Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lapsen opettajan keksimästä säännöstä, että syntymäpäiville on kutsuttava koko luokka? Meillä ei ole varaa

Vierailija
19.09.2017 |

Ei ole varaa edes kotisynttäreihin tuollaiselle määrälle kun luokalla on lähemmäs 20 oppilasta, saati sitten joihinkin "hienoihin" synttäreihin jollaiset ilmeisesti nykyään pitäisi järjestää. Oletettavasti kutsutuista tulisi n. 15kpl mutta tietysti pitäisi sitten varautua siihen koko määrään. Jätetäänkö tässä nyt sitten synttärit väliin kun tyttö itse haluaisi kutsua luokalta neljä parasta kaveriaan?

Kommentit (460)

Vierailija
281/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän opettajan avauksen. Synttärit ovat valitettavasti lapsille myös tapa kiusata ja alleviivata sitä, kuka ei kuulu joukkoon. Opettaja ei voi päättää keitä juhliin kutsutaan, mutta siihen voi vaikuttaa, jaellaanko kutsuja koulussa.

Jos kutsutaan luokalta vaan muutama kaveri ja suurin osa jää kutsumatta, ei ongelmaa ole. Mutta muistan itse kouluajoilta miten synttäreiden kohdalla melkein aina oli niin, että 12 tytöstä kaksi samaa jäi aina ilman kutsua. Muut kutsuttiin. Ja sitten synttäreistä kuitenkin puhutaan siellä koulussa. Eli kaksi saa aina muistaa miten heitä ei huolita mihinkään. Nämä samat kaksi olivat myös ne, jotka aina esim liikuntatunneilla valittiin viimeiseksi joukkueisiin ja joiden kanssa ei muutenkaan haluttu olla. Ihan hirveää. Tuollaiseen tilanteeseen ei lapsi pysty kauheasti vaikuttamaan ja aikuista tarvittaisiin. Muistan lapsena kuinka jossain juhlissa ahdisti olla, kun huomasi, että taas ne samat puuttuu.

Oma äitini painotti aina, että joko kutsutaan luokalta vain pari kaveria tai sitten kutsutaan kaikki. Hän myös kannusti menemään niille synttäreille, joista arvasi ettei tulijoita paljon ole (kutsujina juuri nämä "epäsuositut" oppilaat). Hän ei halunnut, että meidän perhe osallistuisi mukaan syrjimiseen.

Vierailija
282/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sai kutsua 10 vierasta. Luokalla oli 10 tyttöä. Mutta kun halusi kutsua myös naapurista kavereita ja pari heppaharrastuskaveria, niin omalta luokalta kutsun sai 6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka kutsuu koko luokallisen pikkuriiviöitä tai mölyäviä teinejä kotiinsa - ei ikinä. Itse häippäsin aina lasten kaverisynttäreiltä karkuun ja laitoin miehen seremoniamestariksi ; )

Vierailija
284/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän opettajan avauksen. Synttärit ovat valitettavasti lapsille myös tapa kiusata ja alleviivata sitä, kuka ei kuulu joukkoon. Opettaja ei voi päättää keitä juhliin kutsutaan, mutta siihen voi vaikuttaa, jaellaanko kutsuja koulussa.

Jos kutsutaan luokalta vaan muutama kaveri ja suurin osa jää kutsumatta, ei ongelmaa ole. Mutta muistan itse kouluajoilta miten synttäreiden kohdalla melkein aina oli niin, että 12 tytöstä kaksi samaa jäi aina ilman kutsua. Muut kutsuttiin. Ja sitten synttäreistä kuitenkin puhutaan siellä koulussa. Eli kaksi saa aina muistaa miten heitä ei huolita mihinkään. Nämä samat kaksi olivat myös ne, jotka aina esim liikuntatunneilla valittiin viimeiseksi joukkueisiin ja joiden kanssa ei muutenkaan haluttu olla. Ihan hirveää. Tuollaiseen tilanteeseen ei lapsi pysty kauheasti vaikuttamaan ja aikuista tarvittaisiin. Muistan lapsena kuinka jossain juhlissa ahdisti olla, kun huomasi, että taas ne samat puuttuu.

Oma äitini painotti aina, että joko kutsutaan luokalta vain pari kaveria tai sitten kutsutaan kaikki. Hän myös kannusti menemään niille synttäreille, joista arvasi ettei tulijoita paljon ole (kutsujina juuri nämä "epäsuositut" oppilaat). Hän ei halunnut, että meidän perhe osallistuisi mukaan syrjimiseen.

Tuo on hieno idea,mutta tehköön ne jotka haluaa ja joilla on vara. Kaikilla ei ole varaa järjestää synttäreitä koko luokalle,vaikka haluaisi. Sekin olisi jo hyvä,jos on joitakin ihmisiä,jotka haluavat kutsua kaikki,niin ainakin joskus pääsevät myös ne joita ei kutsuttaisi muuten koskaan.

Vierailija
285/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on syy, miksi joku jätetään kutsumatta. Itse en ainakaan halua erästä adhd-tapausta kotiini enää ikinä.

Toivottavasti et ole lapsellesi puhunut noin ikävästi kaveristaan. Tietysti jotkut lapset pitävät enemmän meteliä tai innostuvat liikaa tai vaatii enemmän ohjausta. Meillä aina molemmat vanhemmat ollaan paikalla lapsemme synttäreillä ja ohjataan lapsia. Jos joku tarvitsee enemmän ohjausta niin toinen vanhempi kykenee siihen. Ottaisin sitten etukäteen jonkun toisen aikuisen ohjaamaan, jos puolisoa ei löydy.

Vierailija
286/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltänyt kokonaan synttäritkutsujen jakamisen koulussa. Siihen en puutu miten jokainen juhlansa järjestää, mutta minun luokassani ei tasan tarkkaan kiusata ketään.

Jokaista lasta muistetaan hänen synttäreinään pienesti luokan kesken, joten kaikki saa tuntea olonsa erityiseksi.

Kutsut synttäreille voivat toimittaa sitten joko kotiin tai muuten vapaa-ajalla.

-Ope

Vierailija
287/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla ei ole mitään juridista valtaa rajoittaa lasten kyläilyjä toistensa kotona. Pitäkää sellaiset synttärit kui n haluatte.

Tietysti opettajalle voisi myös kertoa, ettei teillä ole rahaa kutsua koko luokkaa.

Vierailija
288/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hieno idea,mutta tehköön ne jotka haluaa ja joilla on vara. Kaikilla ei ole varaa järjestää synttäreitä koko luokalle,vaikka haluaisi. Sekin olisi jo hyvä,jos on joitakin ihmisiä,jotka haluavat kutsua kaikki,niin ainakin joskus pääsevät myös ne joita ei kutsuttaisi muuten koskaan.

Luitko kirjoitusta kokonaan? Joko muutama tai sitten kaikki (tai kaikki tytöt tms.). Ei ole pakko kutsua kaikkia. Kaikilla ei ymmärrettävästi ole varaa tai tilaa. Mutta vanhempien olisi hyvä olla perillä esim siitä kuinka monta poikaa/tyttöä luokalla on. Ettei käy niin että yksi jää kutsumatta. Koska valitettavan usein se yksi jää kutsumatta tarkoituksella. Eli ei esim nii , että lapsi kutsuu 10 luokan tyttöä, kun lapsen lisäksi tyttöjä on 11. Tällöin vanhempi on osa ongelmaa.

Vierailija
289/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla ei ole mitään valtuuksia puuttua vapaa-ajan tekemisiin. Jokainen voi pitää sellaiset synttärit kuin haluaa.

Koulu voi kieltää vain kutsujen jakamisen koulussa, mutta nekin hoidetaan nykyään yleensä puhelimella, joten ongelmaa ei ole.

Vierailija
290/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut yhdenkään luokkakaverin syntymäpäivillä eikä he minun. Asuin eri kulmilla kuin muut luokaltani, ja syntymäpäiväni ovat keskellä kesälomaa. Oliskohan ollut kansakoulun toisella luokalla kun yksi syyskuussa päiviään viettävä luokkakaveri kutsuikin juhliinsa. Olin aika innoissani. Hän kyllä vähän epäili, etten tulisi, kun olin hänen mielestään niin paljon hienommasta perheestä (mikä oli kyllä ihan kukkua, ihan tavallisia oltiin eikä mitenkään parempiosaisia tai hyvätuloisia!). Noh, synttäreille jäi kyllä menemättä. Muutama päivä ennen juhlia meillä oli jotain pientä erimielisyyttä - ei siis mitään riitaa, mutta ei vaan oltu jostain pikkuasiasta ihan samaa mieltä - ja tämä kutsuja täräytti päin naamaa, että "ja sie mokomakin ihratynnyri, sie et tuu meille kakkua mässäämää!". No en sitten mennyt. Seuraavana koulupäivänä tämä oli vilpittömän hämmästynyt, että miks et sie tullukkaa. Ihmeen hyvin on jäänyt mieleen, vaikka tuostakin alkaa olla kohta kulunut jo 50 vuotta.

Vierailija
291/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kieltänyt kokonaan synttäritkutsujen jakamisen koulussa. Siihen en puutu miten jokainen juhlansa järjestää, mutta minun luokassani ei tasan tarkkaan kiusata ketään.

Jokaista lasta muistetaan hänen synttäreinään pienesti luokan kesken, joten kaikki saa tuntea olonsa erityiseksi.

Kutsut synttäreille voivat toimittaa sitten joko kotiin tai muuten vapaa-ajalla.

-Ope

"minä olen kieltänyt kokonaan synttärikutsujen jakamisen koulussa....minun luokassani ei tasan tarkkaan kiusata ketään"

No mites sit muut asiat - saako luokassasi sanoa esim. että "yrjänä on paras kaverini",  "pirkko tulee meille huomenna yökylään", "menemme pekan kanssa huomenna Lintsille" ?  Tai jotain muuta vastaavaa. Kun jollekin voi tulla PAHA MIELI!

Vierailija
292/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko kirjoitusta kokonaan? Joko muutama tai sitten kaikki (tai kaikki tytöt tms.). Ei ole pakko kutsua kaikkia. Kaikilla ei ymmärrettävästi ole varaa tai tilaa. Mutta vanhempien olisi hyvä olla perillä esim siitä kuinka monta poikaa/tyttöä luokalla on. Ettei käy niin että yksi jää kutsumatta. Koska valitettavan usein se yksi jää kutsumatta tarkoituksella. Eli ei esim nii , että lapsi kutsuu 10 luokan tyttöä, kun lapsen lisäksi tyttöjä on 11. Tällöin vanhempi on osa ongelmaa.

Kyllä luin,eli vaikka noin. Mutta niin,että edes joskus pääsee mukaan ne,joita ei kutsuttaisi koskaan.

Vierailija
293/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajahan ei mitenkään voi määrätä kenenkään muun synttärivieraista kuin omistaan.

Ei tietenkään, mutta opettaja kyllä ajattelee vilpittömästi lasten parasta varmasti tässä yhteydessä. En usko, että häntä asia muuten kiinnostaa.

Niin, mutta kuten sanontakin sen sanoo, tie h*lvettiin on katettu hyvillä aikomuksilla. Vilpitön lasten paras ei ole mikään oikeutettu peruste laajentaa oma muutenkin huomattava valta myös yksityisasioiden puolelle.

Vierailija
294/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajahan ei mitenkään voi määrätä kenenkään muun synttärivieraista kuin omistaan.

Ei tietenkään, mutta opettaja kyllä ajattelee vilpittömästi lasten parasta varmasti tässä yhteydessä. En usko, että häntä asia muuten kiinnostaa.

Niin, mutta kuten sanontakin sen sanoo, tie h*lvettiin on katettu hyvillä aikomuksilla. Vilpitön lasten paras ei ole mikään oikeutettu peruste laajentaa oma muutenkin huomattava valta myös yksityisasioiden puolelle.

Jos vanhemmat häiritsevät luikan toimintaa jakamalla kutsut koulussa synttärit lakkaavat olemasta yksityisasia.

Yksityisasiat hoidetaan koulun ja työpaikan ulkopuolella.

Vierailija
295/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettaja voi tietenkään päättää ketä juhliin kutsutaan mutta hänellä on velvollisuus katsoa ettei ketään kiusata koulussa ja sen vuoksi voi kieltää kutsujen jakamisen koulussa mikäli koko luokka ei ole kutsuttuna. Itse opetan yläkoulussa eli meillä ei ole koskaan ollut tällaista tilannetta mutta jokunen vuosi sitten minulla oli pari tuntia viikossa opetusta myös läheisellä alakoululla että saatiin minulle tunnit täyteen ja jouduin puuttumaan tilanteeseen jossa nelosluokkalainen kiristi kaveriporukkaa, että jos ei tehdä niin kuin hän haluaa niin ei tule kutsua hänen synttäreille. Oli pitämässä synttärit Superparkissa ja vanhemmat oli luvanneet, että sinne saa ottaa 3 kaveria mutta kaveriporukassa oli yhteensä 5 henkilöä eli yksi piti jättää pois synttäreiltä. Tuossakin vaiheessa juhliin oli vielä kuukausi aikaa ja ilmeisesti olisi koko kuukauden vaatinut että kaikki tapahtuu hänen pillin mukaan ja muut kilpailevat niistä synttäripaikoista ja lopulta yksi porukasta jätetään ulkopuolelle.

Varmaan perheellä oli varaa maksaa vain oma + 3 lasta sinne Superparkkiin mutta aika ikävän tilanteen aiheuttaa jos porukasta 1 on jätettävä ulkopuolelle ja sitten noinkin pitkän aikaa se kutsuminen aiheuttaa kiusaamista koulussa. Ja mitäs sitten juhlien jälkeen kun se yksi ei ole päässyt mukaan? Taas selvitellään koulussa vapaa-aikaan liittyviä juttuja. Nämä vanhemmat varmasti myös ekana vaatimassa, että koululta ei saa puuttua vapaa-aikaan mutta sitten kun lapsilla on vapaa-ajalla riita niin sepä onkin yhtäkkiä open asia ja koulun selvitettävä. 

Vierailija
296/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko tosiaan noin lapsellesi? Opettaja varmasti tarkoittaa hyvää. Jos ei kutsu luokkatovereita ratkaisu on, että kutsua ei jaeta koulussa vaan annetaan muutoin. Lapset käyttävät joskus näitä syntymäpäiväjuhlia kiusaamiseen. Voi olla ikävä tilanne, että kutsutaan lähes kaikki ja "ne tietyt pari lasta" joita ei kutsuta. Itse sanoisin lapselleni, että opettaja tarkoittaa vain hyvää. 

Vierailija
297/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ope

Tää kuulostaa tosi hyvältä järjestelyltä. 

Vierailija
298/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä että kutsuja ei tulisi jakaa päiväkodissa tai koulussa lainkaan, paitsi ehkä yläkoulussa, jolloin varmaan enemmän sovitaan kaveriporukan kesken juhlista. Muutenkin parempi että vanhempi vahvistaa alakouluikäisen saapumisen niin tulee vähemmän väärinkäsityksiä. Inhosin kaverisynttäreitä yli kaiken lapsen ollessa nuorempi, sekä oman että niille joihin saatiin kutsu. Yhdet oli tosi kivat, äiti oli järkännyt tytöille yökylän, leffat ja herkut ja huomioinut kaikkien allergiat ja huolehtinut lapsista. Ja sekin on totta että yksi häirikkö saa synttäreillä kaaoksen aikaiseksi tai vähintään jollekin pahan mielen. Ei ollut kiva pestä muksun ponien häntiä jotka oli tahallaan uitettu jäätelössä ja kastikkeessa mössöksi, pilalle menivät :(

Vierailija
299/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ope

Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että miksi koulussa ei voida juhlia pienesti jokaisen synttäreitä. Mutta ihanaa jos näin jo tehdään. Toki jollain on synttärit kesällä, kun kaikki ovat lomalla, mutta jos heitäkin muistaisi vaikka lukukauden alussa. Olen itse kesän lapsi ja olihan lapsena tylsää, kun kaikki lomailivat ja varsinaisia synttärijuhlia ei hirveästi järjestetty kavereiden kesken.

Vierailija
300/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän opettajan pointin, mutta ei voi määrätä. Tarkoistus on varmaan estää syrjintä ja kiusaaminen eli jos jätetään yksi tai kaksi tyttöä/poikaa kutsumatta ja muut kutsutaan (sehän olisi törkeää).  Eli menisi jo kiusaamisen ja törkeyden puolelle jos koulussa vielä muiden edessä kutsuttaisiin vaikka kaikki luokan tytön synttäreille paitsi sitä yhtä Satua tai Johannaa, jotka jäisivät ulkopuolelle. Ei olisi sopivaa toimintaa myöskään koulussa sallia. Tästä näkökulmasta ymmärrän opettajan pointin. Ehkä kutsut kannattaa laittaa lapsille koulun ulkopuolelle ja pitää itse huoli siitä, että ryhmästä ei jää ulkopuolelle sitten 1-2 lasta vaan enemmän tai sitten kutsutten kaikki ryhmän lapset (tai paljon vähemmän).

Pidän itse huolen aina siitä, että jos kutsutaan porukkaa, niin kutsutaan sen verran, että kutsutaan ryhmän kaikki tytöt/pojat tai sitten sen verran vähän, että ryhmästä ei jää vain 1-2 lasta ulkopuolelle vaan silloin useampi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi