Nordean tunnuslukulaite!
Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.
Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.
Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.
Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.
Kommentit (194)
Miksi sulla yleensä on iphone, jos et sitä mihinkään käytä? No, päivitä puhelimesi joskus, niin siitä on enemmän hyötyä.
Pankki vaihtoon, niin menee mullakin.
Miten iphone4s voi päivittää...yritin, mutta tuli ilmoitus, "ei tilaa". Mitä teen?
Miksi ihmeessä ei voisi käyttää iphone4s ihan tavallisena puhelimena, ei sovelluksia? Miksi mulla pitäisi olla jokin sovellus? Kertokaa, mitä lisäarvoa elämään tuovat erilaiset puhelinsovellukset?
Pelottaa jo valmiiksi tuo tunnuslukumuutos. Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, euikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.
Tablettiin olen alustavasti yrittänyt asentaa, mutta en osaa/saa sitä loppuun saakka.
Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.
Ensinnäkkän en haluaisi ylimääräistä kamaa tietokonepöydälle, ja muutenkin pelkään asennusta, koska paikkakunnallani Nordeaan ei pääse kuin aikavarauksella ja pelkään, että suhtautuvat nihkeästi jos varaan ajan lukulaitteen asennusta varten.
Muutenkin olen vain puhelinsoiton varassa kun Nordeaan ei normaalisti pääse asioimaan kun on ovet kiinni. Vain siis varauksella pääsee pankkiin.
Olen harkinnut pankin vaihtoa ihan tästä syystä, ja hiukan muustakin just kun ei saa enää pankkipalvelua muutenkaan.
Monelle ihmisille tuottaa hankaluuksia tämä lukulaite, varsinkin vanhemmille.
Hyvä kysymys ap:lta. Onko tunnuslukusovellus pelkkä tunnuslukuja antava sovellus, vai mennäänkö sillä sinne verkkopankkiin asti! Sama juttu itselläni edessä ja asia ei ole jaksanut edes oikein kiinnostaa. Puhelin on pelkkä peruspuhelin ilman nettejä ja tabletti sekä pöytäkone löytyy.
Jos tunnuslukulaitteen ainoa ongelma on pienet ja hämärät numerot, niin hanki suurennuslasi. Toki voit vaihtaa pankkiakin, mutta taitaa olla vain ajan kysymys kun muutkin pankit seuraavat perässä tavalla tai toisella.
Puhelin kannattaa kyllä päivittää uusimpaan joka tapauksessa. Sama kuin et päivittäisi tietokoneesi Windowsia ja virustorjuntaohjelmistoja ikinä. iOS:n voit päivittää puhelimen asetuksista tai silloin kun yhdistät puhelimen tietokoneen iTunesiin.
Nordean tunnuslukusovelluksesta olen kuullut vain negaa. Vaihtaisin pankkia jos mahdollista. Onneksi op:lla ei ole tuollaisia hömpötyksiä.
Se tunnuslukulaite on todella kökkö ja paljon hankalampi käyttää kuin tunnuslukusuovellus. Siinä pitää painella sekalaisia nappuloita eri järjestyksissä käyttöohjeen kanssa. Ja näyttö on pieni. Sitä ei todellakaan ole suunniteltu vanhoille ihmisille.
Puhelimen käyttöjärjestelmä kannattaa toki pitää päivitettynä, eikä päivityksen tekeminen ole vaikeaa. Se tapahtuu jopa automaattisesti, jos asetukset on oikein ja kotona wifi.
Vierailija kirjoitti:
Miten iphone4s voi päivittää...yritin, mutta tuli ilmoitus, "ei tilaa". Mitä teen?
Miksi ihmeessä ei voisi käyttää iphone4s ihan tavallisena puhelimena, ei sovelluksia? Miksi mulla pitäisi olla jokin sovellus? Kertokaa, mitä lisäarvoa elämään tuovat erilaiset puhelinsovellukset?
Poista ohjelmia, kuvia ja videoita. Ne vievät paljon tilaa. Puhelin tarvitsee tietyn määrän tyhjää tilaa voidakseen suorittaa päivityksen asennuksen.
Kauhistuttaa myös tunnuslukumuutos. Olemme kaikki vanhoja, tietokoneeni, kännykkäni ja minä. Mitään en vaihda.
Vaikka olisi tunnuslukusovellus kännykässä/tabletissa, ei silti tarvitse hoitaa pankkiasioitaan kännykällä, vaan voi hoitaa ne pöytäkoneella. Voi toki hoitaa, mutta ei tarvitse. Tunnusluku vaan annetaan sillä sovelluksella, pankkiohjelma aukeaa sen myötä pöytäkoneessa. Pankkiohjelma siis saa tiedon ja aukeaa, kun kännykän tunnuslukusovellukseen antaa tiedon.
Toi tunnuslukusovellus on käytössä ihan tosi kätevä, suosittelen!
Ei tarvitse pitää mukana eikä kaivella erikseen sitä tunnuslukukorttia. Voi hoitaa pankkiasioita, maksaa nettiostoksia, tunnistautua palveluihin (esim. vakuutusyhtiö, Kela, Trafi, Vero, yms. yms.) missä vaan tunnuslukusovelluksen avulla.
En enää vaihtaisi pois.
Jep, tunnuslukulaitteen numeroita katsellessani mietin heti, että pitäisi hommata suurennuslasi! Siis perinteinen suurennuslasi - tosin niitäkin on monenlaisia malleja apteekissa - nähdäkseni kunnolla digitaaliset numerot.
Näytön koko on 1cmX3,5cm. Tunnuslukulaite on hieman käyntikorttia suurempi, ilmeisesti suunnittelijalla on ollut visio, että sopii lompakkoon.
Harmittaa jo valmiiksi vielä heikkonäköisempien puolesta. Miettikö kukaan (nuori) Nordean digisuunnittelija, että vanhemmiten näkö yleensä heikkenee? Tai että kaikilla ei ole halua, saati mahdollisuutta, vaihtaa puhelinta, hommata älypuhelinta ollenkaan, jne.
Vaihtaisin pankkia, mikäli se olisi mahdollista.
Nordean tunnuslukusovellus toimii ihan tuurilla. Todella ärsyttävää.Siksi olen kahden pankin asiakas,ainakin saan siirrettyä rahaa/maksettua laskut jos on pakko.
Täytynee tyhjentää kuvia ja videoita. Oikeasti siis haluan sen sovelluksen - joskin erittäin pakotettuna. Mutta tajusin heti, että ei tuo tunnuslukulaitekaan mun juttu ole. Siispä päivittämään puhelinta. Kiitos vinkeistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa myös tunnuslukumuutos. Olemme kaikki vanhoja, tietokoneeni, kännykkäni ja minä. Mitään en vaihda.
Minkä ikäinen olet?
Neuvoisin, että älä jumputa kehitystä vastaan, vaan mene mukana. Pärjäät paremmin itsenäisesti sitten kun olet oikeasti vanha:)
Tulee mieleen nyt oikeasti vanhat ihmiset, jotka vastustivat kännyköitä, mutta niin se vaan oli pakko jossain vaiheessa hankkia. Mitä jos olisivat jo vähän nuorempina opetelleen sen käytön, ja myös esim. tietokoneen käytön, niin pärjäisivät paremmin eivätkö olisi niin riippuvaisia muista ihmisistä.
Joo, jotenki ahdistaa että pitäis laittaa tuo sovellus tai sitten joku hemmetin tunnuslukulaite. On käyny mielessä pankin vaihto vaikka aina ollut tili nordeassa. Olen siis ihan teknologiasta kiinnostunut nuori ihminen, mutta haluaisin käyttää mieluummin sitä tunnuslukukorttia, se on niin helppo ja kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Toi tunnuslukusovellus on käytössä ihan tosi kätevä, suosittelen!
Ei tarvitse pitää mukana eikä kaivella erikseen sitä tunnuslukukorttia. Voi hoitaa pankkiasioita, maksaa nettiostoksia, tunnistautua palveluihin (esim. vakuutusyhtiö, Kela, Trafi, Vero, yms. yms.) missä vaan tunnuslukusovelluksen avulla.
En enää vaihtaisi pois.
Pitäis kuitenkin sitten aina kuljettaa mukana se koko laite (puhelin/tabletti) jossa tuo sovellus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Neuvoisin, että älä jumputa kehitystä vastaan, vaan mene mukana. Pärjäät paremmin itsenäisesti sitten kun olet oikeasti vanha:)
Tulee mieleen nyt oikeasti vanhat ihmiset, jotka vastustivat kännyköitä, mutta niin se vaan oli pakko jossain vaiheessa hankkia. Mitä jos olisivat jo vähän nuorempina opetelleen sen käytön, ja myös esim. tietokoneen käytön, niin pärjäisivät paremmin eivätkö olisi niin riippuvaisia muista ihmisistä.
En halua ostaa älypuhelinta vain pankkitunnusten takia. Enkä maksaa älypuhelimesta nettimaksua, johon minulla ei olisi varaa. Yksi nettiliittymä riittää minulle hyvin.
Vaihda pankkia.