Kaveri heitti juuston roskiin kun siitä ei saanut enää höylättyä leivän päälle
Kommentit (66)
Suurin syy miksen koskaan osta höylättäviä juustoja. Valmiit siivut ei edes kilohinnalta ole kovin paljon kalliimpaa, ja hävikki lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskomatonta!!
Niinhän minäkin teen. Miten siitä enää saa siivuja kun menee kurttuun ja silti se on liian paksu leivälle kun se on ällöttävän paksu. Sama kun pistäisi puoli senttiä voita leivälle.
Sama täällä. Siinä vaiheessa kun ei saa enää höylättyä, juustonloppu on niin ohut, että paha sitä on enää raastaakaan.
Minä säilyttelin joskus jääkaapissa niitä loppuja sillä ajatuksella, että niistä voi leikata palasia johonkin ruokaan kuorrutteeksi (vaikea sitä lötköä juustonpohjaa on raastaakaan enää), mutta kun lähes aina löysin jääkaapista haisevan, kuivuneen jämän, aloin heittää ne loput suoraan kompostiroskiin. Jos tiedän, että teen vaikka lämpimiä voileipiä tms. parin päivän sisään, säästän palan, muuten en. Kaikki säästö ei oikein ole viisasta. Tunnen toki pieniä omantunnonpistoksia, mutta kai se on jotain äidiltä perittyä säästäväisyyttä. (Samaa, joka käski pesemään pakastepusseja vedellä ja tiskiaineella ja kuivattamaan kaakeliseinällä roikkumassa. Myöhemmin vasta olen alkanut miettimään, että veden ja tiskiaineen hinta varmaan oli suurempi kuin sen yhden pussin.)
Kela maksaa selvästi liikaa, kun syötävää ruokaakin on vara heittää roskiin. Kelakorvaukset puoliksi niin oppii moni rahankäytön ja oppii käyttämään veistä.
Inhottava epähygieeninen köntsä, miksi kukaan söisi sitä? Ja kuka ostaa enää kokonaisia juustoja? Niitä saa niin edullisesti viipaloituina, ja silloin käytetään joka ikinen muru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskomatonta!!
Niinhän minäkin teen. Miten siitä enää saa siivuja kun menee kurttuun ja silti se on liian paksu leivälle kun se on ällöttävän paksu. Sama kun pistäisi puoli senttiä voita leivälle.
Sama täällä. Siinä vaiheessa kun ei saa enää höylättyä, juustonloppu on niin ohut, että paha sitä on enää raastaakaan.
Minä säilyttelin joskus jääkaapissa niitä loppuja sillä ajatuksella, että niistä voi leikata palasia johonkin ruokaan kuorrutteeksi (vaikea sitä lötköä juustonpohjaa on raastaakaan enää), mutta kun lähes aina löysin jääkaapista haisevan, kuivuneen jämän, aloin heittää ne loput suoraan kompostiroskiin. Jos tiedän, että teen vaikka lämpimiä voileipiä tms. parin päivän sisään, säästän palan, muuten en. Kaikki säästö ei oikein ole viisasta. Tunnen toki pieniä omantunnonpistoksia, mutta kai se on jotain äidiltä perittyä säästäväisyyttä. (Samaa, joka käski pesemään pakastepusseja vedellä ja tiskiaineella ja kuivattamaan kaakeliseinällä roikkumassa. Myöhemmin vasta olen alkanut miettimään, että veden ja tiskiaineen hinta varmaan oli suurempi kuin sen yhden pussin.)
Itse raastan kyllä sen lopun silloin, jos tiedän tarvitsevani juustoraastetta johonkin ruokaan, mutta silloin jätän hiukan isomman juustonlopun tarkoituksella, enkä höylää sitä ihan pieneksi. Joku ehdotti, että paloittelisi sen juuston salaattiin?! Siis oikeastiko joku laittaa salaattiin samaa juustoa kuin leivän päälle? Ei maistuisi minulle. En myöskään välitä lämpimistä voileivistä. Heitän muutoin niin vähän ruokaa roskiin, etten todellakaan ala tuntea huonoa omaatuntoa jostain minimaalisesta juustonlopusta silloin tällöin, enkä myöskään ala sitä väenväkisin syödä vain, että olisin jonkun mielestä parempi ihminen.
t: edellinen
Inhottavaa, kun kukaan muu ei ole edes maininnut epähygieenisyydestä. Ei se mitään syötävää materiaalia ole se loppu.
Pilkon pieneksi ja pakkaseen samaan rasiaan muiden kanssa. Sieltä sitten pizzaan, lasagneen tms.
Mä pilkon ne veitsellä pieniksi paloiksi ja käytän ruuanlaittoon. Kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta: ruuantuotanto on yksi suurimpia luonnonvarojen kuluttajia, joten siksi minimoimme hävikin.
Meillä tämä on ratkaistu niin, että leivällä käytettävät juustot ostetaan valmiina viipaleina ja herkuttelujuustot palana, niitähän ei höylätä, vaan leikataan paloiksi.
Viipalejuustoista on sekin etu, että ottaa aina vain sen yhden siivun ( tai puolikkaan), joten juuston syöminen pysyy kohtuudessa.
Te jotka ostatte juuston paloina: Onko se muka paremman makuista sillä tavalla vai miksi toimitte näin? En ainakaan ite huomaa eroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskomatonta!!
Itse raastan kyllä sen lopun silloin, jos tiedän tarvitsevani juustoraastetta johonkin ruokaan, mutta silloin jätän hiukan isomman juustonlopun tarkoituksella, enkä höylää sitä ihan pieneksi. Joku ehdotti, että paloittelisi sen juuston salaattiin?! Siis oikeastiko joku laittaa salaattiin samaa juustoa kuin leivän päälle? Ei maistuisi minulle. En myöskään välitä lämpimistä voileivistä. Heitän muutoin niin vähän ruokaa roskiin, etten todellakaan ala tuntea huonoa omaatuntoa jostain minimaalisesta juustonlopusta silloin tällöin, enkä myöskään ala sitä väenväkisin syödä vain, että olisin jonkun mielestä parempi ihminen.
t: edellinen
Ööh siis mitä? Ihanko tosissasi ajattelet että joku Oltermanni on vain leivänpäällisjuusto? No ei mulle. Laitan sitä leivän päälle, salaattiin, munakkaaseen, pizzaan, täytettyihin kesäkurpitsoihin tai paprikoihin, sämpylöihin jne. Saa olla aika rajoittunut ajatusmaailma jos juusto on vain leivänpäällistä.
Juuston jämät uppoavat helposti paitsi pizzaan, myös monenlaisiin uunivuokiin ja -laatikoihin, uuniperunoihin, munakkaisiin, piirakoihin, lämpimiin voileipiin... Joskus ne on pilkottu paloiksi ja syöty sellaisenaan esim. minitomaattien kanssa välipalalla. Ei ole koskaan ollut ongelma keksiä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ostatte juuston paloina: Onko se muka paremman makuista sillä tavalla vai miksi toimitte näin? En ainakaan ite huomaa eroa
Palaa on helpompi raastaa kuin siivua. Meillä leivänpäälisjuustoa menee muihinkin ruokiin, esimerkiksi suolaisiin piirakoihin. Pakkausjätettä tulee myös vähemmän kuin jos ostaa siivutettuna ja valikoimakin on isompi.
Kun ostan juuston, en ikinä käytä sitä pintakerrosta, vaan leikkaan sen pois ja heitän roskiin. Saman teen pohjalle eli sille jämälle, joka väkisinkin jää. Sen pohjan saa höylättyä tosi ohueksi, eipä siitä paljon mitään mene roskiin.
Mulla ei ikinä ole tarvetta sille loppukäntylle, ei ole mielestäni mitään järkeä syödä sitä väkisin kun ei oikeaa tarvetta ole. Kerran yritin pakastaa, mutta sulattaessa siitä tuli vain sellaista oksettavaa juustolimaa. Ihan turha vaiva.
Joten heitän loput roskiin, enkä edes koe itseäni syntiseksi sen vuoksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä on ratkaistu niin, että leivällä käytettävät juustot ostetaan valmiina viipaleina ja herkuttelujuustot palana, niitähän ei höylätä, vaan leikataan paloiksi.
Viipalejuustoista on sekin etu, että ottaa aina vain sen yhden siivun ( tai puolikkaan), joten juuston syöminen pysyy kohtuudessa.
Viipalejuustot ovat ihan liian paksuja, lisäksi niistä jää ärsyttävä muoviroska. Itsekin heitän oltermannin pohjan biojätteeseen, ihan liian mautonta juustoraasteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti, että paloittelisi sen juuston salaattiin?! Siis oikeastiko joku laittaa salaattiin samaa juustoa kuin leivän päälle? Ei maistuisi minulle.
Häh, siis miksi ei? Juustoahan se on. Käytän mozzarellaakin niin, että sitä on leivän päällä, salaatissa, pitsassa yms ja hyvää on. Samanlailla se normaali kermajuustokin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Oltermanni viipale, kilohinta 11,83€
Oltermanni pala, kilohinta 4,79€
Siinä aika hyvä syy. Voit vaihtaa juustomerkkiä, mutta ilmiö on sama.
Ite syön paljaaltaan aina sen paksun lopun, mihin ei kuitekaan höylä helposti tartu.
Itse kääntelen juustoa niin että kapea sivu on aina ylös päin. Eli juusto pysyy neliskanttisena ja pienenee kaikilta sivuiltaan tasaisesti, pystyy höyläilemään lyjykynää ohuemmaksi tikuksi.
Jos on uusi juusto kaapissa, niin tuo vanhan loppu menee ennen lyijykynäkokoa salaattin tms.
Munakkaaseen nam, tomaattia myös mukaan.