Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä olla enää totta??

05.04.2006 |

Tytöllämme todettiin lievä lonkkaluksaatio monen vaiheen kautta vasta 5kk ikäisenä ja häntä hoidettiin von rosen lastalla 12 viikkoa. Magneettikuvia tulkitsi lastenkiurgin lisäksi lastenortopedi joka määräsi tämän 12 viikon lastahoidon. Lonkka oli paikallaan, mutta lonkkamalja ei ihan kehittynyt, mutta kuitenkaan lonkka ei päässyt sieltä pois. 12 viikon jälkeen röntgenkuvat näyttivät niin röntgenlääkärin kuin lastenkirurgin mielestäkin hyviltä ja kuulemma samanlaisilta miltä näyttää niilläkin joilla lonkat hoidettu heti vastasyntyneenä. Kuvat lähetettiin lastenortopedille joka oli niihin ensin ihan tyytyväinen, mutta tänään se lastenkirurgi soitti minulle, että joltain hoitajalta taysista on tullut ilmoitus, että suunnittelevat leikkausta tai jotain..... joka tapauksessa meille siis tulee lähete taysiin. Kirurgi ei ollut saanut ortopedia kiinni joten ei tiedä mistä on kyse, mutta oletti, että siellä kuviteltaisiin olevan jotain kudosta lonkkamaljan pohjalla joka pitäisi poistaa. Lonkka näyttää röntgenkuvissa kuitenkin olevan aivan oikeassa kohdassa. Mistä ne ovat voineet keksiä jonkun leikkauksen? Kuinka huono äiti olen, jos en annakaan leikata? En ainakaan kovin heppoisin perustein. Tyttö on pian 10kk ja ollut kohta kuukauden lastasta pois. Lonkat eivät ole jäykät tai mitään. Leikkaus tarkottaisi vähintään muutaman kuukauden kipsissä oloa. Miehellä todettiin juuri kolme viikkoa sitten syöpä. Viikko sitä ennen anopilla todettiin syöpä. Mistä ihmeestä saisin vielä voimaa tälläiseen, jos tyttö oikeasti tarvii jotain leikkausta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä ei herätä enää edes luottamusta, kun koko ajan ollaan eri mieltä. Alunperinkin asian toteaminen meni monen mutkan kautta. Joku sanoi, että ei vikaa, toinen että on ihan päin helvettiä, kolmas että epäselvää. Lopulta todettiin vähäinen vika magneettikuvauksen perusteella. Kehen tälläisessä tilanteessa voi edes uskoa?

Vierailija
2/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun ei pidä tyytyä mihinkään sinne päin vastaukseen. Itse olen saanut tämän myös saanut kokea, tosin toisen sairauden yhteydessä(vanhemmalla pojalla epilepsia).

Itsellä 2 poikaa joilla molemmilla todettiin synnärillä lonkka luksaatio ja se hoidettiin 6vk von rosen lastalla. Nuoremmalla sitten kontrollissa 6kk iässä huomattiin että malja ei ihan yhtä hyvä kuin toinen ja joutui uudelleen kontrolliin sitten 1v, tähän mennessä malja oli jo sellainen kuin sen pitäisi.

Ehkä sä voisit ehdottaa myös uusinta kontrollia sitten 1v jos malja olis vaikka siihen mennessä kehittynyt niin kuin sen pitäis. Mun mielestä toi leikkaus päätös on tehty aika nopeesti,lonkathan on kuitenkin kehittyneet, eikö? Ja nehän kehittyy koko kasvukauden. Ehkä teillä on vain sovittu uusi kontrolli ja silloin mahdollisesti keskusteltais leikkaus mahdollisuudesta?

Jaksamisia!

MoominMamma ja lonkkapojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä minulle soittanut Porin lastenkirurgi ei tosiaan tiennyt asiasta itsekään mitään ja korosti sitä. Sanoi vain, että jos ne tahtoo leikata niin kyseessä ei ole mikään pikkuleikkaus vaan siis sellainen missä krapsutetaan lonkkamaljan pohjasta kudosta pois. Mutta hän siis ei ollut saanut vielä tätä taysin lastenortopedia kiinni enkä minäkään saanut kun koitin. Huomenna uudelleen.

Lastahoidon pituus oli taysin lääkrin määräämä eli se 12 viikkoa. 10 viikon jälkeen otettiin röntgenkuvat joissa näkyi, että lonkat ovat täysin parantuneet ja ne lähettiin taysin lääkärillekin. Hänkin oli niihin tyytyväinen silloin. En nyt ymmärrä siis, että mistä ovat keksineet melkein 6 viikon jälkeen, että jotain saattaisi sittenkin olla ja vieläpä se, että se jokin olisi leikkausta vaativa juttu. En tosiaan aio suostua ihan noin vain semmoiseen. Ainut ero terveen ja " sairaan" lonkan väliläl röntgenkuvassa oli enää se, että se tumake ei ollut vielä sinne " sairaalle" puolelle ilmestynyt, mutta se kuulemma ilmestyykin hitaammin siihen puoleen. Tämä kuulemma ihan normaalia. Ja sellaista tumakettahan ei millään leikkauksella sinne saataisi joten ei se siitä voi kiinni olla.

On tämä uskomatonta.

Vierailija
4/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että toi leikkaus ei oo mikään pieni asia. Onneksi meidän pojalla siis tällä pienemmällä kaikki oli sitten ok 1v kontrollissa.

Asiaan, tuttavan lapsella on kanssa ongelmia lonkan kanssa, on jo leikattu kerran kun lapsi oli n 6kk, nyt hän on n 1v5kk ja joutuu uusinta leikkaukseen tod näk syksyllä johtyen että lonkka ei oo paikoillaan ja rustottumaa on alkanut kasvaa väärään kohtaan. Silti hän elää ihan normaalia elämää ei oo kielletty mikään. Oppi n 1kk sitten jopa kävelemään ja on todella ylpeä osaamisestaan.

Sen mä olen ainaski täällä pääkaupunki seudulla huomannut että mielummin käydään useammin kontrolleissa ja tarkistetaan tilanne, ennemmin kuin aletaan edes suunnittelemaan leikkausta. Oonkohan mä oikee lonkkaluksaatio magneetti, kun useamalla tuttavan vauvalla on ollut tää ongelma, mun vanhempi poika aloitti tän buumin;)

Ei vaiskaan, ihottava tilanne teillä todellakin. Kaikki tuntuu kasautuneen teille, huoli lapsesta ja miehestä on varmaan kamala.

Ilmoittele sitten mitä sairaalassa teille sanottiin.

Muuten tässä sulle yks linkki, jos et ennestään ole jo törmännyt tänne.

http://www.geocities.com/lonkkalasta/

MoominMamma

Vierailija
5/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä totisesti sitten kokemusta noista lonkkaluksaatioista. Miten tuttavasi lapsi pärjäsi kipsissä leikkauksen jälkeen? Tiedätkö yhtään miten kauan oli siinä kipsissä silloin? Entä joutuuko taas kipsiin tämän uuden leikkauksen jälkeen?

Meillä mies sanoi, että tämä asia on nyt niin epäselvä, että on turha murehtia etukäteen. Minä en osaa ajatella ihan noin. Mutta oudon epäselvältä tuntuu. Meillä kun ei tosiaan alunperin se vika edes suuren suuri ollut. Ja lastenkirurgi viimeisestä röntgenkuvasta näytti oikein eriskeen ja sanoi, että tässä näkyy, että lonkka on maljan pohjalla siinä missä pitääkin eli ei irrallaan. Joten ei kudosta edessä. Siksi tuntuu oudolta, että pitäisi jotain leikkausta tehdä.

Toivottavasti tämä on jokin älytön väärinkäsitys, koska kirurgi itsekään ei tiennyt asiasta mitään. Jos juttu tayssissa tuntuu kovin oudolta niin on pakko hakea mielipidettä jotain muuta kautta vielä. Onneksi on vakuutukset. Kiitos sulle!

Vierailija
6/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsella oli se kipsi n 4vk ja sen jälkeen oli lasta/valjaat (von rosen lasta ei enää mahtunut) n 11kk asti josta n 1kk valjaat oli vain öisin. En ihan oo varma miten seuravan keran laittaan. Mutta ainaskin hän tulee olemaan vedossa jonkin aikaa kuten ekallakin kerralla. Jalat sidottuna ja vedettynä ylöspäin.

Käsittääkseni se kipsi-aika meni ihan hyvin, ja myös jälkeenpäin. Osasi jopa ryömiä lastan kanssa. Ikäväähän se oli, ehkä kuitenkin enemmän vanhemmista kuin lapsesta, olihan hän ollut lastassa lähes koko elämänsä jo siinä vaiheessa.

Oikeinhan sun miehes sanoi, että turha murehtia etukäteen, mutta mutta..... Me äidithän ei vaan osta olla murehtimatta ja pelkäämättä, se kait kuuluu äitien geeneihin. Mä murehdin edelleenkin sen pienemmän lonkkia, koska aina silloin tällöin niistä kuuluu naksuntaa. Ortopedi sanoi että se on ihan tavanomaista lapsille , mutta silti...:(

Toivottavasti sait jotain selvyyttä tänään.

MoominMamma

Vierailija
7/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidettiinko kaverisi lasta jo heti vastasyntyneenä vai alkoiko hoito vasta tuolloin 6kk ikäisenä jolloin se eka leikkaus on tehty?

Ajatukset risteilee päässä enkä tiedä mitä tästä ajattelisin. Mies sanoo edelleen, että turha vouhkata kun on näin epämääräinen juttu enkä tiedä oikeasti asiasta yhtään mitään, että mitä on tekeillä ja onko oikeastaan mitään.

En saanut tätä taysin ortopediä kiinni, tulee vasta maanantaina. Toivottavasti se kirurgi tänään törmää siihen siellä koulutuksessa mistä puhui. Ja soittaa sitten minulle. Hulluksi tässä tulee.

Vierailija
8/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lasta hoito aloitettiin heti vastasyntyneenä, sitä osattiinkin myös etsiä silla vauva syntyi perätilassa.

Toivottavasti se kirurgi saa mahdollisuuden jututtaa sitä ortopedia ja et sä saisit jotakin tietoa ennen viikonloppua.

MoominMamma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi