Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordean tunnuslukulaite!

Vierailija
19.09.2017 |

Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.

Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.

Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.

Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.

Kommentit (194)

Vierailija
41/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tilla näkövammaisille tarkoitettu puhuva tunnuslukulaite.

Vierailija
42/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.

Kaltaisiasi on todella paljon, ei hätää.

Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.

Ei edes Nordea.

Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Me ollaan pulassa appiukon kanssa tämän asian suhteen. Ei ole varmasti ainoa ikäihminen, joka on ihan kuutamolla...

Omat appivanhempani ovat täysin kuutamolla pelkästään sähköpostin kanssa, vaikka olen asentanut suoran linkin heidän koneen työpöydälle. Valitettavasti maailma muuttuu ja muutoksessa pitäisi pysyä mukana. 

Nyt menee osittain ot itse ketjun aiheesta, mutta eikö noille vanhoille voisi kehittää jotain selkokieli-helppokäyttö-ohjelmia?

En vain ymmärrä miten tuo laitteen käyttö voi olla niin paljon vaikeampaa? Katsoin Nordean videon Youtubesta ja sehän toimii käytännössä kuin se paperi, mutta koodi näpytellää siihen laitteeseen. Ja koodi on aina sama. 

Tuntuu, että asiasta tehdään tahallaan ihan mahdottoman vaikeaa. 

Vierailija
44/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: lähetä tuo kirjoittamasi viesti Nordean asiakaspalautteena!

https://www.nordea.fi/tietoa-nordeasta/tietoa-nordeasta/palautelomake.h…

Kiitos!

Vierailija
45/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vinkumista taas. Jos et halua asentaa sovellusta puhelimeen, etkä käyttää tunnuslukulaitetta, niin vaihda pankkia. 

Pankkipalveluiden kehittäminen asiakasystävällisempään suuntaan ei ole siis vaihtoehto? Tuo Nordean uudistus on ollut täysi floppi, mitä ikäihmisiin tulee. Tunnuslukusovellukseen en osaa ottaa kantaa, kun en itse ole Nordean asiakas.

Paperista siirtyminen tunnuslukusovellukseen on mielestäni ollut kehittyminen asiaskasystävälliseen suuntaan. Samahan on käytössä S-pankilla ja minä pidän noista. 

Olet 80-vuotias, kuten appeni? Itse kirjoitin vain tuosta ikäihmisten ongelmasta. En tosiaan tiedä tuon sovelluksen käyttäjäystävällisyydestä, joten siihen en edelleenkään voi ottaa kantaa.

Kuten sanoin, olisi mielenkiintoista nähdä Nordean käyttäjien ikärakenne. Eli väittäisin 80-vuotiaiden olevan marginaalinen osuus. 

Tietysti tämä uudistus on naurista heidän kohdallaan, jos laitetta on vaikea käyttää. 

46/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Me ollaan pulassa appiukon kanssa tämän asian suhteen. Ei ole varmasti ainoa ikäihminen, joka on ihan kuutamolla...

Omat appivanhempani ovat täysin kuutamolla pelkästään sähköpostin kanssa, vaikka olen asentanut suoran linkin heidän koneen työpöydälle. Valitettavasti maailma muuttuu ja muutoksessa pitäisi pysyä mukana. 

Nyt menee osittain ot itse ketjun aiheesta, mutta eikö noille vanhoille voisi kehittää jotain selkokieli-helppokäyttö-ohjelmia?

En vain ymmärrä miten tuo laitteen käyttö voi olla niin paljon vaikeampaa? Katsoin Nordean videon Youtubesta ja sehän toimii käytännössä kuin se paperi, mutta koodi näpytellää siihen laitteeseen. Ja koodi on aina sama. 

Se uuden oppiminen ja uusien taitojen omaksuminen ei ole enää niin helppoa, kuin nuorempana. Tulet varmaan huomaamaan tämän itsekin, jos oikein vanhaksi elät. Moni näistä noin 80-vuotiaista ovat aikoinaan tehneet työnsä muun, kuin tietotekniikan ja teknologian parissa. Ovat jääneet eläkkeelle, kun moni nykyaikainen älylaite tuli vasta markkinoille.

Vierailija
47/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean tunnuslukusovellus toimii ihan tuurilla. Todella ärsyttävää.Siksi olen kahden pankin asiakas,ainakin saan siirrettyä rahaa/maksettua laskut jos on pakko.

Olisiko jossain muualla nyt vikaa? Latasin sovelluksen heti kun se tuli markkinoille ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia kirjautumisen kanssa.

Vierailija
48/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.

Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.

Ei edes Nordea.

Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.

Puheliittymä ilman nettiä on omassa peruskännykässäni ollut aina, tarkoititko sitä "datapaketillasi".

Eli soitettujen puheluiden /tekstiviestien perusteella tulee lasku dnalta.

Vierailija
49/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Se uuden oppiminen ja uusien taitojen omaksuminen ei ole enää niin helppoa, kuin nuorempana. Tulet varmaan huomaamaan tämän itsekin, jos oikein vanhaksi elät. Moni näistä noin 80-vuotiaista ovat aikoinaan tehneet työnsä muun, kuin tietotekniikan ja teknologian parissa. Ovat jääneet eläkkeelle, kun moni nykyaikainen älylaite tuli vasta markkinoilke.

Niin? Mutta ei ihan kaikkea voida tehdä sen perusteella, että murto-osa käyttäjistä ei osaa. Vai kuinka? Ymmärrän toki appiukkosi murheen asian suhteen. 

Vierailija
50/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tunnuslukulaite on todella kökkö ja paljon hankalampi käyttää kuin tunnuslukusuovellus. Siinä pitää painella sekalaisia nappuloita eri järjestyksissä käyttöohjeen kanssa. Ja näyttö on pieni. Sitä ei todellakaan ole suunniteltu vanhoille ihmisille.

Puhelimen käyttöjärjestelmä kannattaa toki pitää päivitettynä, eikä päivityksen tekeminen ole vaikeaa. Se tapahtuu jopa automaattisesti, jos asetukset on oikein ja kotona wifi.

Hei, mistä noita tunnuslukulaitteita saa ja milloin? Mulla ei ole tiliä Nordeassa (eikä kyllä älypuhelintakaan), mutta palvelutalossa asuvalla äidilläni on. Pahvinen tunnuslukukortti on toiminut vielä niissä vähäisissä verkkopankkiasioinneissa joita teen äitini puolesta, mutta kun siitä laitteesta on ollut juttua jo pitkään, ja niidenhän piti tulla jo maaliskuussa - mitään ilmoituksia ei ole tullut! Silloin keväällä soitin Nordeaan ja kysyin asiasta, lupasivat ilmoittaa mutta mitään ei ole tapahtunut.

Toimiiko siis se pahvikortti siihen asti, että numerot loppuvat vai mitä?

Vierailija
51/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes Nordea.

Puheliittymä ilman nettiä on omassa peruskännykässäni ollut aina, tarkoititko sitä "datapaketillasi".

Tuollaista liittymää ei enää edes saa. DNA:n halvin paketti on 4,90 ja siinä on rajaton netti käytössä. 

Vierailija
52/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes Nordea.

Laitatko kiitos vaikka linkin tähän mistä saa asiallisen älypuhelimen alle satasella?

Kiitti.

(ja tuo alle vitosen halvin liittymä)

Vierailija
53/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muissa pankeissa vielä tunnuslukukortit käytössä? Sovelluksen käyttö ei olisi muuten ongelma mutta tietoturva vähän epäilyttää. Paperilappuja ei ainakaan voi hakkeroida.

Vierailija
54/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhistuttaa myös tunnuslukumuutos. Olemme kaikki vanhoja, tietokoneeni, kännykkäni ja minä.  Mitään en vaihda.

Kuulemma muutos tulee Eu-n ohjeistuksen mukaan vähitellen kaikkiin pankkeihin. Paraneeko vaihtamisesta?

Vaikka olin niin suunnitellut tekeväni!

Joku kertoi, että kotikoneen kylkeen vain lukutikku ja pankkiasiat hoituu kätevästi.

Vierailija
55/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes Nordea.

Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman

liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.

Tuollaista liittymää ei enää edes saa. DNA:n halvin paketti on 4,90 ja siinä on rajaton netti käytössä. 

Mitä tuohon 4,90/kk hintaan siis sisältyy, sivistä mua mummoa.

56/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Se uuden oppiminen ja uusien taitojen omaksuminen ei ole enää niin helppoa, kuin nuorempana. Tulet varmaan huomaamaan tämän itsekin, jos oikein vanhaksi elät. Moni näistä noin 80-vuotiaista ovat aikoinaan tehneet työnsä muun, kuin tietotekniikan ja teknologian parissa. Ovat jääneet eläkkeelle, kun moni nykyaikainen älylaite tuli vasta markkinoilke.

Niin? Mutta ei ihan kaikkea voida tehdä sen perusteella, että murto-osa käyttäjistä ei osaa. Vai kuinka? Ymmärrän toki appiukkosi murheen asian suhteen. 

Kun ei tuo koske vain yhtä ihmistä, vaan kokonaista ikäryhmää (suuret ikäluokat ja muut ikääntyvät). Toistan nyt itseäni ja kysyn taas, että miksi ikäihmisille ei voida kehittää helpotettuja verkkopankkipalveluita? Pikkulapsille on muumiläppärit (leikkimiseen) + läjä erilaisia lasten sovelluksia, näkövammaisille on pistekirjoitus. Mitä on ikäihmisille? Jos lapsille pystytään tekemään helppolukujuttuja, mikä este niitä on tehdä muillekin? Resurssit varmaan.

Vierailija
57/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muissa pankeissa vielä tunnuslukukortit käytössä? Sovelluksen käyttö ei olisi muuten ongelma mutta tietoturva vähän epäilyttää. Paperilappuja ei ainakaan voi hakkeroida.

Tietoturva puhelimitse hoidetuissa raha-asioissa on aina haavoittuvainen.

Paperisen tunnuslukukortin tietoturva on ylittämätön kun sitä asianmukaisesti säilytetään.

Piste.

Vierailija
58/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes Nordea.

Miksei saa?

59/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tilit Handelsbankenissa ja siellä ainakin on toistaiseksi käytössä pahvinen tunnuslukukortti. Toimii tosin eri periaatteella kuin se Nordean vanha systeemi. Tiedä sitten, vaihtuuko tuollakin tuo kortti tunnuslukusovellukseen. Aika näyttää.

Vierailija
60/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tunnuslukulaite on todella kökkö ja paljon hankalampi käyttää kuin tunnuslukusuovellus. Siinä pitää painella sekalaisia nappuloita eri järjestyksissä käyttöohjeen kanssa. Ja näyttö on pieni. Sitä ei todellakaan ole suunniteltu vanhoille ihmisille.

Puhelimen käyttöjärjestelmä kannattaa toki pitää päivitettynä, eikä päivityksen tekeminen ole vaikeaa. Se tapahtuu jopa automaattisesti, jos asetukset on oikein ja kotona wifi.

Hei, mistä noita tunnuslukulaitteita saa ja milloin? Mulla ei ole tiliä Nordeassa (eikä kyllä älypuhelintakaan), mutta palvelutalossa asuvalla äidilläni on. Pahvinen tunnuslukukortti on toiminut vielä niissä vähäisissä verkkopankkiasioinneissa joita teen äitini puolesta, mutta kun siitä laitteesta on ollut juttua jo pitkään, ja niidenhän piti tulla jo maaliskuussa - mitään ilmoituksia ei ole tullut! Silloin keväällä soitin Nordeaan ja kysyin asiasta, lupasivat ilmoittaa mutta mitään ei ole tapahtunut.

Toimiiko siis se pahvikortti siihen asti, että numerot loppuvat vai mitä?

Ymmärtääkseni ohjeita on tullut ja tulee Nordealta nettipankkini sivuille jatkuvasti. Kävin sitten Nordeassa kysymässä ja he olisivat heti toimittaneet lukulaitteen, vaan en vielä huolinut ja kertoi tuon saman, että Nordea on etunenässä näissä muutoksissa, että muut pankit tulevat perässä koska se on Eu-n määräys.

Kuulostellaan, jos pakko on vaihdan pankkia, koska käytän vain kotikonetta, tätä läppäriä. En kuitenkaan ole ymmärtänyt, että siinä puhelinta edes tarvittaisikaan, on vain kysymys siitä miten pankkiasiansa on hoitanut ja millä koneella. Minun lukukortissani lukee, että sen käyttä lopetetaan vuoden  2017loppuun. Jossakin oli tietoa, että vuosi vielä on aikaa!