Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan lääkärit päättivät juuri, että olen vain lievästi masentunut enkä ole oikeutettu tukiin. En jaksa enää!

Vierailija
18.09.2017 |

Tiedättekö sen musertavan tunteen mikä tulee, kun yrittää kaikkensa täyttäessään hakemusta, ja sitten kuukausien odotuksen jälkeen Kelalta tulee kirje, jossa todetaan että sairauspäiväraha tai kuntoutustuki on hylätty.

Taisi olla viimeinen kerta kun haen enää yhtään mitään Kelalta. En vain jaksa enää tällaista kyykytystä ja ongelmieni mitätöintiä. En jaksa enää yhtäkään hylättyä hakemusta tai muutakaan vastoinkäymistä. Olen varma että jos vastaan tulee vielä yksikin takaisku, niin se tulee romahduttamaan psyykkisen vointini lopullisesti.

Viimeisten vuosien aikana on kyllä käynyt harvinaisen selväksi, että minun on tässä elämässä turha yrittää enää yhtään mitään. Parempi kun vaan lopettaisin syömisenkin kokonaan ja kuolisin pois, kun en tämän yhteiskunnan mielestä kerran edes minkäänlaista toimeentuloa ansaitse.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö jossain psykiatrilla tms? Sairaaloissa on sossut, joilta voit pyytää apua. He ovat tottuneet taistelemaan Kelan kanssa.

Olen käynyt jo useamman vuoden psykiatrian polilla hoidossa, ja olen siellä vieläkin kai virallisesti kirjoilla, mutta uusia aikoja en ole enää kevään jälkeen saanut. Hoitosuhteiden kesto kuulemma on pyrittävä pitämään rajattuna, koska uusia potilaita on niin paljon jonossa.

No, eipä kyllä toisaalta tule edes ikävä sitä paikkaa. Kyseisellä poliklinikalla on nimittäin epämiellyttävä hoitokulttuuri ja niin suuri henkilökunnan vaihtuvuus, että se vaikuttaa tuntuvasti hoidon laatuun. Potilaita ei siellä kokemukseni mukaan juurikaan kuunnella (koska ei ole aikaa tai ei jakseta?), diagnostiikka sekä hoidon seuranta perustuu rasti ruutuun -lomakkeisiin, joita potilas laitetaan vastaanotolla täyttelemään, ja joiden perusteella sitten päätetään diagnoosit ja lääkkeiden annostus. Lääkkeitä kyllä sitten määrätäänkin erittäin mielellään, mutta jos potilas tuo esiin huolensa tai valittaa niiden aiheuttamista sivuvaikutuksista, niin häntä ei kokemukseni perusteella oteta kovin vakavasti. Inhimillisempää kohtelua olen saanut monessa muussa paikassa.

Kai tässä täytyy sitten ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Ehkä ne laittavat minut kuntouttavaan työtoimintaan 9 euron päiväpalkalla...

- ap

Poli on ihan eri asia kuin kunnon terapia.Eli et ole saanut terapiaa, ei  se ole tuollaista rasti ruutuun-juttua ja lääkkeiden tyrkyttämistä. Ei ihme ettet voi paremmin, eihän sua oikeesti edes koiteta hoitaa.

Psyk.poleilla saa usein intensiivisempää hoitoa kuin terapiassa. Itse olin vuoden tälläisessä. Hoito 8-16 joka arkipäivä. Pienryhmä mutta jokaisella oli oma terapeutti ja ryhmällä oma lääkäri, kuntoutustoimintaa, terapiaa ja yhdessä tekemistä. Joka arkipäivä oli oman terapeutin kanssa asioiden läpikäyntiä 60min. Lääkäri osallistui joka perjantai yhteisryhmään ja oli aina tarvittaessa paikalla yksilökäynneille, kirjoittamaan reseptejä tai B-lausuntoja. Eli kyllä psyk.polilla ihan oikeaa terapiaakin saa. Riippuu varmasti miten sitä on missäkin kunnassa tarjolla.

Ja missähän kunnassa tuollaiseen on varaa?

Espoossa psyk hoitajalle saa ajan n. 2 x 3kk.n aikana. Lääkärille saa ajan kun muutetaan lääkitystä tai kirjoitetaan lausuntoja. Eli pari krt. vuodessa.

Joka käänteessä muistetaan kertoa potilaalle että meillä on täällä niin kamala kiire ja vähän aikoja.

No ei ihme, kun psyk.polin käytävien ja odotustilojen autiudesta on helppo päätellä että tiloista n. 20% on käytössä.

Muut ovat tyhjillään.

Viimeksi kun kävin psyk. h.n v.o.lla meitä istui odotustilassa peräti 2 ihmistä.

Että tiloja ja aikaa kyllä on. Työntekijöitä ei.

Vierailija
62/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kai sitten työttömyystukea jos et kelan mielestä ole sairaskaan?

Sitten työkkäri kiusaa vielä enemmän kuin Kela.

Ei kiusaa. Sairastuneet ovat työttöminä työnhakijoina ns. 0-sopimuksella, eikä kutsua työhaastatteiluihin tule eikä muita vaateita ole mitä normi työnhakijalla.

Kyllä kiusaa. Olen itse työkyvytön ja jatkuvasti soittavat miksi en hae töitä.

Älä valehtele! Jos sinulla on hyväksytty B-lausunyo toimitettu työkkäriin ja olet pyytänyt 0-sopimusta niin sinua ei vaivata millään muulla kuin että vaativat vanhan/olemassa olevan lausunnon umpeutuessa uutta lääkärinlausuntoa jatkosta.

Siellä on jo monta B-lausuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia jokaisella pitäisi olla sairasvakuutus. Se on kallis, mutta sen kun maksaa niin ikinä ei ole siinä tilanteessa, ettei saa hoitoa.

Yleistä harhaa tämäkin. Sairasvakuutus ihan ok, jos asut isommassa kaupungissa. Ei ne palvelut parane ja lääkärit lisäänny maaseudulla tai pienemmillä paikkakunnilla vaikka kuinka vakuutuskorttia heiluttelisit.

Tietenkin on mentävä yksityiselle eri kaupunkiin. Eipä se bussimatka lähimpään terveystaloon/mehiläiseen/tai muuhun yksityiseen lääkärin paljoa maksa.

Kai sä tiedät, että jos siirtää terveyspalvelut toiseen kaupunkiin niin omalta paikkakunnalta niitä ei sitten saa enää lainkaan. Vasta karenssiajan jälkeen ja se taisi olla 1 vuosi.

Vierailija
64/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia jokaisella pitäisi olla sairasvakuutus. Se on kallis, mutta sen kun maksaa niin ikinä ei ole siinä tilanteessa, ettei saa hoitoa.

Yleistä harhaa tämäkin. Sairasvakuutus ihan ok, jos asut isommassa kaupungissa. Ei ne palvelut parane ja lääkärit lisäänny maaseudulla tai pienemmillä paikkakunnilla vaikka kuinka vakuutuskorttia heiluttelisit.

Tietenkin on mentävä yksityiselle eri kaupunkiin. Eipä se bussimatka lähimpään terveystaloon/mehiläiseen/tai muuhun yksityiseen lääkärin paljoa maksa.

Lähes jokaisessa kaupungissa sitäpaitsi on ainakin yksi yksityinen lääkäri. Ja lisäksi yksityisellä pääsee suoraan ilman yleislääkärillä käyntiä erikoislääkärille(jonka vakuutus korvaa) kun siltä erikoislääkäriltä tarvitsee sen lausunnon kelaan.

T.sama

Vierailija
65/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä tiedät, että jos siirtää terveyspalvelut toiseen kaupunkiin niin omalta paikkakunnalta niitä ei sitten saa enää lainkaan. Vasta karenssiajan jälkeen ja se taisi olla 1 vuosi.

Herranen aika. Älä päde jos et erota asioita toisistaan. Kai sinä tiedät, että se koskee julkisia terveyspalveluja. Saat käväistä välillä yksityisellä vaikka toisessa maassa ilman, että se vaikuttaa mihinkään. Ja kyllä, on omakohtaista kokemusta.

Vierailija
66/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtrtu mitä valitusta. Olisit onnellinen että olet elossa ja että on ruokaa sekä majapaikka. Afrikassa ei sinunlaisista valittajia pidetä kuin huomionhakuisina ääliöinä.

Vierailija
67/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä on nykyään omat systeemit noille Kelan lääkäreiden ihmeparantamille, eli sieltä saa todennäköisesti parempaa kohtelua kuin Kelasta. Mutta eihän se työkkäreiden tehtäviin kuuluisi, eikä heillä ole tähän suunniteltuja palveluja. Jättävät kuitenkin rauhaan.

Vierailija
68/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieman provoava vastaus, mutta kenen syytä on kielteisistä päätöksistä löytyvä tekstin pätkä: "Sinua ei voida pitää kansaneläkelain tai sairausvakuutuslain mukaisella tavalla työkyvyttömänä" todellisuudessa onkaan?

Onko se kelan tai vakuutuslääkärin syytä vai kenties sairaus- ja Kansaneläkelain tulkintaohjeiden syytä?

Valoja päälle ja syyttävät sormet kohti sitä instanssia joka kriteerit laatii.

Vierailija
69/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö jossain psykiatrilla tms? Sairaaloissa on sossut, joilta voit pyytää apua. He ovat tottuneet taistelemaan Kelan kanssa.

Olen käynyt jo useamman vuoden psykiatrian polilla hoidossa, ja olen siellä vieläkin kai virallisesti kirjoilla, mutta uusia aikoja en ole enää kevään jälkeen saanut. Hoitosuhteiden kesto kuulemma on pyrittävä pitämään rajattuna, koska uusia potilaita on niin paljon jonossa.

No, eipä kyllä toisaalta tule edes ikävä sitä paikkaa. Kyseisellä poliklinikalla on nimittäin epämiellyttävä hoitokulttuuri ja niin suuri henkilökunnan vaihtuvuus, että se vaikuttaa tuntuvasti hoidon laatuun. Potilaita ei siellä kokemukseni mukaan juurikaan kuunnella (koska ei ole aikaa tai ei jakseta?), diagnostiikka sekä hoidon seuranta perustuu rasti ruutuun -lomakkeisiin, joita potilas laitetaan vastaanotolla täyttelemään, ja joiden perusteella sitten päätetään diagnoosit ja lääkkeiden annostus. Lääkkeitä kyllä sitten määrätäänkin erittäin mielellään, mutta jos potilas tuo esiin huolensa tai valittaa niiden aiheuttamista sivuvaikutuksista, niin häntä ei kokemukseni perusteella oteta kovin vakavasti. Inhimillisempää kohtelua olen saanut monessa muussa paikassa.

Kai tässä täytyy sitten ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Ehkä ne laittavat minut kuntouttavaan työtoimintaan 9 euron päiväpalkalla...

- ap

Poli on ihan eri asia kuin kunnon terapia.Eli et ole saanut terapiaa, ei  se ole tuollaista rasti ruutuun-juttua ja lääkkeiden tyrkyttämistä. Ei ihme ettet voi paremmin, eihän sua oikeesti edes koiteta hoitaa.

Psyk.poleilla saa usein intensiivisempää hoitoa kuin terapiassa. Itse olin vuoden tälläisessä. Hoito 8-16 joka arkipäivä. Pienryhmä mutta jokaisella oli oma terapeutti ja ryhmällä oma lääkäri, kuntoutustoimintaa, terapiaa ja yhdessä tekemistä. Joka arkipäivä oli oman terapeutin kanssa asioiden läpikäyntiä 60min. Lääkäri osallistui joka perjantai yhteisryhmään ja oli aina tarvittaessa paikalla yksilökäynneille, kirjoittamaan reseptejä tai B-lausuntoja. Eli kyllä psyk.polilla ihan oikeaa terapiaakin saa. Riippuu varmasti miten sitä on missäkin kunnassa tarjolla.

Toi kuulostaa enemmänkin päiväsairaalalta, mikä on maksullista hoitoa. Missä kunnassa olit??? Oliko täynnä hulluja tuossa ??

Kuulostaa joo päiväsairaalalta (tai päiväosastolta), hinnat löytyy netistä olikohan vajaa kymppi/vrk. Ainoastaan Tampereella on ilmainen päiväsairaala mutta se on vain 4h/päivä eikä mitään ruokatarjoiluja.

Olen ollut päiväsairaalassa ja ihan mukavaa sakkia siellä oli (paitsi henkilökunta), mielenkiintoisia persoonia. :D

Päiväosastosta oli kyse, sijaintina Mikkeli. En tiedä onko enää olemassa siinä muodossaan. Ja silloin oli ilmainen, ei mennyt maksuja. Tähän kuului aamupala, ruokailut sairaalan ruokalassa ja iltapäiväkahvit. Maksuttomia nekin.

Vierailija
70/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Toi kuulostaa enemmänkin päiväsairaalalta, mikä on maksullista hoitoa. Missä kunnassa olit??? Oliko täynnä hulluja tuossa ??

Kuulostaa joo päiväsairaalalta (tai päiväosastolta), hinnat löytyy netistä olikohan vajaa kymppi/vrk. Ainoastaan Tampereella on ilmainen päiväsairaala mutta se on vain 4h/päivä eikä mitään ruokatarjoiluja.

Olen ollut päiväsairaalassa ja ihan mukavaa sakkia siellä oli (paitsi henkilökunta), mielenkiintoisia persoonia. :D

Ei ole ilmaista

Vierailija
71/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ei ole ilmaista

No ei varmaan enää olekaan mutta aikoinaan oli.

Vierailija
72/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vielä.

Vierailija
73/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu mutta onko ap. kokeillut työntekoa elämänlaatunsa parantamiseen.?

Ihmeellinen pakkomielle tuntuu vaan olevan että ilmaiseksi ilman omaa panostusta pitäisi vaan saada kaikki.

Vierailija
74/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lääkäri saattaa työskennellä sekä kelalla että kunnallisella. Kunnallisella puolella pätee lääkärin vala ja diagnoosi siellä yleensä eri samasta sairaudesta kuin kelassa.

Vierailija
75/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kai sitten työttömyystukea jos et kelan mielestä ole sairaskaan?

Sitten työkkäri kiusaa vielä enemmän kuin Kela.

Suomessa jokainen saa minimitoimeentulon. Eihän siinä tarvita kuin taloudenhallintaa, että osaa laskea tuet oikein vaikkeivät ne tule juuri sillä kellonlyömällä kuin joillakin. Pakollisia laskuja ei ole paljoa ja Kela maksaa toimeentulotukea hyväksyttäviin menoihin. Jos impulsiivisuuttaan törsää turhuuteen niin sitten maksetaan seuraukset.

Vierailija
76/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettava ajatus että joku olisi oikeutettu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle koska on masentunut..

Vierailija
77/77 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettava ajatus että joku olisi oikeutettu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle koska on masentunut..

Onko? No toivotaan, että sinua hoitaa masentunut lääkäri ja masentunut hoitaja. Joku masentunut käsittelee tärkeitä asioitasi jossain virastossa. Masentunut kokki valmistaa sinulle ruokaa, masentunut siivooja pesee astiasi vessaharjalla. Masentuneena ei muisti esim. pelaa täysillä jne.