Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordean tunnuslukulaite!

Vierailija
19.09.2017 |

Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.

Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.

Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.

Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.

Kommentit (194)

Vierailija
81/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten iphone4s voi päivittää...yritin, mutta tuli ilmoitus, "ei tilaa". Mitä teen?

Miksi ihmeessä ei voisi käyttää iphone4s ihan tavallisena puhelimena, ei sovelluksia? Miksi mulla pitäisi olla jokin sovellus? Kertokaa, mitä lisäarvoa elämään tuovat erilaiset puhelinsovellukset?

Tuon takia mulla onkin edelleen peruspuhelin johon ei tarvitse latailla mitään voidakseen soittaa /tekstata. Muuhun en ole ajatellut puhelinta tarvita. Ikinä.

Vierailija
82/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa jo valmiiksi tuo tunnuslukumuutos. Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, euikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Tablettiin olen alustavasti yrittänyt asentaa, mutta en osaa/saa sitä loppuun saakka.

Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.

Ensinnäkkän en haluaisi ylimääräistä kamaa tietokonepöydälle, ja muutenkin pelkään asennusta, koska paikkakunnallani Nordeaan ei pääse kuin aikavarauksella ja pelkään, että suhtautuvat nihkeästi jos varaan ajan lukulaitteen asennusta varten.

Muutenkin olen vain puhelinsoiton varassa kun Nordeaan ei normaalisti pääse asioimaan kun on ovet kiinni. Vain siis varauksella pääsee pankkiin.

Olen harkinnut pankin vaihtoa ihan tästä syystä, ja hiukan muustakin just kun ei saa enää pankkipalvelua muutenkaan.

Monelle ihmisille tuottaa hankaluuksia tämä lukulaite, varsinkin vanhemmille.

Verkkopankki+tunnuslukulaite toiminut yrityspuolella jo pitkään. Ei ole hankala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jeesus mikä aloitus! Oletko tosissasi?

Elämä on taas helppoa av:llä :D

Uusavuttomuutta riittää tämän päivän Suomessa.

Vierailija
84/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin on 4 vuotta iPhone 4 ja ei tähän enää saa tota uusinta käyttöjärjestelmää eikä siten sitä sovellustakaan. Tuo tunnuslukulaite ei edes v*ttu toimi kunnolla. Menee kyllä pankkivaihtoon

Vierailija
85/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aloittajan kaltaisia puupäitä vaihtamaan pankkia johonkin paikalliseen eläkeläisten pikkupankkiin, jossa on vielä paperinen pankkikirja.

Toisaalta, ap on 99,99% varmuudella provo. Ei kukaan voi olla noin käsi vuonna 2017.

Vierailija
86/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.

Kaltaisiasi on todella paljon, ei hätää.

Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.

Ei edes Nordea.

Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.

Puheliittymä ilman nettiä on omassa peruskännykässäni ollut aina, tarkoititko sitä "datapaketillasi".

Eli soitettujen puheluiden /tekstiviestien perusteella tulee lasku dnalta.

Tuollaista liittymää ei enää edes saa. DNA:n halvin paketti on 4,90 ja siinä on rajaton netti käytössä. 

Kerrotko vielä mitä tekee rmaksullisella rajattomalla netinkäyttömahdollisuudella henkilö jolla on käytössään peruspuhelin?

Ei mitään (eikä tuolla nopeudelle oikeasti mitään ihmeitä edes tehdä), mutta esimerkiksi DNA:lta ei edes saa liittymää missä ei ole dataliikennettä käytössä. En tiedä miten muilla operaattpeilla homma menee.

DNA nyt on DNA, ainakin Elisalla ja Saunalahdella on tarjolla liittymiä joissa ei ole dataliikennettä! :)

Vierailija
87/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten iphone4s voi päivittää...yritin, mutta tuli ilmoitus, "ei tilaa". Mitä teen?

Miksi ihmeessä ei voisi käyttää iphone4s ihan tavallisena puhelimena, ei sovelluksia? Miksi mulla pitäisi olla jokin sovellus? Kertokaa, mitä lisäarvoa elämään tuovat erilaiset puhelinsovellukset?

Tuon takia mulla onkin edelleen peruspuhelin johon ei tarvitse latailla mitään voidakseen soittaa /tekstata. Muuhun en ole ajatellut puhelinta tarvita. Ikinä.

Kuin myös. Kavereiden virtaa jatkuvasti syövien äpyjen, ohjelmien latausongelmien ja itsestäänsoittelemisien(!) seuraaminen on vahvistanut omaa päätöstäni siitä, että puhelin tulee olemaan mulla pelkkä puhelin niin kauan kuin se ei hajoa kappaleiksi.

Nyt on kuudes vuosi samalla kalikalla menossa, toimii edelleenkin loistavasti. ^_^

Vierailija
88/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös. Kavereiden virtaa jatkuvasti syövien äpyjen, ohjelmien latausongelmien ja itsestäänsoittelemisien(!) seuraaminen on vahvistanut omaa päätöstäni siitä, että puhelin tulee olemaan mulla pelkkä puhelin niin kauan kuin se ei hajoa kappaleiksi.

Nyt on kuudes vuosi samalla kalikalla menossa, toimii edelleenkin loistavasti. ^_^

Kesäkuussa alkoi puhelimeni kymmenes käyttövuosi. Saa nähdä, kauanko kestää. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia. On mielenkiintoista kokeilla, kestääkö vielä seuraavat viisi vuotta. Jos puhelin ei putoa lattialle tms., mahdollisuudet lienevät kohtalaiset.

Vierailija
89/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa jo valmiiksi tuo tunnuslukumuutos. Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, euikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Tablettiin olen alustavasti yrittänyt asentaa, mutta en osaa/saa sitä loppuun saakka.

Ensinnäkkän en haluaisi ylimääräistä kamaa tietokonepöydälle, ja muutenkin pelkään asennusta, koska paikkakunnallani Nordeaan ei pääse kuin aikavarauksella ja pelkään, että suhtautuvat nihkeästi jos varaan ajan lukulaitteen asennusta varten.

Muutenkin olen vain puhelinsoiton varassa kun Nordeaan ei normaalisti pääse asioimaan kun on ovet kiinni. Vain siis varauksella pääsee pankkiin.

Olen harkinnut pankin vaihtoa ihan tästä syystä, ja hiukan muustakin just kun ei saa enää pankkipalvelua muutenkaan.

Meillä on toiminut anopilla ainakin loistavasti iPadiin asennettu ohjelma (mies asensi, en tiedä, miten onnistui). Tunnuslukylaite oli hänelle todella vaikea käyttää.

Vierailija
90/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaks tiliä entuudestaan, nordea ja stili. kohta vaihdan s tiliin kokonaan kun nykyinen nordean lappusalasanat loppuu. toivottavasti stili ei siirry tuollaiseen

Vierailija
91/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnuslukulaitteen ainoa ongelma on pienet ja hämärät numerot, niin hanki suurennuslasi. Toki voit vaihtaa pankkiakin, mutta taitaa olla vain ajan kysymys kun muutkin pankit seuraavat perässä tavalla tai toisella.

Miksi seuraisivat? Kyseinen laite on huono. Nordea tarjoaa ruotsalaisille asiakkailleen paljon paremman tunnuslukulaitteen.

Vierailija
92/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean mobiilipankki + tunnuslukusovellys on todella hyvä ja helppoläyttöinen yhdistelmä. Itse hoidan kaikki pankkiasiat mobiilipankin kautta.

Vierailija
93/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, mutta eikös sille tunnuslukulaitteelle ollut joku ääneen numerot luettelevakin vaihtoehto olemassa...? Nimenomaan vanhuksille.

Vierailija
94/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lataan tunnuslukusovelluksen yhteen laitteeseen esim.Ipadiin, onko silloin mahdotonta käyttää tunnuslukulaitetta kännykän rinnalla, esim.reissussa? Kännykkä on haavoittuva väline, voi mennä rikki , varastetaan jne. että ihmettelen, miten sitä mainostetaan kaikkeen rahaliikenteeseen nykyään, lähimaksamiseen jne.

Voit kyllä, valitset vain esim. sisäänkirjautumisvaiheessa sen välineen mitä haluat käyttää.

Sovelluksen voi myös ladata useaan laitteeseen, eli jos vaikka puhelin hajoaisikin, niin esim. tabletilla pääseet kirjautumaan verkkopankkiin ja aktivoimaan tunnuslukusovelluksen uuteen puhelimeesi. Tai jos sinulla on puoliso tai joku muu "luottohenkilö", niin voit ladata/aktivoida oman profiilisi hänen puhelimessa olevaan tunnuslukusovellukseen varalle, mutta muista pitää käyttäjäprofiilisi PIN koodi ja pankin käyttäjätunnus visusti vain omassa tiedossasi.

Lompakkokin voi kadota/tulla varastetuksi/unohtua kotiin/tms.  ja siinä sitten eletään tovi ilman henkkareita, maksukortteja ja useasti myös pankkitunnuksia :) Puhelimessa on yleensä päällä suojakoodi joka estää sovelluksiin koskemisen ja sen lisäksi sovelluksissa on vielä omat turvatoimet, puhelin siis on useimmiten lompakkoa varmempi turva. Lisäksi yleensä ihmiset huomaavat kännykkänsä kadonneet huomattavasti nopeammin kuin esim. lompakon katoamisen, puhumattakaan siitä että lompakosta viedään vain joku tietty esine esim. tunnuslukukortti. Puhelin helpottaa elämää ja siitä tulee entistä tärkeämpi osa arjen pyöritystä, samalla siitä täytyy oppia myös pitämään huolta.

Vierailija
95/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia viestejä, mutta eikös sille tunnuslukulaitteelle ollut joku ääneen numerot luettelevakin vaihtoehto olemassa...? Nimenomaan vanhuksille.

Eli tosiaan puhuva tunnuslukulaite, joka on tarkoitettu pääasiassa näkövammaisille.

Vierailija
96/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean tunnuslukulaite on ollut käytössä yrityspankkipuolella jo vuosia. Kun siihen tottuu, ei kaipaa mitään vanhoja listoja enää.

Muut pankit kehittävät paraikaa omat sovellukset ja laitteet, muutaman vuoden sisällä kaikkien täytyy käyttää niitä.

Täytyy? Miksi?

Vierailija
97/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkopankki+tunnuslukulaite toiminut yrityspuolella jo pitkään. Ei ole hankala.

Kerropas miten tämä auttaa esimerkiksi vanhuksia ja vammaisia, joilla on vaikeuksia käyttää laitetta?

Vierailija
98/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jeesus mikä aloitus! Oletko tosissasi?

Elämä on taas helppoa av:llä :D

Uusavuttomuutta riittää tämän päivän Suomessa.

Olet varmaan hyvinkin fiksu itse, kun et tajua, että tällainen muutos voi olla vaikea esimerkiksi monelle vanhukselle ja vammaiselle.

Vierailija
99/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ol

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen aloittajan kaltaisia puupäitä vaihtamaan pankkia johonkin paikalliseen eläkeläisten pikkupankkiin, jossa on vielä paperinen pankkikirja.

Toisaalta, ap on 99,99% varmuudella provo. Ei kukaan voi olla noin käsi vuonna 2017.

Olet varmaan hyvinkin fiksu itse, kun et tajua, että tällainen muutos voi olla vaikea esimerkiksi monelle vanhukselle ja vammaiselle.

Vierailija
100/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordean tunnuslukulaite on ollut käytössä yrityspankkipuolella jo vuosia. Kun siihen tottuu, ei kaipaa mitään vanhoja listoja enää.

Muut pankit kehittävät paraikaa omat sovellukset ja laitteet, muutaman vuoden sisällä kaikkien täytyy käyttää niitä.

Täytyy? Miksi?

Joku EU-säädös.