Mitä mieltä lapsen opettajan keksimästä säännöstä, että syntymäpäiville on kutsuttava koko luokka? Meillä ei ole varaa
Ei ole varaa edes kotisynttäreihin tuollaiselle määrälle kun luokalla on lähemmäs 20 oppilasta, saati sitten joihinkin "hienoihin" synttäreihin jollaiset ilmeisesti nykyään pitäisi järjestää. Oletettavasti kutsutuista tulisi n. 15kpl mutta tietysti pitäisi sitten varautua siihen koko määrään. Jätetäänkö tässä nyt sitten synttärit väliin kun tyttö itse haluaisi kutsua luokalta neljä parasta kaveriaan?
Kommentit (460)
Juhlat vietetään opettajan kotona ja opettaja leipoo kakun ja keksii ohjelman.
Entä jos kuuluukin itse siihen luokan 3-5 hengen nörttijengiin? Pitääkö silloin kutsua myös ne kaikki kovikset ja koulukiusaajat kotiinsa juhlistamaan?
Koko luokka vai? Mitä jos asuu vähän huonommalla alueella ja luokassa on paljon vaikka mitä etnisyyksiä, mannnneja ym. Luuleeko joku että tuollaisia kutsutaan omaan kotiin?
Tiedättekö, että ne synttärijutut koulussa on juuri niitä parhaita kiusaamisen välineitä. Kutsuja jaetaan suurieleisesti jo kuukausia etukäteen ja tehdään tiettäväksi, kenelle niitä jaetaan ja kenelle ei. Selkeää vallankäyttöä ja kiusaamista - ette usko, miten v-mäisiä voivat pienet lapset asiassaan olla.
Kun näitä juttuja lukee, niin ilmeisesti täällä kovasti ollaan koulukiusaamisen sallimisen puolesta? Tai ainakin opettaja, joka yrittää asiaa ehkäistä, on väärässä.
Kannattaa muistaa, että myös sinun oma mussukkasi voi olla koulukiusaaja.
Terv. Alakoulun ope
Opettajan sana on laki ja sitä on toteltava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sääntö päiväkodissa. Kutsuja ei saanut laittaa lokeroille ellei kutsunut kaikkia (24 lasta). Eli pk:n ulkopuolella kutsut. Harvoin näki hakiessa muita vanhempia, pk ei saa antaa yhteystietoja, miten kutsut kun ei ole koskaan nähnyt suurimman osan vanhempia? Olimme juuri muuttaneet alueelle joten edes kasvotuttuja eivät olleet, saati että olisin nimiä tiennyt ja sitä kautta hankkinut puhelinnumeroita. Arvaatte varmaan mitä mieltä olin säännöstä.
Meillä tehtiin niin, että päivystin yhtenä päivänä päiväkodin pihan ulkopuolella 3 tuntia ja jaoin kutsuja. LTO halusi kieltää sen, mutta minkäs teet, parkkipaikka ei ole päiväkodin aluetta. Kutsuttiin ne lapset, jotka synttärisankari halusi ja sillä selvä. Vanhempainillassa siitä tuli natinaa, kun vain osa sai kutsun ja vielä niin näkyvästi olin paikalla, mutta samaa jippoa käytti myöhemmin useampi vanhempi. Kutsut meni perille, vaikka päiväkoti teki kaikkensa, että se ei onnistuisi.
Meillä myös eskariope ilmoitti ensimmäisessä vanhempainillassa että kutsuja ei saa jakaa eskarin tiloissa. Minä olinkin se ärsyttävä vanhempi joka viittasi ja kysyi että sopiiko kaikille vanhemmille että laitetaan paperi kiertämään ja jokainen laittaa lapsen nimen perään oman nimensä ja puhelinnumeron. Kun ryhmässä oli paljon uusia lapsia eikä vanhemmat tunteneet toisiaan, synttärikutsujen toimittaminen olisi ollut vaikeaa. ( Ja opet ei saa antaa vanhempien yhteystietoja) Eskariope perusteli kieltoa sillä että jollekin tulee paha mieli jos ei kutsuta ja kertoi oman erityislapsen olleen sellainen. Näin hänen ilmeestään että tuo nimien keruu oli hänestä huono juttu.
Homma menikin sitten mielenkiintoiseksi kun osa vanhemmista ei ollut paikalla ja ope lupasi kysyä heiltä yhteystiedot. Eukko panttasi paperia 1,5kk ja lapsemme synttärikemut viivästyivät sen takia 1kk.
Sain paperin vasta kun eräs lapseni eskarikaveri kysyi että pääseekö hän synttäreille. Vastasin että kyllä pääsee, kaikki ryhmän tytöt kutsutaan. Minulla vain ei ole vielä kaikkien numeroita. Muutaman lapsen tiedot vielä uupui ja kysyin että voiko lokeroon jättää heille kutsun? Kun ikävää olisi ollut jättää kutsumatta lasta juhliin kun ei ole numeroita. Saisivat itse päättää tulevatko vai ei. Tähän sitten pitkin hampain suostui.
Kyseinen ope puhui lapsille rumasti ja huonon työilmapiirin aisti kaikki. Olin niin huojentunut kun eskarivuosi oli ohi.Ja vaikka meille on kutsuttu luokan kaikki tytöt, en todellakaan odottanut että kaikilta tulee vastakutsuja. Tilat ja tiukka budjetti monessa perheessä sanelee. Koronan takia on skipattu juhlien järjestämiset, tänä vuonna ehkä päästään taas juhlimaan. Ja lapsi sen verran iso että ehkä kutsutaan luokalta ja harrastuksista vain muutama lapsi.
Ap:n ope ylittää minusta valtuuksia puuttumalla asiaan. Lienee meidän eskariopen tuttuja...
Oletko kuullut termiä kasvatusyhteistyö?
Eikös synttärit ole oma henkilökohtainen asia eivätkä ne liity kouluun mitenkään? Mikä muka velvoittaa kutsumaan kaikki lapset luokalta? Samalla logiikalla jos lapsi kutsuu luokkalaisen kotiinsa leikkimään niin kaikki muutkin luokalta pitäisi kutsua ettei vaan suosi ketään ja tule paha mieli muille.
Omille lapsille oon opettanut, ettei tarvitse kutsua kaikkia mutta pidetään huoli ettei vain 1 tai 2 jää kutsumatta. Ja ollaan keskusteltu myös miksi, miltä tuntuisi ainoana jäädä ilman kutsua. Mutta tietenkään ei tarvi luokallista oppilaita kutsua, luokat on nykyään niin suuriakin, etten itsekään voisi kestitä 20-30 lasta. Kymmenen vierasta on aika maksimi, silloinkin katsoisin jo jonkun muun juhlapaikan kuin meidän pienen kerrostaloasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sääntö päiväkodissa. Kutsuja ei saanut laittaa lokeroille ellei kutsunut kaikkia (24 lasta). Eli pk:n ulkopuolella kutsut. Harvoin näki hakiessa muita vanhempia, pk ei saa antaa yhteystietoja, miten kutsut kun ei ole koskaan nähnyt suurimman osan vanhempia? Olimme juuri muuttaneet alueelle joten edes kasvotuttuja eivät olleet, saati että olisin nimiä tiennyt ja sitä kautta hankkinut puhelinnumeroita. Arvaatte varmaan mitä mieltä olin säännöstä.
Meillä tehtiin niin, että päivystin yhtenä päivänä päiväkodin pihan ulkopuolella 3 tuntia ja jaoin kutsuja. LTO halusi kieltää sen, mutta minkäs teet, parkkipaikka ei ole päiväkodin aluetta. Kutsuttiin ne lapset, jotka synttärisankari halusi ja sillä selvä. Vanhempainillassa siitä tuli natinaa, kun vain osa sai kutsun ja vielä niin näkyvästi olin paikalla, mutta samaa jippoa käytti myöhemmin useampi vanhempi. Kutsut meni perille, vaikka päiväkoti teki kaikkensa, että se ei onnistuisi.
Meillä myös eskariope ilmoitti ensimmäisessä vanhempainillassa että kutsuja ei saa jakaa eskarin tiloissa. Minä olinkin se ärsyttävä vanhempi joka viittasi ja kysyi että sopiiko kaikille vanhemmille että laitetaan paperi kiertämään ja jokainen laittaa lapsen nimen perään oman nimensä ja puhelinnumeron. Kun ryhmässä oli paljon uusia lapsia eikä vanhemmat tunteneet toisiaan, synttärikutsujen toimittaminen olisi ollut vaikeaa. ( Ja opet ei saa antaa vanhempien yhteystietoja) Eskariope perusteli kieltoa sillä että jollekin tulee paha mieli jos ei kutsuta ja kertoi oman erityislapsen olleen sellainen. Näin hänen ilmeestään että tuo nimien keruu oli hänestä huono juttu.
Homma menikin sitten mielenkiintoiseksi kun osa vanhemmista ei ollut paikalla ja ope lupasi kysyä heiltä yhteystiedot. Eukko panttasi paperia 1,5kk ja lapsemme synttärikemut viivästyivät sen takia 1kk.
Sain paperin vasta kun eräs lapseni eskarikaveri kysyi että pääseekö hän synttäreille. Vastasin että kyllä pääsee, kaikki ryhmän tytöt kutsutaan. Minulla vain ei ole vielä kaikkien numeroita. Muutaman lapsen tiedot vielä uupui ja kysyin että voiko lokeroon jättää heille kutsun? Kun ikävää olisi ollut jättää kutsumatta lasta juhliin kun ei ole numeroita. Saisivat itse päättää tulevatko vai ei. Tähän sitten pitkin hampain suostui.
Kyseinen ope puhui lapsille rumasti ja huonon työilmapiirin aisti kaikki. Olin niin huojentunut kun eskarivuosi oli ohi.Ja vaikka meille on kutsuttu luokan kaikki tytöt, en todellakaan odottanut että kaikilta tulee vastakutsuja. Tilat ja tiukka budjetti monessa perheessä sanelee. Koronan takia on skipattu juhlien järjestämiset, tänä vuonna ehkä päästään taas juhlimaan. Ja lapsi sen verran iso että ehkä kutsutaan luokalta ja harrastuksista vain muutama lapsi.
Ap:n ope ylittää minusta valtuuksia puuttumalla asiaan. Lienee meidän eskariopen tuttuja...
Kyllä halutaan olla periaatteen ihmisiä ja monimutkaisesti kiertää sääntöjä, että voidaan tuottaa joillekin pahaa mieltä. Hienon käyttäytymismallin jätätte lapsillenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kotiin mahtuu koko luokka ja kuka ostaa tarjottavat koko luokalle,ei kukaan.
Meille esimerkiksi mahtuu ja minä ostin.
Molempien lasten synttärit vietettiin alakoulussa siten, että koko luokat kutsuttiin.
Yläkoulussa sitten vain muutama kaveri ja muutoinkin halusivat viettää keskenään jossain muualla.Jos teille mahtuu, ja sinä ostit, niin se pätee sitten kaikkiin? Joillakin ei ole yksinkertaisesti rahaa sellaiseen. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Joillekin ei ihan oikeasti mahdu sellainen porukka. Jotkut eivät pidä sellaisista juhlista. Jos sinä pidät jostakin asiasta, niin kaikkien muidenkin on pakko? Hieno malli elämään.
Miten niin muidenkin "on pakko" tai pätee kaikkiin? Ylimmässä viestissä sanottiin ettei kukaan tee niin, johon alempi tuli vaan kertoon että hän teki niin. Ei hän pakottanu sitä muille
Vierailija kirjoitti:
Eikös synttärit ole oma henkilökohtainen asia eivätkä ne liity kouluun mitenkään? Mikä muka velvoittaa kutsumaan kaikki lapset luokalta? Samalla logiikalla jos lapsi kutsuu luokkalaisen kotiinsa leikkimään niin kaikki muutkin luokalta pitäisi kutsua ettei vaan suosi ketään ja tule paha mieli muille.
On henkilökohtainen asia ja kuråtsuja saa päättää, ketä kutsuu. Siksi ihmettelenkin. Miksi niillä kutsuilla sitten pitää leuhottaa koulussa, että osa saa tuntea, ettei ole hyväksytty porukassa? Kaikilla on kuitenkin puhelimet jne.
Ompas harvinaisen typerä ja ajattelematon opettaja.
Kenen kotiin ylipäätään mahtuu 20 lasta?
Kai opettajan (kenellä tahansa aikuisen) pitää ymmärtää että kaikilla ei ole tilaa eikä varaa kestittää koko luokkaa.
Ja onhan se niinkin että sitten jokaisen pitäisi myös ostaa 19x vuodessa joku pikku lahja muille.
Anteeksi nyt vaan mutta kuulostaa jo siltä että voiko tää edes olla totta. Vai onko vain väärinkäsitys.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, että ne synttärijutut koulussa on juuri niitä parhaita kiusaamisen välineitä. Kutsuja jaetaan suurieleisesti jo kuukausia etukäteen ja tehdään tiettäväksi, kenelle niitä jaetaan ja kenelle ei. Selkeää vallankäyttöä ja kiusaamista - ette usko, miten v-mäisiä voivat pienet lapset asiassaan olla.
Kun näitä juttuja lukee, niin ilmeisesti täällä kovasti ollaan koulukiusaamisen sallimisen puolesta? Tai ainakin opettaja, joka yrittää asiaa ehkäistä, on väärässä.
Kannattaa muistaa, että myös sinun oma mussukkasi voi olla koulukiusaaja.
Terv. Alakoulun ope
Niin. Opettaja on aina oikeassa. Taitaa olla ikuinen ammattitauti...
Kyse ei ole siitä, etteikö uskottaisi millaisia hirviöitä lapset voivat pahimmillaan olla. Ei tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että tuo keino, että koko luokka pitää kutsua on sellaisenaan täysin toimimaton. Syitä on lueteltu useita.
Kun kutsuja, ja juhlia käytetään kiusaamisen välineenä, niin silloin pitäisi puuttua syihin, eikä pelkästään keinoihin ja seurauksiin. Keinoihinkin puuttumiseen on parempia tapoja. Vai haluaako koulu, tai opettaja sitten rahoittaa vähävaraisempien synttärijuhlia? Sekin kun voi olla kiusaamisen aihe, kun ne synttärit eivät olekaan täynnä herkkuja, ja esiintyjien ilotulitusta. Entä miltäköhän kiusatusta mahtaa tuntua, kun pitäisi kutsua kiusaajansa synttäreilleen? Ettei saa edes siellä rauhaa heiltä. Kiusaajat kun osaavat kiusata myös aikuisten läsnäollessa niin, että aikuinen ei sitä välttämättä tajua. Etenkään kun paikalla on 20+ lasta juhlimassa. Jopa se, että millaisen lahjan työ synttärisankarille, voi olla kiusaamisen väline.
Asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia kuin sitä helposti haluaisi ajatella. Opettajan näkökulma asiaan ei ole se ainoa oikea näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kotiin mahtuu koko luokka ja kuka ostaa tarjottavat koko luokalle,ei kukaan.
Meille esimerkiksi mahtuu ja minä ostin.
Molempien lasten synttärit vietettiin alakoulussa siten, että koko luokat kutsuttiin.
Yläkoulussa sitten vain muutama kaveri ja muutoinkin halusivat viettää keskenään jossain muualla.Jos teille mahtuu, ja sinä ostit, niin se pätee sitten kaikkiin? Joillakin ei ole yksinkertaisesti rahaa sellaiseen. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Joillekin ei ihan oikeasti mahdu sellainen porukka. Jotkut eivät pidä sellaisista juhlista. Jos sinä pidät jostakin asiasta, niin kaikkien muidenkin on pakko? Hieno malli elämään.
Miten niin muidenkin "on pakko" tai pätee kaikkiin? Ylimmässä viestissä sanottiin ettei kukaan tee niin, johon alempi tuli vaan kertoon että hän teki niin. Ei hän pakottanu sitä muille
Ok. Sovitaan sitten niin. Jäi huomioimatta se mihin vastattiin, niin vaikutti siihen minkä sävyisenä kommentin luin.
Tää koko keskustelu johtuu ihan vaan siitä, että osa vanhemmista ei osaa kasvattaa lapsiaan. Sen mallin mikä kotona on, imee lapsi itseensä kuin pesusieni. Kattokaa peiliin ennenku syyttelette ketää muita.
Vierailija kirjoitti:
Ompas harvinaisen typerä ja ajattelematon opettaja.
Kenen kotiin ylipäätään mahtuu 20 lasta?
Kai opettajan (kenellä tahansa aikuisen) pitää ymmärtää että kaikilla ei ole tilaa eikä varaa kestittää koko luokkaa.
Ja onhan se niinkin että sitten jokaisen pitäisi myös ostaa 19x vuodessa joku pikku lahja muille.Anteeksi nyt vaan mutta kuulostaa jo siltä että voiko tää edes olla totta. Vai onko vain väärinkäsitys.
Luulen opettajan tarkoittaneen, ettei kutsuilla elämöitäisi koulussa, mutta on paljon ihmisiä, joiden pitää olla periaatteessa opettajaa vastaan.
Hyvä sääntö, ettei kutsuja saa jakaa koulussa. Muuten opettaja ei saa puuttua asiaan ollenkaan. Hyvä suositus toki, ettei kutsuta esim. kaikkia luokan poikia paitsi niitä kahta ei-suosittua.
Varmaan sama ongelma muillakin vanhemmilla. Ja loppuhan se tilakin kesken. Eikö voisi pitää vaikka synttäribileet kaksi kertaa vuodessa ja koulu jumppasalissa tai ihan luokassa? Keväällä tammi-kesäkuussa syntyneillä ja syksyllä heinä-joulukuussa syntyneille? Tai yhdet isot yhteiset synttärikekkerit nyyttikesti tyyliin? Tai tätä varten kerätään esim 20 e perheeltä. Jos luokassa 20 oppilasta, niin kyllä sillä jo kakun heille saa ja mehut. Ei ne lapset tarvi kuin limua, mehua, karkkia, keksejä ja ehkä kakkua. Sitten vain musikkkia ja kaikki tanssimaan, ehkä jotain tietoilpailua ja sisäleikkejä. Osa vanhemmista valvojiksi open kanssa. Kaikilla on kivaa, kukaan ei mene konkurssiin ja samanarvoiset juhlat jokaiselle ja kaikki on kutsuttu ja jokainen on päätähti.
Ehkä lähinnä sen takia, ettei tule kateutta ja lapset saattavat manipuloida toisiaan synttäreillä. Jo päiväkodeissa on "et pääse mun synttäreille" puheita ja kiusaamista sen kautta. "Jos et tee sitä ja sitä, jos et leiki mun kans, jos leikit tuon kanssa, anna mun leikkiä sillä lelulla" et pääse synttäreille. Lopulta jokainen itse päättää ketä lapsen synttäreille pyytää. Ei todellakaan kaikilla ole rahaa tai tiloja koko luokan kutsumiseen. En itsekään pyytäisi synttäreille henkilöitä, joista en aidosti pidä, joten miksi lapsen pitäisi olla koko luokan kaveri. Jos ryhmässä esim. lapsi lyö tai potkii muita, miksi ihan oikeasti se pitäisi kutsua synttäreille, yms.
Kyseinen ope puhui lapsille rumasti ja huonon työilmapiirin aisti kaikki. Olin niin huojentunut kun eskarivuosi oli ohi.
Ja vaikka meille on kutsuttu luokan kaikki tytöt, en todellakaan odottanut että kaikilta tulee vastakutsuja. Tilat ja tiukka budjetti monessa perheessä sanelee. Koronan takia on skipattu juhlien järjestämiset, tänä vuonna ehkä päästään taas juhlimaan. Ja lapsi sen verran iso että ehkä kutsutaan luokalta ja harrastuksista vain muutama lapsi.