Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordean tunnuslukulaite!

Vierailija
19.09.2017 |

Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.

Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.

Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.

Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.

Kommentit (194)

Vierailija
21/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta puhelimen tunnuslukusovellutus ja yleensä verkkopankin käyttö puhelimessa ovat paljon elämää helpottavia ominaisuuksia. 

Sen sijaan tunnuslukulaite on tehty liian pieneksi ja lukujen näkeminen vaatii hyvää näköä. Harmi, koska suurin osa käyttäjistä lienee vanhuksia (tai muuten yksinkertaisia, sorry). Isovanhemmilla tuo käytössä ja vaatii minultakin tarkkaavaisuutta, kun joskus olen laskuja heidän puolestaan maksanut. 

Vierailija
22/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean tunnuslukusovellus toimii ihan tuurilla. Todella ärsyttävää.Siksi olen kahden pankin asiakas,ainakin saan siirrettyä rahaa/maksettua laskut jos on pakko.

Kyllä minulla Nordean tunnuslukusovellus on toiminut ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pulassa appiukon kanssa tämän asian suhteen. Ei ole varmasti ainoa ikäihminen, joka on ihan kuutamolla. Mobiilina vanhusten Doro, joten sai pankista sen tunnuslukuvekottimen. Olen vakuuttunut siitä, että toi laite on itse s*atanan keksintö. Hankala käyttää, jopa tällaisen keski-ikäisen.

Appi osaa juuri ja juuri käyttää verkkopankkia, tai siis osasi ennen tätä tunnusluku-uudistusta. Nyt ei mene jakeluun millään, vaikka ollaan kirjoitettu paperille vaihe vaiheelta ohjeet, miten laskut maksetaan. Tuossa vaan kun pitäisi olla suht. nopea, muuten koko systeemi heittää käyttäjän pihalle. Nopea ja ikäihminen: onko sellaisia?! Ei saa laskua millään maksettua riittävän nopeasti tunnuslukuja näpyttelemällä ja joutuu aloittamaan laskunmaksun aina vain uudelleen.

Itselläni tilit toisessa pankissa, jossa ei tarvitse samaan malliin säätää kuin Nordean verkkopankissa tunnuslukujen kanssa. Appiukon kun saisi vaihtamaan pankkia, niin onnistuisi se laskujen maksukin. Vaan kun tuo on ikänsä ollut (edesmenneen) SYP:n asiakas, niin ei vanhana tervaskantona suostu pankkia vaihtamaan, saati vaihtamaan laskuja e-laskuiksi ja laittamaan laskut automaattisesti maksuun. Huokaus!

Vierailija
24/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea mobiilipankki ja tunnuslukulaite ovat vähän samaa kuin digiboxi muinoin. Hirveän keuhkoaminen hetken aikaa - parissa vuodessa jo antiikkinen viritelmä. Sanokaa mun sanoneeni!

Vierailija
25/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea mobiilipankki ja tunnuslukulaite ovat vähän samaa kuin digiboxi muinoin. Hirveän keuhkoaminen hetken aikaa - parissa vuodessa jo antiikkinen viritelmä. Sanokaa mun sanoneeni!

Paljon mahdollista. Mutta niin kauan kuin tuota käytetään/joutuu käyttämään, on kätevä.

Vierailija
26/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöä. AP käyttää täynnä tietoturva-aukkoja olevaa "älypuhelinta". Jos se tunnuslukulaite ei sovi sinulle, niin vaihda pankkia. 

Minusta uusi sovellus on näppärä. Nordealla on tuollainen ja S-pankilla. Ei tarvitse kantaa mitään lippulappusia mukana. 

Vierailija
27/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi tunnuslukusovellus on käytössä ihan tosi kätevä, suosittelen!

Ei tarvitse pitää mukana eikä kaivella erikseen sitä tunnuslukukorttia. Voi hoitaa pankkiasioita, maksaa nettiostoksia, tunnistautua palveluihin (esim. vakuutusyhtiö, Kela, Trafi, Vero, yms. yms.) missä vaan tunnuslukusovelluksen avulla.

En enää vaihtaisi pois.

Pitäis kuitenkin sitten aina kuljettaa mukana se koko laite (puhelin/tabletti) jossa tuo sovellus on.

No sanottakoon, että minulla on lähes aina puhelin mukana. Siis ainakin tilanteissa, joissa pitäisi pankkiin päästä. 

Itseäni ärsytti kuskata niitä tunnuslukulappuja mukana. 

Vierailija
28/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sinä veikkaat seuraavaksi vaihtoehdoksi?

Vierailija
29/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vinkumista taas. Jos et halua asentaa sovellusta puhelimeen, etkä käyttää tunnuslukulaitetta, niin vaihda pankkia. 

Vierailija
30/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä aikani kuluksi tyhjentänyt iphonesta kuvia. Lopulta kaikki hävisivät! Toivon kuitenkin, että osasin sitä ennen varmuuskopioida, vielpä siirtää muistitikulle materiaalia. Olen erittäin kömpelö/tumpelo tekniikan kanssa. Nyt on tilaa päivitykselle, että saan  - helvetti - tunnuslukusovelluksen käyttööni. Jota en alunperin halunnut. Nyt minulle pakkosyötetään tekniikaa. Olen kuin jukuripäinen Jukolan Jussi, joka ei, kertakaikkiaan ei, halunnut oppia lukemaan.....;D.

Mutta tiedostan ikääntymiseni. Vielä on kai mahdollista käyttää aivojaan.

Silti olen sitä mieltä, että Nordean lapsellinen tunnuslukulaite sekä pankkisovellus pitäisi olla vapaaehtoista toimintaa. Nyt iso osa Nordean asiakkaista nöyrtyy pakon edessä - ja kiristelee nyrkkejä taskussa. On uskomatonta, miten vaikea on Suomessa sanoa  mielipiteenään, että "EI, en välitä teknistä laitteista".

31/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vinkumista taas. Jos et halua asentaa sovellusta puhelimeen, etkä käyttää tunnuslukulaitetta, niin vaihda pankkia. 

Pankkipalveluiden kehittäminen asiakasystävällisempään suuntaan ei ole siis vaihtoehto? Tuo Nordean uudistus on ollut täysi floppi, mitä ikäihmisiin tulee. Tunnuslukusovellukseen en osaa ottaa kantaa, kun en itse ole Nordean asiakas.

Vierailija
32/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jotenki ahdistaa että pitäis laittaa tuo sovellus tai sitten joku hemmetin tunnuslukulaite. On käyny mielessä pankin vaihto vaikka aina ollut tili nordeassa. Olen siis ihan teknologiasta kiinnostunut nuori ihminen, mutta haluaisin käyttää mieluummin sitä tunnuslukukorttia, se on niin helppo ja kätevä.

Kerro nyt miten se paperiläpyskä on helpompi käyttää? 

Oletettavasti sinulla on puhelin usein mukana? Näin ollen on yksi asia vähemmän kukkarossa tms. Ja jos käyttää pankin mobiilisovellusta, niin tunnuslukusovellus aukeaa itsestään. 

Itse en tykännyt Nordean tunnuslukulistasta, koska usein tuli käytyä pankissa tilanteessa, jolloin ei ollut kynää yms. mukana ja usein sitten piti syöttää useaan kertaan tunnus, jotta löytyi oikea.

Vierailija
33/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkipalveluiden kehittäminen asiakasystävällisempään suuntaan ei ole siis vaihtoehto? Tuo Nordean uudistus on ollut täysi floppi, mitä ikäihmisiin tulee. Tunnuslukusovellukseen en osaa ottaa kantaa, kun en itse ole Nordean asiakas.

No nyt pitäisi saada tilastoa ikä rakenteesta. Olin vähällä vaihtaa pankkia sen surkean paperisen listan vuoksi. Mutta mobiilisovellus on mielestäni loistava. 

En ole käyttänyt tuota tunnuslukulaitetta, joten en osaa siihen kommentoida. 

Vierailija
34/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperista siirtyminen tunnuslukusovellukseen on mielestäni ollut kehittyminen asiaskasystävälliseen suuntaan. Samahan on käytössä S-pankilla ja minä pidän noista. 

Vierailija
35/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p> Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.
</p>

<p>Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Kaltaisiasi on todella paljon, ei hätää.

Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.

Ei edes Nordea.

Vierailija
36/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa.

Nordealla on, tai on tulossa, puhuva tunnuslukulaite, mutta en tiedä, joko sitä saa. Itselläni on tilanne, että pitäisi vähitellen siirtyä tunnuslukulaitteen käyttäjäksi, ja minun kohdallani nimenomaan puhuva tunnuslukulaite on ainoa vaihtoehto. Paperinen versio on toiminut ihan mukavasti. Olen skannannut tunnusluvut tekstitiedostoksi ja käyttänyt sitä. Näin olen menetellyt vuosikaudet.

Vierailija
37/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Me ollaan pulassa appiukon kanssa tämän asian suhteen. Ei ole varmasti ainoa ikäihminen, joka on ihan kuutamolla...

Omat appivanhempani ovat täysin kuutamolla pelkästään sähköpostin kanssa, vaikka olen asentanut suoran linkin heidän koneen työpöydälle. Valitettavasti maailma muuttuu ja muutoksessa pitäisi pysyä mukana. 

38/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperista siirtyminen tunnuslukusovellukseen on mielestäni ollut kehittyminen asiaskasystävälliseen suuntaan. Samahan on käytössä S-pankilla ja minä pidän noista. 

Olet 80-vuotias, kuten appeni? Itse kirjoitin vain tuosta ikäihmisten ongelmasta. En tosiaan tiedä tuon sovelluksen käyttäjäystävällisyydestä, joten siihen en edelleenkään voi ottaa kantaa.

Vierailija
39/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saanut toimimaan omalla android puhelimella (alle 2 vuotta vanha) tuota älypuhelinsovellusta. Yritin kaksi kertaa. Mahtaa tulla aikamoinen kaaos vuodenvaihteessa. Onnea Suomi!

40/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Me ollaan pulassa appiukon kanssa tämän asian suhteen. Ei ole varmasti ainoa ikäihminen, joka on ihan kuutamolla...

Omat appivanhempani ovat täysin kuutamolla pelkästään sähköpostin kanssa, vaikka olen asentanut suoran linkin heidän koneen työpöydälle. Valitettavasti maailma muuttuu ja muutoksessa pitäisi pysyä mukana. 

Nyt menee osittain ot itse ketjun aiheesta, mutta eikö noille vanhoille voisi kehittää jotain selkokieli-helppokäyttö-ohjelmia?