Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako asuntolainaan ottaa se takaisinmaksuturva?

Vierailija
18.09.2017 |

Vai onko se vain pankin rahastamista? Lainasumma olisi 150 000 euroa.
Kannattaisiko mieluummin sijoittaa sama raha kuin takaisinmaksuturvan hinta vaikka osakkeisiin kuukaudessa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kun mies halusi. Itse en olisi ottanut mutta en jaksanut jankata asiasta.

Vierailija
2/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on paljon kiinni tilanteesta ja riskin suuruudesta, että toinen sairastuu/kuolee tms. Omat vanhempani ottivat isoon lainaan 75% osuudelle henkivakuutuksen, joka sitten realisoituikin viiden vuoden jälkeen. Keski-ikäisiä olivat eikä henkiin jäänyt olisi mitenkään selvinnyt velasta ilman isoa vakuutuskorvausta. Kuukausimaksu taisi olla luokkaa 5% lainan lyhennyksen suuruudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko se vain pankin rahastamista? Lainasumma olisi 150 000 euroa.

Kannattaisiko mieluummin sijoittaa sama raha kuin takaisinmaksuturvan hinta vaikka osakkeisiin kuukaudessa?

Ei kannata, on kallis ja huono. Otin itse kun "pakkomyivät" sen, mutta irtisanoin myöhemmin.

Vierailija
4/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sama kuin kaikki vapaaehtoiset vakuutukset: kallis ja tarpeeton, kunnes sitä tarvitaan.

Vierailija
5/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on siis yksin minun, ja vain minä maksan sitä, samaten omistan sen asunnon yksin. Eli en joudu miettimään, että entä jos kuolen. Lapsiakaan ei ole. Ap.

Vierailija
6/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sama kuin kaikki vapaaehtoiset vakuutukset: kallis ja tarpeeton, kunnes sitä tarvitaan.

Mutta mihin sitä tarvitaan? Siinä luki että työttömyyden ja työkyvyttömyyden (tai kuoleman) varalle. Jos jään työttömäksi, niin en kai sentään saa koko 150 000 lainaa anteeksi sentään? Ap.

Vierailija
7/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Ei usein kata kuin muutaman kuukauden korot/lyhennykset. Ota mieluummin henkivakuutus jos turvaa haluat.

Vierailija
8/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin varmaan itse ottanut sen vapaaehtoisestikin mutta myös pankki vaati sitä.

Vierailija
9/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kannattaa. Lue ehdot tarkoin ja ajatuksella. Muistaakseni turva on lyhytaikainen, eli kattaa vain muutaman vuoden ja ainakin jotkut versiot korvasivat työttömyyden sattuessa vain työttömyysajan korot, eivät maksuerien lyhennysosuutta. Entä mitä korvataan siinä tapauksessa että puolisot ottavat lainan yhdessä ja vain toinen jää työttömäksi, vai korvataanko mitään. Rajoituskisa on hyvin paljon ja korvattavaa jää hyvin vähän.

Vierailija
10/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pankki ei luovuta. Mulle tuli tuolta vakuutusfirmasta taas uus kysely, 4 jonka joudun täyttämään. Mua harmittaa ihan hirveästi, että tilailevat mun tietoha ympäriinsä, sairaskertomukset on kuitenkin aika arkaluonteisia asioita.

Vierailija
11/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu. Yhä olemme hengissä. Asuntolaina on jo maksettu. Kaikki ylimääräiset rahat on sijoitettu osakkeisiin. Asunnon voi aina myydä jos on pakko eikä millään muulla keinolla pärjää tai saa raha-asioita järjestettyä. Lainankin voi aina neuvotella pankin kanssa uusiksi jos tulee elämässä jotain yllättävää eteen.

Vierailija
12/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina on siis yksin minun, ja vain minä maksan sitä, samaten omistan sen asunnon yksin. Eli en joudu miettimään, että entä jos kuolen. Lapsiakaan ei ole. Ap.

Älä ota vaan laita se summa rahastoon joka kk ja poti kasvaessa etsit hyviä osakkeita joihin sijoitat. Saat puskuria pahan päivän varalle ja nettovelattomuus lähestyy nopeammin.

Vierailija
13/13 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinkun kannata ottaa mitään kalliita vakuutuksia. Sillä vakuutuksella ei makseta lainaa kuin jonkun aikaa ja ne vakuutuskorvaukset saattavat pahimmassa tapauksessa olla veronalaista tuloa. Parempi on kerätä puskuria pahan päivän varalle. Jos säästössä/sijoituksissa on edes puolen vuoden lainalyhennykset, ei tarvitse pelätä niin kovasti sen työpaikan puolesta.

Tietty jossain tilanteessa voi joutua sen asunnon myymään, jos työttömyys/työkyvyttömyys pitkittyy. Mutta eipä työttömät muutenkaan omistusasuntoja ostele, niin en näe tässä suurta ongelmaa. Hyvässä lykyssä lainanmaksuun saa joustoa niin että pääsee taas taloudellisesti jaloilleen. Vielä paremmassa lykyssä ei työttömyys edes osu kohdalle ja siitä lainasta selviää mukavasti. Ja lisänä jää ne säästöt, jotka tuli kartutettua pahan päivän varalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän