Työtön. Miten pian jouduit jollekin työllisyyskurssille?
Jäin työttömäksi viime viikolla ja alan töitä on avoinna todella vähän. Missähän vaiheessa alkavat patistaa jollekin työllisyyskurssille? Vieläkö on pakko mennä esim. Työnhakukurssille?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Meidän toimistossa on johtajan linjaus että 3kk saa oli omaehtoista hakua ja sitten aletaan ohjaamaan asiakasta aktiivisesti jonnekin.
Yksi työkaverini tosin luistaa tästä rajasta ja laittaa todella aktiivisesti kakenlaisia kirjeitä KESÄLLÄ. Siis nimenomaan kesällä, sillä työttömät kuulemma luulee , että niilläkin on kesäloma! Työttömillähän ei minkäänlaista lomaa ole vaan työnhaku velvollisuus on koko ajan. Monet kyllä menee kesällä mökeilleen eivätkä ole edes postia lukemassa. Tästä työkaveri tyytyväisenä saa karensseja. Tarkoitus saada ihmisiä pois listoilta, keinoilla ei niin väliä. Pitää itseään toimiston ahkerimpana ja tulosta tekevänä virkailijana.
Kyllä työttönällä on ainakin viikonloput vapaat, korvauksia maksetaan 5 arkipäivältä. Tämä teksti luki jossain oma-sivulla, en enää muista missä. Mulle on myös virkailija sanonut, että reissuunkin saa lähteä, kunhan sitten ottaa yhteyttä toimistoon. Jos saa työpaikkaehdotuksen, useinhan niihin on hakuaika.
Ei vielä pitkään aikaan tule sulle kutsua kun oot ollut muutaman kuukauden ja vähän yli niin sitten ne yrittää aktivoida toimintaansa mukaan. Mutta kannattanee hakea työpaikkoja niin ei tarvi mennä kursseille. :)
Jäin työttömäksi v. 2014. Olen saanut TE-toimistosta tasan y h d e n sähköpostin kolme viikkoa sitten. Kun vastasin sähköpostiin, sain ilmoituksen, että tämä virkailija ei ole enää tavoitettavissa. No just! Olen ollut vuonna 2016 ja tänä vuonna kesätöissä (5 kk), joka loppuu taas talveksi. Olen 59 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain itse juuri yritysyhteistyökurssille. Kesäkuussa valmistuin työttömäksi.
Itse hait? Eihän siihen saa nykyään edes sitä 9e päivässä jos on itse sinne hakenut.
Mihin tämä perustuu?
Sen 9 € saa jos on saanut virkailijan kirjoittamaan työllistymissuunnitelmaan (tai johonkin semmoiseen) että on hakeutumassa koulutukseen. Se merkintä pitää saada sinne ennen koulutuksen alkamista (saattaa mennä läpi myös ensimmäisinä koulutuspäivinä).
Tuo on vähän ihme juttu. Aikaisemmin sen kulukorvauksen sai kaikki koulutukseen osallistuvat automaattisesti. Nyt ilmeisesti yrittävät karsia tuen saajia sillä että yhtäkkiä keksitään tuommoinen jippo josta ei edes tiedoteta ihmisille.
Minä en saa toimeentulotukea, joten en halua karenssia työttömyyskorvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin tuollaiselle työllistymisvalmennuskurssille kun olin ollut tasan 3 vuotta työttömänä. Aika hyödytön se kyllä oli. Sen jälkeen olen saanut olla nyt pari vuotta rauhassa, katsotaan tuleeko ensi vuonna taas jotain. :)
Ikää on tosin pian 50 joten kohta varmaan jättävät rauhaan...
Älä usko, eivät jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille kursseille on aika vaikea päästä.
Itse jäin vuosi sitten työttömäksi. Kolmelle eri kurssille olen hakenut ja yhdelle onnistuin pääsemään.
En oikein usko että nykyään olisi sellaisia kursseja joille joudutaan.
Ne työnhakukoulutuksetkin näyttävät toimivan lähinnä verkossa, eli mihinkään ei joudu fyysisesti menemään jos niihin osallistuu.
Ainakin täällä Keski-Suomessa työnhakukursseja pitää useampikin firma. Kyllä täällä joutuu noihin helposti, jopa useampaan otteeseen...
Noiden kurssien sisältö on sama, jonka jokainen voi lukea työkkärin sivuilta. Eli ohjeet cv:n ja avoimen hakemuksen tekemiseen. Erilaiset firmat saavat palkkaa siitä, että yksi ihminen opettaa näitä itsestäänselviä asioita muille. Eikä tällaisen kurssin opettajalta vaadita muuten minkäänlaista koulutusta ohjaamiseen, opettamiseen, oikeinkirjoitukseen, mihinkään...
Itse olisin ollut halukas menemään työnhakukurssillekin jäätyäni työttömäksi, mutta omalla paikkakunnalla ei ollut yhtään. Kaikki olivat niitä verkkokursseja.
Ei omassa kaupungissa ole enää edes työkkäriä. Se vanha talo on pystyssä, mutta siellä on vaan joku info-piste jossa neuvotaan hoitamaan asiat verkossa. Sen lisäksi siellä on muutama ihan peruna tietokone joilla en niitä asioita saa verkossa hoidettua kun toimivat niin hitaasti.
Vähän ihmetyttää että miten joku eläkeikää lähestyvä kuka ei ymmärrä mitään tietokoneista pystyy hoitamaan nämä asiat jos jää työttömäksi.
Olen ollut työttömänä reilut 5 vuotta. Tämä on kolmas työttömyyteni. Ensimmäisen työttömyyteni ajalta minulla oli ikikarenssi, joka poistui vasta tänä vuonna. Elin monta vuotta pelkällä toimeentulotuella. Tänä aikana sain vain yhden työtarjouksen, työhönosoituksen vain mikä ikinä olikaan, mutta sain puhuttua sen pois kun työkykyäni selvitettiin muualla. Sen jälkeen kun vihdoin aloin saamaan työttömyyskorvausta tänä vuonna otti TE-toimiston virkailija minut silmätikukseen, koskaan selvästi haluaa minulle uuden karenssin. Kaksi kertaa on jo soittanut puhelinhaastattelun ja nyt viimeisenä tikkinä lähetti minut TYPiin, vaikka yritin estellä. TYPin virkailijat ovat aivan kamalia ja ahdistukseni on huipussaan, mutta eihän se ketään kiinnosta kun minulle halutaan jostain syystä uusi karenssi. Ehkä minä tosiaan otan mielummin sen uuden karenssin, koska kuitenkin saisin edes vähän toimeentulotukea kun suostuisin kaiken maailman totaalisiin nöyryytyksiin, jota olen siis jo aikaisemmin joutunut kokemaan aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain itse juuri yritysyhteistyökurssille. Kesäkuussa valmistuin työttömäksi.
Itse hait? Eihän siihen saa nykyään edes sitä 9e päivässä jos on itse sinne hakenut.
Mihin tämä perustuu?
Jos on suunnitelmassa sovittu työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kuten työnhakuryhmästä, niin kyllä se 9e kuuluu asiaan. Yksilövalmennuksesta ei yleensä saa mitään, mutta ryhmäpäivistä saa. Samoin TE-toimiston työvoimakoulutuksista (niistä, missä opiskellaan ammatti tai tutkinnon osia) saa 9e.
Ainoa, mistä 9 e poistui, on omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella eli se, että hakee itse oppilaitoksen kautta ammatilliseen koulutukseen ja saa siihen TE-toimiston kanssa sovitusti tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin vuosi sitten työttömäksi. Kolmelle eri kurssille olen hakenut ja yhdelle onnistuin pääsemään.
Ne työnhakukoulutuksetkin näyttävät toimivan lähinnä verkossa, eli mihinkään ei joudu fyysisesti menemään jos niihin osallistuu.
Ainakin täällä Keski-Suomessa työnhakukursseja pitää useampikin firma. Kyllä täällä joutuu noihin helposti, jopa useampaan otteeseen...
Noiden kurssien sisältö on sama, jonka jokainen voi lukea työkkärin sivuilta. Eli ohjeet cv:n ja avoimen hakemuksen tekemiseen. Erilaiset firmat saavat palkkaa siitä, että yksi ihminen opettaa näitä itsestäänselviä asioita muille. Eikä tällaisen kurssin opettajalta vaadita muuten minkäänlaista koulutusta ohjaamiseen, opettamiseen, oikeinkirjoitukseen, mihinkään...
Mun tuntemista valmentajista suurimmalla osalla on vähintään korkeakoulututkinto ja useimmilla lisäksi opettajan pätevyys. Valmennuksissa käydään läpi myös ammatinvaihtoon liittyviä vaihtoehtoja. On itsestä kiinni, heittääkö homman läskiksi vai haluaako pohtia omaa elämäänsä muutaman päivän ajan vähän tarkemmin ja saada joku toinen aikuinen ihminen siihen peiliksi. Ei tietysti kaikki sovi kaikille, mutta jos on jämähtänyt neljän seinän sisällä eikä enää tiedä osaako ja pystyykö, niin kyllä tollainen lyhyt kurssi voi saada itsetuntoa takaisin ja auttaa löytämään uusia työmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänä reilut 5 vuotta. Tämä on kolmas työttömyyteni. Ensimmäisen työttömyyteni ajalta minulla oli ikikarenssi, joka poistui vasta tänä vuonna. Elin monta vuotta pelkällä toimeentulotuella. Tänä aikana sain vain yhden työtarjouksen, työhönosoituksen vain mikä ikinä olikaan, mutta sain puhuttua sen pois kun työkykyäni selvitettiin muualla. Sen jälkeen kun vihdoin aloin saamaan työttömyyskorvausta tänä vuonna otti TE-toimiston virkailija minut silmätikukseen, koskaan selvästi haluaa minulle uuden karenssin. Kaksi kertaa on jo soittanut puhelinhaastattelun ja nyt viimeisenä tikkinä lähetti minut TYPiin, vaikka yritin estellä. TYPin virkailijat ovat aivan kamalia ja ahdistukseni on huipussaan, mutta eihän se ketään kiinnosta kun minulle halutaan jostain syystä uusi karenssi. Ehkä minä tosiaan otan mielummin sen uuden karenssin, koska kuitenkin saisin edes vähän toimeentulotukea kun suostuisin kaiken maailman totaalisiin nöyryytyksiin, jota olen siis jo aikaisemmin joutunut kokemaan aika lailla.
Siis vielä en ole yhdellekään kurssille,orjatöihin tai muuhun vastaavaan joutunut. Nyt siis olen kuitenkin joutunut TYPiin ja sitä ennen työkykyselvitykseen sossun kautta ja siellä useaan tapaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ollut työtön, mutta lähikuukausina olen joutunut kahdelle kurssille. Ensimmäinen oli cv:n hiomista varten, toisella opastettiin työllistymissuunnitelman tekoon. Nyt tuli kutsu taas jollekin työnhakuvalmennukselle...
Hyödyttömiä nuo kyllä ovat, sillä cv on ollut aina hyvin tehty ja hakemuksillani olen saanut kutsuja haastatteluihin.
Saapahan noista sentään sen 9e/päivä. Koen vaan nöyryyttävänä, että joudun omia työnhakupapereitani esittelemään ja kertomaan ventovieraille ryhmäläisille koulutuksistani jne...
Oletko koskaan miettinyt, että on vielä nolompaa hakea töitä ja esitellä niitä mahdolliselle työnantajalle. Sehän saa samantien selville, että olet työtön ja kertoo sen varmaan kavereilleenkin.
Keväällä ainakin sai ja viel korotettia päivärahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiltä opettajilta vaaditaan, käy vaikka katsomassa hankinta-asiakirjoista, ne ovat julkisia. Vaatimuksena on yleensä korkakoulututkinto, opettajan pedagoginen pätevyys, 5 vuotta valmenus- tai koulutustehtävissä jne. Aika outoa, että esität täällä täysin perättömiä väitteitä, vaikka ne voidaan samantien todistaa paskanjauhannaksi.
Yks entinen tuttu ei tee muuta kuin pelaa vuodesta toiseen koneella. Tiedän yhden toisen kaverin kautta, ettei sillä mitään duunia ole. Ihmettelen että mitä helvettiä se niille työkkärin ihmisille oikein valehtelee, että saa nostaa tukia vuodesta, eikä tartte tehdä mitään? Eikä sillä firmaakaan ole kun on aina ollut pennitön.
Kaks ja puol viikkoa työttömyyden aloituksesta niin oli ensimmäinen työllistymiskurssi, opeteltiin mm. käyttämään wordiä cv:n tekoon. Tosi hyödyllistä vastavalmistuneelle graafiselle suunnittelijalle (ikä 25V)
Pian pääsettekin töihin jos teistä on edes hyötyä sinne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos noille kursseille pakottaat ja sitten pistää sen ihan läskiksi? Ilmestyy kyllä joka päivä paikalle muttei suostu esim tekemään paljo mitään tai ei oikeesti halua esitellä omaa cv:tä muille.
Karenssi.
En oikein usko. Mistä tiedät vai luuletko vain? Ja miten tuo määritellään. Jokuhan voi olla vaan niin "tyhmä" ettei osaa niitä kurssin juttuja.
Vuoden päivät olin työttömänä ja jouduin kahden viikon cv-kurssille ja sieltä suoraan kolmen kuukauden puhtia työnhakuun-kurssille. Työkokeilussa olen ollut setlementillä ja nollatuntisopimuksella (alle vitosen tuntipalkalla) samaan lafkaan.
Älä, älä, älä vaan anna noitten auttaa. Mun piti tehdä cv, sitä siinä entiseltä pohjalta hahmottelin, niin sanottiin ettei cv:ssä saa valehdella sentään, ei saa keksiä paikkoja ja pitää olla ollut niissä paikoissa ja palkkatyössä, tai ainakin merkitä selvästi että se on ollut työharjoittelu, työkokeilu tms, ei saa johtaa harhaan väittämällä työksi. Tähän pitkä selitys mitä eroa on palkkatyöllä ja 9€/pvä kurssilla, ja että kurssi ei ole palkkatyötä vaikka maksetaankin se 9€...Työnhakukurssi toki kannattaa mainita jotta työnantajat näkevät sinun olevan aktiivinen. (Vihoviimeinen asia mun mielestä mikä kuuluu merkitä, eihän se ole työ). Millään ei suostuttu uskomaan että luettelemani työt ovat oikeita palkkatöitä, koska heidän mielestään jos olisin ollut palkkatöissä miksi en olisi jo työllistynyt kun minulla on työkokemusta. Huh huh. Nykyäänhän onkin niin helppo työllistyä. Mulla siis työkokemusta yli 10v, eri työpaikoista, pätkätöitä, eikä tosiaan joukossa yhtään työharjoittelua.
Eli en kovin hyviä neuvoja saanut cv:n tekemiseen, pikemminkin päinvastoin.
Ikinä en niillä ohjeilla olis töihin päässyt.