Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön. Miten pian jouduit jollekin työllisyyskurssille?

Vierailija
18.09.2017 |

Jäin työttömäksi viime viikolla ja alan töitä on avoinna todella vähän. Missähän vaiheessa alkavat patistaa jollekin työllisyyskurssille? Vieläkö on pakko mennä esim. Työnhakukurssille?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän toimistossa on johtajan linjaus että 3kk saa oli omaehtoista hakua ja sitten aletaan ohjaamaan asiakasta aktiivisesti jonnekin.

Yksi työkaverini tosin luistaa tästä rajasta ja laittaa todella aktiivisesti kakenlaisia kirjeitä KESÄLLÄ. Siis nimenomaan kesällä, sillä työttömät kuulemma luulee , että niilläkin on kesäloma! Työttömillähän ei minkäänlaista lomaa ole vaan työnhaku velvollisuus on koko ajan. Monet kyllä menee kesällä mökeilleen eivätkä ole edes postia lukemassa. Tästä työkaveri tyytyväisenä saa karensseja. Tarkoitus saada ihmisiä pois listoilta, keinoilla ei niin väliä. Pitää itseään toimiston ahkerimpana ja tulosta tekevänä virkailijana.

Mökkeily nyt muutenkin on niin typerä ja vanhanaikainen harrastus, että ansaitsevatkin sen karenssin. Kuka käskee kadota sivilisaatiosta viikkokaupalla? Ja onhan niissä kirjeissä usein monta viikkoa aikaa hakea paikkoja ja tehdä niistä ilmoitus.

Vierailija
22/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettepa te onnenpekkoja. Eikö teille soiteta edes kolmen kuukauden välein? Mulle tulee työtarjouksia mistä tahansa hanttihommista ja kohta on keksittävä jo jokin askartelukurssi, että jättäisivät rauhaan.

Mä luulen, että nuoria työnhakijoita jahdataan paljon aktiivisemmin ja vanhemmille annetaan enemmän löysää. Se syrjäytyminen jne...

Täytän kohta 48v. Joten mikään ihan nuorukainen ei ole kyseessä.

Putosin jo kärryiltä, olitko sinä se jolle tarjotaan hanttihommia kuukauden välein ja olet jo 47-vuotias? Kuulostaa aika karulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siellä nykyään ole se että pitää käydä joka päivä omasta asioinnista katsomassa onko tullut jotain tehtäviä, joissa voi olla parin päivän määräaika ja oltava tehty siihen mennessä tai tulee karenssi?

Vierailija
24/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, alle kaksi viikkoa niin tuli ensimmäinen kurssi osoitus. Kävin sen ihan kiltisti läpi, hieman myöhemmin tuli työhön osoitus. Tämä "työpaikka" oli hevonkuusessa oleva paikka käytännössä nolla tunti sopimuksella eli 4 tuntia vko osa-aika työ.

Itsessään työnkuva oli ns. avustavaa työtä ja käytännössä siivoamista, naurettavaa tästä teki sen että olen juuri valmistunut huippunumeroilla ko. alalle ja olen täysin pätevä ihminen, mutta minun olisi pitänyt mennä avustamaan mahdollisesti itseäni matalammin koulutettuja ihmisiä tai olemaan apulaisena omille kurssikavereilleni epäpätevän ihmisen palkalla yms. lisäksi matkat olisivat olleet yli 3h joka päivä. Tämän lisäksi samaan aikaan minulle sattui tapaturma jonka johdosta olin hakuketkellä työkyvytön ylipäätään tarjottuun hommaan ( joka on huomattavsti fyysisempää kuin ns. oma työni jota olisin kyllä pystynyt tekemään ) ja tästä toimitin lisäksi lääkärin lausunnot kelan omilla lomakkeilla, yksityiskohtaisen selonteon mukana siitä että miksi tuo homma oli oikeasti täysin järjetön.

Noh, kuinkas kävi? karenssi pamahti ja P9 lausunto = pysyvä karenssi joka nollaantuu vasta kun olen ollut TE toimiston pelleily harkoissa min. 3kk/ tai pääsen oikeasti töihin. Suoraan sanottuna vituttaa, olen ehtinyt olla muutaman kuukauden työttömänä ja aktiivisesti hakenut töitä, tehnyt niitä yhden päivän sijaisuuksia ja istunut kurssilla. Ja palkkioksi sain aivan älyvapaan työtarjouksen josta perustellusti kieltäydyin ja sain käytännössä ikikarenssin. Samalla puliveivarit istuvat työkkärin tuilla iloisesti vuositolkulla ilman mitään ongelmaa. Musta tuntuu että mut on vaan siivottu pois tilastoja rumentamasta. 

Vierailija
25/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta työttömänä. Ei ainuttakaan kurssia, kuntouttavaa, työkokeilua tai työtarjousta.

Vain rauhallista eloa.

Ja olen 38-vuotias.

Vierailija
26/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettepa te onnenpekkoja. Eikö teille soiteta edes kolmen kuukauden välein? Mulle tulee työtarjouksia mistä tahansa hanttihommista ja kohta on keksittävä jo jokin askartelukurssi, että jättäisivät rauhaan.

Mä luulen, että nuoria työnhakijoita jahdataan paljon aktiivisemmin ja vanhemmille annetaan enemmän löysää. Se syrjäytyminen jne...

Toisaalta se on just oikein että nuoriin panostetaan ensisijaisesti ja hätyytellään eteenpäin.

50veet osaa jo itsekin omien kanavien kautta jotka on pakosta jo muodopstuneet, verkostot ja osaaminen sun muu hallussa toisin kuin nuorilla jotka tosissaan tarvitsee tukea ja tietoa.

Vierailija
27/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks ja puoli vuotta työttömänä, ei yhtään pakollista kurssia tai pakotettua työtarjousta!

Vierailija
28/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaks ja puoli vuotta työttömänä, ei yhtään pakollista kurssia tai pakotettua työtarjousta!

Ainiin ja ikää 23v. 

Vierailija
29/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos noille kursseille pakottaat ja sitten pistää sen ihan läskiksi? Ilmestyy kyllä joka päivä paikalle muttei suostu esim tekemään paljo mitään tai ei oikeesti halua esitellä omaa cv:tä muille.

Vierailija
30/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen miksi ihmiset ovat niin lampaita että suostuvat tuohon rahojen ja jopa asuntonsa menetykseen.. itselläni saattaisi epätoivo iskeä ja saattaisin tehdä jotain arvaamatonta, vankilassa ainakin on katto pään päällä eikä tarvitse huolehtia vuokrarahoista

Vierailija
31/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos noille kursseille pakottaat ja sitten pistää sen ihan läskiksi? Ilmestyy kyllä joka päivä paikalle muttei suostu esim tekemään paljo mitään tai ei oikeesti halua esitellä omaa cv:tä muille.

Karenssi.

Vierailija
32/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 48v. Joten mikään ihan nuorukainen ei ole kyseessä.

Putosin jo kärryiltä, olitko sinä se jolle tarjotaan hanttihommia kuukauden välein ja olet jo 47-vuotias? Kuulostaa aika karulta.

Kyllä vaan! Jaksaa kiusaa ikämiestä. Yrittää nuo rotat saada karenssin hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
33/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi.

Joo karenssi. Intistä sais sentään hullun paperit eikä menettäis mitään.

Vierailija
34/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi työttömänä. Alkuinfo, yksi soitto työkkäristä. Ei työtarjouksia.

Vierailija
35/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän toimistossa on johtajan linjaus että 3kk saa oli omaehtoista hakua ja sitten aletaan ohjaamaan asiakasta aktiivisesti jonnekin.

Yksi työkaverini tosin luistaa tästä rajasta ja laittaa todella aktiivisesti kakenlaisia kirjeitä KESÄLLÄ. Siis nimenomaan kesällä, sillä työttömät kuulemma luulee , että niilläkin on kesäloma! Työttömillähän ei minkäänlaista lomaa ole vaan työnhaku velvollisuus on koko ajan. Monet kyllä menee kesällä mökeilleen eivätkä ole edes postia lukemassa. Tästä työkaveri tyytyväisenä saa karensseja. Tarkoitus saada ihmisiä pois listoilta, keinoilla ei niin väliä. Pitää itseään toimiston ahkerimpana ja tulosta tekevänä virkailijana.

Jösses mikä ihmispaska toi virkailija. Tommoisia tuolla myös riittää. Toivotaan sille yhdessä syöpää.

Vierailija
36/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille kursseille on aika vaikea päästä.

Itse jäin vuosi sitten työttömäksi. Kolmelle eri kurssille olen hakenut ja yhdelle onnistuin pääsemään.

En oikein usko että nykyään olisi sellaisia kursseja joille joudutaan.

Ne työnhakukoulutuksetkin näyttävät toimivan lähinnä verkossa, eli mihinkään ei joudu fyysisesti menemään jos niihin osallistuu.

Vierailija
37/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan täysi hönö, mutta mitä pahaa karenssissa on? Minulle se on ollut joskus helpotus kun toimeentulotuki sisältää niin paljon enemmän kuin tuo saamani päiväraha. Eikä karenssin aikana tarvitse työkkäristä välittää. Palkkatyötä haluan tehdä, en askarrella enkä viilata jotain papereita joita muutenkin tarkistan säännöllisesti.

Reilu vuosi työttömänä eikä ole häiritty. Pk-seutu ja minä olen 37v.

Vierailija
38/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille kursseille on aika vaikea päästä.

Itse jäin vuosi sitten työttömäksi. Kolmelle eri kurssille olen hakenut ja yhdelle onnistuin pääsemään.

En oikein usko että nykyään olisi sellaisia kursseja joille joudutaan.

Ne työnhakukoulutuksetkin näyttävät toimivan lähinnä verkossa, eli mihinkään ei joudu fyysisesti menemään jos niihin osallistuu.

Ainakin täällä Keski-Suomessa työnhakukursseja pitää useampikin firma. Kyllä täällä joutuu noihin helposti, jopa useampaan otteeseen...

Noiden kurssien sisältö on sama, jonka jokainen voi lukea työkkärin sivuilta. Eli ohjeet cv:n ja avoimen hakemuksen tekemiseen. Erilaiset firmat saavat palkkaa siitä, että yksi ihminen opettaa näitä itsestäänselviä asioita muille. Eikä tällaisen kurssin opettajalta vaadita muuten minkäänlaista koulutusta ohjaamiseen, opettamiseen, oikeinkirjoitukseen, mihinkään...

Vierailija
39/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan täysi hönö, mutta mitä pahaa karenssissa on? Minulle se on ollut joskus helpotus kun toimeentulotuki sisältää niin paljon enemmän kuin tuo saamani päiväraha. Eikä karenssin aikana tarvitse työkkäristä välittää. Palkkatyötä haluan tehdä, en askarrella enkä viilata jotain papereita joita muutenkin tarkistan säännöllisesti.

Reilu vuosi työttömänä eikä ole häiritty. Pk-seutu ja minä olen 37v.

Nehän laskee jo heti toimeentulotukea jos joutuu karenssiin. Ennen muinoin ei ollut mitään vaikutusta, mutta nyt on kiristetty ja kunnolla. Ja jos yhä kieltäytyy ja saa karenssin, niin ne  laskee vielä entistä enemmän. Lopuksi sitten ollaankin jo tosi kusessa. 

Vierailija
40/68 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päällä saa 9e päivittäisen kulukorvauksen. Jonka voit laittaa joko matkakuluihin tai eväiden nauttimiseen. Kiitos tästä suuresta avusta Jeesus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme