Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lapsen opettajan keksimästä säännöstä, että syntymäpäiville on kutsuttava koko luokka? Meillä ei ole varaa

Vierailija
19.09.2017 |

Ei ole varaa edes kotisynttäreihin tuollaiselle määrälle kun luokalla on lähemmäs 20 oppilasta, saati sitten joihinkin "hienoihin" synttäreihin jollaiset ilmeisesti nykyään pitäisi järjestää. Oletettavasti kutsutuista tulisi n. 15kpl mutta tietysti pitäisi sitten varautua siihen koko määrään. Jätetäänkö tässä nyt sitten synttärit väliin kun tyttö itse haluaisi kutsua luokalta neljä parasta kaveriaan?

Kommentit (460)

Vierailija
301/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän Off topic, mutta omien kouluikäisten lasteni synttärimeiningissä on alkanut ärsyttää, että saatetaan hyvin suoraan sanoa, mitä halutaan lahjaksi. Ei ole kyse siis siitä, että juhlansankarilta kysyisi, että no mitäs Pekka toivot ja Pekka vastaa, että no vaikka jokin rakenteluun liittyvä voi olla kiva tai että tykkään piirtää, vaikka siihen. Ei, vaan että ihan suoraan sanotaan, että kerro sun äidille, että mä haluan kaupan x y summan lahjakortin. Tai jokin 40 euron Lego tai tytöillä vaikka kalliit Schleichit. Meillä esikoiselle kävi niin, että juhlakalu oli jälkeen päin naureskellut, kun oli esikoiselta niin huono lahja.

En kerta kaikkiaan ymmärrä tuollaista. Mielestäni lahjahevosen suuhun ei katsota.

Vierailija
302/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaankin väärinymmärrys aloittajan perheellä. Monessakin koulussa, eskarissa tai päiväkodissa on sääntönä, että jos kutsuja jaetaan siellä koulussa ja synttäreitä suunnitellaan ja hehkutetaan siellä koulussa, niin sitten on kutsuttava koko luokka, että ei kukaan jää ulkopuoliseksi. 

Ihan oma asia, jos kutsuu vain muutaman ja tekee sen koulun ulkopuolella. 

p.s. Meillä kutsuttiin aina koko luokat, ei ollut ongelmaa, ei ne lapset niin paljoa syö. Lahjoissa tuli hinta takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aikuinen ihminen?

Kutsutte tietysti ne, ketkä haluatte ja sillä selvä. Kaikkiin nykypäivän hömpötyksiin ei kuulu lähteä mukaan vain, koska joku on keksinyt sellaisen.

Vierailija
304/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän opettaja voi tuollaista päättää ja ehkä opettajakin nyt vähän liioitellu. Ehkä pääasia kuitenkin on, ettei kutsuta silleen, että jätetään yksi tai kaksi kutsumatta ja muut sitten kutsutaan.

Mutta voihan tuossa lapselle opettaa silti tiettyjä arvoja, esim. voi kutsua muutaman hyvän kaverin ja sitten jonkun sellaisen jonka huomaa jäävän helposti ulkopuoliseksi? Itseltäni ainakin lapsena onnistui tuollainen ja varmasti tuli sille yleensä ulkopuoliselle hyvä mieli, kun kutsuttiin johonkin.

Vierailija
305/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä sääntö kirjoitti:

Tässä on varmaankin väärinymmärrys aloittajan perheellä. Monessakin koulussa, eskarissa tai päiväkodissa on sääntönä, että jos kutsuja jaetaan siellä koulussa ja synttäreitä suunnitellaan ja hehkutetaan siellä koulussa, niin sitten on kutsuttava koko luokka, että ei kukaan jää ulkopuoliseksi. 

Ihan oma asia, jos kutsuu vain muutaman ja tekee sen koulun ulkopuolella. 

p.s. Meillä kutsuttiin aina koko luokat, ei ollut ongelmaa, ei ne lapset niin paljoa syö. Lahjoissa tuli hinta takaisin.

Ei kyllä edelleenkään koulussa voi tuollaista sääntöä keksiä, koulu ei voi määrätä, että keitä kukakin kotiinsa kutsuu. Toki sen voi kaiketi määrätä, että koulussa tuollainen kutsuminen ja liiallinen synttärihehkutus on kiellettyä.

Hankalia asioitahan nuo kieltämättä on, kun aina on niitä joita ei kutsuta minnekkään, toisaalta, on myös niin hankalia ihmisiä/persoonallisuushäiriöisiä/ties mitä, ettei ole ihmekkään ettei kutsuta, eikä ketään voi okein vaatiakkaan kutsumaan. Kyllähän me aikuisetkin valitaan seuramme ja ketä kotiimme kutsutaan: En ainakaan itse kutsuisi ketään työkaveria joka on narsistipaska joka töissäkin jo kiristää hermoa ja aiheuttaa muille pahaa mieltä: Töissä siedän, mutta kotiini en todellakaan kutsu, enkä edes osallistu mihinkään hänelle meneviin lahjoihinkaan (aivan naurettavaa että ostaisin, jos ihminen aiheuttaa mulle pahaa oloa käytöksellään, enkä oleta hänenkään mulle mitään ostavan).

Vierailija
306/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sairaalta, että opettaja ylipäätään ottaa kantaa siihen, ketä jonkun synttäreille kutsutaan tai ei kutsuta.

Onneksi minun lapsuudessani jokainen päätti itse, kenet kutsuu vai kutsuuko ketään, eikä asiaa sen kummemmin käsitelty missään.

Tässä on nyt taidettu ottaa vähän liian kirjaimellisesti opettajan tarkoittama asia, eli mikäli koulussa jaellaan kutsuja niin silloin ei jätetä vain paria oppilasta kutsumatta vaan kutsutaan kaikki.

Mikäli joku haluaa kutsua vain pari kaveria, silloin kutsut toimitetaan ihan muualla kuin toisten nähden ja niistä ei kailoteta joka hetki.

Opettaja ei todellakaan määrää, että miten vanhemmat lapsen synttärinsä järjestävät ja ketä kutsuvat, siihen he voivat vaikuttaa, että ketään ei syrjitä koulussa.

Musta on tyhmää ettei saisi jakaa kutsuja koulussa. Kuitenkin kaikki tietää kenen kavereita on ja en minä ainakaan olettanut saavani kutsua niiden luokkakaverien synttäreille joiden kanssa en ollut hyvä kaveri. Nykyisin menee liian pitkälle tuo tasa-arvoistaminen. Varmaan synttäreillä pitää antaa kaikille lahjatkin kun kerta sankari saa.

Tämä on niin totta. Lapsia pitää kasvattaa myös pettymyksiin. Minä en myöskään ole ikinä haaveillut kenenkään synttäreistä, joka ei olisi ollut kaverini muutenkin. Olisi ollut esim. hassua mennä jonkun synttäreille, jos ei olisi koskaan aiemmin käynyt tämän luona muuten.

Ongelma on se että toisille tulee pelkästään pettymyksiä.

Eiköhän se ole sitten tämän pettyjän vanhempien asia hoitaa ongelma. Ei kaikkien muiden lasten vanhempien.

Olin itsekin koulukiusattu koko yläasteen, mutta eivät tuollaiset asiat sillä lopu, että aikuiset käskee "kaikkien leikkiä kivasti kaikkien kanssa". Sitten se yksi vaan otetaan näennäisesti mukaan ja kiusataan hienovaraisemmin.

Osa lapsista on yksinkertaisesti syntynyt kiusattaviksi. Ongelma ratkeaa sillä, että sen lapsen itsetuntoa kasvatetaan niin, ettei kukaan enää uskalla kiusata sitä. Itsetunto ei kuitenkaan kasva sillä, että muut pakotetaan ottamaan tämä yksi vastentahtoisesti mukaan. Kyllä se lapsi sen tajuaa, ettei ole tervetullut.

Täytyy saada se lapsi ymmärtämään, ettei oma onnellisuus ja hyvinvointi ole muissa ihmisissä kiinni.

Me entiset koulukiusatut olemme oikeasti hyvin onnekasta sakkia, kun on ollut tilaisuus oppia se, että eipä sitä laumaa oikeastaan mihinkään tarvitsekaan. Ironista kyllä, sen jälkeen kun tajusin että minä en tarvitse niitä muita mihinkään, minun seuraani on kyllä ollut tulijoita.

Opettakaa ne lapsenne vahvoiksi, ei sellaisiksi, jotka otetaan säälistä mukaan.

Vierailija
307/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla ei ole sananvaltaa lasten vapaa-aikaan, jos ei ole mitään laitonta, lapsen kehitystä häiritsevää ja kotitehtävät tulee tehtyä.

Vierailija
308/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytäntö että jos kutsut jaetaan koulussa tai päiväkodissa, kaikki kutsutaan. Jos haluaa pitää pienemmät juhlat, kutsuminen hoidetaan yksityisemmin. Itse olen myös yrittänyt tolkuttaa lapsille että synttäreillä ei tarvitse leuhkia koulussa ja lueteLukittuMies on ihan seonnut!Kutsuu minua ja tyttöjä joksikin ihme "kiviaikavarpaiksi"lla ketä tulee ja ketä ei. Synttärit on ihan perinteisimmistä perinteisin kiusaamisen ase.

Kyllä, se on nähty jo päiväkodissa 4-5 v. ryhmissä, missä sitä kutsua käytetään kiristämis- aseena, jollet ole/leiki/tee, niin en kutsu sua mun synttäreille  -  tätä kuunneltu vuosikausia.

Vierailija
309/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuelä mietin tätä vanhempien tuohtumusta. Miksi se koulu pitää vängällä sotkea lapsen synttärijuhliin?

Onko oikeesti lapsia joiden ainoat kaverit ovat luokkakavereita?

Mun lapsilla parhaat kaverit eivät välttämättä olleet edes samassa koulussa vaan naapuristosta, harrastuksista.

Nytkin katson tämän lähiön lapsia. Pikkukoulu on hävinnyt, lapset käyvät parin kilometrin päässä ja koulunkäyntipiiri on siis useita kilometriä joka suuntaan. On kerrostalolähiöitä, on kaupungin kalleimpia rantataloja, on muita omakotitalo- alueita. Minusta näyttävät edelleen ainakin alakoulu- ikäiset juoksentelevan lähitalojen väliä.

Tietysti jo päiväkodista asti voi synkata joidenkin parhaiden kavereiden kanssa, mutta jos ovat samalla luokallakin, kai silloin ei koulua tarvita kutsujen välittämiseen. Useinhan myös vanhemmat ovat tuttuja keskenään.

Vierailija
310/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi, mitä jos luokalla on ulkomaalaisia. Meille ei ainakaan tule.

Vierailija
311/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja maksaa tarjoilut ym. kulut ja hoitaa juhlahuoneiston. Jos ei, niin pitäköön mölyt mahassaan. Tai sitten kutsutte ne neljä. Asia ei kuulu opettajalle pätkääkään.

Kyllä, näin se on. Ymmärrän opettajan ajatuksen tasapuolisuudesta mutta kukin päättää kyllä ihan itse miten järjestää. Ja kutsuja ei tarvitse jakaa koulussa.

Vierailija
312/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä syrjimistä tai kiusaamista se on jos ei halua kutsua kaikkia ja mitä väliä postittaako kutsut vai jakaako koulussa synttäri kutsut? Voihan sitä työpaikallakin puhua tulevasta illanvietosta hyvien työkavereiden kanssa, henkilökemioista näissä asioissa on vaan kyse ja ihminen viettää vapaa-aikansa niiden ihmisten kanssa joista tykkää. Ihan älytön ajatus että jos on muutaman työkaverin kanssa menossa ulos niin sitten pitäisi kutsua kaikki työpaikalta... Kiusaamista on haukkuminen, ilkeät katseet, fyysinen väkivalta jne. Jos jonkun kanssa ei vaan halua viettää aikaa ei se ole kiusaamista.

Vierailija
313/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa voisi viettää yhtenä päivänä kaikkien syntymäpäivää siten, että kotoa saa pienet eväät ja sitten mennään ulos jonnekkin kivaan paikkaan ulkoilemaan ja syömään, se vapaapäivä tunneista olisi se lahja kaikille.

Huoleton päivä!

Koulussa voisi myös aina Päivänsankarille jokainen piirtää, askarrella tai runoilla jotakin mukavaa ja jokainen lapsi saisi työn muistoksi ja huomiota, siis jokainen.

Jokkaisesta voisi keksiä hyviä ominaisuuksia ja miksi joku on kiva.

Mitään lahjuksia ei tähän ostettaisi. Kaikki olisi mukava. Ideaa saa kehittää.

Luokassa on tuntava tunne, että kaikki kuuluu samaan luokkaan ja ovat tarpeellisia ja arvokkaita.

Juu ja roskat kerättäsiin mukaan roskikseen.

Kutsut muille syntymäpäiville voi jakaa muutoin kun koulussa.

Vierailija
314/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä syrjimistä tai kiusaamista se on jos ei halua kutsua kaikkia ja mitä väliä postittaako kutsut vai jakaako koulussa synttäri kutsut? Voihan sitä työpaikallakin puhua tulevasta illanvietosta hyvien työkavereiden kanssa, henkilökemioista näissä asioissa on vaan kyse ja ihminen viettää vapaa-aikansa niiden ihmisten kanssa joista tykkää. Ihan älytön ajatus että jos on muutaman työkaverin kanssa menossa ulos niin sitten pitäisi kutsua kaikki työpaikalta... Kiusaamista on haukkuminen, ilkeät katseet, fyysinen väkivalta jne. Jos jonkun kanssa ei vaan halua viettää aikaa ei se ole kiusaamista.

Työpaikoilla sitä kutsutaan mobbamiseksi. Kun se yksi työryhmästä jätetään syrjään ja silti hohistaan viikko ravintolareissusta/ kotikutsuista/ mökille menosta

Eli sotketaan pahasti yksityiselämä ja työpaikka keskenään.

Naistyöpaikoilla lienee tavanomaista jonkun ujon/ lihavan/ tai muista syistä syrjäyttäminen. Mennään taukohuoneen toiseen nurkkaan ja sipistään siellä kuin kasvattomattomat pikkulikat.

Vierailija
315/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aikuisten oikeasti.

Kai tiedät, ettei lapsesi opettajalla ole tässä maassa mitään valtaa päättää siitä, ketä lapsesi syntymäpäiväjuhlille kutsutaan?

Kutsutte ne, ketkä haluatte ja sillä selvä.

Vierailija
316/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se jännältä tuntuu että pitäisi huomioida kaikkien lapset vaikka vaadinkin että minun lapsi pitää kutsua kaikkialle ettei tule paha mieli

Vierailija
317/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta tuli mieleen yks entisen työpaikan norjalainen vanhapiika joka oli ihan raivossa kun jotkut nuoremmat työtoverit oli pitäneet pyjamabileet eikä häntä ollut kutsuttu. Eihän se että on samassa työpaikassa tarkoita että pitää olla kavereita. Luokkiin kai pätee sama?

Vierailija
318/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aikuisten oikeasti.

Kai tiedät, ettei lapsesi opettajalla ole tässä maassa mitään valtaa päättää siitä, ketä lapsesi syntymäpäiväjuhlille kutsutaan?

Kutsutte ne, ketkä haluatte ja sillä selvä.

Ope kostaa arvosanoissa.

Vierailija
319/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope yrittää puuttua lasten harrastamaan synttärikutsu kiusaamiseen, joka tapahtuu koulussa. Eli asia kuuluu hyvinkin opelle. Lapsethan tekee sitä, että jättää YHDEN kutsumatta, jotta tälle tulisi paha mieli. Sänntö pitäisi muutta siten, että ei voi tehdä niin että kutsuu koko luokan tytöt tai pojat yhtä lukuunottamatta,

Tätä samaa kiusaamista on jo päiväkodissa jonka vuoksi kutsuja ei jaeta ja suositellaan että kaikki kutsutaan.

Vierailija
320/460 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jännältä tuntuu että pitäisi huomioida kaikkien lapset vaikka vaadinkin että minun lapsi pitää kutsua kaikkialle ettei tule paha mieli

Vauvapalstan mammat on niin kovia kiusaamaan, ettei ihme, että lapset tekevät sitä myös. Kauheasti vaatimassa asioita, mutta ei ymmärrä velvollisuuksista mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän