä sille, että miestä ärsyttää minun helppo arki? Miten muka jakaa arki tasaisesti?

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäähän sinuakin miehen arki, kun joudut pitelemään asioita. Jos et laske yhdessä tekemistä vapaa-ajaksi, niin kannattaa erota.

Sinkkumies

Vierailija
122/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti miestä ei raskaan työpäivän jälkeen pikkusotkut haittaisi. On tärkeämpää levätä kovan työn jälkeen, jotta jaksaa viikon loppuun kuin keskittyä epäolennaisiin.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, että et vaan palkkaa siivoojaa kun ei se ole mikään iso juttu, jota pitäisi mieheltä anella. Kun itse vielä maksat. Välillä ihmettelen kun naiset on niin munattomia.

Juuri näin! Jos rahaa on ja sinkkuasunnossakin maksaa siivoajan, niin miksi ei maksa sitä sitten yhteisessä asunnossa. Kusipäisyys tulee naisessa esiin ennemmin tai myöhemmin.

Sinkkumies

Vierailija
124/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis tilanne on se, että ihan kuin minun pitäisi tuntea jotenkin huonoa omaatuntoa "helposta elämästäni". No en tunne. Mutta minua jotenkin syyllistetään siitä että pääsen niin helpolla, kun samalla parisuhteen toinen osapuoli ei pääse helpolla vaan elämää todella ylikuormitettua arkea. Ap.

Miehesi ei taida olla ihan henkisesti aikuinen. Muuten hän ymmärtäisi, että hänen raskas arkensa on tulosta hänen omista valinnoistaan, ja että hänellä myös on vapaus valita toisin. Hän pakottaa sinut äidin rooliin, tekemään päätökset. Eli joudut tilaamaan sen siivous- ja korjauspalvelun miehen napinasta huolimatta. 

Pohjimmiltaan kyse on tietysti hänen kateudesta sinun suurempaa varakkuuttasi kohtaan.

Tuon väittäminen on vähän kuin väittäisi että kehitysvammainen on laiska kun ei päässyt lääkikseen. Ihmiselämän valinnat koostuvat lähinnä siitä miten suhtautuu elämänsä eri tapahtumiin. On illuusio että tekemällä voit vaikuttaa omaan menestymiseesi.

Muutoin meillä olisi kehitysvammaisia lääkäreitä.

Vierailija
125/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, että et vaan palkkaa siivoojaa kun ei se ole mikään iso juttu, jota pitäisi mieheltä anella. Kun itse vielä maksat. Välillä ihmettelen kun naiset on niin munattomia.

Juuri näin! Jos rahaa on ja sinkkuasunnossakin maksaa siivoajan, niin miksi ei maksa sitä sitten yhteisessä asunnossa. Kusipäisyys tulee naisessa esiin ennemmin tai myöhemmin.

Sinkkumies

Koska sen mies ei halua, menee viimeinenkin miehisyyden tunne, kun avovaimo maksaisi omasta pussistaan. Äijähän se itse kusee nilkkoihinsa.

Vierailija
126/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa ettö työ on helppoa.. valita välillä! Mitä jos vaikka kerrot että teille tuli organisaatiomuutoksia ja työnkuva muuttuu rankaksi ja stressaavaksi. Jos ei kerta ymmärrä muuten alkaa tekemään kotitöitä. Siinä tapauksessa valkoinen valhe on ihan ok

Vierailija
127/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kertoa ettö työ on helppoa.. valita välillä! Mitä jos vaikka kerrot että teille tuli organisaatiomuutoksia ja työnkuva muuttuu rankaksi ja stressaavaksi. Jos ei kerta ymmärrä muuten alkaa tekemään kotitöitä. Siinä tapauksessa valkoinen valhe on ihan ok

Sitten kannattaa palkata siivoaja, jos on kaksi burnoutin partaalla.

Vierailija
128/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tröllissä on tarkoitus haukkua miehiä. Ei puhua totuuksista.

Vierailija
129/168 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, ettet halua siivota ja palkkaat sen siivoojan. Siivotkoon mies sen, mitä "löytää" siivoojan jäljiltä.

Jos on rahaa, siivouksen ulkoistaminen on mitä järkevintä. Samalla työllistyy joku.

Vierailija
130/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kyse voi olla myös siitä, että mies kuormittuu sinua helpommin. Jos olen 10h töissä matkoineen, oon väsynyt vaikka olisi kevytkin työpäivä. Toiset kestää paremmin, ja sä oot voittanut siinä geenilotossa. Oma mies taas tekee pitkää päivä ja raskasta duunia ja jaksaa silti heti alottaa kotityöt. Kannattaa pohtia omaa kuormittuneisuutta, lähinnä miehen, ja miettiä mikä auttais. Pieni lepo heti töiden jälkeen? Ulkoilu? Ja jättää raskaimmat kotityöt miehen osalta viikonlopulle. Ja oikeesti niinkin yksinkertainen asia, et ruokavalio ja vitamiinit on kunnossa. Olin viime talvena ihan loppu, en saanut enää edes nukuttua. Ostin tähän tarkoitettua luontaistuote valmistetta. Lumevaikutus tai ei, mutta sain taas nukuttua ja jaksoin tehdä muutakin kun töitä.

Vierailija
131/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt miettiä, että jos minä olisin joku rankkaa vuorotyötä ja fyysisesti raskasta työtä tekevä vaikkapa pienipalkkainen lähihoitaja, ja mieheni vaikkapa kevyessä työssä oleva toimitusjohtaja, niin miten tilanne pitäisi silloin ratkaista. Luultavasti niin, että minä siirtyisin tekemään vain päivätyötä ja ehkä osa-aikaisesti, ja miehen hyvä palkka riittäisi edelleen kattamaan kaiken, mutta kumpikaan ei enää joutuisi olemaan ylikuormittavassa työssä ja molempien arki olisi ns. yhtä helppoa. Mies ei kuitenkaan kuulemma halua siirtyä osapäivätyöhön. Ap.

Ihan kommenttina vaan että toimitusjohtajan työ on kyllä hivenen kuormittavampaa kuin lähihoitajan. Siinä painaa järkyttävä henkinen kuorma koko ajan kun tietää että on yksin vastuussa aivan kaikesta.

Toimitusjohtajan työ? Sehän voi olla mitä vaan, siivoojan tai vaikka lakimiehen työtä. Jokainen voi olla toimitusjohtaja joka yrityksen perustaa. Vaativuus on ihan siitä kiinni minkä yrityksen perustaa.

Vierailija
132/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oiskohan miehen aika etsiä itselleen uusi duuni? Duuni ylikuormittaa, kun se ei motivoi eikä siitä pidä. Ei tuohon muuta vaihtoehtoa ole. Ihan sama miten arjen jakaisitte, miestä ketuttaa silti 24/7. 

No tämähän sen ratkaisisi tietenkin. Mutta mies ei ole saanut uutta duunia, vaikka on jo vuosia etsinyt. Eikä sen koulutuksilla kevyitä kivoja duuneja taida olla:( . Kuulemma ei enää koulunpenkille halua. Ap.

No sitten terapiaan.

Mulla on raskas vuorotyö, joka syö ihmisen jos sen antaa syödä, mutta käytyäni terapiassa olen oppinut suhtautumaan kevyemmin työhöni ja elämääni.

Kuulostaa vaan siltä että miehesi ihaili kevyttä asennettasi koska hänellä itsellään ei sitä ole, mutta nyt yrittää vetää sinut samaan liemeen kanssaan koska ei ole osannut asennettasi ottaa itselleen.

Suhteen kannalta hankala tilanne. Muutos teidän täytyisi tehdä jotenkin yhdessä mutta ei missään tapauksessa niin että sinäkin alat surkeaksi murjottajaksi.

Ehkä ihan ekaksi se lepo miehelle, mutta niin että se todella nukkuu: ei tule mitään siitä että sinä huhdot kotiorjana kun toinen tuijottaa telkkaria tms.

Sitten kun se on nukkunut kylliksi, niin muutoksia arkeen ja ruokavalioon: kannattaa kokeilla kaikkea ja pitää se mikä tuntuu toimivan.

Väsynyt ei juuri muuhun kuin kiukutteluun taivu, joten lepo olisi tässä mahdollisesti se toimiva ensiaskel.

Vierailija
133/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kummatkin tekevät 10-tuntisia työpäiviä, niin kummatkin voivat hyvällä omallatunnolla arkisin työn levätä kun on kysessää kahden aikuisen huusholli.

Jos AP:tä ei väsytä niin tekee niita juttuja joista tykkää ja antaa miehen olla myös niinkuin tykkää.

Tai sitten vaan viettävät stressitöntä kotiaikaa oleillen ja jutellen.

Muuten, eihän se meis edes näe tai tiedä sitä siivoojan olemassaoloa, jos se on asunnossa sinä aikana kun olette töissä. Eihän se käy edes joka päivä, yleensä kait kerran viikossa riittää?

Pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys ei ole niin iso homma vaikka sitten tekisit sen itse kun se on päivän ainoa kotityö. Siis silloin kun on se siivooja tekemässä muut siivoushommat.

Arkisin voi ruokajtut tehdä niin vaivattomaksi kuin itse lystää ja viikonloppuisin sitten syödä paremmin tai mennä ulos syömään kun on varaa.

Heh, en köyhänä näe ongelmaa: rahalla saa melkein mitä vain palvelua ja itse käyttäisin surutta kaiken rahalla satavan avun mitä tarvitsisin tai haluain, että en itse halua tehdä. On se sen arvoista jos tulosksena on parisuhteen hyvinvointi.

En usko, että mies siitä loppupeleissä ottaa nokkiinsa kun vain ilman mitään isoja draamoja palkkaat sen siivoojan tekemättä siitä mitään numeroa. Ei ehkä edes huomaa vähään aikaan.

Et enää neuvottele vaan teet sen hiljaa itseksesi.

.

Vierailija
134/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuneena ja elämään pettyneenä minun on pakko kysyä, että millä alalla toimit? Mikä on ammattisi, työnimikkeesi?

Vierailija
135/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oiskohan miehen aika etsiä itselleen uusi duuni? Duuni ylikuormittaa, kun se ei motivoi eikä siitä pidä. Ei tuohon muuta vaihtoehtoa ole. Ihan sama miten arjen jakaisitte, miestä ketuttaa silti 24/7. 

No tämähän sen ratkaisisi tietenkin. Mutta mies ei ole saanut uutta duunia, vaikka on jo vuosia etsinyt. Eikä sen koulutuksilla kevyitä kivoja duuneja taida olla:( . Kuulemma ei enää koulunpenkille halua. Ap.

No sitten terapiaan.

Mulla on raskas vuorotyö, joka syö ihmisen jos sen antaa syödä, mutta käytyäni terapiassa olen oppinut suhtautumaan kevyemmin työhöni ja elämääni.

Kuulostaa vaan siltä että miehesi ihaili kevyttä asennettasi koska hänellä itsellään ei sitä ole, mutta nyt yrittää vetää sinut samaan liemeen kanssaan koska ei ole osannut asennettasi ottaa itselleen.

Suhteen kannalta hankala tilanne. Muutos teidän täytyisi tehdä jotenkin yhdessä mutta ei missään tapauksessa niin että sinäkin alat surkeaksi murjottajaksi.

Ehkä ihan ekaksi se lepo miehelle, mutta niin että se todella nukkuu: ei tule mitään siitä että sinä huhdot kotiorjana kun toinen tuijottaa telkkaria tms.

Sitten kun se on nukkunut kylliksi, niin muutoksia arkeen ja ruokavalioon: kannattaa kokeilla kaikkea ja pitää se mikä tuntuu toimivan.

Väsynyt ei juuri muuhun kuin kiukutteluun taivu, joten lepo olisi tässä mahdollisesti se toimiva ensiaskel.

Tässäkin on totuutta. Työkaverini ja minä teemme tasan samaa työtä, hänellä on lyhyt työmatka, minulla pitkä. Hän on aina loppuunväsynyt ja kiukkuinen, minä en. Hänellä on asenne, että työ on syvältä jostakin ja rasittavaa ja kuluttavaa ja väsyttävää. Minun mielestäni työni on ihan mukavaa. Ei tämä varmasti kenenkään unelma-ammatti ole, mutta siisti toimistotyö kuitenkin. Toki jotkut päivät ovat raskaampia kuin toiset, mutta selvästi asenne vaikuttaa. Meitä on yhteensä 6 henkilöä jotka tekvät samaa työtä, ja vain tämä yksi on koko ajan kuolemanväsynyt. Vain tämä yksi tuijottaa vain työnsä negatiivisia puolia.

Vierailija
136/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan kysymyshän on siitä, että mies on tyytymätön omiin nuoruuden valintoihinsa. Hän vertailee itseään sinuun ja olet hänen silmissään menestynyt paremmin elämässäsi. Miestä harmittaa. Se, että sinä kykenet palkkaamaan ulkopuolista apua, voi olla miehelle muistutus omista epäonnistumisista. Eli miehen kannattaisi miettiä, haluaako hän jatkaa työskentelyä nykyisellä alalla vai tyydyttäisikö ja motivoisiko joku muu työ enemmän. Teillä ei ole lapsia ja sinulla on hyvä palkka, joten miehen lisäopiskelut olisivat ehkä mahdollisia? Tietysti, jos hän sitä itse haluaa.. Mutta jos miehesi on kovin jääräpäinen, niin tähänkään hän tuskin suostuu, koska ilmeisesti se on kunniakysymys. Jos hän toivoisi olevansa toisella alalla ja työ ei motivoi, niin silloin hänen tulee uskaltaa tehdä muutos, eikä syyttää sinua ja uhriutua.

Vierailija
137/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
138/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miehen kannattaisi käydä lääkärissä tarkistuttamassa veriarvot, ettei hänellä ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, anemiaa tai jotain muuta sairautta. Uupumus ja väsymys voi johtua myös muusta kuin työstä. Onhan miehelläsi terveet elämäntavat? Syökö hän terveellisesti ja ulkoilee riittävästi? Onko hänellä harrastuksia tai teillä yhteisiä harrastuksia?

2. Miehen kannattaa miettiä myös työpaikan tai alan vaihtoa. Opintovapaan kautta mies saisi pienen hengähdyshetken työstään. Työvoimatoimistoissa on käsittääkseni ammatinvalintapsykologeja, jotka antavat uraohjausta. Sitä kautta mies voisi löytää mielekkäämmän työn. Jos haluaa muutosta elämäänsä, pitää uskaltaa astua epämukavuusalueelle ja tarttua uusiin haasteisiin. Se vaatii myös kovaa työtä. Mies voi jatkaa valittamista ja elää katkerana tai sitten tehdä asialle jotain.

3. Sinä voit sanoa miehelle, että et jaksa siivota yksin koko huushollia. Tilaa siivoja ja maksa se. Et tarvitse siihen miehen lupaa. Siivooja voi käydä työpäivän aikana ja kun tulette töistä teitä odottaa puhdas koti.

Kokemuksesta voin kertoa, että kotitöiden määrä triplaantuu sen jälkeen kun saatte lapsia. Asioille kannattaa siis tehdä jotain nyt heti!

Vierailija
139/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-)

Vierailija
140/168 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, tämähän on ihan selvä trolli ja kukaan ei tässä ketjussa ole sitä vielä tajunnut?

Kaikkea tekin uskotte. Työ, joka matkoineen 10h/päivässä, rahaa tulivii ovista ja ikkunoista, koska niin hyvä liksa - eli siis vaativa työ. Silti ap ei ole ikinä väsynyt työhönsä, ei leipääntynyt, kyllästynyt, stressaantunut oletettavasti vastuullisesta työstä, josta saa ison palkan ja tehnyt sitä monta vuotta. Kaikki on ap:n työssä kun pilvillä tanssimista, just joo.

Minä teen työkseni intohimoani, on kevyttä henkisesti,  mutta koska olen oikea ihminen niin tulee kyllä kausia kun kaikki maistuu puulta- sillä ihminen on sellainen, työ mitä tekee vuosikausia ei ole unelmissa leijumista 24/7, varsinkin kun on iso palkka ja oletettavasti vastuuta.